ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1400
Flest online idag: 297
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 65
I alt: 65
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges (Læst 19176 gange)
Bent Andersen
Gæst
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Dato:
12, Januar 2011 - 13:28 »
Min bil har Ottomotor med direkte benzinindsprøjtning.
Fidusen er ifølge fabrikken er, at den kan køre med mager blanding ved lav- og dellast og dermed spare brændstof.
Benzin bliver sprøjtet hen under tændrøret, så blandingen er støkiometrisk på dette sted, mens resten af cylinderen indeholder mager blanding.
Spørgsmålet lyder:
i udstødningen sideder en Lambsasonde som har til formål at holde forbrændingen støkiometrisk af hensyn til katakysatoren (måske har jeg misforstået virkemåden her). Men hvordan kan de to funktioner (mager/støkiometrisk forbrænding) så bringes i enklang?
Eller er forholdet bare at katalysatoren ikke har noget imod luftoverskud?
Nogen der har et bud?
MhV,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #1 Dato:
12, Januar 2011 - 13:48 »
Jeg kan desværre kun bidrage til øget forvirring, for jeg ved at katalysatoren har brug for en dårligere afbrænding af benzinen for at fungere. Processen er noget med der der anvendes CO til at formindske NOx bestanddele i den endelige udstødningsgas og for at danne mere CO, skal der afbrændes en federe blanding end normalt.
Dvs. en benzinmotor med katalysator udleder mere CO
2
og mindre NOx end en benzinmotor uden katalysator.
Det passer ikke særlig godt sammen med en mager blanding.
Lambasonden måler kun hvor meget O
2
der er i udstødningsgassen, men det siger nok også en del omkring forbrændingen.
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #2 Dato:
12, Januar 2011 - 13:52 »
Jeg har opfattet det således. at Lamdasondens opgave er at måle ilt indholdet i udstødningen før katalysatoren og i nyere biler også efter katalysatoren så brændstoffet kan reguleres derefter og at der ilt nok til at katalysatoren også kan virke
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #3 Dato:
12, Januar 2011 - 14:14 »
Jeg mener ikke der er nogen uoverensstemmelse mellem de hidtidige indlæg.
Som jeg har opfattet det, har en "3-way" katalysator i virkeligheden kun to funktioner: nemlig at katalysere forbrænding af ikke omsatte kulbrinter - hvilket forudsætter, at der er ilt nok - og at katalysere reduktion af NO til N
2
med CO som reduktionsmiddel (ved katalusatorens arbejdstemperatur og efter en forbrænding er indholdet af NO
2
forsvindende , og dermed er x'et i NO
x
i virkeligheden overflødigt). Den tredje funktion er lidt "fup", for den opstår kun ved at dele den sidste proces i to funktioner. Men arbejdsbetingelserne fastlægges sådan, at der også bliver mindre CO end uden katalysator.
Lambdasonden måler ganske rigtigt kun ilt, og den egentlige styring ligger i den elektronik, der med input fra lambdasonden styrer brændstofindsprøjtningen, som altså skal være så beskeden, at der også efter den katalytiske omsætning er ilt i overskud.
Jeg mener faktisk det er rigtigt, at motoren i princippet bruger mere benzin med katalysator end uden -men måske kun i princippet, for en styring uden input fra en lambdasonde er vist mindre præcis?
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #4 Dato:
12, Januar 2011 - 14:52 »
Takker for svar, jeg tror jeg er ved at forstå det.
Min fejl var nok at fokusere på støkiometrisk forbrænding (som ellers er normalt for Ottomotorer).
Kan man simplificeret konkludere som følger?:
1: Forbrændingen må gerne være mager, dvs med overskud af O og N i udstødningen, det generer hverken Lambdasonde eller katalysator.
2: Ved højere belastninger og større fyldningsgrad begynder Lambdasonden at "overtage styringen" så blandingen ikke bliver for fed med for lidt O og N i udstødningen.
Ved mager forbrænding spiller Lambdasonden så en mindre rolle og andre parametre er vigtigere for motorstyringen.
MvH,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #5 Dato:
12, Januar 2011 - 14:56 »
Jeg mener at det er ret vigtigt også at styre indholdet af CO i udstødningsgassen, for uden CO virker katalysatoren ikke.
Logget
vh.
Claus
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #6 Dato:
12, Januar 2011 - 15:09 »
"for uden CO virker katalysatoren ikke. "
Der blev jeg slået tilbage til "Start"
Hvis det er rigtigt, så skal blandingen jo være lidt federe end støkiometrisk for at skabe CO. Eller?
Jeg er stadig forvirret, men på at højere plan :-)
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #7 Dato:
12, Januar 2011 - 15:48 »
Nu er jeg ikke ekspert i ottomotorer med og uden katalysator - men katalytisk fjernelse af NO er dog noget jeg ved lidt om.
Men jeg må give SuperClaus ret - jfr. mit eget første indlæg: der skal CO til, for den grundlæggende proces, der katalyseres, er
2 CO + 2 NO -> 2 CO
2
+ N
2
Der hvor kæden hopper af, er din underliggende antagelse af, at når forbrændingen er støkiometrisk, er den også fuldstændig. Det er langtfra tilfældet!
Hvis man optimerer en ottomotor mht. effekt, vil en tilskuer (til fx et motorløb) kunne mærke en "dejlig benzinduft", som kommer fra alt det uforbrændte, og dertil udledes også en masse CO - jfr. mange selvmord i tidens løb.
I moderne motorer sigter man på en mere mager blanding, som giver bedre økonomi, da brændstoffet udnyttes bedre. "Lean burn" teknologien blev faktisk udviklet uafhængigt at katalysatoren.
Det er også en kendsgerning, at samtidig med katalysatorkravet blev der sat grænser for udledning af CO. Dette måles nu rutinemæssigt ved et bilsyn.
Der er sikkert andre i forummet, der bedre end jeg kan huske årstal og værdier for disse ting. Jeg mener stramningerne kom først i halvfemserne, men er ikke sikker.
Under alle omstændigheder: Lambdasonden måler KUN ilt! CO opstår helt automatisk ved forbrændingen, idet vi jo må huske, at en ottomotor kun har ganske kort opholdstid for benzin-luftblandingen i komprimeret form, så der er slet ikke tid til en fuldstændig forbrænding, og der er selvfølgelig CO i udstødningen.
Om den styring, der hører til katalysatoren, i sig selv betyder brændstofbesparelse, er jeg langtfra sikker på. Jeg husker en periode i halvfjerdserne, hvor oliekrisen satte skub i udvikling af økonomiske motorer, men efter få år skiftede fokus, og da katalysatorkravet kom til, var denne tendens forlængst gået i glemmebogen og spillede ingen rolle i debatten.
Og nu om dage er det jo mest superøkonomiske dieselmotorer, man er begyndt at interessere sig for (i et vist omfang, ikke nok til at opretholde VW Lupo 3L).
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 15:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #8 Dato:
12, Januar 2011 - 16:10 »
Du har ret Morten.
Der var en del polemik om benzinmerforbrug da de første katalysatorer kom til....inden de blev lovpåbudte. For du husker helt rigtigt man kan køre længere på literen uden katalysator. Men det var dengang
For der er ingenting der kommer af ingenting, undtagen Big Bang og lommeuld
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #9 Dato:
12, Januar 2011 - 17:31 »
For dem der ikke ved hvorledes en bil catalysator ser ud er her billede;
Længden er ca. 20 cm. Ø ca. 10 cm. Donor-bilen ukendt.
Jeg har prøvet og bruge skiver af den i forbindelse med pyrolyse forbrænding af træ dog med samme erfaring som med biler; Den stopper til ved lave temperatur..
Marek.
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 20:18 af chrismark
»
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Seneste Debatindlæg
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
150 stillinger nedlægges i Fødevarestyrelsen, og arbejdspladser flytter til Jylland
Jamaica er ramt af 'omfattende ødelæggelser' efter orkan
Nyborg Kommune slipper for tilsynssag efter socialskandale
Slagter fik stor bøde for frikadelle-koks - nu bliver sagen droppet
20 kvinder søger erstatning for ufrivillig prævention i Grønland
To svenskere tiltalt for terror: Kastede håndgranater mod Israels ambassade
Færgehavn eksproprieres i stedet for køb
Covid-19 ikke længere mere dødelig end influenza
Legetøjsbutiks vildledning fører til bøde på hundredtusinde kroner
Formodet flugtbilist anholdt efter dødsulykke i weekenden
Danmarks Idrætsforbund tror på 40 danske atleter ved vinter-OL
I Rusland og Ukraine er der meldinger om nye angreb
Orkanen Melissa har nu ramt Cuba
Den sidste grønne trepart på Fyn er landet
Mand henrettet i Florida for voldtægt og drab på nabo
Tarmkræft reduceret markant - men mange sender slet ikke deres lort med posten
Metrostationen i Københavns Lufthavn lukker i dag og i morgen
Strømafbrydelse gav færre tog over Øresund
Trump forventer at banke noget af Kinas toldsats
Region lokker med busser til praktiserende læger
Nyt fra ing.dk
Nasas overlydsfly er i luften: Skal gennembryde lydmuren helt stille
Kommunerne bruger især DMI's Klimaatlas til at få viden om skybrud, stormflod og stigende hav
Vi undersøger myten: Er elnettet blevet sårbart med al den sol, vind og elbiler?
Frygter miljøkatastrofe: Skyggeflåde af oliefyldte, gamle skibe sejler ved skærgård
Tre forureninger truer 100.000 borgeres drikkevand: Ét sted har kemikalier allerede nået vandboringer
»Elendigt« it-system får betjente til at droppe foto-beviser
Danmark anskaffer yderligere 16 F-35-fly
Nægter at overlade rummet til USA og Kina: Nu går Europas største spillere sammen
De små, grønne bioposer deler vandene: Er revner og klam snask pengene værd?
Synspunkt: Mere data, flere fejl – lad os få en privatlivskommission
Stort BBC-studie: AI-nyheder er smækfyldt med fejl
Fly flyver ind i orkanens øje – snart går voldsom orkan i land
Forskere går i kødet på dansk ‘fakta’ om atomkraft: »Billigere end vedvarende energikilder«
Elon Musk lancerer Grokipedia: Et AI-onlineleksikon »renset for propaganda«
It-system stjæler politifolks tid: Skaber 'frustration' og 'giver ingen værdi'
Et af Danmarks hemmelige våben mod strømsvigt roterer i en stålkasse i Bjæverskov
»Første gang i historien« – Google hævder gennembrud med kvantealgoritme
FLSmidth har fyret næsten halvdelen af sine danske ansatte på et år: »Vi er måske ikke helt færdige«
Vidensindlæg: OT-sikkerhed anno 2025: Få nu lukket de utilgivelige eksponeringer
Se med: Eksperter viser de værste drone-trusler i Danmark
Vi smider vigtige metaller ud i skraldespanden selvom mangel lukker industri: »Det er et kæmpe spild«
Alarmmelding i Oslo: Tonsvis af klippeblokke kan styrte ned i studieboliger
Dyster rapport om fremtidens Danmark: »Alle vil mærke det ...ældre, ung og baby«
Ny Chromebook-sag er under opsejling: Denne gang står Microsoft i skolerne for skud
Reje-Jesus er symbol på uhyggeligt fænomen: Nettet drukner i bots og grådighed
Messerschmidt vil have 'minkmobilerne' sikret: Fremtidens teknologi skal afsløre slettede sms'er
Miljøstyrelsen smider bombe: Ikke en dråbe må sive ud fra deponierne – heller ikke om 300 år
Kattepine for forskning: Borgere kan fremover takke nej til brug af sundhedsdata
Synspunkt: Digitalisering frigør menneskers hænder - og det er tvingende nødvendigt
Norsk projekt lagrer solenergi i brint
Minister har udpeget Microsoft til udvalg med direkte indflydelse på uddannelsespolitikken
Blogindlæg: Hvem skal nu betale? Vi kommer ikke uden om kørselsafgift pr. km
Dusørjægeren Albert hackede sig til drømmejob - og vil have beredskabsministeren til at vågne op
Én milliard kroner mere til kystsikring med ny finanslov: »Tiltrængt«, siger ekspert
Øen mistede mobilnetværket - nu har beboerne bygget deres eget
Byer klimasikrer for lavt: Horsens, Nakskov, Præstø og andre risikerer store oversvømmelser
Hackere tvang bilfabrikant i knæ i ugevis: Regning løber op i astronomisk beløb
Eneret på speciel maskine: Her er historien om Europas vigtigste spiller i AI-kapløbet
Fra gæringstanke til globale forsyningskæder: HD gav kemiingeniør et stærkere teoretisk fundament
Blogindlæg: AI i Sundhed - mellem Omsorg og Beregning
Minibusser kører snart rundt af sig selv i Berlin: »Vi er helt i front«
Klar til skalering: Ny AAU-teknologi kan gøre grønne elektroner billigere at gemme og hente frem igen
Telebranche slukkede system af frygt for snageri: Nu slår SMS-svindlerne til igen
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Fra fabriksgulve vil de sprede sig: Robotter lærer nye opgaver uden dyre eksperter
Tysk indenrigsministerium: Microsoft kan ikke garantere vores data-suverænitet - selv med europæiske cloud-partnere
Ny finanslov præsenteret: Bilbranchen spår boost i salget af elbiler
Konservativ it-ordfører: Vi skal se ministerens kommunikation om skandaleramt SMS-filter
Ingeniørens nye app: Mere video og bedre lyd
»Måske skulle vi male store dollartegn på dem og kalde dem Joakim von And-tanke«