* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 32
I alt: 32

Forfatter Emne: BAHCO  (Læst 8630 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
BAHCO
« Dato: 09, Februar 2011 - 15:07 »
Bjarke kom for nogen tid siden til at nævne det svenske værktøjsfirma BAHCO. Jeg googlede slet ikke ordentlig den gang; Virksomheden er siden 1999 ejet af amerikanere og nu er produktionen i Enköping også stoppet! Det ville have være surt at gå der i et helt liv og så som pensionist opleve noget sådant!  ;-)

Se evt. http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article39213.ece

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: BAHCO
« Svar #1 Dato: 09, Februar 2011 - 15:55 »
Det er surt at have et godt produkt der ikke kan sælges fordi det er for dyrt.

Bahco har i min levetid opkøbt en masse værktøjsfirmaer i Europa der alle lavede væktøjer, der var second to none, både i pris og kvalitet.

Bergs tænger og stemmejern
Øbergs file
Beltzer værktøj
Eriksson tænger

Bahco  flyttede selv deres produktion og deres oprindelige produkter, skiftenøglen og rørtangen til Potugal.

Dette produktionsflyt kunne mærkes på kvaliteten og designet af værktøjerne.

Ikke sådan at forstå at det nu var dårlige værktøjer...langtfra...men kvaliteten nåede og når slet ikke kvaliteten af de gamle værktøjer og Bahco er stadigt ikke at finde i billigsegmentet af væktøj.

"Svensknøglen" er kopieret af hundredvis af andre væktøjsfirmaer med billigere tilbud, men i den verden jeg kender til er Bahco det foretrukne mærke

De nuværende værktøjer kan man slide op i løbet af et par år de gamle holdt og holder længere end et liv.

Jeg har min farfars Berg skævbider som eksperter siger er fra 1933. Det afgøres af håndtags mønstret. Jeg har min svigerfars Berg papegøje tang og hans Berg stemmejern fra hans væktøjskasse som han fik i svendegave som møbelsnedker. De sidste værktøjer er dog kun brugt som hobbyværktøj, al den stund min svigerfar læste videre og endte som overingeniør ved DSB


Her kan man se historisk amerikansk håndværktøj.....prøv at se hvor ledes svenknøglen/skiftenøglen er efterlignet

http://home.comcast.net/~alloy-artifacts//index.html
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk