* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 57
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 36
I alt: 36

Forfatter Emne: Bil-GPS  (Læst 45372 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Bil-GPS
« Dato: 20, April 2011 - 16:42 »
Min første GPS - en Garmin Nüvi 200, som er en absolut discountmodel - har på udmærket vis ført mig rundt i DK i flere år.
Nu ønsker jeg imidlertid at opgradere.

Mit hovedkrav er kort over hele Europa - og jeg kan hertil bemærke, at da vi for et par år siden var i Slovakiet, havde jeg lånt en lidt dyrere TomTom, der ifølge æsken skulle have Europakort, men det sluttede desværre ved den polske grænse, hvor vi ellers først fik rigtigt brug for det!

Udover dette vil jeg gerne have nogle tips om, hvad man kan forvente, og hvilke funktioner, der får folk til at give 2-3000 kr. for en GPS til bilen i stedet for 800 kr.?

Altså:
Anbefaling af en god GPS?
Hvilke funktioner skal jeg se efter?
Både generelle råd og specifikke oplysninger er velkomne.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Bil-GPS
« Svar #1 Dato: 20, April 2011 - 18:28 »
Altså lige mht. til kortdækning mener jeg ikke du kan bebrejde din GPS noget, eller endsige begrunde udskiftning pga. af dette.
Har selv en Nüvi 255WT er ganske tilfreds den har TMC så man kan få advarsler om div. kødannelser, o.lign. på sin rute. Det har jeg haft flere gode oplevelser med.
.også kan man jo kortopdatere orange.. :P

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Bil-GPS
« Svar #2 Dato: 20, April 2011 - 20:43 »
Jeg har en Navigon der også virker fortrinligt i Tyskland og Frankrig. Men i frankri skal man helst kende kommune nummeret. men ellers intet at bemærke. Pris 800 kr  og toårs data optankning med i prisen
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Bil-GPS
« Svar #3 Dato: 20, April 2011 - 21:02 »
Jeg har brugt gps i mange år. Den første havde kun en lille sort-hvid skærm og begrænset memory. Kostede betydelig mere end de dyreste i dag.

Min nüvi er også en tidlig dyr model. Den er stadig suveræn. Laver håndfri telefon via bluetooth, er god mp3 afspiller . meget nem at betjene og til at finde adresser. Ikke noget med at man behøver kommune eller postnumre.
'
Dækningen med kort er af varieret kvalitet. I Kkøbenhavn og Paris fungerer det fint, men i de jyske provinshuller som ålborg eller Fredericia kan den finde på at man skal køre  ad gågader eller mod ensretningen.
Lyden kan man få via fmradioen.
Det er hvad man får for flere penge. Penge gør ikke kortene bedre.

TMC virker ikke godt i Danmark, og slet ikke i Frankrig. Man har siddet længe i suppedasen inden meldingen om besværet kommer.   I Tyskland virker det fint og man bliver automatisk ledt uden om de store køer på motorvejene.
Jørgen Harbst

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Bil-GPS
« Svar #4 Dato: 20, April 2011 - 22:41 »
Nu er det jo sådan, at man sjældent ved om TMC sparede en for en længere forsinkelse eller ej.

Min erfaring fra Tyskland er, at jeg indtil videre altid har besvaret spørgsmålet, om den skal finde en anden vej med nej.

I nogle tilfælde viste det sig, at der var tale om et uheld, men at man passerede stedet med omkring 80-100 km/t, i andre tilfælde var det ikke erkendbart, hvad der måtte have forårsaget meldingen, da der ikke var tale om nogen kø eller hastighedsnedsættelse på strækningen.

Jeg har tidligere læst om, at der var nogle i Tyskland, der arbejdede på et nyt system, TMC2, der konstant skulle måle bilernes hastighed overalt på de større veje og dermed kunne lede trafikanter uden om problemer på en strækning.

Vanskeligheden ved systemet er dog, at hvis en stor del af trafikanterne på en stærkt befærdet hoved/motorvej alle vælger at køre uden om problemstedet via andre veje, så vil disse andre veje omgående blive blokeret af den forøgede trafik. Systemet skal derfor opbygges så kun en del af trafikken ledes uden om uheldet/vejarbejdet.

Dette system findes ikke endnu, og skal opbygges, så TMC2 meddelelserne transmitteres via sendere langs vejene. Det har nok lange udsigter inden man kan blive enige om noget sådant på internationalt plan.

Jeg har en 5 år gammel Navigon af de helt billige og i store træk har den altid fundet det korrekte mål, hvis ellers man har indtastet adressen korrekt.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Bil-GPS
« Svar #5 Dato: 20, April 2011 - 23:07 »
Gratis TMC virker ikke i Frankrig, men efter samme dumme princip som deres motorveje kan man mod betaling få TMC-Pro.

TMC Pro findes også i Tyskland.

Har man Garmin kan det låses op med den sædvanlige Jetmouse.

Nøjes man med de nødvendige kortudsnit mellem Ålborg og Slovenien burde de kunne være i en Nüvi 200's begrænsede hukommelse.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Bil-GPS
« Svar #6 Dato: 21, April 2011 - 09:16 »
Med til min Garmin var også et abonnement til TMC i Frankrig . Det er dog 3 år siden jeg sidst prøvede det.

Det angives kun at fungere i Paris og visse andre storbyer og visse delmotorvejstrækninger.  Som sagt var min erfaring, at det ingen hjælp er til.

En af manglerne ved TMC er at det kun fungerer nationalt, og først når man er vel inde i det pågældende land, så fmradiodelen endelig har fundet ud af det.

Når man kører via  Paris  til Danmark er der flere ruter som er næsten lige lange . Kortest er via Achen Køln og Hannover. Der kan dog være meget tæt trafik på delstrækningerne i Tyskland. Et alternativ er op gennem en del af holland  og ind over Bremen.

Når man nu er godt på vej mod Køln, kan TMCen så fortælle om timelang kø og lede til en anden vej og derefte til en anden igen osv, indtil man befinder sig oppe nær den hollanske grænse.

Hvis man forud havde haft den besked havde det været bedre at køre via Holland.


Alt i alt er TMC af begrænset værdi i praksis.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Bil-GPS
« Svar #7 Dato: 23, April 2011 - 14:32 »
Tak for de foreløbige svar.

Nej, jeg havde heller ikke forventet, at kortene blev bedre i en dyrere model, og de fleste øvrige faciliteter vil jeg ikke betale for! TMC lyder som en rigtig god ide, men ikke helt udviklet endnu. Telefon og radio kan være det samme.

Min billige gamle Garmin Nüvi har én stor fejl, nemlig at den er meget længe om at etablere forbindelse til satellitterne, især når jeg ikke kører videre fra samme sted, hvor jeg ikke sidst slukkede den! At dette sidste betyder noget, kan jeg kun tilskrive for lille processorkraft.
Især har den svært ved at etablere forbindelse mellem de høje huse i Københavnstrup - og jeg har jo ellers netop brug for vejledning, når jeg er i udlandet i det fjerne Østen!
Derimod kender den Aalborg meget fint, men det gør jeg også selv ...
Den tidligere nævnte lånte TomTom havde ikke dette problem, men snød som nævnt med angivelsen af kortets omfang.

Jeg kan derudover forstå, at jeg skal kikke efter memorystørrelsen - men jeg havde nok også håbet at få respons fra brugere af flere forskellige mærker. Styrker og svagheder?
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Bil-GPS
« Svar #8 Dato: 23, April 2011 - 15:14 »
Den lange opstartstid har ikke ret meget med processorkraft at gøre, men mere med hvordan GPS virker.
Signalerne kommer fra satellitterne med en hastighed på kun 50 bit/s.
Når din GPS så har været slukket et stykke tid, så er den nødt til at downloade en ny Ephemeris og det tager tid (flere minutter).

Den eneste løsning er at bruge AGPS, hvor Almanak og Ephemeris bliver sendt til GPSen over mobilnettet, men hvor udbredt det er i DK ved jeg ikke (og det koster jo også penge).

MvH,

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Bil-GPS
« Svar #9 Dato: 23, April 2011 - 16:00 »
Når din GPS så har været slukket et stykke tid, så er den nødt til at downloade en ny Ephemeris og det tager tid (flere minutter).

Mange tak for forklaringen, hvis sandhedsværdi jeg ikke betvivler. Imidlertid stemmer den ikke helt med mine erfaringer, så der må ligge mere under.

Udover to forskellige bil-GPS'er med meget forskellig opstarttid har jeg erfaring med flere håndholdte modeller til geocaching, og de er også hurtigere. De skal ganske vist ikke indlæse kort og beregne ruter, men at få forbindelse til satellitterne burde vel være det samme? Og det er der det kniber!
En for dårlig antenne kan være en del af forklaringen, også på, at den er specielt dårlig i et byrum - men jeg mener desuden at have signifikans for, at min GPS er væsentligt langsommere, når jeg starter den på en anden position end hvor jeg slukkede den.

Jeg vil fortsat meget gerne høre om andres erfaringer med disse problemer - meget gerne med angivelse af, hvilken model erfaringen er gjort med.
 
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Bil-GPS
« Svar #10 Dato: 23, April 2011 - 16:25 »
Der kan være to andre årsager:
1: antal kanaler i modtageren. Jo flere datastrømme der kan løbe parallelt, jo bedre naturligvis. Så vidt jeg ved har de nyeste modeller normalt 12 kanaler, mens tidligere havde 8.
2: eventuelt den mulighed at GPSen kan opbygge en "foreløbig" Ephemeris baseret på historiske data, så man får et relativt hurtigt "fix" der ikke er helt præcist.

MvH,

Bent.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Bil-GPS
« Svar #11 Dato: 23, April 2011 - 16:32 »
Glemte en ting: de nyeste GPS-chipsæt har meget lavt støjtal i modtageren, hvilket naturligvis betyder bedre modtagelse = færre udfald.

MvH,

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Bil-GPS
« Svar #12 Dato: 23, April 2011 - 18:21 »
Tak for det, Bent!

Det forklarer vist det meste. Nu tror jeg nok jeg er opdateret mht. mine nuværende problemer og har fået bekræftet, at der er gevinst ved at skifte.

Tilbage er så, at jeg stadig efterlyser gode og dårlige erfaringer med forskellige rimeligt nutidige modeller.
Mvh. Morten Jødal

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Bil-GPS
« Svar #13 Dato: 23, April 2011 - 21:30 »
Den eneste løsning er at bruge AGPS, hvor Almanak og Ephemeris bliver sendt til GPSen over mobilnettet, men hvor udbredt det er i DK ved jeg ikke (og det koster jo også penge)

Almanakken kan man vel også få opdateret fra internet via PC'en. Det kan jeg med min TomTom One.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Bil-GPS
« Svar #14 Dato: 24, April 2011 - 11:43 »
Almanakken, ja. Men Ephemeris skal være aktuel, der hjælper Internettet ikke.

MvH,

Bent.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk