* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 23
I alt: 23

Forfatter Emne: Dobbeltsyn efter operation for grå stær på begge øjne  (Læst 25041 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Dobbeltsyn efter operation for grå stær på begge øjne
« Dato: 22, Februar 2011 - 09:41 »
Jeg er ikke helt sikker på om det er det rette forum, men: Min svigerdatters mor er blevet opereret for grå stær på begge øjne. Efter operationen havde hun dobbeltsyn, men lægen beroligede hende med, at det ville blive korrigeret når hun fik nye briller. Brillerne hjalp ikke og nu skal jeg i første omgang med til optikeren for at få en forklaring på hvad brillerne skulle gøre. Min umiddelbare teori er, at en af linserne ikke er centreret og danner billedet et forkert sted på nethinden, men det er helt uunderbygget. Det andet spørgsmål er, hvordan briller skulle hjælpe, det eneste jeg kan forestille mig er en form for prismer, men her er jeg også på bar bund. Næste skridt er selvfølgelig at kontakte øjenlægen, der opererede, men er der nogen af jer der har kendskab til problemstillingen eller i øvrigt ved, hvordan man skal gribe sagen an?
Venlig hilsen
Eigil Winkel

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Dobbeltsyn efter operation for grå stær på begge øjne
« Svar #1 Dato: 22, Februar 2011 - 11:06 »
Det lyder ikke helt rart.

Men som du antyder kan der være flere årsager.En af mine venner som også er vor danseinstruktør har haft problemer med synet gennem mange år med dobbeltsyn ind imellem. Hun fik briller med microprisme felter som afhjalp problemet...i alle tilfælde har vi ikke hørt siden om det har hjulpet, men hun gør ikke vrøvl når hun kontrollerer om vi danser korrekt....så det må have hjulpet.

Min far fik opereret begge øjne som 84 årig og fik samtidigt korrigeret for sine øjnes forskel. Han var himmel henrykt og sagde at det skulle have haft gjort længe inden.

Og jeg har den opfattelse at det sjældent fejler, men jeg har også hørt at man kompensere for synsfejl i linserne ved at man vænner sig til at skele en smule hvisden grå stær ikke er centreret og en sådan vane kan måske give den oplevelse......spørg lægen.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Dobbeltsyn efter operation for grå stær på begge øjne
« Svar #2 Dato: 22, Februar 2011 - 16:04 »
Jeg har selv haft dobbeltsyn efter en øjenoperation for mange år siden, som gjorde en muskel svag. Det hjalp efterhånden som de resterende øjenmuskler lærte at kompensere.
Jeg tror meningen med beskeden er, at brilerne gør det lettere at få de to øjne til at koordinere - og så må hjernen klare resten.
Jeg har desværre ingen råd, hvis det ikke hjælper.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Dobbeltsyn efter operation for grå stær på begge øjne
« Svar #3 Dato: 22, Februar 2011 - 17:52 »
Forklaringen kan måske være at de uklare linser har givet så dårlige billeder ( eller man har vænnet sig til kun at se med et øje) så det bliver et problem for hjernen pludselig at skulle koordinere to skarpe billeder til et.
Hvis en linse sidder skævt kan det ikke flyttebilledet, men det vil ikke være skarpt over det hele.  Billedet er givet ved pupillens placering.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Dobbeltsyn efter operation for grå stær på begge øjne
« Svar #4 Dato: 22, Februar 2011 - 20:11 »
Du mangler at have set i en dårlig kikkert med dårligt centrerede linser Harbst.

Jeg har et problem der hen af da jeg bruger billige læsebriller der er beregnet til en læse afstand på 25-30 cm ( styrke 3), men har også nogle briller der er beregnet til at køre bil med der, kompenserer for at mine øjne ikke har samme synstyrke mere. der er kun en ganske lille forskel, men jeg bliver træt i øjnene efter en time eller to.

Men med læsebriller er mit venstre øje dominerende og med køre brillerne er det det højre.

Jeg går med læsebrillerne herhjemme og ser over dem når jeg skal se langt, men jeg bliver træt i mine øjne hvis je i længere tid skal se langt udenn briller.

Jeg opdager det først, når jeg har kørt bilen ud og skal til at køre, for der har jeg gjort som jeg plejer, set over brillerne kortvarigt og opdager så at jeg ikke kan se langt...nok. irriterende.

Men når jeg så får langsynsbrillerne på, går der et stykke tid før end hjernen får byttet om på prioriteringen af hvilket øje der er bestemmende.....det er en sjov oplevelse.

Jeg fortalte det min optiker, som er en veninde til min datter og hun sagde, at læsebrillerne var centrerede så centreringens afstand var mindre end den normale afstand mellem pupillerne på ca 63-66mm afstand og der derfor stod der  på alle billigbriller at de var ulovlige at  køre bil med.

Hun viste mig forskellen og smilende prøvede at sælge mig et par læse briller, hvorved at min "oplevelse" ville forsvinde(påstod hun)....det sker nu ikke for jeg kan miste 50 eller flere billige læsebriller, for den samme pris, som en optiker skal have for et par   ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Dobbeltsyn efter operation for grå stær på begge øjne
« Svar #5 Dato: 23, Februar 2011 - 02:23 »
Øjet er ikke som en kikkert , idet der ikke er noget okular.
Jeg er godt klar over den sproglige finurlighed, men kikkertokularets funktion findes , på trods af navnet  ikke i det ubevæbnede øje. Brillen er kun en korrektion til øjets eget linsesystem, som hovedsageligt er givet ved hornhindens krumning. Øjelinsen er også kun en finjustering.

 I øjet falder objektivets billede direkte på nethinden, og der er ikke tale om nogen forstørrelse.  Det er helt som i et fotoapparat, hvor kun søgeren virker som kikkert.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Dobbeltsyn efter operation for grå stær på begge øjne
« Svar #6 Dato: 23, Februar 2011 - 09:27 »
Jeg har selv haft dobbeltsyn efter en øjenoperation for mange år siden, som gjorde en muskel svag. Det hjalp efterhånden som de resterende øjenmuskler lærte at kompensere.
Jeg tror meningen med beskeden er, at brilerne gør det lettere at få de to øjne til at koordinere - og så må hjernen klare resten.
Jeg har desværre ingen råd, hvis det ikke hjælper.

Jeg er enig med Morten i hans udlægning af lægens besked.

Jeg har selv "dobbeltsyn", men når man har haft det i hele sit liv, og fået et klart dominerende øje, er det ikke noget problem. Jeg kan fokusere fint med mit degenererede venstre øje, hvis jeg vil, men da det primært er "den gule plet", det område hvor tapperne dominerer, der degenerer, er det venstre øjes stave, dem man observerer nye ting i synsfeltet med, forholdsvis intakte. Når man så som jeg er skeløjet, øjnene kigger væk fra hinanden ca 21 grader, er det rent faktisk en fordel, da mit "vidsyn" (he he) er 21 grader større end for folk med normale øjne!

Man hører tit at det er nødvendigt for afstandsbedømmelsen at begge øjne kan fokusere på samme objekt. Det er en misforståelse! Afstandsbedømmelser er primært afhængig af ens bevægelser og erfaring med objekters normale størrelse. Der er åbenbart andre skrøner, også mellem uddannede optikere og øjenlæger. det er i hvert fald kommet helt bag på nogle af dem at jeg kan styre mit "syge" øje!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk