* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 168
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 100
I alt: 100

Forfatter Emne: Damptryk vs. Iltprocent  (Læst 13120 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Damptryk vs. Iltprocent
« Dato: 16, August 2011 - 20:44 »
Jeg har fået en opgave der basere sig på nogle fysiske forhold jeg ikke helt stoler på kunden har rigtigt forstået.
Jeg kan være ligeglad da jeg blot skal lave programmet til uC'en derskal udføre beregningen.
Men det nager mig lidt alligevel.

Det handler om at måle oxygen og temperatur i en ovn. Noget grej jeg allerede har lavet for år siden.
Kunden vil have en algoritme der beregner "humidity" fugtighed, på grundlag af de 2 parametre altså temp. og Oxygen %.
Hvordan han kan få en fugtighed % dannet ud fra de 2 forstår jeg ikke. Men har fået en formel udstukket jeg ikke må videregive iflg. en NDA.

Men grundlæggende omregnes en lavere end ambient O2 % til en tilsvarende lavere fugtighed.
Han mener altså at når ilt % falder er det fordi bliver fortrængt af fugt, dermed er har vi et udtryk for fugtindholdet.
Men holder den ?

Det er en udlænding der hævder det allerede gøres med andet udstyr.


John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Damptryk vs. Iltprocent
« Svar #1 Dato: 16, August 2011 - 21:14 »
Jeg har fået en opgave der basere sig på nogle fysiske forhold jeg ikke helt stoler på kunden har rigtigt forstået.
Jeg kan være ligeglad da jeg blot skal lave programmet til uC'en derskal udføre beregningen.
Men det nager mig lidt alligevel.

Det handler om at måle oxygen og temperatur i en ovn. Noget grej jeg allerede har lavet for år siden.
Kunden vil have en algoritme der beregner "humidity" fugtighed, på grundlag af de 2 parametre altså temp. og Oxygen %.
Hvordan han kan få en fugtighed % dannet ud fra de 2 forstår jeg ikke. Men har fået en formel udstukket jeg ikke må videregive iflg. en NDA.

Men grundlæggende omregnes en lavere end ambient O2 % til en tilsvarende lavere fugtighed.
Han mener altså at når ilt % falder er det fordi bliver fortrængt af fugt, dermed er har vi et udtryk for fugtindholdet.
Men holder den ?

Det er en udlænding der hævder det allerede gøres med andet udstyr.



Nu ved jeg ikke hvad for nogen temperaturer ovnen skal arbejde med, men umiddelbart lyder det lidt bagvendt ikke at måle den absolutte fugtighed ved temperatur og den relative fugtighed. Ellers er det jo rigtig nok at gassen vanddamp altid vil fortrænge de gasarter almindelig luft indeholder. Dét mange glemmer, fx i meteorologiske betragtninger, er at gassen vanddamp er betydeligt lettere end almindelig luft (mest O2 og N2)!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Damptryk vs. Iltprocent
« Svar #2 Dato: 16, August 2011 - 22:50 »
Hvis man er helt sikker på at der ikke er andre gasser end luft vand involveret og man er helt sikker på at der ikke foregår kemiske reaktioner med disse stoffer, så kan vandindholdet bestemmes ud fra temperatur og iltindhold.
Men hvis noget af ilten ved den høje temperatur reagerer med et stof i ovnen- det kan være et metal eller organisk stof- så duer bergningen ikke.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Damptryk vs. Iltprocent
« Svar #3 Dato: 16, August 2011 - 22:51 »
Det handler om at måle oxygen og temperatur i en ovn.

Nu er "en ovn" jo et vidt begreb, men hvis det er en ovn, hvori der foregår forbrænding, er sammenhængen langt mere direkte end fortrængning, idet næsten alle brændsler producerer H2O under forbrænding, men bruger O2.

Drejer det sig derimod om en eksternt opvarmet ovn, fx en bageovn, så er sammenhængen som John Larsson anfører, og hvis luften i ovnen indeholder fx 10% H2O, så er den molare procent 29/18 gange så høj på grund af at vanddamp har lavere molarmasse end luftens gennemsnit, i eksemplet vil iltindholdet altså falde med 16,1%.

Temperatur og iltprocent er begge parametre, som der er stort behov for at måle, så der er masser af billige sensorer for disse ting. Det er der vist ikke for vanddamp? Det kunne være en forklaring på kundens ønske.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Damptryk vs. Iltprocent
« Svar #4 Dato: 17, August 2011 - 10:51 »
Citér
Det er der vist ikke for vanddamp?
Det har jeg også funderet over.


Nu er han meget fåmælt og vil lige netop give de højest nødvendige oplysninger.
Men jeg har dog forstået at det handler om bage ovne. Man kan så spørge sig selv om hvorfor damptrykket er interessant i en bage proces.
..og hvad vil man så gøre hvis man kommer frem til at damptrykket er forkert ?
Sprøjte vand ind ?

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Damptryk vs. Iltprocent
« Svar #5 Dato: 17, August 2011 - 12:00 »
Mængden af fugtighed bestemmer hvor hurtigt det bagte udtørres ? ???

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Damptryk vs. Iltprocent
« Svar #6 Dato: 17, August 2011 - 12:07 »
Citér
Det er der vist ikke for vanddamp?
Det har jeg også funderet over.


Nu er han meget fåmælt og vil lige netop give de højest nødvendige oplysninger.
Men jeg har dog forstået at det handler om bage ovne. Man kan så spørge sig selv om hvorfor damptrykket er interessant i en bage proces.
..og hvad vil man så gøre hvis man kommer frem til at damptrykket er forkert ?
Sprøjte vand ind ?

Hvis det handler om brødbagning, er det sandsynligvis skorpedannelsen han vil kunne kontrollere. Skorpedannelsen er en vigtig konkurrenceparameter i moderne industriel bagning; det er begrænset hvad man kan komme med af nye melblandinger! En høj fugtighed i begyndelsen af bagningen giver en tyk og lidt sej skorpe. Prøv selv med en vand-douche hvert 2-3. minut nogle gange!
« Senest Redigeret: 17, August 2011 - 15:03 af John Larsson »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Damptryk vs. Iltprocent
« Svar #7 Dato: 17, August 2011 - 16:02 »
Andelen af vand i en ovn betyder også en del for den konvektive varmeoverføring.

Ved sterilisering i ovn betyder vanddamp også meget, og den skal kunne dokumenteres sammen med temperaturen.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk