* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 66
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: Pillebrændeovn  (Læst 92548 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #15 Dato: 16, Januar 2011 - 18:45 »
Du glemmer at fortælle noget Morten. Det er vigtigt for forståelsen at dit anlæg var til ventilation, for at bedre indeklimaet, og ikke til opvarmning af huset.

Det synes jeg nu faktisk jeg skrev, men det er da fint at du understreger det, for vi er enige om konklusionen: der skal anlæg af en helt anden karakter til at fordele varm luft, hvis hovedformålet er opvarmning.
Og et sådant anlæg kan næppe indbygges i et eksisterende hus med blot nogenlunde fornuftige omkostninger.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #16 Dato: 16, Januar 2011 - 20:50 »
Jeg fyrer med træpiller og har gjort det siden 1995.

Have dem i stuen ? ..niks. De støver under håndtering for ikke at snakke om asken.

Støj er det en sær ting, hvad næsten ikke bemærkes i en situation, kan være uudholdelig i en anden. Som fx. hvis man sover.
Eksempelvis hører jeg aldrig vores køleskab. Men tager jeg en skraber på sofaen larmer det ulideligt højt.

Har lige i onsdags købt 900kg i sække på palle (det er det eneste jeg har plads til). 1835kr. incl. moms.
Efter som der går ca. 2 kg på en tilsvarende liter olie er det vist en udemærket forretning.

Claus Wøbbe

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 50
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #17 Dato: 17, Januar 2011 - 07:59 »
Kusco, du er vel nødt til at håndtere dem til en vis grad i stuen, da du jo skal fylde på ovnen?! Henter du en pose ad gangen ind udefra?

Hvor meget aske får du dannet og hvor ofte må du tømme askeskuffe?

Må jeg spørge hvilken ovn-model du har? Er den fra 1995? Jeg går ud fra at effektiviteten er forbedret siden, selvom jeg ikke har noget billede af, hvor meget. Samtidig er støjen vel også faldet - det forekommer mig at være et naturligt sted at produktudvikle sådan en Frederik :-)
Claus Wøbbe

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #18 Dato: 17, Januar 2011 - 09:19 »
Jeg vil tro at Kusco har et træpillefyr.

Hvis du vil vide mere om dem er www.stokerpro.dk stedet.


Claus Wøbbe

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 50
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #19 Dato: 17, Januar 2011 - 09:45 »
Nej, jeg vil ikke vide noget om pillefyr! :-) Jeg vil vide noget om praktiske erfaringer med moderne pillebrændeovne, pilleovne, eller hvad man nu kalder dem (kært barn...).

Altså den indretning, der ligner en almindelig brændovn, men fyres med træpiller (6-8 mm).
Claus Wøbbe

Claus Wøbbe

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 50
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #20 Dato: 19, April 2011 - 09:07 »
Jeg er så efterfølgende blevet belært med, at en "pillebrændeovn" kan fyres med både piller og brænde, mens en "pilleovn" kun fyres med piller.

Jeg planlægger at købe en pilleovn.
Claus Wøbbe

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #21 Dato: 19, April 2011 - 12:28 »
Kuskos pillefyr er i en anden bygning end hovedhuset Claus.
Kusko bebor et landhus med en garage/værksted/vaske  og fyrhus.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #22 Dato: 20, April 2011 - 09:05 »
Kort fortalt så bør pilleovnen ikke stå stuen, den larmer simpelt hen for meget, også hvis den varmer vand og er uden luftfordelingsblæser

Vi har den i et stort badeværelse hvor også vaskemaskinen og tørretumbleren står og larmer.

Varmeafgivelsen til rummet er kærkommen.

Andre gode placeringer er bryggerset eller en baggang.


Bat

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #23 Dato: 11, November 2011 - 20:22 »
Hej. Lige et godt alternativ til en pille ovn. Køb en brændeovn med vandtank. Brænde er billiger end piller. Ovnen kan tilslutter det eksisterende varme anlæg ( centralvarme)

Her er et link til en et par gode ovne til en rigtig god pris: www.sten-design.dk Kig under brændeovne med vandtank
« Senest Redigeret: 11, November 2011 - 20:26 af Bat »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #24 Dato: 12, November 2011 - 14:18 »
Nu blandede jeg mig i denne debat tidligt, og med et indlæg, der primært handlede om varmefordeling mellem forskellige rum.
Nu er fokus imidlertid skiftet.

Hvis arbejdskraften ikke skal betales - altså hvis der er tale om et anlæg til privat brug - er der ingen tvivl om, at brænde er billigere end træpiller. Men også mere bøvlet.  ;)

Jeg har imidlertid været med til at beslutte installation af et pillefyr på en efterskole, hvor en del af forudsætningerne var, at der ikke måtte medgå flere pedeltimer end til pasning af det hidtidige oliefyr. Den forudsætning kunne overholdes!
Tilmed kunne vi konstatere, at varmeudgiften faldt så meget, at den simple tilbagebetalingstid for fyret var under 4 år, selv om vi måtte opføre en ekstra bygning til fyr og pillesilo og benyttede lejligheden til at udvide med et depotrum - så vi fik dobbelt så stort areal under tag, som hvis vi skulle have haft fyret og silo alene.

Et råd til folk, der overvejer installation i den størrelsesorden:
Vi forhørte os rundt omkring og valgte at bygge en silo, der kan rumme et lastbillæs piller + 20% (så vidt jeg husker var det 12 m3). Det giver os frihed til at finde det bedste pilletilbud, når siloen er ved at løbe tom. En af dem vi forhørte os hos, havde valgt silostørrelsen til 1 lastbillæs - og måtte af og til starte oliefyret, der fortsat stod som reserve, fordi piller er MEGET dyrere, hvis man ikke kan aftage et helt læs!
Mvh. Morten Jødal

Jonnyp

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #25 Dato: 26, Januar 2012 - 19:12 »
Hej Claus
hvis ikke det er for langt væk . så prøv og kør til Kica pejsecenter i køge
de har en jøtul kørende . det er den mest støjsvage jeg har hørt
har selv lige købt den.
Træpiller kan du købe hos brændestablen.dk.
det er German pellets

Mvh Jonny

Jonnyp

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #26 Dato: 01, Februar 2012 - 11:52 »
vil lige følge op på mit indlæg
har støjmålt pilleovnen, og har en og samligne med
min far har en mcz med iltstyring, den har han støjisoleret .
støjmåling efter isolering 30 cm fra lågen ca 42 db
jøtul pf 600 uden støjdæmpning ca 40 db.
så har jeg prøvet og støjdæmpe den så er det ca 37 db
der efter har jeg sænket røggas ventilatoren med 50 omdr.
det sænkede den yderlige 1 db
på begge ovne er der målt på laveste trin.
 
Mvh Jonny

Claus Wøbbe

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 50
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #27 Dato: 01, Februar 2012 - 13:43 »
Super input, Jonny

Jeg er lidt bekymret for griseri med piller i stuen, støv. Nogen "omlaster" en pose piller udenfor, givet vis til én eller anden form for beholder, for derefter at hælde på fra denne anden beholder. Hvad er dine erfaringer med støv? Hvordan undgås det bedst?
Claus Wøbbe

Jonnyp

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #28 Dato: 04, Februar 2012 - 10:49 »
Hej Claus

jeg tager sækken og hælder det direkte i .
og gør man det bare lidt forsigtigt, så er det ikke meget støv der kommer..

der var meget mere svineri med brændeovnen .

Mvh Jonny

firetommelfingre

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Pillebrændeovn
« Svar #29 Dato: 27, August 2012 - 16:03 »
Jeg vil bare sige tak for tråden. Jeg overvejede selv at købe en moderne træpilleovn til stuen, men var i tvivl om konsekvenserne af det. Det er rigtig dejligt ligefrem at se db målinger på støjen. Det fik mig til at tage skridtet, og jeg må sige, at jeg er enig i betragtningerne: Der er ikke megen støj. Støven er der vel om man har det ene eller det andet. ;) Så det ser jeg ikke som noget større problem. 

Skulle det have interesse, kan jeg sagtens anbefale webshoppen www.vvs1.dk. Det var her jeg købte mit træpillefyr: http://www.vvs1.dk/varmesystemer/braendeovne.html

Mvh

4-5 Tommelfingre

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk