ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1407
Flest online idag: 44
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 34
I alt: 34
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges (Læst 17398 gange)
Bent Andersen
Gæst
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Dato:
12, Januar 2011 - 13:28 »
Min bil har Ottomotor med direkte benzinindsprøjtning.
Fidusen er ifølge fabrikken er, at den kan køre med mager blanding ved lav- og dellast og dermed spare brændstof.
Benzin bliver sprøjtet hen under tændrøret, så blandingen er støkiometrisk på dette sted, mens resten af cylinderen indeholder mager blanding.
Spørgsmålet lyder:
i udstødningen sideder en Lambsasonde som har til formål at holde forbrændingen støkiometrisk af hensyn til katakysatoren (måske har jeg misforstået virkemåden her). Men hvordan kan de to funktioner (mager/støkiometrisk forbrænding) så bringes i enklang?
Eller er forholdet bare at katalysatoren ikke har noget imod luftoverskud?
Nogen der har et bud?
MhV,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #1 Dato:
12, Januar 2011 - 13:48 »
Jeg kan desværre kun bidrage til øget forvirring, for jeg ved at katalysatoren har brug for en dårligere afbrænding af benzinen for at fungere. Processen er noget med der der anvendes CO til at formindske NOx bestanddele i den endelige udstødningsgas og for at danne mere CO, skal der afbrændes en federe blanding end normalt.
Dvs. en benzinmotor med katalysator udleder mere CO
2
og mindre NOx end en benzinmotor uden katalysator.
Det passer ikke særlig godt sammen med en mager blanding.
Lambasonden måler kun hvor meget O
2
der er i udstødningsgassen, men det siger nok også en del omkring forbrændingen.
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #2 Dato:
12, Januar 2011 - 13:52 »
Jeg har opfattet det således. at Lamdasondens opgave er at måle ilt indholdet i udstødningen før katalysatoren og i nyere biler også efter katalysatoren så brændstoffet kan reguleres derefter og at der ilt nok til at katalysatoren også kan virke
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #3 Dato:
12, Januar 2011 - 14:14 »
Jeg mener ikke der er nogen uoverensstemmelse mellem de hidtidige indlæg.
Som jeg har opfattet det, har en "3-way" katalysator i virkeligheden kun to funktioner: nemlig at katalysere forbrænding af ikke omsatte kulbrinter - hvilket forudsætter, at der er ilt nok - og at katalysere reduktion af NO til N
2
med CO som reduktionsmiddel (ved katalusatorens arbejdstemperatur og efter en forbrænding er indholdet af NO
2
forsvindende , og dermed er x'et i NO
x
i virkeligheden overflødigt). Den tredje funktion er lidt "fup", for den opstår kun ved at dele den sidste proces i to funktioner. Men arbejdsbetingelserne fastlægges sådan, at der også bliver mindre CO end uden katalysator.
Lambdasonden måler ganske rigtigt kun ilt, og den egentlige styring ligger i den elektronik, der med input fra lambdasonden styrer brændstofindsprøjtningen, som altså skal være så beskeden, at der også efter den katalytiske omsætning er ilt i overskud.
Jeg mener faktisk det er rigtigt, at motoren i princippet bruger mere benzin med katalysator end uden -men måske kun i princippet, for en styring uden input fra en lambdasonde er vist mindre præcis?
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #4 Dato:
12, Januar 2011 - 14:52 »
Takker for svar, jeg tror jeg er ved at forstå det.
Min fejl var nok at fokusere på støkiometrisk forbrænding (som ellers er normalt for Ottomotorer).
Kan man simplificeret konkludere som følger?:
1: Forbrændingen må gerne være mager, dvs med overskud af O og N i udstødningen, det generer hverken Lambdasonde eller katalysator.
2: Ved højere belastninger og større fyldningsgrad begynder Lambdasonden at "overtage styringen" så blandingen ikke bliver for fed med for lidt O og N i udstødningen.
Ved mager forbrænding spiller Lambdasonden så en mindre rolle og andre parametre er vigtigere for motorstyringen.
MvH,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #5 Dato:
12, Januar 2011 - 14:56 »
Jeg mener at det er ret vigtigt også at styre indholdet af CO i udstødningsgassen, for uden CO virker katalysatoren ikke.
Logget
vh.
Claus
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #6 Dato:
12, Januar 2011 - 15:09 »
"for uden CO virker katalysatoren ikke. "
Der blev jeg slået tilbage til "Start"
Hvis det er rigtigt, så skal blandingen jo være lidt federe end støkiometrisk for at skabe CO. Eller?
Jeg er stadig forvirret, men på at højere plan :-)
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #7 Dato:
12, Januar 2011 - 15:48 »
Nu er jeg ikke ekspert i ottomotorer med og uden katalysator - men katalytisk fjernelse af NO er dog noget jeg ved lidt om.
Men jeg må give SuperClaus ret - jfr. mit eget første indlæg: der skal CO til, for den grundlæggende proces, der katalyseres, er
2 CO + 2 NO -> 2 CO
2
+ N
2
Der hvor kæden hopper af, er din underliggende antagelse af, at når forbrændingen er støkiometrisk, er den også fuldstændig. Det er langtfra tilfældet!
Hvis man optimerer en ottomotor mht. effekt, vil en tilskuer (til fx et motorløb) kunne mærke en "dejlig benzinduft", som kommer fra alt det uforbrændte, og dertil udledes også en masse CO - jfr. mange selvmord i tidens løb.
I moderne motorer sigter man på en mere mager blanding, som giver bedre økonomi, da brændstoffet udnyttes bedre. "Lean burn" teknologien blev faktisk udviklet uafhængigt at katalysatoren.
Det er også en kendsgerning, at samtidig med katalysatorkravet blev der sat grænser for udledning af CO. Dette måles nu rutinemæssigt ved et bilsyn.
Der er sikkert andre i forummet, der bedre end jeg kan huske årstal og værdier for disse ting. Jeg mener stramningerne kom først i halvfemserne, men er ikke sikker.
Under alle omstændigheder: Lambdasonden måler KUN ilt! CO opstår helt automatisk ved forbrændingen, idet vi jo må huske, at en ottomotor kun har ganske kort opholdstid for benzin-luftblandingen i komprimeret form, så der er slet ikke tid til en fuldstændig forbrænding, og der er selvfølgelig CO i udstødningen.
Om den styring, der hører til katalysatoren, i sig selv betyder brændstofbesparelse, er jeg langtfra sikker på. Jeg husker en periode i halvfjerdserne, hvor oliekrisen satte skub i udvikling af økonomiske motorer, men efter få år skiftede fokus, og da katalysatorkravet kom til, var denne tendens forlængst gået i glemmebogen og spillede ingen rolle i debatten.
Og nu om dage er det jo mest superøkonomiske dieselmotorer, man er begyndt at interessere sig for (i et vist omfang, ikke nok til at opretholde VW Lupo 3L).
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 15:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #8 Dato:
12, Januar 2011 - 16:10 »
Du har ret Morten.
Der var en del polemik om benzinmerforbrug da de første katalysatorer kom til....inden de blev lovpåbudte. For du husker helt rigtigt man kan køre længere på literen uden katalysator. Men det var dengang
For der er ingenting der kommer af ingenting, undtagen Big Bang og lommeuld
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #9 Dato:
12, Januar 2011 - 17:31 »
For dem der ikke ved hvorledes en bil catalysator ser ud er her billede;
Længden er ca. 20 cm. Ø ca. 10 cm. Donor-bilen ukendt.
Jeg har prøvet og bruge skiver af den i forbindelse med pyrolyse forbrænding af træ dog med samme erfaring som med biler; Den stopper til ved lave temperatur..
Marek.
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 20:18 af chrismark
»
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Seneste Debatindlæg
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Hvem har lukket for port...
af bovbjerg
[27, April 2023 - 08:37]
Google ads:
DR-Nyheder
Storebæltsbroen er åben igen efter kortvarig nedlukning
Beredskabet om Børsen-brand: 'Vi tager et døgn ad gangen'
Amsterdam til kamp mod masseturisme: Indfører forbud mod nye hoteller
Qatar genovervejer sin mæglerrolle i våbenhvile-forhandlinger
Prins William genoptager arbejdet efter kræftnyhed
EU's stats- og regeringschefer fordømmer Irans angreb på Israel
USA: Længe ventet dato for afstemning om Ukraine-hjælp sat
Brandslukning på Børsen fortsætter natten igennem: 'Der er fortsat mindre brande'
Kroatiens regerende parti tager føringen i parlamentsvalg
Israel angriber Hizbollah i Libanon, efter israelske soldater blev såret i droneangreb
Odense Håndbold vender topkamp på hovedet med forrygende anden halvleg
Kongeparret indleder første sejlsæson og fortsætter forårstradition på Fredensborg Slot
Sverige sænker aldersgrænsen for juridisk kønsskifte
Skjelmose i bedring efter kuldechok
Sø gendannes for trecifret millionbeløb
Verdens højeste vindmølle på land rejses i Thyborøn
Mette Frederiksen efter møde med Nato-chef: Send flere luftforsvarssystemer til Ukraine
Langt mere politi i Malmø under Eurovision - også dansk forstærkning
Antallet af aborter stiger, men de sker tidligere i graviditeten
Bornholms Politi efterlyser overvågningsbilleder af skudepisode
Nyt fra ing.dk
It-system til en kvart milliard skulle gøre livet lettere for politiet. Efter to års forsinkelse er det modsatte sket
Millionstøtte til CO2-lagring flopper: Kun en tredjedel af forventet klima-effekt
Se de første billeder: Sådan ser der ud inde i Børsen efter historisk brand
LA: Tech-giganterne får amerikansk økonomi til at løbe fra EU
Trods spionagerisiko: Antallet af kinesere på det danske arbejdsmarked er tredoblet
Tre projekter skal indfange 160.000 ton CO2 om året: Her er vinderne af millionstøtten
Irans historiske angreb var den ultimative eksamen for Israels missilforsvar
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Kommentar: Reportage fra Truth Social: Her råber du af dem, som du er enig med
Hundredvis af uopklarede ransomwaresager rusker op i politiet: »Vi vil gøre livet surt for de it-kriminelle«
Storbrand på Børsen: Her er hvad vi ved – og ikke ved
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
For tredje gang i år: Milliarddyre Viking Link ramt af stort nedbrud
Trods shitstorm mod Chr. Hansen: Novonesis afviser at love offentlig LGBT+-støtte
Beredskabsleder advarer: Børsens ydervægge kan kollapse
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Børsen i flammer: »Man vil først og fremmest kigge mod håndværkerne«
Digitalt udsatte svigtes af myndighederne: 71 procent af hjemmesider overholder ikke loven
Energiforbruget til AI eksploderer: Her er tre bud på bekæmpelse af teknologiens skjulte bagside
Video: Dragespir på Børsen kollapser under brand
Overset miljøproblem på renseanlæg: Hvert år bliver ca. 1.100 ton polymerer spredt på marker
Evighedskemikalier kræver ekstreme tiltag: PFAS-affald skal gemmes kilometer under jordens overflade
1879: Langt mellem pissoirerne i Paris
E-Boks dumper SSI's blodprøve-forklaring: Kunne sagtens have informeret borgere
DI kræver åbenhed om udenlandske penge i dansk infrastruktur: Mørklagt proces »skaber massiv usikkerhed«
Techtopia #323: Civile startups omstiller til krig
Forsvar af Israel kostede 9 mia. kr.: Nye våben nedskød ballistiske missiler
Oversvømmelser, kobøvser og lastbiler på biogas: Nu bliver de første grønne milliarder uddelt
Lækket aftale: EU vil satse på sikkerhed i stedet for klima
Datatilsynet vrider armen om på SSI: Millioner af danskere skal have besked om gemte blodprøver
Blogindlæg: Hurtigere, større og mere robust: Hvad kan vi forvente af 3D-print i 2024?
Hver tredje kommune støtter udvikling af dansk Google-alternativ
Synspunkt: Forebyg naturødelæggelser med ecocide-lovgivning
Grundfos-direktør i kritik af dansk robotindustri: To tiltag skal højere på to-do-listen
1914: Den nye cirkusbygning er en smuk og hypermoderne ingeniørkonstruktion
Det vrimler med drillepinde
Øjenvidne fra Kina: Rigets ambitioner om rumfart er synlige overalt
Fransk tech-zar: Endelig er tabuet om Europas digitale suverænitet brudt
Spørg Fagfolket: Hvorfor påvirker metan drivhuseffekten mere end CO2?
Netcompany og Googles Roblox-spil skulle få piger ind i STEM-fag: Der er nul brugere
To firmaer i kapløb om hjerneimplantater: Ét skydes ind via blodårerne
Oversvømmede marker presser landmænd: »Det bli'r bare ved med at regne«
Gode resultater ved første boringer: Innargi indleder tredje geotermiboring
Kraka tordner mod brintbranche: Frækt at kræve statsstøtte til brintrør
Wikileaks-medlem: Sådan forrådte jeg Assange
USA langer kraftigt ud efter sikkerheden hos Microsoft: »Det her skulle aldrig være sket,« vurderer dansk forsker
Licens er blevet central for trafikstyringen i flere kommuner: Nu lukker firmaet bag for salget
Fjernstyrede propelfly snyder russisk luftforsvar
Ny metode kan fjerne PFAS til under kravværdien alene ved forrensning
Rusland går benhårdt efter Ukraines el og gas: »Gør det træls at være ukrainer«