* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 41
I alt: 41

Forfatter Emne: Rumvarme  (Læst 79176 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Rumvarme
« Dato: 12, Januar 2011 - 15:50 »
Så fik jeg indstalleret et nyt gasfyr. Jeg har endnu tilgode at læse mig igennem brugsanvisningerne og den medfølgende CDROM.
Men på forhånd aner jeg, at de ikke giver mig fyldestgørende svar på følgende spørgsmål:

Det gamle fyr havde en rumtermostat som straks reagerede med at tænde fyret for at holde konstant temperatur, hvis jeg åbnede havedøren om vinteren.

Det nye fyr måler temperaturen udendørs, men alligevel kan indetemperaturen indstilles nøjagtigt på et display. Hvordan kan denne mekanisme vide hvornår jeg åbner min havedør og kold luft strømmer ind?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Rumvarme
« Svar #1 Dato: 12, Januar 2011 - 16:00 »
...Det nye fyr måler temperaturen udendørs, men alligevel kan indetemperaturen indstilles nøjagtigt på et display. Hvordan kan denne mekanisme vide hvornår jeg åbner min havedør og kold luft strømmer ind?


Det kan det nye fyr heller ikke, men giv lige et navn og nummer på enheden og på styringen, så kan vi måske finde ud af noget mere.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #2 Dato: 12, Januar 2011 - 16:35 »
Mit spørgsmål var af principiel art, da jeg tror alle nye kedler arbejder sådan.
Men det er Milton Moduline 400

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #3 Dato: 12, Januar 2011 - 16:39 »
Nu er det vel ikke selve gasfyret, men en styring for centalvarmen, som benytter udetemperaturen til at styre efter efter.

Det er set før, og jeg har endda oplevet at bygningsmyndigheden krævede sådan noget.
Reguleringsteknisk er det en misforståelse. Man skal måle den størrelse, som man ønsker reguleret, til noget bestemt, og ikke noget andet.
Det er indetemperaturen og ikke udetemperaturen, som fyr og vandcirkulering skal styres efter.

Men jeg ved af erfaring at det er ørkesløst at diskutere den sag med folk, som tror noget andet.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #4 Dato: 12, Januar 2011 - 17:24 »

Det er indetemperaturen og ikke udetemperaturen, som fyr og vandcirkulering skal styres efter.

Men jeg ved af erfaring at det er ørkesløst at diskutere den sag med folk, som tror noget andet.

Jeg har argumenteret på samme måde, men varmefolket har svaret, at udetemperaturens svingninger bruges til styre shunten for fremløbstemperaturen, hvorved man over hele tidsforløbet skulle spare på varmespildet. Det lyder jo rigtig, men jeg er nu usikker på om der reelt er så meget "at komme efter"!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #5 Dato: 12, Januar 2011 - 17:27 »
Nej sådan virker alle ikke.

Jeg har et Junkers hvor der sidder en føler i stuen, hvor man regulerer temperaturen og start og stop til nat og dagsænkningerne for hele ugen. og jeg har ingen udendørs føler.

Og Dong påstår envidere at jeg kun bruger 65% af den energi sammenlignelige huse bruger. Der er 50 stks af dem  i omegnen  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #6 Dato: 12, Januar 2011 - 17:34 »

Reguleringsteknisk er det en misforståelse. Man skal måle den størrelse, som man ønsker reguleret, til noget bestemt, og ikke noget andet.
Det er indetemperaturen og ikke udetemperaturen, som fyr og vandcirkulering skal styres efter.

Men jeg ved af erfaring at det er ørkesløst at diskutere den sag med folk, som tror noget andet.

Endelig Harbst, endelig hører jeg det som jeg selv mener, men min tidligere ingeniørkollega holdt fast på, at udeføleren var sagen.

(Lige nu, efter nogle timer, måler jeg 21 grader i stuen, mens varmestyringen siger 27 grader).

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #7 Dato: 12, Januar 2011 - 17:59 »
Udetemperatur er absolut vigtig i anlæg der er underdimensionerede, eller hvor varmemængde skal planlægges som ved brændefyr. Har man et 15Kw fyr og husets varme tab ved -15 grader er  25; gælder det at fyr alt hvar det kan klare for at opmaganisere varmen. Typisk om naten. Ved "normale" temperatur er fyret perfekt.

Er anlæget rigtig dimensioneret i forhold til husets konstruktion (træ eller tunge mursten) og kan styres, er udetemperaturstyring komplet ligegyldig.

Marek

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Rumvarme
« Svar #8 Dato: 12, Januar 2011 - 18:04 »
Jeg har nu skimmet brugervejledningen for Milton Moduline 400 igennem.

Fjernbetjeningen har indbygget en rumføler og skal derfor placeres i et "referencerum".

I manualen er et referencerum defineret som "et rum (f.eks. opholdsrummet), hvor:
– temperaturen kan måles, som er repræsentativ for hele boligen;
– og som anvendes mest."

Jeg er ikke enig i definitionen for hvis far og mor har fest i opholdsstuen så bliver der koldt i børneværelserne. Jeg bruger selv min lange gang mellem værelserne midt i huset som referencerum

Udetemperaturen vil sammen med for-indstillingerne i modulet bestemme fremløbstemperaturen for radiatorkredsen.

For-indstillinger er: varmekurve, maximum og minimum fremløbstemperatur, dag- og natsænkning, bygnings-type og opvarmings-hastighed.

Ved hjælp af udeføleren kan systemet også finde ud af, hvornår fyrings-sæsonen starter og slutter, og dermed slukke for cirkulationspumpen permanent når der ikke er brug for den.

Problemet med udeføleren er at:
1) den er på muren af huset.
2) den registrerer ikke vindens chill-faktor
3) typisk hænger føleren på nordlig side af huset, men om sommeren (fra forårs-jævndøgn til efterårs-jævndøgn) skinner solen på den om morgenen og om aftnen.

Men læs manualen grundigt, også det som er henvendt til VVS'eren, den giver faktisk god forklaring.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #9 Dato: 12, Januar 2011 - 18:11 »
Forkert Marek .
Hvis husets varmetab er 25 kw og fyret kun kan præstere 15 kW, så er der ikke noget at opmagasinere med (hvis man da havde et magasin, som ikke påvirker indetemperaturen).

Men hvis man havde et sådant  magasin , og et svagt fyr, så var det vel bare at fyre til magasinet var fyldt, uanset den øjeblikkelige udetemperatur.
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #10 Dato: 12, Januar 2011 - 18:52 »
Forkert Marek .
Hvis husets varmetab er 25 kw og fyret kun kan præstere 15 kW, så er der ikke noget at opmagasinere med (hvis man da havde et magasin, som ikke påvirker indetemperaturen).

Nix. Det er dig der er gal på den. Har du betongulv(varme) samt mange murstensvægge opmaganiseres der meget energi UDEN at det påvirker inderluft nævneværdigt. Jeg har prøvet det, idet jeg fyrede med træ efter fornemmelsen. Enkelt afbrænding af 20Kw træ kunne slet ikke mærkes i huset, andet end at det blev koldt næste dag hvis jeg glemte det. Er det derimod noget utæt 70-paphus  skal reguleringen altid følge med.
Det eneste man kan bruge udetemperaturen til er og hæve/sænke varmens max. temperatur. Dvs. er det -25 grader udenfor kører vi med 80 på fyret, mens ved 0 grader kun 50. Det kan give bedre røg virkningsgrad.

Marek.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #11 Dato: 12, Januar 2011 - 19:20 »
Det er noget sludder Marek. Du kan ikkeopmagasinere varme i væg og gulv uden at temperaturen i rummet stiger. Du kan heller ikke opmagasinere noget, hvis dit fyr har mindre effekt end varmetabet ved den aktuelle temperatur.
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #12 Dato: 12, Januar 2011 - 19:46 »
Marek skriver om personlige praktiske erfaringer. !  ;D
Ikke om tro. ;)

Marek.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #13 Dato: 12, Januar 2011 - 19:54 »
Jamen bor du ikke også på en af sydhavsøerne, Marek.  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #14 Dato: 12, Januar 2011 - 20:01 »
Grunden til at nogle centralvarme anlæg kigger på udetemp. er den antagelse at man kan sætte en lighed mellem det potentielle varme behov og udetemp.
Jeg har lavet SW til 2 stokerfyr producenter i DK, der gør det samme. Det eneste der sker er at man varierer på fremløbstemp. i forhold til udetemp. Problemet med en stokerkedel er blot at der er en nedre grænse for hvor lav man have fremløbstemp. pga. kolde kedelflader der giver anledning til tæring. Alternativt skal der være en blande anordning foran kedlen.
Dette problem forestiller jeg mig ikke gaskedlen har, da den kan laves kondenserende. De må kunne have en praktisk realiserbar fremløbstemp. på 30°C

Motivationen til det hele er besparelse på tab i anlægget.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk