* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: Motorophæng - gummi - friktion  (Læst 34629 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Motorophæng - gummi - friktion
« Svar #15 Dato: 04, Februar 2011 - 18:05 »
Tranberg,

Jeg kender udmærket Claus Studio's moderne gummierstatninger. Desværre har jeg kun dårlig erfaring med hans motorophæng - de er bare for hårde sammenlignet med det sædvanlige gummi. Det er et spørgsmål om komfort kontra stivhed.
Det er iøvrigt modellen længst til højre som tråden handler om!

Jeg stoler på min opvaskemiddel-løsning nu, men kun tiden vil vise om de bliver siddende.

Jeg har kørt Vespa i 45 år og kører stadig i højre side af vejen.....men apropos huller i vejen, min ferie i Rom på Vespa slog alle rekorder i ujævne veje!

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Motorophæng - gummi - friktion
« Svar #16 Dato: 04, Februar 2011 - 18:44 »
Citér
Jeg har kørt Vespa i 45 år og kører stadig i højre side af vejen.....
::)

Hvorfor skulle man ikke køre i højre side hvis man kører Vespa ?

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Motorophæng - gummi - friktion
« Svar #17 Dato: 04, Februar 2011 - 22:16 »
Citér
Jeg har kørt Vespa i 45 år og kører stadig i højre side af vejen.....
::)

Hvorfor skulle man ikke køre i højre side hvis man kører Vespa ?

En gammel Vespa er det modsatte af retningsstabil, under visse dele af affjedringsbevægelsen er efterløbet lig nul.

Det er bare et tilvænningsspørgsmål, men de 500 meter jeg prøvede var mere end rigeligt til mig.


chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Motorophæng - gummi - friktion
« Svar #18 Dato: 04, Februar 2011 - 22:59 »
Jeg tro at Tranberg's Vespa havde havde dårlige gummi bøsninger.  ;D ;D ;D
 

Marek.
« Senest Redigeret: 04, Februar 2011 - 23:21 af chrismark »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Motorophæng - gummi - friktion
« Svar #19 Dato: 05, Februar 2011 - 10:21 »
Jeg er  er enig med Marek.

Der var ingen noterbare problemer med retningstabiliteten på en Vespå og alligevel et.  Motoren og geakassens tyngdepunkt lå til højre for det lodrette centerplan.

Det medførte at med tomt bagagerum kunne man se bagfra, at det medførte en lille kompenserende hældning mod venstre, samt at man ikke kunne køre "uden at holde" på styret, hvilket ikke var noget problem på den samtidige Nimbus. Jeg kan kun tale med om Vespaer før 1967, da jeg ikke siden har kørt på en.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Motorophæng - gummi - friktion
« Svar #20 Dato: 05, Februar 2011 - 12:41 »
Mine forældre svor til Lambretta, de havde hver deres da de mødte hinanden.

Min mor fortalte at hendes kostede 4000 kr med dollarpræmiering i 1953.

Lambrettaen havde et moderne lay-out med krumtappen foran baghjulet og kardantræk til baghjulet.

Lambretta fremhævede balancen i deres markedsføring.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Motorophæng - gummi - friktion
« Svar #21 Dato: 05, Februar 2011 - 15:23 »


Ha, ha - nu da emnet har drejet sig i retning af Vespa og stabilitet, så kan vi nok blive enige om, at motorens placering til højre for tyngdepunktet kræver en anelse kompensation ved hældning til modsatte side, samt at Lambretta og alle andre motorcykler er mere korrekte på det punkt.

MEN, til trods herfor er Vespa'en produceret i langt over 15 millioner eksemplarer med præcis samme skæve design og udseende.

I 60'erne blev køretøjet eksporteret i store tal til Asien, især Vietnam. Disse maskiner er efterhånden slidt op, men de små driftige vietnamesere sidder nu på fortove og i baggårde og renoverer disse gamle køretøjer, ofte med elastikker og cola-dåser eller sammensvejst af flere rustne chassiser, men altid med flot lakering og krom. De bliver så re-eksporteret tilbage til EU og US, men sælges ofte gennem Net-auktioner for at slippe for moms, garanti og andre ubehagelige forpligtelser!

Den røde på billedet er dog købt på Vesterbro og derefter eksporteret til San Francisco, hvor den har fået nyt liv. Vespa' er noget af det hotteste i Californien.....

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Motorophæng - gummi - friktion
« Svar #22 Dato: 05, Februar 2011 - 15:35 »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Motorophæng - gummi - friktion
« Svar #23 Dato: 05, Februar 2011 - 16:14 »
Det morsomme ved både Vespå og Lambretta at deres forfædre var de amerikanske faldskærmsscotere af mærket Cushman der forefandtes i både en to og trehjulet version. De fandtes i stort tal i Italien hvor de blev anvendt som personlig og vare transport af amerikanerne og og det er ikke svært at se at Vespa  APE er en direkte efterkommer.

http://wn.com/cushman_truckster
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk