* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 29
I alt: 30

Forfatter Emne: Vandmålere  (Læst 39628 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #15 Dato: 19, Marts 2011 - 14:38 »
Sparet: 26 m3/år vandværksvand a 40kr

investering: 75 kr

Tilbagebetalingstid = 75/40/26= 0,07211538 år
= 26 dage 7timer 43 minutter og 51 sekunder

Det er den bedste forrentning af dine penge du nogensinde har fået


Mikael; Du glemmer vandaflednings afgiften? Den er også på ca. 40.-kr. . Altså ca. 80.-kr/m3 vand. ;)

I øvrigt ser det ud til at det er meget forskeldigt om måler indeholder kontraventiler, ligeledes forskellige krav fra værker. Jeg var overbevist om at den fantes ved hovedafbryderen. Et sted fandt jeg, at placering af en bøjning omkring måleren kan give fejlmåling.(turbulens ?)

Marek.
« Senest Redigeret: 19, Marts 2011 - 14:44 af chrismark »

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Vandmålere
« Svar #16 Dato: 19, Marts 2011 - 15:12 »
Mikael; Du glemmer vandaflednings afgiften? Den er også på ca. 40.-kr. . Altså ca. 80.-kr/m3 vand. ;)

Hvis det er rigtigt, så er vand ekstremt dyrt sammenlignet med Bornholm som jeg ellers anså for at ligge i den dyre ende. Her  betaler jeg inklusiv moms :
Vand 6,23 kr/m3 + statsafgift 6,25 kr/m3 + afledningsafgift 30,75 kr/m3 = 43,23 kr/m3
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #17 Dato: 19, Marts 2011 - 15:23 »
Her;
Vand      18,55
Afgift       6,25
Afledning 46,42
==============
             71,22

Vores høje pris er nok begrundet i at VI giver tilskud til Bornholm.! ;D ;D
« Senest Redigeret: 19, Marts 2011 - 17:09 af chrismark »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #18 Dato: 19, Marts 2011 - 19:18 »
Jeg tror at din fattige kommune lægger skatten på de bredeste skuldre Marek.

Tilfældene der flygter fra enhver beskæftigelsesrisiko bader og vasker ikke så meget som dem der skal være præsentable hver dag.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #19 Dato: 19, Marts 2011 - 21:03 »
Med de vandpriser her, bør jeg flytte til Hellerup? Der er det billiger og jeg bliver renset? ???
Og hvad med min mental hygiene? ???
« Senest Redigeret: 19, Marts 2011 - 21:06 af chrismark »

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Vandmålere
« Svar #20 Dato: 19, Marts 2011 - 21:57 »
afdøde Kirsten Jacobsen folketingsmedlem for fremskridtspartiet dengang målertvang og statsafgift på vand blev diskuteret, fremkom med følgende anekdote om livet i en landsby efter indførsel af måler og skat (ikke ordret):

Det lille landsby-vandværk er nu blevet tvunget til at omskrive alle deres udgifter til driften af vandværket til en kubikmeter-afgift, selvom der stortset ikke er nogen udgifter der følger vandforbruget andet end skatten.

Så da folk opdager at de skal betale for forbruget af vand beslutter de at lade være med at gå i bad en gang om ugen. den lille forandring betyder jo intet.

Næste år finder vandværket ud af at indtægterne ikke kan dække udgifterne, så de sætter prisen op på en kubikmeter vand op.

Og folk som nu synes at vandet er blevet dyrere beslutter sig så for at lade være med at gå i bad 2 gange om ugen. og igen er der for lidt penge i vandværkskassen så prisen sættes op.

Historien gentager sig og gentager sig.

Og resultatet: der bruges næsten intet vand, ingen går mere i bad - alle er møgbeskidte, men de betaler bare mere og mere til vandværket og statskassen.   


god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #21 Dato: 19, Marts 2011 - 23:22 »
Og resultatet: der bruges næsten intet vand, ingen går mere i bad - alle er møgbeskidte, men de betaler bare mere og mere til vandværket og statskassen.   [/i]
1 uge siden har min nabo ringet; og ville spørge mig om noget. :o ???
Hun var i gang med og vaske bilen, men løb tør for vand;"regnvand". "Du har jo noget vand, Marek?"

Hernede er vi ved og drukne i vand, 20 centimeters spadestik afslører noget væske. Jeg hader vand. Jeg bryder mig ikke om vand. ! Man bliver våd af det. Vi kan ikke en gang pumpe det væk nogen steder, da selv kloaken  er overfyldt, og jeg skal klare det nødvendige på den måde som naturen har tiltænkt os.
Kan vi ikke bare betale den afgift, og bruge vandet frit? :'(
Marek.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #22 Dato: 19, Marts 2011 - 23:39 »

Tilfældene der flygter fra enhver beskæftigelsesrisiko bader og vasker ikke så meget som dem der skal være præsentable hver dag.
Hvis det er om mig, tager du grusomt fejl.  :o
Marek.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #23 Dato: 20, Marts 2011 - 14:11 »
[...]Så da folk opdager at de skal betale for forbruget af vand beslutter de at lade være med at gå i bad en gang om ugen. den lille forandring betyder jo intet. [...]Og resultatet: der bruges næsten intet vand, ingen går mere i bad - alle er møgbeskidte, men de betaler bare mere og mere til vandværket og statskassen.

Der er flere sider af denne sag.

Den ene er, at politikerne i halvfjerdserne (Kirsten Jakobsen blev indvalgt første gang ved "jordskredsvalget" i 1973, jeg deltog selv i et tværpolitisk vælgermøde op til valget, hvor den "unge lovende" fremskridtskvinde gjorde det godt, selv om jeg ikke stemte på hende) pludselig opdagede, at København havde problemer med at få drikkevand nok, hvorfor der blev iværksat tiltag for, at Danmark skulle spare på vandet! Samtidig med, at vi havde en stribe regnfulde år og problemer med stigende grundvandstand i Jylland ...

Den anden er, at miljøbevægelsen i samme periode fik sit første gennembrud og fik forklaret nogle politikere, at udledning af urenset spildevand til hav og åer måske ikke altid var smart!
Det er uomtvisteligt, at det koster mere at drive et tretrins renseanlæg end at vedligeholde et langt rør ud i havet.
Genialiteten i at koble vandafledning til vandforbrug kan imidlertid godt betvivles.

Nå, men imens vi venter på politikerne (1-2 generationer?):
Marek kunne jo flytte til Nordjylland, hvor han vil kunne finde utallige ligesindede, der laver hjemmestrikkede konstruktioner (virksomme, men smaskulovlige), uden at naboerne synes det er underligt.  ;D
Især hvis han køber en af de mange billige landejendomme, som forlængst har solgt eller bortforpagtet jorden til den store nabogård.

Og med hensyn til vand, er vi også begunstigede i forhold til Lolland:
Kubikmeterpris kr. 4,50
Grøn afgift kr. 5,00
Vandafledningsagift kr. 37,50
Ialt pr. kbm: kr. 47,00

Disse tal er gældende for mit eget landsbyvandværk, men vi har generelt ikke vandmangel, så kubikmeterprisen er lav de fleste steder.
Dog er den lidt stigende, da vi af og til er nødt til at bygge længere vandledninger for at kunne få vandet fra et område, som landmændene ikke har postet nitrat og pesticider i ...
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #24 Dato: 20, Marts 2011 - 22:24 »

Tilfældene der flygter fra enhver beskæftigelsesrisiko bader og vasker ikke så meget som dem der skal være præsentable hver dag.
Hvis det er om mig, tager du grusomt fejl.  :o
Marek.

Det var ikke møntet på dig, men jeg kender personligt 2 af slagsen.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #25 Dato: 21, Marts 2011 - 00:04 »
Marek kunne jo flytte til Nordjylland, hvor han vil kunne finde utallige ligesindede, der laver hjemmestrikkede konstruktioner (virksomme, men smaskulovlige), uden at naboerne synes det er underligt.  ;D

Findes dette land virkeligt? ???
Hernede er man dum hvis man ikke laver ting som man plejer. ;D Men plejer er jo udviklings strategi her. :D Kan man ikke finde ud af og hakke roer, er man uden (ud)dannelse. :'(

Marek.
« Senest Redigeret: 21, Marts 2011 - 00:11 af chrismark »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk