* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 23
I alt: 23

Forfatter Emne: Butiksliv og varemangel i Tasiilaq  (Læst 18773 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Butiksliv og varemangel i Tasiilaq
« Dato: 10, Juni 2011 - 15:28 »
I radioaviserne i morges var en af de gennemgående nyheder varemangel i Østgrønland, og Tasiilaq blev specielt nævnt.
Se HER

Problemet er åbenbart tyk is, som forsinker sommersejladsen, men jeg studsede over følgende:
Tasiilaq er afhængig af, hvad man kan købe i den statsejede butikskæde Pilersuisoq, der er den eneste butik i byen.

Brugere af Ingeniørdebat må undre sig, for vi har da indtryk af, at moderator på denne side driver en alternativ butik. Eller tager jeg fejl?
Mvh. Morten Jødal

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Butiksliv og varemangel i Tasiilaq
« Svar #1 Dato: 10, Juni 2011 - 18:20 »
Jeg hørte også den nævnte udsendelse i P1, og jeg syntes at den var ganske morsom.

Pilersuisoq er langt den største butik med 3000m2, men herudover er der 4-5 andre butikker/kiosker med dagligvarer og et par salgssteder med turistartikler.

Hvis et efterspurgt produkt forsvinder fra den store butik, så vil de andre butikker også hurtigt blive støvsuget for den samme vare.  Et lidt farligt fænomen kan her være hamstring eller rygter, hvis man for eksempel siger at de er ved at udgå for kaffe på hovedlageret, så vil mange mennesker skynde sig at købe et stort lager af kaffe, hvorved profetien bliver selvopfyldende.

Et andet forhold som også gør sig gældende er at man er begyndt at overholde datoerne for sidste salgsdag. Derfor er man meget mere bange for at brænde inde med et for stort lager som så skal køres på dumpen.

Her kunne jeg ønske mig  at man havde 2 forskellige holdbarhedsdatoer, én fastsat af levnedsmiddelstyrelsen, og en anden fastsat af producenten 'denne vare vil bevare sin velsmag indtil x/y-år z'. Denne sidste dato skulle så altid være tidligere end den første. Jeg mener at der sker en sammenblanding af gastronomi og  sundhed som bevirker at man sætter sig mellem to stole.

Nu fremgår det at informanten ikke har været her ret længe, og jeg synes at han og DR undervurderer hvor stort et logistisk problem der er tale om. Jeg skal forskåne jer for historier om det år hvor der kun var torskerogn på dåse i butikken og det år hvor....

Hilsen
Søren Basbøll




Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Butiksliv og varemangel i Tasiilaq
« Svar #2 Dato: 11, Juni 2011 - 15:15 »
Mange tak for svaret, som virkelig sætter tingene på plads.
Jeg kan levende sætte mig ind i, at det er træls at være udgået for bleer, hvis man netop har fået et spædbarn, og det behov kan nok ikke udsættes en måned ...

Så er vi heldigere stillet i Danmark, hvor problemerne højst varer en uges tid.
Jeg sidder lige nu i mit sommerhus, hvor jeg i formiddags kunne konstatere, at Kvickly - den eneste butik i byen, hvor man kan købe ordentlig the - var overfyldt af turister, og den gode thesort naturligvis udsolgt!
For ebeltofterne har åbenbart ikke thekultur (derfor kan man kun købe den gode the i 1 af byens 5 store butikker), men alle turisterne vil holde pinse i deres sommerhuse ...
Det problem løser sig allerede på onsdag, når butikken får nye varer.
Ebeltoft er forøvrigt en by nogenlunde på størrelse med Tasiilaq, men der er nok flere turister.

Et andet forhold som også gør sig gældende er at man er begyndt at overholde datoerne for sidste salgsdag.

Kjeld Koplev harcellerede fornylig på P1 i "Koplevs køkken" over det samme. Hans grelle eksempel var et supermarked, som havde importeret grønlandsk indlandsis til at køle whiskysjusser, men da salget gik ringere end forventet, måtte man sætte prisen drastisk ned, da holdbarhedsdatoen var ved at udløbe!!!
Selv om Koplev ikke er nogen ørn til naturvidenskab og fik gjort isen en størrelsesorden for gammel, viser eksemplet alligevel vanviddet i visse datomærkninger.
Et andet eksempel jeg husker, er dengang en københavnsk beværtning havde fået den gode ide at lancere julebryg en uge før alle andre. Det gav stor opstandelse hos konkurrenterne, men ingen sag, for værtshusholderen havde simpelthen købt dobbelt op af sidste års lager ;D
Ret smart, men Carlsberg forhindrede en gentagelse ved at nedsætte holdbarheden af sin julebryg til 9 måneder - uden at ændre på opskriften.

Jeg kan dog forstå, at jeres østgrønlandske problemer er ganske reelle. og at en for konservativ indkøbspolitik kun forstærkes af holdbarhedsregler, der ikke er helt realistiske.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Butiksliv og varemangel i Tasiilaq
« Svar #3 Dato: 11, Juni 2011 - 20:46 »
Efter hvad jeg har hørt skulle det sjove ved indlandsisterninger være frigiveklsen af indefrossen komprimeret gas.

Gassen går vel af udskårne terninger efterhånden. Derfor er holdbarheden begrænset.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Butiksliv og varemangel i Tasiilaq
« Svar #4 Dato: 12, Juni 2011 - 14:24 »
Det var da en forklaring. Men jeg er ikke sikker på den er rigtig. I så fald ville vel iskerneforskerne have store problemer med at få pålidelige resultater, da deres boreprøver nødvendigvis må opbevares i fryseren i lang tid inden analyserne?
Nå, under alle omstændigheder var dette kun et eksempel - og ikke engang mit!
Jeg har personligt erfaringer med at bruge bl.a. afskåret pålæg flere uger efter sidste holdbarhedsdag. Vel at mærke, når det undervejs er blevet opbevaret forsvarligt.
Når det drejer sig om langtidsholdbare varer som ketchup eller krydderier, har familien en stående vittighed, når vi invaderer sommerhuset efter vinteren: "Nå denne her er blevet "mere holdbar" ... for den er påstemplet "Mindst holdbar til ... " en dato, som forlængst er overskredet.
Ingen i familien har til nu fået diarre eller andre sygdomme, der kan henføres til madforgiftning  :D

I Tasiilaq kunne mange varer let opbevares frosne vinteren over og drypvis overføres til køl. Men så passer de påstemplede datoer slet ikke!
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Butiksliv og varemangel i Tasiilaq
« Svar #5 Dato: 13, Juni 2011 - 16:35 »
Som I sikkert ved driver jeg en af de alternative forretninger i Tasiilaq.
Forsyningssituationen er ikke god men ikke værre end tidligere år.
Det mest ejendommelige er at virkelig langtidsholdbare fødevarer som dåseleverpostej og dåsemakrel er udsolgt.
Desuden kan man se at havregryn er udsolgt mens der er rigeligt af sødede morgenmadsprodukter - det kan måske indikere at kunderne foretrækker havregryn fremfor de sødede fidusprodukter.

Jeg kan tilslutte mig Sørens Basbølls bemærkninger om at have to forskellige datoer, en som kunne hedde "bedst før"  og en senere der kunne hedde "holdbar til" hvor den sidste skulle være grænsen for hvornår varen bliver fordærvet.
Jeg mener at have hørt at man i EU er ved at indføre noget lignende.

Med hensyn til opbevaring af frostvarer er lagerkapaciteten et problem. Desuden får man af og til en mistanke om at de varer man køber i butikken har været optøet og derefter frosset igen.
Jeg savner et instrument til at kunne detektere dette.

Med hensyn til varetransport pr. skib har Royal Arctic Line /RAL) et monopol der gælder hele året, også i de perioder hvor RAL ikke kan eller vil sejle.

Jeg deltager for tiden i et arbejde hvor vi vil have begrænset RAL´s monopol til de perioder hvor de  vil og kan sejle.
RAL sejler med store skibe og må lægge fartplaner længe i forvejen.
Vores ide er at når issituationen tillader det, kan vi hurtigt få et mindre skib til at komme med varer fra Island.
En tilsvarende ordning ville gavne de nordligste byer og bygder i Vestgrønland, idet de på privat basis ville kunne få varer fra Sydgrønland i de perioder hvor issituationen tillader det, men hvor RAL ikke sejler.
I fjor søgte jeg faktisk Selvstyret om tilladelse til at chartre et skib fra Island i april eller maj. jeg fik afslag med den begrundelse at det drejede sig om ganske almindelige varer og at der ville være plads på RAL´s skib der skulle komme i slutningen af juni.

Venlig hilsen    Gerda

Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Butiksliv og varemangel i Tasiilaq
« Svar #6 Dato: 13, Juni 2011 - 21:56 »
Desuden får man af og til en mistanke om at de varer man køber i butikken har været optøet og derefter frosset igen.
Jeg savner et instrument til at kunne detektere dette.

Den nemme løsning er ikke et instrument, men kemisk. Der findes kemikalier, der permanent skifter farve ved opvarmning - og de findes til mange temperaturområder, også "frost" eller "ikke-frost", og de kan let inkluderes i et lille klistermærke.
Problemet er, at der givetvis skal et myndighedskrav til, før snyderne også sætter mærkerne på - og man kan stadig risikere, at de forsøger sig med et nyt mærke oven på det gamle  >:(

Det kan også lade sig gøre med fysisk-kemiske metoder at afsløre, om en konkret vare har været optøet og genindfrosset. Men da forskellige varer reagerer forskelligt på dette, og da metoderne oftest er destruktive, er det ikke vejen for "den nemme test".

Jeg deltager for tiden i et arbejde hvor vi vil have begrænset RAL´s monopol til de perioder hvor de  vil og kan sejle.

Held og lykke med dette oplagte initiativ!  ;D
Mvh. Morten Jødal

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Butiksliv og varemangel i Tasiilaq
« Svar #7 Dato: 14, Juni 2011 - 12:07 »
I Tasiilaq kunne mange varer let opbevares frosne vinteren over og drypvis overføres til køl. Men så passer de påstemplede datoer slet ikke!

Jeg ved fra min tid på langfart, at bla. tysk smør har to holdbarhedsdatoer: en for køl og en for frost. Normalt brugte vi mest danske produkter, men pga store bøder i Brasilien ved "for gamle" fødevarer blev der brugt tysk smør (og det smager ikke ligeså godt som Lurpak). Brasernes meget pertentlige tilgang til emnet havde både sine fordele og ulemper ;-)
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Butiksliv og varemangel i Tasiilaq
« Svar #8 Dato: 14, Juni 2011 - 17:38 »
Jeg har en fortid som "lilleformand" ved en "fiskeforædling"-sfabrik, et 6mdr. job mens jeg studerede.

Dengang lærte at man faktisk kan SE på de fleste fiskeprodukter om de har været optøet og genfrossen. Hvad iøvrigt var mere reglen end undtagelsen ...

På flader af kødet hvor der har været skåret kommer der en gullig kant.
Jeg husker på partier vi fik ind der stammede fra de flydende fiskefabrikker, kunne flere af de ansatte blot med et hurtigt blik konstatere om partiet var genfrosset.

Ommærkning er har jeg været med til flere gange.
Det gav 160kr/timen om lørdagen når den interne kval. kontrol alligevel ikke kom.
En fyrstelig løn når man var på SU!

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Butiksliv og varemangel i Tasiilaq
« Svar #9 Dato: 14, Juni 2011 - 22:06 »
Som jeg husker fra en anden tråd bør der absolut ikke være mangel på trækul. ;D

Marek.
« Senest Redigeret: 14, Juni 2011 - 22:09 af chrismark »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk