* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 42
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 45
I alt: 45

Forfatter Emne: Elektrolytisk rustfjernelse  (Læst 48855 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Elektrolytisk rustfjernelse
« Svar #15 Dato: 24, Juli 2015 - 19:32 »
Chrismark, jeg skal forsøge at skrive i klart sprog hvad jeg skrev i den spøgefulde del af mit indlæg: Jeg kan IKKE anbefale elektrolytisk rustfjernelse på din bil!

De primitive metoder denne tråd handler om, kan IKKE omdanne rust til fastsiddende jern, men højst til et pulver, som evt. kan børstes af, men sidder der noget tilbage bliver det meget let oxideret igen og så er du lige vidt!
På almindelige karosseridele bør du forsøge dig med de kendte overfladebehandlinger - alternativt udskifte.

Primitiv elektrolyse er fin til rensning af smådele, især hvis disse har uregelmæssig form, men er helt uegnet til store emner.

Hilsen Morten

P.S. Tillykke med det gode synsresultat!
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Elektrolytisk rustfjernelse
« Svar #16 Dato: 27, Juli 2015 - 23:14 »
Størrelsen på emnerne afhænger kun af karrets størrelse og strømforsyningen.

Nationalmuseet har for mere end 25 år siden gjort det på genstande der krævede et kar på størrelse med en typisk hotelpool.

Med lidt snilde og en passende kombination af kar og pumper kunne man sagtens fjerne rust på den yderste 3.del af en stiv bagaksel in-situ.

Som jeg sikkert har skrevet før, så genoplivede jeg en borepatron, som uheldigvis havde ligget på et fugtigt kældergulv, og var groet helt fast, så metoden er også velegnet til mekaniske konstruktioner.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Elektrolytisk rustfjernelse
« Svar #17 Dato: 28, Juli 2015 - 19:36 »
Størrelsen på emnerne afhænger kun af karrets størrelse og strømforsyningen.

Det siger sig selv!

Min kommentar var baseret på en forventning om, hvad Chrismark og andre almindelige brugere af dette forum kan forventes at have uden at foretage investeringer, der overstiger værdien af det reddede.

Som jeg sikkert har skrevet før, så genoplivede jeg en borepatron, som uheldigvis havde ligget på et fugtigt kældergulv, og var groet helt fast, så metoden er også velegnet til mekaniske konstruktioner.

Det var en fin pointe. Men den modsiger ikke min: De her omtalte metoder kan kun fjerne rust og andre oxider - ikke genopbygge et materiale eller coate med et fastsiddende metallag. De er altså uegnede til fx tærede vanger eller en gennemrustet kofanger i en bil!
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk