ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Hvorfor Østerild?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15988
Total antal emner: 1405
Flest online idag: 28
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Hvorfor Østerild? (Læst 10537 gange)
John Larsson
Senior
Indlæg: 979
Hvorfor Østerild?
«
Dato:
20, Juli 2011 - 09:35 »
På sitet "nationalttestcenter.dk" kan man læse: "Verdens største industrielle testcenter for hav-vindmøller skal ifølge Miljøministeriet placeres i Østerild Klitplantage". Jeg ved godt at spørgsmålet har været rejst før, måske også lidt her, men hvorfor vil man bygge et testcenter for havvindmøller på land? Når de europæiske bilfabrikker vil kuldeteste nye modeller, gør man det et meget koldt sted i Nordsverige, fordi det netop er de klimatiske forhold der, der er interessant for dem at få "stresset" deres konstruktioner i! Selv om man fældede hver eneste hyldebusk i Østerild og planerede hver eneste sandknold væk, ville man aldrig kunne få et vindmæssigt testmiljø, som kunne sammenlignes med et hav! Det kan godt være at man via matematiske modeller mener, at man i Østerild kan komme så tæt på havvirkeligheden at man kan se bort fra resten, men et hav ER jo ikke kun en spejlblank vandoverflade, men en bølgende overflade, og de mest ekstreme bølger er selv i Nordsøen MEGET høje. Hvordan kan man på Østerild teste de særlige turbulenser der kommer over bølger der er 15 m høje, og hvor rotorvingernes spidser ca. hvert sekund kommer ned på et niveau der ikke er mere end 25-30 m over en frådende bølgetop?
Jeg kan ikke undgå at få den tanke, at man i danske politikerkredse er så skidebange for at vi skal komme bagud i vindmølledansen, at man af nærmest prestigemæssige årsager bygger et testcenter, som rent faktisk ikke kan bruges til noget som helst. At et testcenter til havs er dyrere i drift, kan jeg godt forstå, men jeg tvivler på at selve etableringen af de nødvendige fundamenter i et testcenter til havs, kan blive dyrere end det rod med ekspropieringer og fredninger, som placeringen i Østerild indebærer. Nu kommer der tilsyneladende ekstraudgifter til ordensmagten. Så noget kan i sig selv koste rigtig mange penge; hvad det ca. 75 millioner det kostede at beskytte Jagtvej 69, mere end fem gange så meget som ejendommen var til salg for?
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.462
Sv: Hvorfor Østerild?
«
Svar #1 Dato:
20, Juli 2011 - 10:05 »
Lad os starte med at konstatere at det er billigere at håndtere store møller tillands. Der er også tale om forsøgsmøller hvor der kan være fejl, man ikke når at erkende, før end et havari har ødelagt mere en end godt er,fordi at nå dem på havet er mere besværligt og kræver andet udstyr end på land. Helikoptere og skibe....i storm og høj søgang!
Det siger sig selv at livet til søs er hårdere ved møllerne end på land, men tilgengæld når møllerne på land 12-15 meter hojere op i vinden end på havet og landskabet foran testcentret vil givet også kunne give noget turbolens, der kunne illudere bølger.
Så skal man iagttage at der går en højspændingslinie lige igennem plantagen(kan tydeligt ses på GOOGLE EARTH) så det er let at komme af med strømmen derfra på en fornuftig måde og at området er statens (lig ingen eksprioriteringer...eller meget få). Dertil er det et område der desperat mangler arbejdspladser.
Og så blæser det det nu ret godt deroppe....Jeg var der i nærheden da skarreklit væltede i september 1978.
Der er ingen tvivl om at politikerne skæver til den succes som Prøvestationen for mindre vindmøller på Risø har været for dansk vindindustri og at samle en ny ekspertise gruppe/forhold for de store møller vil givet give en lignende effekt med en fornuftig indtjeningsmulighed for et område der som før nævnt har stærkt brug for arbejdspladser i lang tid fremover.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Hvorfor Østerild?
Seneste Debatindlæg
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[21, December 2024 - 16:19]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Google ads:
DR-Nyheder
Aldrig før er så mange migranter ankommet til spansk øgruppe
Advarsel om glat føre på Sydsjælland og Lolland-Falster
Daimi: Jytte Albildstrøm var fuldstændig fantastisk vild
17-årig dansker får tips og tricks af olympisk mester
Politiet i Las Vegas: Mistænkt i bileksplosion begik selvmord
Person fundet død på skib i København
Politiet er gået ombord på et skib i Nordhavn i København
FBI mener mistænkt handlede alene i New Orleans
Schmeichel og holdkammeraterne får ørerne i maskinen
Lille stigning i antallet af fyrværkeriskader
Tidligere lokalpolitiker får stadfæstet dom for rufferi - igen
Rigtig mange besøgte Statens Naturhistoriske Museum i 2024
Finsk elselskab kræver tankskib beslaglagt i kabelsag
Fyns Politi indstiller eftersøgning af 70-årig mand
Navne på 425.000 mistænkte krigs-kollaboratører offentliggjort i Holland
Fem anholdt efter dræbende nytårsskyderi i Malmø
Nytårsvejret gav færre skadesanmeldelser end frygtet
Sydkoreas suspenderede præsident sender besked til støtter: 'Jeg vil kæmpe til det sidste'
Migranter omkommet ud for Tunesien - 83 reddet
Samsøs borgmester genopstiller ikke
Nyt fra ing.dk
Politiet ransager selskab bag flystyrt: Om to uger kender vi årsagen
Elforbruget når rekordniveau: Aldrig før har danskerne brugt så meget strøm
Flyvske tanker fra året i tech: Intet socialt medie er uundværligt, og hvor er det danske Moonshot-projekt?
Byggerier skyder op i områder i fare for oversvømmelser
Kina viser nyt tog frem: Bliver verdens hurtigste tog i drift
Tesla halter flere år bagefter: Robottaxaerne kører allerede rundt i Kina
Det går den forkerte vej: Børn i Europa er blevet dårligere til at læse og regne
Ødelagt udstyr, brande og strømafbrydelser: Datacentre kan forringe naboers elkvalitet
Sådan blev fyrværkeriet til: Fra bambus-knald til farverig raket
Spørg fagfolket: Feder en kold øl mindre end en varm?
Spørg Fagfolket: Hvordan afkalker man bedst sin vaskemaskine?
Eksperter afviser 'birdstrike'-forklaring: Fatalt flystyrt i Sydkorea er et mysterium
Spørg Fagfolket: Sker der noget ved at fryse mad ned flere gange?
Atomkraft, elpriser og personlige CO2-kvoter: Her er årets største debatter på ing.dk
Året der gik på GridTech: En politisk bombe sprang i landdistrikterne
Spørg Fagfolket: Tager tænderne skade af danskvand?
Laservåben skal nedkæmpe droner og missiler til en brøkdel af prisen
Leder: Himmelråbende svag stemme bag borgernes digitale interesser
Året der gik på WasteTech: En sort og møgbeskidt svane
Blogindlæg: Det kommende servicefradrag for reparation af hårde hvidevarer: Fokus og effekt
Deltag i debatten: Hvorfor skal vi overhovedet bo på Mars?
Spørg Fagfolket: Hvorfor forsvinder kunstige søer ikke bare ned i jorden?
Dansk projekt har løst gåden: Sådan fik kejseren vand
Året der gik på ResilienceTech: Ikke siden den kolde krig har PET haft så travlt
Operatør efter mulig sabotage på elkabel: »I bedste tilfælde tager det flere måneder«
En million tyskere har dem på altanen: Balkonkraftværker i sort efter opdatering
Mars-beton og 3D-print bliver nøglen til at bygge på Mars
Spørg Fagfolket: Hvorfor kan vand ikke brænde?
Reportage: En trist og ensom affære at bevæge sig rundt til verdens cirkularitetsforum
Mangler penge i kassen: Ørsted og andre sælger ud af vind- og solparker
Året der gik på BuildingTech: Sidste år uden klimakrav
Spørg Fagfolket: Hvorfor er skorstenene på atomkraftværker brede i bunden?
Året der gik på WaterTech: »I danskere nærmer jer nederlandske tilstande«
Giftigt støv og vakuum er en dræber for kolonister på Mars
Svarede du rigtigt i sidste års quiz? Se de 13 rigtige her
Tip 13 rigtige om 2025 og vind rødvin
Kunne kejser Augustus virkelig skrive al verden i mandtal?
Året der gik på ComplianceTech: Drama om Chromebook, NIS2 og Schrems
Spørg Fagfolket: Hvorfor er akslen på en vindmølle ikke vandret?
Mad dyrket på giftig Mars-jord: »Vi får brug for gode kokke«
Her er årets største læserhits på ing.dk
Året der gik på MobilityTech: Elbil-boom og kampen mod de halvtomme busser
Spørg Fagfolket: Hvorfor føles køkkenredskaberne klistrede efter nogen tid?
Var det altid hvid jul, da mormor var barn?
På Mars skal man tjekke vejrudsigten for dagens stråling
Gris på scanneren: Ultralyd afslører den bedste flæskesteg
Forskere bag 'dommedagsur' advarer: Techgiganter ignorerer faren ved atomkraft
Frygten vokser: Langt flere danske virksomheder gruer for hybride trusler
Sådan terraformer vi Mars: Som at genoplive en død patient
AI-kapløbet: Kinesiske sprogmodeller på højde med amerikanske, vurderer eksperter