efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Jamen bor du ikke også på en af sydhavsøerne, Marek.
Grunden til at nogle centralvarme anlæg kigger på udetemp. er den antagelse at man kan sætte en lighed mellem det potentielle varme behov og udetemp.
Her i mit eget hus regulerer vi med en rumføler, som er placeret efter en del eksperimenteren. Det virker fortrinligt.
Den nye gaskedel har IKKE rumføler, men muligvis en sensor i varmestyringspanelet.
Hej MikaelDin teori for indregulering lyder smukt. Jeg har haft kontor i 2 forskellige huse efter det princip og kan love dig at det ikke holder i praksis. Enten bliver indreguleringen ikke gjort ordentligt, bl. a. fordi der efter hver pillen ved en ventil skal gå mange timer før der er stabile tilstande så virkningen kan konstateres. Det tæller også at viceværter og andre ikke kan lade være med at pille , og at diverse afsætninger i ventilerne, gør at der jævnligt skal efterreguleres. Det duer ikke. En af grundene til at styring efter udetemperatur er så dårlig er at udetemperaturen kan skifte meget hurtigere end behovet for opvarmning indendørs. Jeg har hos en privat oplevet hvordan vi blev stegt indendøre fordi nattekulden meldte sig ude.
kan sætte fremføringstemperaturen op eller ned FØR man ellers ville mærke konsekvenserne af den skiftende afkølingseffekt!