ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 41
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 6
I alt: 6
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges (Læst 18787 gange)
Bent Andersen
Gæst
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Dato:
12, Januar 2011 - 13:28 »
Min bil har Ottomotor med direkte benzinindsprøjtning.
Fidusen er ifølge fabrikken er, at den kan køre med mager blanding ved lav- og dellast og dermed spare brændstof.
Benzin bliver sprøjtet hen under tændrøret, så blandingen er støkiometrisk på dette sted, mens resten af cylinderen indeholder mager blanding.
Spørgsmålet lyder:
i udstødningen sideder en Lambsasonde som har til formål at holde forbrændingen støkiometrisk af hensyn til katakysatoren (måske har jeg misforstået virkemåden her). Men hvordan kan de to funktioner (mager/støkiometrisk forbrænding) så bringes i enklang?
Eller er forholdet bare at katalysatoren ikke har noget imod luftoverskud?
Nogen der har et bud?
MhV,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #1 Dato:
12, Januar 2011 - 13:48 »
Jeg kan desværre kun bidrage til øget forvirring, for jeg ved at katalysatoren har brug for en dårligere afbrænding af benzinen for at fungere. Processen er noget med der der anvendes CO til at formindske NOx bestanddele i den endelige udstødningsgas og for at danne mere CO, skal der afbrændes en federe blanding end normalt.
Dvs. en benzinmotor med katalysator udleder mere CO
2
og mindre NOx end en benzinmotor uden katalysator.
Det passer ikke særlig godt sammen med en mager blanding.
Lambasonden måler kun hvor meget O
2
der er i udstødningsgassen, men det siger nok også en del omkring forbrændingen.
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #2 Dato:
12, Januar 2011 - 13:52 »
Jeg har opfattet det således. at Lamdasondens opgave er at måle ilt indholdet i udstødningen før katalysatoren og i nyere biler også efter katalysatoren så brændstoffet kan reguleres derefter og at der ilt nok til at katalysatoren også kan virke
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #3 Dato:
12, Januar 2011 - 14:14 »
Jeg mener ikke der er nogen uoverensstemmelse mellem de hidtidige indlæg.
Som jeg har opfattet det, har en "3-way" katalysator i virkeligheden kun to funktioner: nemlig at katalysere forbrænding af ikke omsatte kulbrinter - hvilket forudsætter, at der er ilt nok - og at katalysere reduktion af NO til N
2
med CO som reduktionsmiddel (ved katalusatorens arbejdstemperatur og efter en forbrænding er indholdet af NO
2
forsvindende , og dermed er x'et i NO
x
i virkeligheden overflødigt). Den tredje funktion er lidt "fup", for den opstår kun ved at dele den sidste proces i to funktioner. Men arbejdsbetingelserne fastlægges sådan, at der også bliver mindre CO end uden katalysator.
Lambdasonden måler ganske rigtigt kun ilt, og den egentlige styring ligger i den elektronik, der med input fra lambdasonden styrer brændstofindsprøjtningen, som altså skal være så beskeden, at der også efter den katalytiske omsætning er ilt i overskud.
Jeg mener faktisk det er rigtigt, at motoren i princippet bruger mere benzin med katalysator end uden -men måske kun i princippet, for en styring uden input fra en lambdasonde er vist mindre præcis?
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #4 Dato:
12, Januar 2011 - 14:52 »
Takker for svar, jeg tror jeg er ved at forstå det.
Min fejl var nok at fokusere på støkiometrisk forbrænding (som ellers er normalt for Ottomotorer).
Kan man simplificeret konkludere som følger?:
1: Forbrændingen må gerne være mager, dvs med overskud af O og N i udstødningen, det generer hverken Lambdasonde eller katalysator.
2: Ved højere belastninger og større fyldningsgrad begynder Lambdasonden at "overtage styringen" så blandingen ikke bliver for fed med for lidt O og N i udstødningen.
Ved mager forbrænding spiller Lambdasonden så en mindre rolle og andre parametre er vigtigere for motorstyringen.
MvH,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #5 Dato:
12, Januar 2011 - 14:56 »
Jeg mener at det er ret vigtigt også at styre indholdet af CO i udstødningsgassen, for uden CO virker katalysatoren ikke.
Logget
vh.
Claus
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #6 Dato:
12, Januar 2011 - 15:09 »
"for uden CO virker katalysatoren ikke. "
Der blev jeg slået tilbage til "Start"
Hvis det er rigtigt, så skal blandingen jo være lidt federe end støkiometrisk for at skabe CO. Eller?
Jeg er stadig forvirret, men på at højere plan :-)
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #7 Dato:
12, Januar 2011 - 15:48 »
Nu er jeg ikke ekspert i ottomotorer med og uden katalysator - men katalytisk fjernelse af NO er dog noget jeg ved lidt om.
Men jeg må give SuperClaus ret - jfr. mit eget første indlæg: der skal CO til, for den grundlæggende proces, der katalyseres, er
2 CO + 2 NO -> 2 CO
2
+ N
2
Der hvor kæden hopper af, er din underliggende antagelse af, at når forbrændingen er støkiometrisk, er den også fuldstændig. Det er langtfra tilfældet!
Hvis man optimerer en ottomotor mht. effekt, vil en tilskuer (til fx et motorløb) kunne mærke en "dejlig benzinduft", som kommer fra alt det uforbrændte, og dertil udledes også en masse CO - jfr. mange selvmord i tidens løb.
I moderne motorer sigter man på en mere mager blanding, som giver bedre økonomi, da brændstoffet udnyttes bedre. "Lean burn" teknologien blev faktisk udviklet uafhængigt at katalysatoren.
Det er også en kendsgerning, at samtidig med katalysatorkravet blev der sat grænser for udledning af CO. Dette måles nu rutinemæssigt ved et bilsyn.
Der er sikkert andre i forummet, der bedre end jeg kan huske årstal og værdier for disse ting. Jeg mener stramningerne kom først i halvfemserne, men er ikke sikker.
Under alle omstændigheder: Lambdasonden måler KUN ilt! CO opstår helt automatisk ved forbrændingen, idet vi jo må huske, at en ottomotor kun har ganske kort opholdstid for benzin-luftblandingen i komprimeret form, så der er slet ikke tid til en fuldstændig forbrænding, og der er selvfølgelig CO i udstødningen.
Om den styring, der hører til katalysatoren, i sig selv betyder brændstofbesparelse, er jeg langtfra sikker på. Jeg husker en periode i halvfjerdserne, hvor oliekrisen satte skub i udvikling af økonomiske motorer, men efter få år skiftede fokus, og da katalysatorkravet kom til, var denne tendens forlængst gået i glemmebogen og spillede ingen rolle i debatten.
Og nu om dage er det jo mest superøkonomiske dieselmotorer, man er begyndt at interessere sig for (i et vist omfang, ikke nok til at opretholde VW Lupo 3L).
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 15:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #8 Dato:
12, Januar 2011 - 16:10 »
Du har ret Morten.
Der var en del polemik om benzinmerforbrug da de første katalysatorer kom til....inden de blev lovpåbudte. For du husker helt rigtigt man kan køre længere på literen uden katalysator. Men det var dengang
For der er ingenting der kommer af ingenting, undtagen Big Bang og lommeuld
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #9 Dato:
12, Januar 2011 - 17:31 »
For dem der ikke ved hvorledes en bil catalysator ser ud er her billede;
Længden er ca. 20 cm. Ø ca. 10 cm. Donor-bilen ukendt.
Jeg har prøvet og bruge skiver af den i forbindelse med pyrolyse forbrænding af træ dog med samme erfaring som med biler; Den stopper til ved lave temperatur..
Marek.
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 20:18 af chrismark
»
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Keramikeren bag Ursula-stellet er død i en alder af 87
Prada anklages for kulturelt tyveri med indisk-inspirerede sandaler
Livreddere havde travlt i sommerferiens første weekend
Trump-administrationen sagsøger Los Angeles
Teenagedreng sigtet for at starte seks brande i Padborg
Frankrig, Spanien og seks andre lande vil beskatte privatfly
Nu skal juryen afgøre, om P. Diddy er skyldig i voldtægt, overgreb og menneskehandel
Tysk forsvarsminister planlægger at besøge Grønland til september
Britisk punkduo nægtes adgang til USA efter udtalelser om Israel
Truet næsehorn på vej til Djursland
Teenagepige har mistet livet i ulykke på stutteri
Nyt AI-system er bedre til at stille diagnoser end læger, hævder Microsoft
Helle Thomsen skal nu kun være landstræner
Politiklagemyndighed søger vidner til anholdelse, hvor 18-årig kom alvorligt til skade
Borgmesterkandidat i Varde trækker sig fra politik
Armbånd skal gøre diabetes-børn mere trygge til festival
Charterselskaber giver råd til danskere i hedebølge-ramte lande
Kvinde, der arbejdede som husmor for Islamisk Stat, må blive i Danmark
Dommer: Knytnæveslag med død til følge på Copenhell var 'simpel vold'
Legoland havde rekordhøj omsætning i 2024
Nyt fra ing.dk
Blogindlæg: Den regionale trafik er vigtig i fremtidens kollektive trafik.
Ny lov trækker tæppet væk under landvind i USA: »Det ligger reelt ikke langt fra de værst tænkelige scenarier«
Pas på åbent internet i ferien: »Free WiFi er ikke altid, hvad det giver sig ud for«
Anlægsprojekter halter efter tidsplanen: Fjernvarmerør og skybrudsprojekter for milliarder er forsinket
Microsoft skubber leverandører ud efter Crowdstrike-katastrofe
Tyskland vil have Deepseek smidt ud af de store app-stores
Kommuner trodser anbefalinger og fastholder sårbare systemer: »Det er horribelt«
Med de første billeder har nyt observatorium taget hul på høst af astronomiske datamængder
Spørg Læserne: Skomagerens dyre grej
Synsforstyrrelser sender hjernen på overarbejde og kan skabe hallucinationer: »Der kom levende slanger, aber, hunde«
Dansk DNA-forsker er hjernen bag amerikansk it-milliardærs forsøg på at skabe designerbabyer
1929: Billedtelegrafering og fjernsyn gør store fremskridt
Højt ukrudt på kirkegården: Her begraves de døde i vild natur
Selvkørende Tesla klarer både Rom og Paris – nu venter de på Europas blåstempel
Svømmehal skulle have en 'let' renovering: Men undersøgelse afslører milliondyre betonskader
Nødradioer dumper test: De støjer, flimrer og fejler
FN: Iranske centrifuger i et af tre anlæg er sat ud af funktion
Hofors møller på Middelgrunden må snurre 25 år mere: Men først skal en genberegning af projektets økonomi afklares
Køb, køb, køb, lød det - men hvor er dronerne i dansk forsvar?
Ny melding: DSB udvider ordre af milliarddyre IC5-tog
Frederik Muffs forsøg på det (næsten) umulige: Aerodynamisk perfektion skal slå Mads P. og Kasper Asgreen
Borgerløn var prisen for massiv automatisering – Men det bliver der ikke noget af, siger USA's AI-zar
Mere gift i havet: Miljøminister arbejder i kulissen for at lempe miljøkrav
James Webb-teleskop tager billede af planet i fremmed solsystem
Ekspertudvalg anbefaler: Afskaf et hav af rabatter og gør busruter mere fleksible
Undersøgelsen er færdig: En enkelt bolt kunne have reddet afrevet dørpanel
Sverige står overfor stor reform af spiontjenester. Danmark bør følge trop, mener forsker
Dankortet får redningsplanke – men prisen stiger
Ny byggelov i Sverige: Fjerner krav om dagslys i alle boligrum
Bredt politisk flertal vil forbyde ‘deepfakes’
CIA-chef modsiger lækkede oplysninger: Angreb har gjort alvorligt skade på Irans atomprogram
Cybersecurity company has a new case involving North Korean cyber spies every day: One specific question exposes them
Theodor’s “crazy project” was given the cold shoulder by the state fund: Today, it has been sold for over DKK 2 billion
Meta får medhold i stort AI-slagsmål: Men dommer afviser ikke ulovlig praksis
Sikkerhedsvirksomhed har ny sag med nordkoreanske it-spioner hver dag: Ét spørgsmål afslører dem
Forsvarschefen har brugt et års budget af forsvarsfond på fire måneder: Ekspert efterlyser samlet plan
Blogindlæg: Tomat, spinat, løg og kartoffel, nu med dækrester, velbekomme..
Norge vil lade forsvarsindustrien komme foran i køen til elforsyning
Premierevideoer fra Teslas autonome taxier giver bagslag: Skal undersøges af myndigheder
★★★★★☆ Overraskende flot udstilling på Planetarium - bortset fra én ting
Blogindlæg: 3D-print for dummies: Mere end prototyper og plastikdimser
USA’s angreb på Iran havde været umulige uden: »Vigtig kapacitet« på vej til Danmark
Theodors »galskabsprojekt« fik kold afvaskning af statsfond: I dag er det solgt for over to milliarder kroner
Danmark indgår sikkerhedssamarbejde i Arktis: Giver adgang til særlige fly
Better Energy-topchef står til milliontab: Aktier er værdiløse
Hydrogen dream shattered: Denmark’s electrolysis hope goes bankrupt
Københavns Universitet åbner nyt proteincenter til knap 700 millioner fra Novo Nordisk-fond
Efterretningskilder: Angreb på Iran mislykkedes
It-sikkerhedsfirma vurderer: Så udsat er din kommune - se kortet her
Ny rapport afslører: Danske kommuner står åbne for cyberangreb