* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 42
I alt: 42

Forfatter Emne: Hus, matrikel og ejendom.  (Læst 16809 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Hus, matrikel og ejendom.
« Dato: 02, Februar 2012 - 13:28 »
Jeg har nogle spørgsmål til Jer, De bedre vidende. ;D

1. Hvad består et "hus" ejendom af ?
2. Hvis ejendommen består af flere matrikler, hvad så?
3. Kan de matrikler være placerede geografisk spredt?
4. Når man skal belåne det man har, er det den matrikel huset er på eller hvad. ?
5. Jeg har "hus" på en matrikel på ca 1000m2 + noget "skovbrug ? " på 700 m2. Hvad er hvad?
6. Hvis jeg kommer på tvangsauktion og huset sælges, kan jeg beholde de der 700m2. ?

Kreditfiduser vil ikke belåne under 500K,- men hvis man nu har en større samlet antal matrikler, hvad så?  ::)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hus, matrikel og ejendom.
« Svar #1 Dato: 02, Februar 2012 - 22:56 »
Hej Chrismark.

Rent juridisk kan der godt være definitioner, du skal spørge om andre steder end her.
Men hvis jeg begynder fra neden, kan jeg godt hjælpe dig på vej.

Kreditinstitutter belåner fast ejendom op til en procentdel af salgsværdien. Lovgiverne siger max 80% for helårshuse, men i disse tider er det langtfra sikkert, at de vil gå så højt op - og for nogle ejendomstyper er grænsen 60%.

De belåner primært bygninger, så selv om grundværdien indgår i værdiansættelsen, kan du normalt ikke belåne et stykke skov i kreditforeningen. Du kan derimod sagtens bede din bank om et lån med pant i skoven - og i heldigste fald siger de ja.
Når man bygger (hvad jeg har prøvet for ikke så mange år siden) plejer man derfor først at fedte for banken for at opnå et byggelån. Kreditinstituttets vurderingsmand m/k kommer ikke på besøg før der står et færdigt hus, og lånet udbetales først nogle måneder efter færdiggørelsen. Men man har selvfølgelig et forhåndstilsagn baseret på et projekt.
Der er intet i vejen for, at du kan få tinglyst lån i et ejendomskompleks bestående af mange bygninger på flere matrikler - men som jeg forstår dit spørgsmål, er dit problem nok, at nogle af matriklerne er ubebyggede, og så kan du forvente, at kreditinstituttet bakker ud.

En matrikel er et nærmere angivet jordstykke (ordet bruges også om en fortegnelse over jordstykker). Det er den måde vi har fastlagt ejendomsret til jord på siden midt i 1800-tallet, da målemetoderne og papirarkiverne var blevet præcise nok - men grundlaget stammer tilbage fra middelalderen (den ældste bevarede opgørelse af jordegodset stammer fra Valdemar Sejrs tid (1202-41)).
Matrikler har oprindeligt været ret store grundstykker, men de moderne små parcelhusgrunde har gjort, at der er tilføjet underopdelinger på flere niveauer. Derfor kan man også meget let opleve, at samme ejer har købt flere grundstykker med hver sit matrikelnummer og driver dem som 1 ejendom.
Hvis du kan bevise, at du ejer en ejendom, har ingen anden end tinglysningskontoret noget at bruge matrikelnummeret til, så det bør ikke bekymre dig.

Dit spørgsmål om tvangsauktion er på sin vis enkelt, men alligevel lidt speget:
Som udgangspunkt omfatter en tvangsauktion den ejendom, der er taget pant i - hverken mere eller mindre.
Men desværre er det normale forløb af en tvangsauktion, at der kun er repræsentanter for panthaverne til stede, og ofte sælges ejendommen for en pris, der tilgodeser alle panthavere undtagen den sidste, som til gengæld køber den for noget under normal markedsværdi.
Det betyder, at du efter tvangsauktionen stadig skylder penge til den sidste panthaver, og hvis han opdager, at du endnu ejer noget af værdi  -fx 700 m2 skov - vil han sandsynligvis forsøge at inddrive sit tilgodehavende, nu ikke ved tvangsauktion, men ved inkasso.
Under alle omstændigheder: Kommer du ud i en tvangsauktion, må du påregne at være blanket helt af før kreditorerne holder op med at forfølge dig.
De juridiske tricks, de benytter for at nå dertil, er ikke mit domæne!
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Hus, matrikel og ejendom.
« Svar #2 Dato: 03, Februar 2012 - 06:40 »

En matrikel er et nærmere angivet jordstykke (ordet bruges også om en fortegnelse over jordstykker).

Det er naturligvis omvendt, Morten; det er er matriklen der er fortegnelsen over de tilhørende matrikelnumre! ODS er ikke i tvivl, men jeg har da også hørt at nogen kalder jordstykkerne for "matrikler", men sådan er det jo med sproget i dagligdagen nogen steder. Jeg tror nu at også at din kommune ville sige: "Hvad er dit matrikelnummer?", hvis du ringer og spørger dem om et eller andet?
« Senest Redigeret: 03, Februar 2012 - 08:41 af John Larsson »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hus, matrikel og ejendom.
« Svar #3 Dato: 03, Februar 2012 - 20:25 »
Det er naturligvis omvendt, Morten; det er er matriklen der er fortegnelsen over de tilhørende matrikelnumre! ODS er ikke i tvivl, men jeg har da også hørt at nogen kalder jordstykkerne for "matrikler"


Teknisk set har du ubetinget ret - en matrikel er oprindelig en fortegnelse over et eller andet, og det behøver ikke at være jordstykker, men kunne fx også være indskrevne studenter ved et universitet.
Men sproget lever sit eget liv!
Du har formentlig hørt udtrykket "her på matriklen" - i betydningen "her på mit jordstykke", og herunder har jeg to links, der kender ordet i betydningen "nærmere bestemt jordstykke".
Det første af dem er fra Kort- og Matrikelstyrelsen og præsenteres med overskriften "Find en matrikel".

http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/findmatrikel.htm
http://da.wikipedia.org/wiki/Matrikel

Vi er dog formentlig enige om, at den præcise betydning af ordet matrikel er den absolut mindst væsentlige del af Chrismarks spørgsmål ...
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Hus, matrikel og ejendom.
« Svar #4 Dato: 04, Februar 2012 - 02:49 »
Nuvel.
For en del år siden havde jeg en bekendt som arbejdede på Matriklen.
Det var et kontor i København  der tegnede kort og administrerede matriklerne i København.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hus, matrikel og ejendom.
« Svar #5 Dato: 11, Februar 2012 - 15:55 »
Tak for Jeres svar. ;D
Jeg blev ikke meget kloger af dem. For at gøre simple ting komplicerede bor jeg i landzone. Som jeg husker betyder det at jeg kan opstille en drivhus i skelet mod naboen, men hvis det er mig selv der ejer naboskel skal jeg holde 2.5 meter afstand, (fra mig selv) ::)
Helt galt vil det være, hvis (og når) jeg finder på og lave et drivhus, der laver cirkuler bevægelser på grunden for at finde den bedste mængde sollys til mine blomster. Det kan ikke udelukkes, at jeg vil drikke en kop øl eller kaffe i denne konstruktion Er det nu blevet til en udestue ? Eller er jeg ude i "nogen køretøjer på grunden fra morgen til aften?" Man kan vel ikke søge om byggetilladelse til noget der kun er der, afhængig af vejret.  ???
Ja, Ja, Jeg har opgivet alt det der lovgivning som hverken jeg eller andre kan gennemskue og vil gøre det der passer mig uden og genere naboer. ;D
Marek.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hus, matrikel og ejendom.
« Svar #6 Dato: 11, Februar 2012 - 22:24 »
Det var en klog beslutning Marek
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk