* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 67
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 74
I alt: 74

Forfatter Emne: Teknologi der er glemt.  (Læst 63507 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #15 Dato: 05, Februar 2011 - 16:29 »
Undskyld Morten. Jeg så ikke at du allerede havde beskrevet forholdet om krudt.

Det var anbefalingen om at besøge Frederiksværk, der tændte lunten  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #16 Dato: 05, Februar 2011 - 18:06 »
Det er helt forståeligt, at du havde kort lunte i denne sag ;D ;)
Vi er enige, og der er ikke noget at undskylde i forhold til mig.
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #17 Dato: 08, Februar 2011 - 00:13 »
I dag Mandag var der en meget fin udsendelse om hvidkrudt på Dr-K. Den handlede om Nobels arbejde og opfindelser.
 Udsendelsen bliver iflg. dette link http://www.dr.dk/K/Historie/Programmer/Alfred+Nobel+og+dynamitten.htm gensendt.

Men det "krudt" der bliver brugt siden Sortkrudt er altså nitroglycerin, der i en mere styrbar form er kendt som dynamit.

Marek.
« Senest Redigeret: 08, Februar 2011 - 00:18 af chrismark »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #18 Dato: 08, Februar 2011 - 10:37 »
Nej Marek

Bemærk lige en ting Marek. Folk der ikke professionelt beskæftiger sig med sprængstoffer der interesserer sig for spængstoffer på nettet, kan meget let komme i et terror kartotek, hvor man måske ikke ønsker at opholde sig!!!!!

Beleive me! BIG Brother eksist og ting der kan sige bang er inden for deres interessesfære.

Har det ingen betydning

Gå ind på Dyno Nobels hjemmesider Der vil du opdage at næsten alle industrispængstoffer er kvælstof/nitrat materialer, få af de mange er baseret på nitroglyserin.

De fleste er lavet af de samme ingridienser som taleban anvender til vejsidebomber uden at jeg vil beskrive hvilke  ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #19 Dato: 08, Februar 2011 - 15:36 »
Bjarke, tak for Din vejledning.
Nu er min interesse kun i den bog jeg læser. Den omhandler begivenheder som jeg kun kender fra film og tekst. Når jeg læser bøger har jeg et helt klar "billede" af det der foregå. Men her hvor der er brug for mine oplevelser til og skabe stemningen i mit hoved; må jeg erkende, at jeg aldrig har set en kanon eller pistol på arbejde LIVE. Jeg ved at man i Polen, hvor der findes et hav af borge, kan der hvert år opleves fortidens kampe "næsten" live. "Næsten" skal forstås meget bogstaveligt idet efter at flere folk glemte at det kun er for sjov; er der indført restriktioner og forbud.
Go gang vodka løfter stemningen og det rigtige rider udstyr skal ikke bare vises frem, men bruges. ;)
Marek.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #20 Dato: 08, Februar 2011 - 17:09 »
Men det "krudt" der bliver brugt siden Sortkrudt er altså nitroglycerin, der i en mere styrbar form er kendt som dynamit.

Jeg er ikke bange for at komme i et terrorkartotek ved at skrive om forskellige sprængstoftyper her.
Mange plastiske sprængstoffer er baseret på TNT = TriNitroToluen, som ikke har noget at gøre med hverken sortkrudt eller nitroglycerin - bortset fra, at nitrogrupper findes i næsten alle sprængstoffer, også sortkrudt, hvis oxiderende bestanddel er salpeter = kaliumnitrat. De allerfleste sprængstoffer er ikke rene, men blandet med fyldstoffer, der gør dem nemmere at håndtere. I de fleste tilfælde vil det sige, at sprængstoffet stabiliseres, så der skal en større påvirkning til at udløse eksplosionen; for de plastiske sprængstoffers vedkommende betyder det også noget, at en konsistens som modellervoks gør dem meget lette at dosere og anbringe.
Dynamit er ca. 75% nitroglycerin. De sidste 25% er kiselgur, et naturmateriale, som er porøst - aflejringer af ældgamle kiselalger. Det findes i tykke lag omkring Østersøen. Andre fyldstoffer kan også bruges, fx almindeligt skrivekridt.
Men røgsvagt krudt er ingen af disse typer. Det er normalt baseret på nitrocellulose, også kendt som nitrovat eller i ældre tid skydebomuld.
Opløst i acetone benyttes samme stof som celluloselak, og lader man acetonen fordampe, kan man lave celluloid - et plastmateriale, der var utroligt bredt anvendt til biograffilm før i tiden samt til beklædning på bl.a. cykelstyr i 50'erne.

P.S. Hvis jeg ville surfe efter sprængstofopskrifter, ville jeg naturligvis ikke gøre det fra min egen PC, men fra bibliotekets - og tage tingene med hjem på en usb-pind. Så jeg er ikke bange for Big Brother!  :D

P.P.S. Det er i praksis umuligt at forhindre amatører i at lave deres egne sprængstoffer. Så skulle man forbyde fx aluminium, gødning, dieselolie og sukker. Kun de to første af disse har Big Brother gjort forsøg på at begrænse (aluminium kun i pulverform). I får ikke mængdeforhold eller opskrifter her.

P.P.P.S. Chrismark, tak for linket til Nobel-udsednelsen. Jeg må se at nå cen ved en af de tre genudsendelser.
« Senest Redigeret: 08, Februar 2011 - 17:13 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #21 Dato: 08, Februar 2011 - 17:51 »
Teknologi-emnet har taget en drejning i kemisk retning, det er fint nok.

Jeg har dyrket pistolskydning og selv lavet ammunitionen i 35 år, så det er faktisk sjovt at læse lidt om "ingredienserne" både sortkrudt og røgsvagt.
Udsendelsen med Alfred Nobel var for resten rigtig interessant!

Jan

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #22 Dato: 18, Februar 2011 - 22:27 »
Jeg har dyrket pistolskydning og selv lavet ammunitionen i 35 år

Nu kan jeg ikke styre mig længere!
Indtil fornylig var i mit hovede hjemmelavede patroner en ting, der hørte hjemme i sidste del af det 19. århundrede - da det stadig var nyt at kunne købe dem færdige.
Hvad får dig og andre til fortsat at gøre det mere end 100 år senere?
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #23 Dato: 19, Februar 2011 - 00:57 »
Prisen.

Man har da ikke råd til bare at smide al det messing væk. Jeg brugte typisk et patronhylster 30 gange - så begyndte det at revne i kanten.

Men tiderne skifter. Brug af hjemmestøbte kugler af bly/antimon (uden messingkappe) er ikke velset mere....

Jan

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #24 Dato: 19, Februar 2011 - 01:20 »
Det er umanerligt svært at lave ammunition til præcisionsskydning.
De færreste kan afveje krudtet nøjagtigt nok til at alle projektiler får  samme mundingshastighed indenfor en snæver tolerance.  De professionelle fabrikker måler den og justerer krudtmængden  for hvert parti krudt man anvender. 
Det er ikke bare krudtets kemiske sammensætning, men også partiklernes form og størrelse som afgør forbrændingshastigheden.

Røgsvagt krudt findes som med hovedformerne bladkrudt og kuglekrudt.
Sortkrudt bruges vistnok kun til historiske og antikke våben.

Morten har ret i at folk med nogen indsigt altid vil kunne lave eksplosivstof ud fra ingridienser i almindelig handel. Men der er ingen grund til at slå om sig med smarte opskrifter.

Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #25 Dato: 19, Februar 2011 - 09:41 »
Jeg er enig Harbst i det med opskrifterne.......men af andre teknologier der er glemt er optrækning af mekaniske ure.
Vækkeuret skal stadig stilles, men ikke trækkes op hver dag.

Kærvskruens tid er også ved at være passè og desværre er "Yankey Stanley" automatskruetrækkerne også gået ud af produktion og er erstattet af elektriske skruemaskiner. Man kan dog få en tysk version på bestilling stadigvæk. Jeg har stadig min fuldt funktionsdygtig, men må medgive at jeg også foretækker skruemaskinen der hvor den kan anvendes og ved store antal skruer, men nogen steder kan den ikke anvendes og her er man lykkelig for den gamle sag.

Batteri bormaskinerne har afløst borsvinget og hjulboret
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #26 Dato: 19, Februar 2011 - 18:00 »
For en ordens skyld skal jeg lige gøre opmærksom på, at jeg ikke kunne drømme om at lave krudt selv, det købes nemt når man har fået lov af politiet.

Præcision, nah måske ikke. Men det var nu sjovt at ramme og VÆLTE en figur af en buk skåret i halvtomme stål stående på små fødder på 200m afstand - med hjemmeladede patroner i en single action revolver, oprindeligt designet af Samuel Colt i 1876 (ses i en enhver cowboy film)! En disciplin jeg var særlig god til.

Hvilket fører mig til en bemærkning, som strider mod temaet i denne tråd (undskyld), nemlig en teknologi som IKKE er glemt. Ovennævnte stykke mekanik har nu eksisteret næsten uændret i langt over 100 år og bliver stadig produceret!
« Senest Redigeret: 19, Februar 2011 - 18:06 af Sophiante »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #27 Dato: 19, Februar 2011 - 18:31 »
Sortkrudt bruges vistnok kun til historiske og antikke våben.

Ja, og desuden til fyrværkeri, hvor det er den helt uundværlige basisingrediens!
Undtagen til heksehyl, der er baseret på nitrocellulose.

Og så kan jeg da lige tilføje, at nitrocellulose kan købes uden polititilladelse som "nitrovat" eller "pyrovat" i butikker, der handler med trylleartikler (fx Pegani). Det eksploderer ikke, men forpuffer på omkring et sekund med en flot flamme. Men tryllebutikkerne er ret pebrede med prisen.
En anden og billigere måde at lave en flot trickflamme på er at drysse pulverfløde i en sky ud over et brændende lys. Lyset kan bare være et fyrfadslys, som kan gemmes i en skål, så det er skjult. Flødepulveret flammer op i luften og brænder ud inden det når at falde ned, så det giver ikke mærker på møblementet. ;D
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #28 Dato: 19, Februar 2011 - 21:22 »
Citér
En anden og billigere måde at lave en flot trickflamme på er at drysse pulverfløde i en sky ud over et brændende lys
Det ved os der ser mythbusters alt om  ;D

Man tager en tom olietønde fylder den 2/3 op med mælkepulver eller savsmuld.
Arrangerer en trykluft tank tilkoblet bunden af tønden med butterfly ventil imellem.
Et nødblus tændes og placeres i pulver i top, butterfly ventilen åbnes.... PUUUF!
Det skulle ligge på youtube...

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Teknologi der er glemt.
« Svar #29 Dato: 19, Februar 2011 - 21:24 »
Da nu denne tråd mere eller mindre er kommet til at handle om sprængstoffer, vil jeg gerne tilføje endnu en krølle:
Enhver dreng (og nogle piger! ;)) kan fremstille et sprængstof.
Hemmeligheden er derimod at fremstille et sprængstof, der KUN eksploderer, når man ønsker det skal ske!
Det er - ikke i historisk perspektiv, men i det enkelte menneskes - i høj grad glemt teknologi!!!  :D
En af mine klassekammerater i folkeskolen glemte det og måtte forsømme en måned. Da han kom i skole igen, havde han grimme ar i ansigtet, men heldigvis ikke indre skader eller manglende fingre. Ikke alle har været lige så heldige ...
Det fremgår af den udmærkede TV-udsendelse om Alfred Nobel, som Chrismark linker til (og i skrivende stund er der endnu en enkelt genudsendelse tilbage), at Nobels opfindelse ikke var nitroglycerin, som han ganske vist produktudviklede, så det kunne produceres nogenlunde forsvarligt i større mængder og markedsføres (men opfinderen var italiener), men to andre ting, der begge havde med stabilitet at gøre:
Først opfandt han detonatoren, som gav mulighed for, at man kunne fremkalde en eksplosion med en beregnet forsinkelse, så man kunne nå at komme væk selv. Og dernæst dynamit, hvis hemmelighed er, at nitroglycerin er opsuget i et stabiliserende stof. I begge tilfælde altså metoder til at forhindre en utidig eksplosion!
Selv har jeg som kemilærer naturligvis også ladet mig provokere til at fremstille sprængstoffer af og til. Mit yndlingsstof i den forbindelse er jodazid (I3N), som kan fremstilles og tørres inden for en almindelig skoletime. Det ligger så på et stykke filtrerpapir, og i tør tilstand eksploderer det ved at blive kildet med en fjer - eller tilsvarende lille belastning.
Jeg kan tilføje, at i ét tilfælde var jeg lidt for langsom, så stoffet var knapt tørt ved timens slutning. Det gav ganske vist et flot brag, men ikke alt var eksploderet, så efter at jeg havde fejet resterne sammen, var forestillingen ikke slut. Ved næste times begyndelse gav det et brag for hvert skridt, man tog på gulvet, og næste gang jeg tog kosten, bragede den også!
Det siger sig selv, at et sådant sprængstof er helt uanvendeligt til praktiske formål ...
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk