* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 60
I alt: 60

Forfatter Emne: Papirbilleder  (Læst 22530 gange)

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Papirbilleder
« Dato: 10, Januar 2011 - 11:13 »
Kære alle - jeg søger råd og vejledning.

Jeg har i mange år brugt min lokale fotopusher (Bingo Foto i Rødovre) når jeg skulle have mine fotos ud på papir. Men nu er han desværre lukket og et forsøg på at få en alternativ fotoforretning til at klare opgaven gik ikke helt godt  >:( Jeg ville derfor høre jer om der er nogen der kan anbefale en netløsning og i givet fald hvilken ?

mvh

John
Med venlig hilsen
John

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Papirbilleder
« Svar #1 Dato: 10, Januar 2011 - 13:45 »
Pixum  er absolut min foretrukne. God kvalitet. Yderst rimelige priser og på nær en gang har det højest varet to arbejdsdage inden billederne var i postkassen.

De kører hele tiden med det ene og andet særtilbud, hvor rabatten nogenlunde svarer til portoen.

Uploading i weekend, og billederne er med  posten tirsdag

Husk selv at beskære billederne, så de svarer til formatet du ønsker. ellers bliver de maskinbeskårne, og det er ikke optimalt for motivet.

Ved 10 cm billeder, som de fleste bruger beskærer man til 1:3 format og komprimerer til ca 500 kB pr billede inden der uplodes.

Selv om dine billeder måske fylder 3 eller 4 MB pr stkkan den opløsning ikke ses i 10 cm format.
her er en link til 50 stk som rabat



http://www.pixum.dk/lp/gg_50fp?p_ref=cpc_gg_print50&gclid=CNTqrunUr6YCFQaGDgod8yxd2A

Jørgen Harbst

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Papirbilleder
« Svar #2 Dato: 11, Januar 2011 - 15:43 »
Hej Jørgen

Først, tak for dit svar. Jeg prøver nok Pixum som du foreslår (tak for rabatlink). Normalt bruger jeg ACDSee til at kigge på billeder på skærmen da det er det suveren hurtigste jeg har set - men til at beskærer og komprimerer tvivler jeg på at det er til noget. Hvad bruger du ? - og er der nogen "genvej" hvis man har + 200 billeder der skal ekspederes ?

Mvh

John
Med venlig hilsen
John

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Papirbilleder
« Svar #3 Dato: 11, Januar 2011 - 16:00 »
Jeg har for nogle år siden fået fremkaldt billeder hos denne leverandør --> www.fotogo.dk
Det blev dog gjort under opstart af firmaet da jeg var ansat under samme tag som Fotogo. Det var fine billeder af god kvalitet. Jeg har aldrig prøvet online, så det er kun baseret på denne ene erfaring.

Til at ændre på størrelse af mange billeder af gangen plejer jeg at benytte Irfanview, det kan både lave om på størrelsen af billedet og beskære i en arbejdsgang. Jeg synes umiddelbart at kvaliteten af outputtet virker fornuftigt. Det er batch funktionen i programmet jeg benytter.
Husk at lave kopier af de billeder du vil transformerer, man kan uforvarende komme til at lave "uheld"......
http://www.irfanview.com/

Beskærelsen af billederne kan være smartest at lave i hånden så du er sikker på at programmet ikke skærer noget af dit motiv !

MVH Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Papirbilleder
« Svar #4 Dato: 11, Januar 2011 - 16:15 »
Til at ændre på størrelse af mange billeder af gangen plejer jeg at benytte Irfanview, det kan både lave om på størrelsen af billedet og beskære i en arbejdsgang.

Jeg bruger Irfanview ganske meget, men har hidtil ikke opdaget batchfunktionen. Det er vel Filer -> Multikonvertering/omdøbning (med genvejen B) du bruger?
Min Irfanview taler dansk (via et plugin), så den kan evt. hedde noget andet hos dig.
Der er forøvrigt en stribe spændende plugins til Irfanview. De hentes samme sted som hovedprogrammet, og jeg har især været glad for den, der tillader Irfanview at læse en stribe ekstra formater, herunder .EPS og .PDF. Det sidste kunne jeg nu godt i forvejen, men nu kan jeg også konvertere .PDF til at standardbilledformat.

Med hensyn til trådens hovedemne kan jeg ikke bidrage med erfaringer, men læser ivrigt med. Jeg har hidtil benyttet mig af automater hos Bilka eller Kvickly, men jeg er utilfreds med både leveringstid og kvalitet, så jeg er helt klar til en onlineløsning.
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Papirbilleder
« Svar #5 Dato: 11, Januar 2011 - 17:28 »
Hej Morten,

Jeg har brugt funktionen ganske ganske meget, du har nok ret i at den hedder noget andet i den danske udgave.
Der er flere praktiske funktioner, f.eks. til at lave alle billeder lige brede eller høje. Det kan være meget praktisk til webalbums. Eller f.eks. at samle billeder fra flere forskellige kameraer til en samlet kronologisk rækkefølge.
Der er massere af mulighed hvis man giver sig tiden til at bruge programmet :-)

Ang. fotofremkaldelse, så har Bilka også en foto service --> http://foto.bilka.dk/billeder.html hvor man indsender billederne online, det samme har Coop --> http://www.coopfoto.dk/
Hos Bilka mener jeg umiddelbart at man kan afhente dem i en butik, jeg er lidt i tvivl om man kan det samme hos Coop.

MVH Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Papirbilleder
« Svar #6 Dato: 11, Januar 2011 - 17:48 »
Ang. fotofremkaldelse, så har Bilka også en foto service --> http://foto.bilka.dk/billeder.html hvor man indsender billederne online, det samme har Coop --> http://www.coopfoto.dk/
Hos Bilka mener jeg umiddelbart at man kan afhente dem i en butik, jeg er lidt i tvivl om man kan det samme hos Coop.

Ja, det er da fint at vi får et lille sidespring omkring et af verdens bedste gratisprogrammer til billedbehandling. ;D

Jeg mener bestemt man kan afhente billeder i en butik hos både Bilka og Coop, uanset hvordan datamaterialet er blevet indleveret. Jeg er i tvivl om man kan andet!
Min hovedanke er dog leveringstiden, som begge steder er for høj (idet jeg går ud fra den ikke bliver kortere af, at man indsender over nettet i stedet for at lade deres egen maskine indlæse), og kvaliteten hos Bilka er jeg heller ikke helt tilfreds med.
Jeg længes ind imellem tilbage til de gode gamle dage, da der fandtes "1 times fremkaldelse". Den bedste service jeg nogensinde har fået i den retning, var hos fotohandleren i Ceduna (i det sydvestlige Australien), som ganske vist beklagede, at han var 1½ time om ordren - men det var fordi mit kamera kunne tage panoramabilleder, og dem skulle han behandle i en ekstra omgang; Til gengæld var kvaliteten fremragende.
Min danske fotohanlder plejede at glemme panoramabillederne og først lave dem bagefter, når jeg havde klaget  :(
Men da jeg i sommeren 2010 endnu en gang var i fjerne egne, medbragte jeg både digitalt og filmbaseret kamera - og efter hjemkomsten var leveringstiden på de digitale billeder 1 uge (i Bilka), på filmene 2 uger!  ::)
Derefter satte jeg med blødende hjerte det gammeldags spejlreflekskamera helt bag ind i depotet ...
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Papirbilleder
« Svar #7 Dato: 11, Januar 2011 - 17:55 »
Jeg bruger canons medfølgende program Zoom browser til at justere billeder , i farve lys og kontrast  eller beskære hvis det er nødvendigt. Der er sikkert andre programmer, som er ligeså gode til det. Her gælder det vel som med mange andre, at det man kender godt virker hurtigst.

Så vælger jeg de billeder, der skal printes, og gemmer en kopi i en  midlertidig mappe. Slutbehandlingen er klipning til 2:3 sideformat og reducering af filstørrelse. Her er programmet Photo crop mechanics ret suverænt. Man instiller en gang mappe filkomprimering og beskæringsforhold. Derefter løber det alle billederne igennem hvod man bare skal flytte en ramme til den ønskedebeskæring , trykke ok ,og den finder selv næste . Det hele ordnes på 5 sekunder pr billede.


Jørgen Harbst

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Papirbilleder
« Svar #8 Dato: 13, Januar 2011 - 11:37 »
Jeg var for langsom - konen har i går afleveret billederne (personligt) i en fotohandler ::) - men så må jeg jo bare være hurtiger næste gang  :D

Tak for indlæg - kom gerne med flereS

John
Med venlig hilsen
John

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Papirbilleder
« Svar #9 Dato: 13, Januar 2011 - 12:15 »
Du må lære at styre din kone. Mig er det ikke lykkedes for endnu.

Fotohandlerens billeder er formentlig tre gange så dyre, og tager tre gange så lang tid. Du får dem også beskåret efter hans forgodtbefindende . Det er formentlig med lige meget fra i top og bund, uanset motivet.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Papirbilleder
« Svar #10 Dato: 16, Januar 2011 - 10:04 »
Der er inge tvivl om ar Irfanweiw er et effektivt billedprogram, men det er også et emsigt program der tager rup og stub af billedmateriale det komme i nærheden af og fylder det ind de mærkligste steder på hardisken, hvor man uventet får dem at se.
Derfor anvender jeg ikke Irfan. Min disk er ikke ikke losseplads for billeder jeg ingen interesse har for at have

Men man kan sagtens anvende de medfølgende redigeringsproigrammer til de fotoapparater man køber de kan bare ikke så meget som Irfan, der håndtere alt billedmateriale.

Personligt anvender jeg et kameramedfølgende ADSee og et købt ADSee 9 der mosomt nok supllerer hinaden fortrinligt.


Jeg printer også mine billeder selv. Det  begrænser billedmængden betragteligt, idet man undgår de dårlige og de reelt uinteressante,
især de billeder ingen andre end en selv har glæde af

Nu er der også forskel på hvorledes man fotograferer og hvad man fotograferer. Jeg tager billede for at supplere min hukommelse og normalt ikke for at lave præmiebilleder. Jeg er derfor ganske tilfreds med at kunne ordne dem på en PC med en god stor skærm og modtage ordre på hvilke billeder min kone vil have på papir og hvilke hun vil modtage på sin PC via mail.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Papirbilleder
« Svar #11 Dato: 16, Januar 2011 - 15:29 »
Der er inge tvivl om ar Irfanweiw er et effektivt billedprogram, men det er også et emsigt program der tager rup og stub af billedmateriale det komme i nærheden af og fylder det ind de mærkligste steder på hardisken, hvor man uventet får dem at se.
Derfor anvender jeg ikke Irfan. Min disk er ikke ikke losseplads for billeder jeg ingen interesse har for at have

Det forstår jeg simpelthen ikke!
Jeg har anvendt Irfanview i ca. 5 år på ialt 4 computere og i omkring 8 opdateringer - uden nogensinde at se programmet foretage sig noget, jeg ikke havde bedt det om  :D - i enkelte tilfælde dog noget andet end hvad jeg ønskede at gøre!  ;)
Den eneste gennemgående "fejl" jeg har oplevet er, at programmet ved brug af "Gem som" vælger den mappe, jeg senest har gemt i fra Irfanview, hvis jeg glemmer at angive noget andet. Det ville måske have været mere hensigtsmæssigt, hvis default var samme mappe som originalbilledet?
Men det er altså et mindre problem, som man hurtigt vænner sig til at håndtere.
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Papirbilleder
« Svar #12 Dato: 18, Januar 2011 - 16:59 »
Jeg har fulgt Tommys opfordring til at gå på jagt efter nye funktioner i Irfanview og vil gerne delagtiggøre jer i 2, som jeg er sikker på jeg kommer til at bruge meget:
1. Under Fanen Rediger findes funktionen "Vis IrfanPaint dialog", som viser sig at gemme alle de simple malefunktioner, jeg hidtil har brugt Paint til.
2. Under "Vis" hedder den nederste funktion "Flersidede billeder", og det er en undermenu med en del muligheder - herunder for at oprette flersidede billeder af allerede eksisterende enkeltbilleder.
Min premiere var at oprette en flersidet pdf af enkeltscannede billeder - nemmere end jeg hidtil har kunnet det med andre programmer.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk