* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 25
I alt: 25

Forfatter Emne: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)  (Læst 25071 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Dato: 26, Juli 2011 - 23:14 »
Godaften.

Jeg sidder med en idé om at lave håndspeederne til sønnikes racerbane trådløse.
Det sker tit at ledningerne vikles om hinanden, eller at en håndbevægelse trækker i skinnen med stikkene, så hele skidtet falder sammen.

Så jeg tænkte på, om man ikke kunne lave et par radiostyrede håndspeedere?
Jeg mener betegnelsen for en variabel spænding styret via radio er "servo". Søger på sligt, får jeg hits fra professionelle fjernstyrings-forretninger, med kontrolenheder der ser ud som noget fra et amerikansk kampfly.
Det er mildt sagt overkill.

Der var engang hvor jeg stiftede bekendtskab med den mest åndssvage, fjernstyrede bil jeg nogensinde har set: Den havde kun ét håndtag: Fremad! Når dette ikke var aktiveret, kørte bilen baglæns rundt i en cirkel. Trykkede man det frem, kørte bilen fremad i en tangent til denne cirkel! Magen til absurd stykke RC skal man lede længe efter.
Og det får jeg lov til nu: For dette ville lige præcis have været løsningen. At slagte sådan en, og bruge fjernkontrollen som håndspeeder! Men se om jeg kan finde den igen!

Der er selvfølgelig også muligheden for at lave det fra bunden. Her er jeg så på Herrens Mark, men jeg kan godt følge et diagram, hvis nogen ligger inde med et.

Eventuelt kan man købe sådan en (ja, to faktisk) et eller andet sted? Jeg har som sagt ledt, men finder ikke noget.

Kan nogen hjælpe?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Svar #1 Dato: 27, Juli 2011 - 09:45 »
Skulle du ikke få lavet det 7segment - lysbarriere projekt ?
 ;D

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Svar #2 Dato: 27, Juli 2011 - 10:23 »
Jovist! Det hele er skam en "enhed", på den måde at display'erne skal bruges til omgangstæller på selvsamme racerbane!

Og lysbarrieren skal detektere når bilerne kører forbi.

Det er et lidt større projekt, som jeg regner med at offentliggøre på youtube når det er færdigt.

På grund af overraskelsesmomentet kan jeg ikke gå i detaljer, familie og venner læser måske med her.
« Senest Redigeret: 27, Juli 2011 - 10:27 af Mads Aggerholm »
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Svar #3 Dato: 28, Juli 2011 - 19:52 »
 ::)
Projektet minder mig om dengang jeg havde den fikse ide at lave/finde et differentiale til ungernes pedaltraktore.
De sad konstant "fast" rundt omkring, med et enkelt hjul smuttende rundt.

Det blev aldrig til noget.
Havde jeg endelig fundet på noget, var jeg blevet ærgerlig over at ungernes begejstring ikke stod mål med indsatsen/omkostningen.
Højst sandsynligt ville de have været vokset fra emnet mens jeg havde arbejdet på det...

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Svar #4 Dato: 28, Juli 2011 - 20:11 »
Som Kusco skriver er der stor risiko for nedelag.

Spring hvor gærdet er lavest eller kravl under det;

http://cgi.ebay.com/Coke-Can-Mini-RC-Radio-Remote-Control-Micro-Racing-Car-/280703729898?pt=Radio_Control_Vehicles&hash=item415b3f00ea

Det er ca. 50.- dk med levering. Men bestil KUN 1 AD GANGEN DA TOLDEN FANGER DIG VED KØB OVER 14,50$.

Marek.
« Senest Redigeret: 28, Juli 2011 - 21:51 af chrismark »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Svar #5 Dato: 28, Juli 2011 - 22:03 »
Kusco: Jovist, men dette projekt er skam mest til fornøjelse for mig selv!

Marek: Tak for tippet. Problemet er bare, at den fjernstyring er ON/OFF. Jeg vil gerne have en variabel spænding, så jeg kan styre bilernes hastighed! Ellers ryger de af i hjørnerne.

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

PS: Hvad er det jeg ikke har forstået mht. betegnelsen "servo"? Søger jeg på netop dette ord på nettet, får jeg nogle resultater jeg slet ikke kan genkende som noget der har med fjernstyring at gøre. Ikke desto mindre er det betegnelsen jeg har hørt i RC-kredse når talen gik på fjernstyring af modelbiler. ???
« Senest Redigeret: 28, Juli 2011 - 22:06 af Mads Aggerholm »
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Svar #6 Dato: 28, Juli 2011 - 22:56 »
Servo er noget med at positions bestemme en bevægelse.
Det gøres ved at ved en given (eks.)elektrisk påvirkning sker der en på forhånd forventet resultat.
En transistor er også en slags servo idet den omsætter strøm til en anden større strøm.
Mekaniske sevoer kan består af en motor samt noget elektronik som kontrolerer om motoren har udført det den er sat til. Altså tilbagekobling.
I simple rc-servoer  sker det ved og sende signalet med bestemt frekvens, som bliver sammenlignet med det som en kreds fra servoen sender.I en simpel operationsforstærker bliver det bestemt om signalet skal overstyres eller understyres.
Ellers søg på Wikki.
Marek.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Svar #7 Dato: 29, Juli 2011 - 07:13 »
Aha!

Så kan jeg (lidt) bedre forstå at jeg ikke bliver forstået på google og andre steder.

Alligevel synes jeg det er lidt underligt, at man tilsyneladende ikke kan få et simpelt fjernstyringssystem hvor man kan variere et input på sender-siden (spænding/modstand/hvad det nu må være) og så få en tilsvarende varieret spænding på modtager-siden.

Jeg kan vel ikke være det første menneske på planeten der har brug for noget sådant?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Svar #8 Dato: 29, Juli 2011 - 08:13 »
Alligevel synes jeg det er lidt underligt, at man tilsyneladende ikke kan få et simpelt fjernstyringssystem hvor man kan variere et input på sender-siden (spænding/modstand/hvad det nu må være) og så få en tilsvarende varieret spænding på modtager-siden.


Kan og kan... ::)
Her et eks. ;http://www.avionic.dk/_dk/ProduktListe/Lists;206/Radio/Radio-Anlæg-2,4Ghz/p/ARTTECHTXRX?shop.product.id=ARTTECHTXRX
Det er det man kalder proportional styring i modsætning til de helt billige, der er bang-bang anlæg.

Med lidt lodetin kan du dog lave en impulsgiver som erstater din fingertryk og sender impulser med variabel hastighed. Det brugte man i RC-ens barndom.

Det er efter min overbevisning langt det hurtigeste og købe noget færdigt noget end og genopfinde det.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Svar #9 Dato: 29, Juli 2011 - 08:34 »
Ja, jo, det var mere eller mindre underforstået, hence mit oplæg:
Citér
...Søger på sligt, får jeg hits fra professionelle fjernstyrings-forretninger, med kontrolenheder der ser ud som noget fra et amerikansk kampfly.
Det er mildt sagt overkill.

Så jeg ved godt det "kan fås" men den radioenhed (til at variere spændinger med) der er indbygget i sådan én må jo være lavet et sted.

Jeg er ikke afsindig vild med at begynde at save den kammerat i stykker for at hive det ud jeg skal bruge  ;D

Citér
Det er efter min overbevisning langt det hurtigeste og købe noget færdigt noget end og genopfinde det.

Dér er jeg helt enig!
Måske hvis jeg kunne finde en fjernstyret bil med tilstrækkelig lille kontrolenhed, som jeg kunne sætte et kabinet uden om, så kun den styrepind jeg skal bruge var tilgængelig...?
(Og samtidig småt nok til stadigvæk at være elegant.)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Svar #10 Dato: 29, Juli 2011 - 08:43 »
De små radiostyrede biler du omtaler har ikke indbygget servo i den forstand du omtaler.

De har en elektronisk tænding af motoren (1 eller 2 hastigheder) og styretøjet aktiveres af en lille spole, der virker som en elektromagnet. Radiostyrede biler med servo'er der har nogenlunde frie bevægelser koster mere (har selv en, som jeg købte brugt for 700kr).

Du må investere i et sæt som dette + en servo, som du kan finde på samme hjemmeside fra 99kr.
http://www.morfars.dk/rc/kontrolsaet-champ-24ghz-p-4783.html

- du kan finde ca. det samme på den hjemmeside som chrismark linker til, eller du kan forsøge at finde en brugt.

vh.
Claus

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Svar #11 Dato: 29, Juli 2011 - 08:44 »
Måske noget af Biltemas billige radiostyret legetøj kan bruges.
http://biltema.dk/da/Fritid/Leg-og-hobby/Radiostyret/

Harald Nyborg har også en model der evt. kan bruges.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7273&Grp=&n=40100

MVH Tommy

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Svar #12 Dato: 29, Juli 2011 - 09:01 »
Mange tak for tipsene begge 2.

Der er i hvert fald noget at komme videre med.

Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Svar #13 Dato: 29, Juli 2011 - 19:16 »
Hvis Mads skal komme videre er det nødvendigt og definere;
1 Er det Dig eller det stakkels barn der skal have det sjovt.
2. Hvilken beløb er der afsat til opgaven ?
3. Hvad er Din kompetence; elektronik, mekanik, programmering
4. bliver barnet stresset af fars ambitioner?

Marek.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Radiostyring, variabel spænding ("servo"?)
« Svar #14 Dato: 29, Juli 2011 - 20:12 »
For pokker Marek du bliver jo helt pædagog på dine gamle dage. ..og så dig der ellers hader børn :-\
Du har ganske iøvrigt ret.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk