* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 57
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 34
I alt: 34

Forfatter Emne: Hvorfor Østerild?  (Læst 9936 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Hvorfor Østerild?
« Dato: 20, Juli 2011 - 09:35 »
På sitet "nationalttestcenter.dk" kan man læse: "Verdens største industrielle testcenter for hav-vindmøller skal ifølge Miljøministeriet placeres i Østerild Klitplantage". Jeg ved godt at spørgsmålet har været rejst før, måske også lidt her, men hvorfor vil man bygge et testcenter for havvindmøller på land? Når de europæiske bilfabrikker vil kuldeteste nye modeller, gør man det et meget koldt sted i Nordsverige, fordi det netop er de klimatiske forhold der, der er interessant for dem at få "stresset" deres  konstruktioner i! Selv om man fældede hver eneste hyldebusk i Østerild og planerede hver eneste sandknold væk, ville man aldrig kunne få et vindmæssigt testmiljø, som kunne sammenlignes med et hav! Det kan godt være at man via matematiske modeller mener, at man i Østerild kan komme så tæt på havvirkeligheden at man kan se bort fra resten, men et hav ER jo ikke kun en spejlblank vandoverflade, men en bølgende overflade, og de mest ekstreme bølger er selv i Nordsøen MEGET høje. Hvordan kan man på Østerild teste de særlige turbulenser der kommer over bølger der er 15 m høje, og hvor rotorvingernes spidser ca. hvert sekund kommer ned på et niveau der ikke er mere end 25-30 m over en frådende bølgetop?

Jeg kan ikke undgå at få den tanke, at man i danske politikerkredse er så skidebange for at vi skal komme bagud i vindmølledansen, at man af nærmest prestigemæssige årsager bygger et testcenter, som rent faktisk ikke kan bruges til noget som helst. At et testcenter til havs er dyrere i drift, kan jeg godt forstå, men jeg tvivler på at selve etableringen af de nødvendige fundamenter i et testcenter til havs, kan blive dyrere end det rod med ekspropieringer og fredninger, som placeringen i Østerild indebærer. Nu kommer der tilsyneladende ekstraudgifter til ordensmagten. Så noget kan i sig selv koste rigtig mange penge; hvad det ca. 75 millioner det kostede at beskytte Jagtvej 69, mere end fem gange så meget som ejendommen var til salg for?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvorfor Østerild?
« Svar #1 Dato: 20, Juli 2011 - 10:05 »
Lad os starte med at konstatere at det er billigere at håndtere store møller tillands. Der er også tale om forsøgsmøller hvor der kan være fejl, man ikke når at erkende, før end et havari har ødelagt mere en end godt er,fordi at nå dem på havet er mere besværligt og kræver andet udstyr end på land. Helikoptere og skibe....i storm og høj søgang!
Det siger sig selv at livet til søs er hårdere ved møllerne end på land, men tilgengæld når møllerne på land 12-15 meter hojere op i vinden  end på havet og landskabet foran testcentret vil givet også kunne give noget turbolens, der kunne illudere bølger.

Så skal man iagttage at der går en højspændingslinie lige igennem plantagen(kan tydeligt ses på GOOGLE EARTH) så det er let at komme af med strømmen derfra på en fornuftig måde og at området er statens (lig ingen eksprioriteringer...eller meget få). Dertil er det et område der desperat mangler arbejdspladser.

Og så blæser det det nu ret godt deroppe....Jeg var der i nærheden da skarreklit væltede i september 1978.

Der er ingen tvivl om at politikerne skæver til den succes som Prøvestationen for mindre vindmøller på Risø har været for dansk vindindustri og at samle en ny ekspertise gruppe/forhold for de store møller vil givet give en lignende effekt med en fornuftig indtjeningsmulighed for et område der som før nævnt har stærkt brug for arbejdspladser i lang tid fremover.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk