ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 89
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 65
I alt: 65
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges (Læst 18826 gange)
Bent Andersen
Gæst
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Dato:
12, Januar 2011 - 13:28 »
Min bil har Ottomotor med direkte benzinindsprøjtning.
Fidusen er ifølge fabrikken er, at den kan køre med mager blanding ved lav- og dellast og dermed spare brændstof.
Benzin bliver sprøjtet hen under tændrøret, så blandingen er støkiometrisk på dette sted, mens resten af cylinderen indeholder mager blanding.
Spørgsmålet lyder:
i udstødningen sideder en Lambsasonde som har til formål at holde forbrændingen støkiometrisk af hensyn til katakysatoren (måske har jeg misforstået virkemåden her). Men hvordan kan de to funktioner (mager/støkiometrisk forbrænding) så bringes i enklang?
Eller er forholdet bare at katalysatoren ikke har noget imod luftoverskud?
Nogen der har et bud?
MhV,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #1 Dato:
12, Januar 2011 - 13:48 »
Jeg kan desværre kun bidrage til øget forvirring, for jeg ved at katalysatoren har brug for en dårligere afbrænding af benzinen for at fungere. Processen er noget med der der anvendes CO til at formindske NOx bestanddele i den endelige udstødningsgas og for at danne mere CO, skal der afbrændes en federe blanding end normalt.
Dvs. en benzinmotor med katalysator udleder mere CO
2
og mindre NOx end en benzinmotor uden katalysator.
Det passer ikke særlig godt sammen med en mager blanding.
Lambasonden måler kun hvor meget O
2
der er i udstødningsgassen, men det siger nok også en del omkring forbrændingen.
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #2 Dato:
12, Januar 2011 - 13:52 »
Jeg har opfattet det således. at Lamdasondens opgave er at måle ilt indholdet i udstødningen før katalysatoren og i nyere biler også efter katalysatoren så brændstoffet kan reguleres derefter og at der ilt nok til at katalysatoren også kan virke
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #3 Dato:
12, Januar 2011 - 14:14 »
Jeg mener ikke der er nogen uoverensstemmelse mellem de hidtidige indlæg.
Som jeg har opfattet det, har en "3-way" katalysator i virkeligheden kun to funktioner: nemlig at katalysere forbrænding af ikke omsatte kulbrinter - hvilket forudsætter, at der er ilt nok - og at katalysere reduktion af NO til N
2
med CO som reduktionsmiddel (ved katalusatorens arbejdstemperatur og efter en forbrænding er indholdet af NO
2
forsvindende , og dermed er x'et i NO
x
i virkeligheden overflødigt). Den tredje funktion er lidt "fup", for den opstår kun ved at dele den sidste proces i to funktioner. Men arbejdsbetingelserne fastlægges sådan, at der også bliver mindre CO end uden katalysator.
Lambdasonden måler ganske rigtigt kun ilt, og den egentlige styring ligger i den elektronik, der med input fra lambdasonden styrer brændstofindsprøjtningen, som altså skal være så beskeden, at der også efter den katalytiske omsætning er ilt i overskud.
Jeg mener faktisk det er rigtigt, at motoren i princippet bruger mere benzin med katalysator end uden -men måske kun i princippet, for en styring uden input fra en lambdasonde er vist mindre præcis?
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #4 Dato:
12, Januar 2011 - 14:52 »
Takker for svar, jeg tror jeg er ved at forstå det.
Min fejl var nok at fokusere på støkiometrisk forbrænding (som ellers er normalt for Ottomotorer).
Kan man simplificeret konkludere som følger?:
1: Forbrændingen må gerne være mager, dvs med overskud af O og N i udstødningen, det generer hverken Lambdasonde eller katalysator.
2: Ved højere belastninger og større fyldningsgrad begynder Lambdasonden at "overtage styringen" så blandingen ikke bliver for fed med for lidt O og N i udstødningen.
Ved mager forbrænding spiller Lambdasonden så en mindre rolle og andre parametre er vigtigere for motorstyringen.
MvH,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #5 Dato:
12, Januar 2011 - 14:56 »
Jeg mener at det er ret vigtigt også at styre indholdet af CO i udstødningsgassen, for uden CO virker katalysatoren ikke.
Logget
vh.
Claus
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #6 Dato:
12, Januar 2011 - 15:09 »
"for uden CO virker katalysatoren ikke. "
Der blev jeg slået tilbage til "Start"
Hvis det er rigtigt, så skal blandingen jo være lidt federe end støkiometrisk for at skabe CO. Eller?
Jeg er stadig forvirret, men på at højere plan :-)
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #7 Dato:
12, Januar 2011 - 15:48 »
Nu er jeg ikke ekspert i ottomotorer med og uden katalysator - men katalytisk fjernelse af NO er dog noget jeg ved lidt om.
Men jeg må give SuperClaus ret - jfr. mit eget første indlæg: der skal CO til, for den grundlæggende proces, der katalyseres, er
2 CO + 2 NO -> 2 CO
2
+ N
2
Der hvor kæden hopper af, er din underliggende antagelse af, at når forbrændingen er støkiometrisk, er den også fuldstændig. Det er langtfra tilfældet!
Hvis man optimerer en ottomotor mht. effekt, vil en tilskuer (til fx et motorløb) kunne mærke en "dejlig benzinduft", som kommer fra alt det uforbrændte, og dertil udledes også en masse CO - jfr. mange selvmord i tidens løb.
I moderne motorer sigter man på en mere mager blanding, som giver bedre økonomi, da brændstoffet udnyttes bedre. "Lean burn" teknologien blev faktisk udviklet uafhængigt at katalysatoren.
Det er også en kendsgerning, at samtidig med katalysatorkravet blev der sat grænser for udledning af CO. Dette måles nu rutinemæssigt ved et bilsyn.
Der er sikkert andre i forummet, der bedre end jeg kan huske årstal og værdier for disse ting. Jeg mener stramningerne kom først i halvfemserne, men er ikke sikker.
Under alle omstændigheder: Lambdasonden måler KUN ilt! CO opstår helt automatisk ved forbrændingen, idet vi jo må huske, at en ottomotor kun har ganske kort opholdstid for benzin-luftblandingen i komprimeret form, så der er slet ikke tid til en fuldstændig forbrænding, og der er selvfølgelig CO i udstødningen.
Om den styring, der hører til katalysatoren, i sig selv betyder brændstofbesparelse, er jeg langtfra sikker på. Jeg husker en periode i halvfjerdserne, hvor oliekrisen satte skub i udvikling af økonomiske motorer, men efter få år skiftede fokus, og da katalysatorkravet kom til, var denne tendens forlængst gået i glemmebogen og spillede ingen rolle i debatten.
Og nu om dage er det jo mest superøkonomiske dieselmotorer, man er begyndt at interessere sig for (i et vist omfang, ikke nok til at opretholde VW Lupo 3L).
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 15:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #8 Dato:
12, Januar 2011 - 16:10 »
Du har ret Morten.
Der var en del polemik om benzinmerforbrug da de første katalysatorer kom til....inden de blev lovpåbudte. For du husker helt rigtigt man kan køre længere på literen uden katalysator. Men det var dengang
For der er ingenting der kommer af ingenting, undtagen Big Bang og lommeuld
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #9 Dato:
12, Januar 2011 - 17:31 »
For dem der ikke ved hvorledes en bil catalysator ser ud er her billede;
Længden er ca. 20 cm. Ø ca. 10 cm. Donor-bilen ukendt.
Jeg har prøvet og bruge skiver af den i forbindelse med pyrolyse forbrænding af træ dog med samme erfaring som med biler; Den stopper til ved lave temperatur..
Marek.
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 20:18 af chrismark
»
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Musks AI-selskab undskylder for chatbots ros af Hitler
63-årig såret ved knivstikkeri i Nordhavn i København
FN-organisationer advarer om kritisk brændstofmangel i Gaza
Elmer Møller slår tredobbelt grand slam-vinder og stryger i finale
Eventyrslotte i Tyskland er kommet på Unesco-liste
41 anholdt i London for at støtte forbudt organisation
'Rød alarm': Varsel om ekstrem regn i Barcelona
Varetægtsfængslet for knivdrab på asylcenter
Pavens barndomshjem solgt
Uheld på Storebæltsbroen stopper trafik mod Sjælland
Mand stukket med kniv ved Halmtorvet
Fortsat kø på E20-motorvejen efter uheld - men oprydning overstået
Russisk udenrigsminister på besøg i Nordkorea: 'Bekræfter helhjertet støtte'
Finlands præsident deltog hemmeligt i triatlon - og blev nummer to
DLG om tidlig høst: 'Vi har ikke fået vinterbyg ind så tidligt siden tørken i 2018'
37-årig anholdt for drab efter knivstikkeri på asylcenter
USA er midt i det værste udbrud af mæslinger i over 30 år
Bakken forventer at genåbne uheldsramt rutsjebane mandag
Sjældent næsehorn er ankommet til safaripark på Djursland
Ukrainske topfolk melder om ny byge af russiske missiler og droner
Nyt fra ing.dk
1957: Voksende interesse for analogiregnemaskiner
Det drikker tour-rytterne efter målstregen – og her er, hvad det gør ved kroppen
Tjener millioner: Fynsk firma fortsætter ufortrødent i Rusland
Ansatte i CIP fortæller om stress, ydmygelser og et giftigt arbejdsmiljø
Rapport: Brændstoftilførsel blev slået fra i cockpittet på forulykket Air India-fly
Lærebog om kunstig intelligens var fuld af fup-kilder
Tyverier af ladekabler til elbiler vokser massivt: Nu er energiselskab klar med nye tiltag
Japanske forskere slår verdensrekord i internethastighed: 1 million GB i sekundet
For første gang: Sol er største kilde til el i Europa – og kul lavere end nogensinde
Løbe-app gav overraskende indblik i konge og statsministers gøren og laden: En »banal fejl, der sagtens kunne være undgået«
Niels Østerlund fra Arla vil malke mikroorganismer inden 2030
Elbiler bliver flået af hylderne: Men danske særkrav spænder ben for stor gevinst for elnettet
Dansk radar-virksomhed spinder guld på krig: Nærmer sig indtægter for milliardbeløb
Trump fortrød sin første kandidat: Nu får Nasa ny topchef
13 begik selvmord efter falske anklager med rod i britisk it-system
Outlook ramt af nedbrud
Danmarks første batteritog godkendt: Startdato er klar
Langvarig Tesla-strid er afgjort: FDM får medhold i sag om hjulophæng
Teleoperatører klar med løsning efter massivt nedbrud
Ny opgørelse: Går turen sydpå, er elbilen dyrere end diesel
Nyt forsvarsindkøb er et »kvantespring«: Nu skal Hæren træne med svensk laser
Sikkerhedsfirma punkterer nyt fænomen: »Hacking as a service« viste sig at være en scam
Blogindlæg: Mig og min elbil
Har erstattet mennesker, men begik væsentlig fejl: Sådan fungerer Wimbledons nye linjedommer-system
Midt i politianmeldelse: Biocirc får friske EU-millioner til CO₂-fangst
Trods voksende pres: EU afviser at udsætte ny AI-regulering
Piloter har undersøgt indisk flystyrt i simulator: Det fandt de ud af
Nyt signalsystem på Fyn modtager millionstøtte fra EU: »Et markant løft af infrastrukturen«
Forsvarsministeren: Danmark skal købe flere F-35-fly af USA
Minister er fortsat i vildrede om lovligheden af Tesla-kameraer: Starter ny undersøgelse
Hestehale kostede favorit sejren: På enkeltstarter tæller de mindste detaljer
Stort gennembrud: Nu kan spædbørn behandles mod malaria
Europa holder vejret: Det ved vi om Trumps varslede straftold
Det skete igen: Udbredt app afslører svensk statsministers hemmelige lokationer
Indgår milliardaftale: Vestforbrænding skal indfange CO2 for Microsoft
Mere end 100 er nu omkommet i Texas: Varslingssystemer var sparet væk
Varmepumpe-abonnement kan være i strid med loven: Nu retter energiselskab ind
Sejlere må vige for kabellægning i Københavns Havn: Skal sikre elforsyning til krydstogtskibe
Efter flere år med talrige advarsler: Nu kommer forbud mod PFAS-pesticider
Flådeskibe skal bygges i Frederikshavn: Centralt element mangler, mener ekspert
Norsk dæmning blev overtaget af hackere: Nu undersøger myndigheder, om bagmænd handlede på vegne af fremmed stat
Apple anker EU-dom: Nægter at betale 3,7 milliarder kroner i bøde
Hackerangreb rammer dansk Apple-forhandlerkæde
Civilingeniørstudiet tiltrækker igen flest ansøgninger: Flere vil blive ofre for »frustrerende« prioritering
Løfter sløret efter otte års udgravninger: 3500 år gammel oldtidsby fundet i Peru
Statens Microsoft-udgifter er på himmelflugt: Nye tal afslører, hvor meget regningen er vokset på ét år
Mens AI-specialister lokkes med millionlønninger, vokser den underbetalte urskov af dataarbejdere
Elbilerne sviner mere: Ny asfalt i København skal fange de farlige partikler
Spørg Læserne: På stroppetur
1947: Litra E er et glimrende iltogslokomotiv med overheder og kompoundsystem