* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 25
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 20
I alt: 20

Forfatter Emne: Vindmøllestøj  (Læst 42423 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Vindmøllestøj
« Svar #30 Dato: 08, Juni 2011 - 21:41 »
   og man kvalificeret må begrænse sin tekniske interesse på ting der ikke ændres så hurtigt og voluminiøst som den digitale verden. ;D
:D
Jamen så taller du om mølle branchen. Der sker intet nyt. Jo størrelsen, men ikke andet.
Som jeg opfatter det, har John stillet et vigtigt spørgsmål om de nuværende møllers fejl. Nemlig støj. Jeg foreslog en simpel ændring af rotorens opbygning, som eksempel på hvorledes en ændring i støjen kan ske.
Hvis nogen har det rigtige måle-analyse udstyr, kan jeg da godt lave en skæv vinge til en ca. 2 meter mølle. Nu kan støj ikke bare skaleres, men et indtryk af lydbilledet bør ku spores. En gang glas og kulfiber, noget skum og epoxy og en ønsket vinge kan Marek lave. At den skal ligne en krum sabel; Så har jeg også prøvet det med. ;D


Marek.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Vindmøllestøj
« Svar #31 Dato: 08, Juni 2011 - 22:02 »
Jeg går indfor.....hvis vi skal erstatte kul, men kun hvis..at erstatte kul med Akraft..

Jeg har indtil nu undladt at triumfere, men nu bliver du for grov, Bjarke!

Kort efter den japanske naturkatastrofe var jeg inde at tjekke Fukushimaværkets hjemmeside og konstaterede, at reaktorerne i verdens mest avancerede industrination er af den type, der i sin tid omvendte mig fra A-krafttilhænger til -modstander, fordi de danske politikere mente de var gode nok.
Fukushimaværkets reaktorer er af typen BWR, som mht. sikkerhed fx er langt ringere end den PWR-type, vi også har set totalhavarere i USA (TMI-2 1979).

Dertil kommer, at den periode, da områdets befolkning kunne have været beskyttet med jodtabletter (1-2 uger) forlængst var overskredet, da værkets ledelse endelig ville indrømme, at der var noget alvorligt galt.
Nu, flere måneder efter katastrofen, er indrømmelsen nået til 3 totalnedsmeltede reaktorer!

Min konklusion - baseret på videnskabelige data OG menneskelige reaktioner - er, at TROSRETNINGEN "A-kraft er bare sagen!" er en falsk religion, som ikke tager hensyn til den menneskelige natur.
Der er ALTID en beslutnngstager, som "lige" vil spare et antal millioner ved at slække på sikkerheden mod en begivenhed, som "nok ikke" indtræffer, men som alligevel har en vis sandsynlighed for at ske i værkets levetid ...

P.S. Jeg har fornyligt hørt om en officiel rapport, der fandt 50.000 EKSTRA tilfælde af skjoldbruskkirtelkræft i de områder, der var berørt af Tjernobylkatastrofen. Min sekundære kilde fortalte desværre ikke hvor mange af disse, der var dødelige. Men jeg er sikker på, at vi om 25 år også ser grimme tal fra Japan!

P.P.S. Jeg er helt klar over, at ved at svare på denne provokation risikerer jeg at skifte trådens emne. Så, Bjarke, hvis du vil svare mig på dette, gør det da venligst i en ny tråd!

P.P.P.S. Jeg er HELT klar over, at vindmøller aldrig kan erstatte grundlastværker 100%. Men grundlastværker behøver ikke at være hverken kul- eller uranfyrede.
Og så har jeg da forresten den dybeste medfølelse med de mennesker, der er plaget af, at myndighedernes miljøkrav ikke er fulgt med vindmøllernes øgede størrelse. Men jeg er fortsat ikke fundamentalistisk modstander af vindmøller.
« Senest Redigeret: 08, Juni 2011 - 22:04 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk