* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 34
I alt: 34

Forfatter Emne: Mettler vægt  (Læst 35837 gange)

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Mettler vægt
« Dato: 10, Marts 2011 - 11:52 »
Jeg har på et tidspunkt arvet en Meetler K4T elektronvægt fra omkring 1960. Da den fylder og står i vejen (syntes min kone  ;) ) skal jeg af med den.

Er der nogen der ved om sådan en har (historisk) interesse for nogen eller det bare er gammelt jern?

Han jeg har arvet den af (en selvstændig biokemiker) mente at det var en af de første transportable elektroniske laboratorier vægte i DK.

Mvh

Ole M D

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Mettler vægt
« Svar #1 Dato: 10, Marts 2011 - 12:25 »
El museet el.lign. (?)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Mettler vægt
« Svar #2 Dato: 10, Marts 2011 - 14:43 »
Mettler vægtenefindes stadig i betydeligt antal og er for tiden på auktion flere steder.
Hvis den er i god stand kan den vel stadig bruges af  folk som er interesseret i præcisonsvejning.

Så vidt jeg ved er den ikke elektronisk. Der er ikke vejeceller med strain gage, men vægtarm og lodder. Den har  en lampe, og skal have eltilslutning for at  kunne aflæses. 
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mettler vægt
« Svar #3 Dato: 11, Marts 2011 - 01:36 »
Jeg kender ikke den præcise type, men vil ud fra årstallet også tro den er mekanisk med lodder, der kan løftes af og på vægtstangen og med en drejeknap, der via en lysstråle, som reflekteres af et justerbart spejl, kan få de sidste cifre til at passe.

Imod den antagelse taler, at du udtrykkeligt angiver den som transportabel. Det var vægtene med lodder kun i begrænset omfang.

Og så igen: Ifølge Mettlers egen side blev den første fuldelektroniske vægt først præsenteret i 1973.

Mettlervægtene er forøvrigt praktisk taget uopslidelige, og det vil være virkeligt synd at kassere den!
Hvad er den angivne præcision?

Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Mettler vægt
« Svar #4 Dato: 11, Marts 2011 - 11:58 »
Citér
Imod den antagelse taler, at du udtrykkeligt angiver den som transportabel.

I princippet er alting vel transportabelt.
Jeg har set en udsendelse hvor nogle (selvfølgelig Amerikanere) flytter gamle fredede murede bygninger. Ting der i min verden ikke er transportable.

Jeg undrer mig mere over betegnelsen "elektronvægt".
Hvordan komme elektronerne ind i billedet ?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Mettler vægt
« Svar #5 Dato: 11, Marts 2011 - 12:31 »
Det sker antageligt når man tænder lampen Kusko  ;D

Mettlervægtene er som Morten skriver nærmest uopslidelige og den måde som vægtskålen er ophængt på anvendes utroligt mange steder og alle apparatingeniører lærer den at kende  i studiet.

Sæt den til salg på nettet  ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mettler vægt
« Svar #6 Dato: 11, Marts 2011 - 13:24 »
Jeg har været involveret i flytning af et laboratorium med en Mettlervægt (nøjagtighed 0,1 mg), som havde stået på stedet i mange år og derfor forlængst var befriet for alle transportsikringer.
Det fik lodderne, som var omhyggeligt placeret, til at rasle rundt inden i vægten, så de (cirkulære) lodder efter flytningen måtte genplaceres med pincet (for ikke at ændre deres masse med fingeraftryk). Det lykkedes, og den var indtil jeg forlod stedet kompatibel med nyere vægte.
Mettlervægtens oprindelige princip er udtænkt af et mekanisk geni!
De nyere vægte, sm er baseret på strain gauges, adskiller sig ikke fra konkurrenternes produkter undtagen ved en højere pris og et lidt lækrere design (omtrent som B&O TV adskiller sig fra Sony m. fl.)
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Mettler vægt
« Svar #7 Dato: 11, Marts 2011 - 14:44 »
Den pågældende type har maksimal vejning på 4 kg og en +-0,5 g nøjagtighed. Den hører ikke hjemme i det typiske kemiske analyselaboratorium.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Mettler vægt
« Svar #8 Dato: 12, Marts 2011 - 13:59 »
weights were determined on a Mettler K4T direct reading, single pan, integral tare balance and recorded to the nearest 0.1 gram. ...
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Mettler vægt
« Svar #9 Dato: 13, Marts 2011 - 21:08 »
Mht. transporttabelheden er den i en slags kuffert, men det kunne godt se ud som om der har være nogle lodder i bundpladen.
Det kunne tale for at Mortens beskrivelse passer meget godt, med vægstang mm (jeg har ikke undersøgt den så nøje).
Jeg kan så se at de er til salg på e-bay for 20-40 $ i det der beskrives som perfekt stand, så det kan vist godt være den er tæt på værdiløs hvis lodderne mangler.

Mvh

Ole M D

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mettler vægt
« Svar #10 Dato: 14, Marts 2011 - 01:36 »
Jeg googlede på Mettler K4T scale og fik indtryk af et ret livligt marked for brugte vægte - herunder to netauktioner over netop denne type, begge lukkede, men med billeder. Den ene oplyste en endelig pris på 19 AU$ (ca. 90 kr.) - og sælgeren havde betinget sig kun at levere den i New South Wales.
Vægten er tydeligt i familie med de laboratorievægte, jeg har set, hvilket antyder, at eventuelle lodder sidder inde i kabinettet og ikke i udskæringer i bunden.
Nøjagtigheden er angivet som 1 g, med aflæsningsmulighed ned til 0,5 g, og maksimal belastning 4 kg.
Hvad med at sætte den op i dit køkken?
Den er givetvis bedre end hjemmets nuværende husholdningsvægt!!! ;)
Idet jeg går ud fra, at den - trods din tvivl - er i orden. Men den er altså ikke mange penge værd.

P.S. Jeg har selv måttet finde et skjult hjørne til min noget nyere Mettlervægt, hvis display har 7-segment-tal og 10 mg aflæsningsnøjagtighed. Min sidste arbejdsplads kasserede den, selv om der kun var et enkelt segment i et enkelt ciffer, som var i stykker! men reparationsprisen ville overstige prisen for en ny vægt - og sjovt nok mente min kone også, at den fyldte for meget, da jeg kom hjem med den.
Kvinder!  ::)
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Mettler vægt
« Svar #11 Dato: 14, Marts 2011 - 13:06 »
Eva kom efter manden....og det har hun været lige siden ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Mettler vægt
« Svar #12 Dato: 14, Marts 2011 - 13:35 »
Hvis den har været rystet rundt og lodder mangler er den totalt værdiløs. 
De færreste køkkener egner sig til den sådan en vægt, hvis den var i orden. Den skal stå på et absolut fast underlag. Meget mere stabilt end et bord i et køkken.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mettler vægt
« Svar #13 Dato: 14, Marts 2011 - 14:03 »
Hvis den har været rystet rundt og lodder mangler er den totalt værdiløs.

Det er vi enige om, men jeg holder mig her til Dransfeldts oplysning om kufferten. De egentlige lodder vil - hvis min opfattelse af familieskabet med andre vægtserier er rigtigt - befinde sig inden i kabinettet og må på en "semitransportabel" vægt være sikret med en bøjle eller lignende, som begrænser deres bevægelse, så de ikke kan rystes helt løs (mine modsatte erfaringer var jo med en decideret laboratorievægt).
Jeg har senere gjort erfaringer med en anden vægt, hvortil der hørte et kalibreringslod, som imidlertid var helt unødvendigt i daglig drift. Det kan være et sådant, der er udskæring til.

De færreste køkkener egner sig til den sådan en vægt, hvis den var i orden. Den skal stå på et absolut fast underlag. Meget mere stabilt end et bord i et køkken.

En vægt med nøjagtighed 1 g kan sagtens stå på et køkkenbord, og udformningen af den konkrete model egner sig til det.
Noget andet er så, at "den klodsede kasse" givetvis har en lav WAF  ;)
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Mettler vægt
« Svar #14 Dato: 15, Marts 2011 - 17:08 »
Du har vel ligesom jeg prøvet at google omkring efter oplysninger om vægten. Der fandt jeg et krav om absolut stabilt undelag.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk