* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: Diesel dyrere end benzin?  (Læst 45699 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Diesel dyrere end benzin?
« Dato: 13, April 2011 - 21:10 »
Jeg har altid troet at det var billigere at producere dieselolie (fordi man ikke skal "cracke" så meget!) end benzin, men nu hører jeg at bl. a. Connie Hedegaard mener at dieselolien skal være dyrere end benzinen, fordi den sviner mere, OG at den er dyrere at fremstille! Det sidste forstår jeg ikke, men jeg er med på at den sviner mere (partikler) OG at den giver mere CO2, men YDELSEN er jo også større!

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Diesel dyrere end benzin?
« Svar #1 Dato: 13, April 2011 - 22:12 »
Propagander skal man ikke tro på. Uanset vores tro, viden og meninger er det vores (meget skiftende) ministresters ret til og lave om på lov og ret. Før var det freon, der var årsagen til og indføre grønne afgifter, skat på vand og nu diesel. Den skide super rene strøm sælger vi til Sverige, da det er en beskidt tanke og bruge den selv.
Og de griner de Svensker af os og, og de ginner...........

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Diesel dyrere end benzin?
« Svar #2 Dato: 13, April 2011 - 23:14 »
Det er ikke dieselolie, som sviner mere end benzin.
Det er dieselmotoren, som sviner mere.

Ved passende forvarmning af brændstoffet og lav kompression kunne man vel få en Otto motor (tændrøresmotor normalt omtalt som benzinmotor) til at køre på samme slags brændstof som dieselmotoren uden at svine mere end på benzin.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Diesel dyrere end benzin?
« Svar #3 Dato: 14, April 2011 - 09:28 »
Det er ikke dieselolie, som sviner mere end benzin.
Det er dieselmotoren, som sviner mere.

Ved passende forvarmning af brændstoffet og lav kompression kunne man vel få en Otto motor (tændrøresmotor normalt omtalt som benzinmotor) til at køre på samme slags brændstof som dieselmotoren uden at svine mere end på benzin.

Nu er dieselmotoren (4-takts) også en otto-motor; det særlige ved Rudolph Diesels otto-motor er kompressionstændningen; det særlige ved otto-motoren er "gangen", dvs. de fire takter, hvoraf én er kompressionstakten! Den moderne dieselmotor med brændstofindsprøjtning under højt tryk er Hesselmans variant af Diesels motor, som havde brændstofindføring via komprimeret luft FØR selve kompressionstakten. Man talte også længe om en hesselmansdiesel eller "hel- og halvdiesel".

Man kan modificere en dieselmotor, sådan at den kan indsprøjte et lettere (renere) brændstof, endda naturgas (ca metan), hvor der ikke er så mange sodpartikler, så det er nu ikke motorkonstruktionen, men brændstoffet der giver problemer. Man kan også gøre det omvendte, køre en tændrørsmotor på forvarmede tunge olieprodukter, men det giver ikke væsentlig anderledes forbrænding end dieselmotorens!
 

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Diesel dyrere end benzin?
« Svar #4 Dato: 14, April 2011 - 09:42 »
Jeg vil protestere over påstanden om, at dieselmotoren sviner mere end benzinmotoren. Det afhænger absolut af, hvor man lægger vægten!
Benzinmotoren er blevet bedre efter at vi har fået katalysator på - før den tid udsendte den uhyggeligt store mængder NOx og uforbrændte kulbrinter  >:(
Dieselmotoren udsender - på grund af en tungere brændselsfraktion - flere sodpartikler. Det kunne let løses med et krav om partikelfiltre, helt tilsvarende til katalysatoren. Men det skal selvfølgelig være et krav, og man skal vælge den effektive filtertype, ikke den nuværende skattefidus, som ikke gavner miljøet overhovedet.

Det kan bestemt diskuteres, om gifige gasser eller partikler er mest skadelige for miljøet, men selvfølgelig er partikelproblemet lige nu værst, da det andet problem blev klaret gennem lovgivning, der påbød en teknisk løsning for en del år siden
Det er derimod indiskutabelt, at virkningsgraden for en dieselmotor er højere end for en benzinmotor!
Når bilen kører 24 km på en liter diesel i stedet for 12 km på en liter benzin - ja, så sviner den mindre!
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Diesel dyrere end benzin?
« Svar #5 Dato: 14, April 2011 - 13:52 »
Sådan som jeg forstår forslaget skal brændstofafgiften ændres så der er lige beskatning på benzin og diesel i forhold til energiindhold.
I øjeblikket er mindsteafgiften (besluttet af EU) 35,9 cent på benzin og 33 cent på diesel.
Mindsteafgiften på benzin forbliver uændret, mens mindsteafgiften på diesel hæves til 41,2 cent på diesel, svarende til det ca. 15% højere energiindhold.
Det er vel meget fornuftigt, eller? Jeg har aldrig forstået hvorfor diesel skulle favoriseres.

MvH,

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Diesel dyrere end benzin?
« Svar #6 Dato: 14, April 2011 - 14:03 »
Jeg har aldrig forstået hvorfor diesel skulle favoriseres.

Det er skjult erhvervsstøtte! Simpelthen et levn fra den tid, da alle  privatbiler kørte på benzin, men de allerfleste erhvervskøretøjer på diesel.

Om forslaget går igennem, afhænger vel som så meget andet af diverse lobbyer i EU, og bortset fra, at økonomien i min dieselbil derved forringes, har jeg egentlig heller ikke noget at indvende.

Derimod reagerede jeg på den "offentlige sandhed", som er højst diskutabel, at dieslebiler sviner mere end benzinbiler.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Diesel dyrere end benzin?
« Svar #7 Dato: 14, April 2011 - 14:05 »
Citér
.. Jeg har aldrig forstået hvorfor diesel skulle favoriseres.

Det bliver den heller ikke.
Det hænger sammen med at ejerafgiften på en dieselvogn er højere end en Benzin'er. Det har man så valgt at kompensere for ved en lavere Diesel (brændstof) afgift.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Diesel dyrere end benzin?
« Svar #8 Dato: 14, April 2011 - 14:07 »
Nu var det ikke min mening at ville diskutere hvad en ottomoter er.
Hvis vi holder os til den store danske encyklopædi så er det kort fortalt en tændrørsmotor , hvor dieselmotoren er med kompressionstænding.

Begge dele findes både som totakt og firtakt og med karburator eller direkte indspøjtning i cylinderen.

GDI motoren minder på visse måder om den moderne dieselmotor. Den bruger benzin ,som sprøjtes ind i cylindern omkring top i kompressionsslaget. kompressionen er diog ikke større end at der skal tændrør i. Den giver også flere partikler end en normal benzinmotor.

Gasolie- næsten som dieselolie- kan brændes af i fyr uden at det forurener nær så meget som en dieselmotor. Så jeg er ikke enig i at det er det tunge brændstof, som er problemet. Det er dieselmotorprincippet som giver svineriet. Men brændstoffet er selvfølgelig ikke helt ligegyldigt.

Jeg har været lidt involveret i mange af gasturbine og gasmotorprojekterne i Danmark. Mig bekendt er der aldrig lavet en dieselmotor som kunne køre på gas. Der var en med gasindsprøjtning med ektremt højt tryk, men der skulle alligevel olie i et tændkammer samtidig, for at få antændt gassen. Så vidt jeg husker, brugte man en 400 Bar gaskompressor til indsprøjtningen.

Der blev sat tændrør i alle de andre "gasdieselmotorer".Herved menes en oprindelig dieselmotor ombygget til gasdrift.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Diesel dyrere end benzin?
« Svar #9 Dato: 14, April 2011 - 14:35 »
"Det hænger sammen med at ejerafgiften på en dieselvogn er højere end en Benzin'er."

Ja, i Danmark. Dette er et EU forslag.

Bent.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Diesel dyrere end benzin?
« Svar #10 Dato: 14, April 2011 - 14:59 »
I Australien kan man få ombyggede biler, der kan køre på både gas og benzin. Det er billigere at køre på gas, så det foretrækker de fleste, men hvis man løber tør eller kommer til en tankstation uden gas-stander, så kan man bare tanke benzin i stedet.

Kan også huske at mine forældre engang havde en Volvo (244) i starten af 1980'erne - den kunne også både køre på benzin og gas, hvor auto-gas var det billigste, men reservedunken var en alm. 5l benzindunk.

Så jeg tror ikke at det er dieselmotorer der er ombygget til gasdrift - det må være alm. benzinmotorer der ombygges med et andet brændstofforsyningssystem.
vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Diesel dyrere end benzin?
« Svar #11 Dato: 14, April 2011 - 16:17 »
Nej Superclaus
Jeg skulle måske have gjort det mere klart. De gasmotorer jeg omtalte står på lokale varmekraftværker . De yder adkillige MW.

Den motorstørrelse finder man eller kun i større pænt store skibe.

Det er bestemt ikke ombyggede benzinmotorer.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Diesel dyrere end benzin?
« Svar #12 Dato: 14, April 2011 - 16:49 »
Nu var det ikke min mening at ville diskutere hvad en ottomoter er.
Hvis vi holder os til den store danske encyklopædi så er det kort fortalt en tændrørsmotor , hvor dieselmotoren er med kompressionstænding.

Begge dele findes både som totakt og firtakt og med karburator eller direkte indspøjtning i cylinderen.

GDI motoren minder på visse måder om den moderne dieselmotor. Den bruger benzin ,som sprøjtes ind i cylindern omkring top i kompressionsslaget. kompressionen er diog ikke større end at der skal tændrør i. Den giver også flere partikler end en normal benzinmotor.

Gasolie- næsten som dieselolie- kan brændes af i fyr uden at det forurener nær så meget som en dieselmotor. Så jeg er ikke enig i at det er det tunge brændstof, som er problemet. Det er dieselmotorprincippet som giver svineriet. Men brændstoffet er selvfølgelig ikke helt ligegyldigt.

Jeg har været lidt involveret i mange af gasturbine og gasmotorprojekterne i Danmark. Mig bekendt er der aldrig lavet en dieselmotor som kunne køre på gas. Der var en med gasindsprøjtning med ektremt højt tryk, men der skulle alligevel olie i et tændkammer samtidig, for at få antændt gassen. Så vidt jeg husker, brugte man en 400 Bar gaskompressor til indsprøjtningen.

Der blev sat tændrør i alle de andre "gasdieselmotorer".Herved menes en oprindelig dieselmotor ombygget til gasdrift.


Harbst, jeg ved godt at mange andre mener som dig, og skelner mellem diesel- og otto-motorer, men dét bliver det bare ikke mere rigtig af! En otto-motor er defineret ved "gangen", de fire takter. Een dieselmotor er kendetegnet ved den særlige kompressionstændning. Diesels idé var egentlig at udnytte de store lagre af "kulaffald", kul i så små klumper at det ikke kunne bruges i gasværkerne eller jernfremstillingen. Dette spild irriterede Krup så voldsomt, at han støttede Diesel 100 % i udviklingen af en motor der kunne gøre det af med disse store affaldsbjerge af kul. Der gik dog i dobbelt betydning "koks" i Rudolph Diesels maskineri. Han måtte derfor bide i det sure æble og prøve med at flydende brædstof. Dét fungerede nogenlunde, men gennembruddet kom først med Jonas Hesselmans pumpe der indsprøjtede det flydende brændstof under meget højt tryk lige omkring afslutningen af kompressionstakten. Der var andre mellemtrin, bl. a. Jan Bronses ret succesfulde skibsmotor, men Diesel havde været død i ti år, formentlig selvmord, da hans tændningsprincip endelig kunne bruges også i andet end skibsmotorer.  

Kompressionstændningsprincippet kan rigtig nok også bruges på andet end otto-motorer, men så er vi vældig langt fra hvad Rudolph Diesel arbejdede med!

Jeg ved at der har været store problemer med at få en dieselmotor til at køre på ren gas, men jeg er ret sikker på at der har været mindst ét dansk projekt. Siger "Skibby" dig noget, Harbst? Ét af problemerne er kendt fra kaburatormotorer. Hvis forstøvningen af brændstoffet er for "perfekt", banker motoren! Der har vist også været diverse smøringsproblemer.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Diesel dyrere end benzin?
« Svar #13 Dato: 14, April 2011 - 17:49 »
Krupp ! skriver pedanten.

Freidrich Afred Krupp von Bohlen und Halbach
og
Gustav Krupp von Bohlen und Halbach

Var ledere af Krupp mens Diesel levede

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Diesel dyrere end benzin?
« Svar #14 Dato: 14, April 2011 - 18:04 »
Krupp ! skriver pedanten.

Freidrich Afred Krupp von Bohlen und Halbach
og
Gustav Krupp von Bohlen und Halbach

Var ledere af Krupp mens Diesel levede



Barnedåbsstemning i Allerød? ;-)

Mvh

John David Lennart Larsson av Änganäs och Hjortrsberga och Alvesta och Småland och Sverige

P. S. "Sverige" er faktisk et slags middelalderdansk for "Svea Rike", så jeg kunne måske også have tilføjet "af Danmark"!  ;-)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk