* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 47
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 35
I alt: 35

Forfatter Emne: Faskiner, regnvandskassetter  (Læst 29856 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Faskiner, regnvandskassetter
« Dato: 17, August 2011 - 20:45 »
Jeg er ved at rense en faskine der er blevet fyldt med jord. Det er afløb fra en terrasse på ca. 30 m2. Nu overvejer jeg at sætte en regnvandskassette.f.eks. Aquacell fra Wavin  www.wavin.dk eller bioblok www.expo-net.dk. Har I nogen erfaring med det eller skal jeg bare lave en faskine med sten. Og hvordan undgår jeg i så fald, at den efterhånden bliver fyldt med jord?
Venlig hilsen
Eigil Winkel
Venlig hilsen
Eigil Winkel

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Faskiner, regnvandskassetter
« Svar #1 Dato: 17, August 2011 - 21:09 »
Afløbet på terrassen er det tilsluttet en brønd inden vandet løber videre til faskinen?

Hvis faskinen ikke skal fyldes med sand, skal vandet løbe ned i en afløbsbrønd med sandfang. Efter afløbsbrønden skal der være en vandlås inden afløbet fortsætter til faskinen.

Tegningen viser hvordan et tagnedløb skal forbindes, terrasse- afvandingen efter samme princip.



Sandfanget skal så tømmes en gang i mellem - gør det en gang om året, så er du sikker.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Faskiner, regnvandskassetter
« Svar #2 Dato: 18, August 2011 - 06:48 »
Hej Mikael.
Tak for svar og tegning.
Det er et eksisterende afløb med brønd og sandfang. Men jeg har ikke tømt det hvert år. Imidlertid har vi kun boet her i 8 år og huset er fra 1969, så fortidens synder tæller nok også med. ::)
Der er 4 meter rør væk fra huset med fald, og terrænet skråner væk fra huset, så grundlaget skulle være i orden.
Der ligger imidlertid et gammelt rør der dukkede op under gravningen, men det kan ikke være i brug. Det er et jernrør og ligner et vandrør, men det ligger mellem vores grund og nabogrunden, så jeg kan ikke se hvad det skal bruges til. Jeg går ud fra at jeg kan få en gammel tegning i kommunen.
Venlig hilsen Eigil Winkel
Venlig hilsen
Eigil Winkel

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Faskiner, regnvandskassetter
« Svar #3 Dato: 18, August 2011 - 08:39 »
Jeg lavede for mange år siden en faskine for nedløb fra garage og skur. Den har fungeret fint, også under det store nedbør i Hillerød for 2 år siden hvor de offentlige afløb og sparebassinnerne ikke var tilstrækkelige.

Dengang fandt jeg ud af at det ikke er et frit volumen i faskinen, det kommer an på. Det gælder om at have en så stor flade til omgivende jord som muligt, så jorden kan opsuge vandet i takt med tilførselen.
Min fik form som en lang grøft og fyldtes med sten og grus. Afløbsrøret fra brønden går ca. til midt på grøften. Der kom pvc tagplade over inden den blev dækket med jord.
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Faskiner, regnvandskassetter
« Svar #4 Dato: 18, August 2011 - 09:40 »
Her er et link til Teknologisk instituts hjemmeside om Faskiner
(det er der jeg har lånt illustrationen i tidligere indlæg)
Nedsivning af regnvand i faskiner

Her beskrives at faskiner skal være lange og smalle, men der vises også hvordan jordens ledningsevne er dimensionerende for faskinens størrelse.

Eksemplet på siden giver et ganske overraskende resultat:
Faskiner med singles skal være 2½-3 gange større end plast faskiner.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Faskiner, regnvandskassetter
« Svar #5 Dato: 18, August 2011 - 12:32 »
Jeg byggede for et par år siden en udestue/veranda og har haft god erfaring med en faskine bygget af disse plast-kasser man pakker ind i fiberdug.
Ifølge beregningerne skulle der egentlig to kasser til tagarealet, men jeg orkede kun at grave til én. Foran er sandfang og vandlås.
Til trods for lerjord har det virket upåklageligt, også under det seneste vandfald.
Men er arealet større skal man lægge flere i forlængelse af hinanden.

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Faskiner, regnvandskassetter
« Svar #6 Dato: 21, August 2011 - 19:33 »
Tak for svar og henvisninger. Ved nærmere eftersyn er der alligevel ikke sandfang og vandlås, så det skal jeg også lave. Intet under at faskinen stoppede til, det hele løber jo lige igennem. Ved samme lejlighed skal jeg også have lovliggjort den overdækkede terrasse, så der er et projekt. Er der nogen der har erfaringer med krav til ansøgninger om lovliggørelse af eksisterende ting?
Venlig hilsen
Eigil Winkel

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Faskiner, regnvandskassetter
« Svar #7 Dato: 21, August 2011 - 19:55 »
Lovliggørelse er langt hen ad vejen et spørgsmål om gemyt hos i kommune og sagsbehandler.  Hvis bare det ansøgte er lovligt på nær tilladelsen, plejer det at gå smertefrit.
Jørgen Harbst

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Faskiner, regnvandskassetter
« Svar #8 Dato: 26, August 2011 - 09:33 »
Nu er der brønd og vandlås og regnvandskassette. Har I nogen sinde prøvet at grave i en faskine? Det er blevet en kombination af stenfaskine med indsat kassette.
Det er for øvrigt pudsigt at det hedder en vandlås i dette tilfælde, det er vel nærmest en sikring mod at der kommer sand og skidt og møg over i faskinen. Jeg ville i hvert fald være bekymret, hvis der stod vand i denne vandlås.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Faskiner, regnvandskassetter
« Svar #9 Dato: 26, August 2011 - 12:43 »
Hvis der ikke er vand i vandlåsen er den enten ikke rigtigt lavet, alternativt er det ikke en vandlås  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Faskiner, regnvandskassetter
« Svar #10 Dato: 26, August 2011 - 18:24 »
alternativt er det ikke en vandlås  ;D

Det kan så diskuteres.
Men se godt på tegningen i Mikael Boldts første indlæg: vandlåsen må være røret, der går skråt op fra sandfanget og vandret hen til toppen af faskinen.
Jeg tolker det sådan at dens funktion er at "låse vandet inde", når det først er løbet frem til faskinen - så den eneste vej frem er den ønskede nedsivning.
Men det er da klart, at i tørkeperioder står der ikke vand i denne lås. Så da vil man sikkert registrere lugt af råd, hvis man stikker næsen hen til toppen af nedløbsrøret.  ;D
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Faskiner, regnvandskassetter
« Svar #11 Dato: 26, August 2011 - 20:31 »
alternativt er det ikke en vandlås  ;D


Men det er da klart, at i tørkeperioder står der ikke vand i denne lås. Så da vil man sikkert registrere lugt af råd, hvis man stikker næsen hen til toppen af nedløbsrøret.  ;D

Så skal vandet i sandfanget (som har en fast bund), da først fordampe, hvilket under normale forhold vil tage et stykke tid.

Hilsen, Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Faskiner, regnvandskassetter
« Svar #12 Dato: 26, August 2011 - 21:25 »
Så skal vandet i sandfanget (som har en fast bund), da først fordampe

Ja, en stabil vandoverflade har en vis evne til at optage rådlugt.
Men min opfattelse er, at under de større regnskyl vil organisk materiale (visne blade m.v.) passere vandlåsen og ende i faskinen.
Jfr. tegningen sidder røret til vandlåsen ret højt over sandfanget - ganske fornuftigt, hvis sandfanget ikke skal stoppe til - så der kan stå en del vand der og alligevel være fri luftpassage til selve faskinen.
Så jeg tror på rådlugten - men forhåbentlig fremgik det af mit indlæg, at jeg betragter det som et meget teoretisk problem.
Mvh. Morten Jødal

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Faskiner, regnvandskassetter
« Svar #13 Dato: 27, August 2011 - 07:02 »
Jeg kan stadig ikke forstå, at der kan stå vand i denne vandlås. Under forudsætning af, at der er hældning på røret fra vandlåsen til faskinen og at vandet i faskinen ikke står højere end vandlåsens bund. Hvis sidstnævnte er tilfældet virker faskinen underdimensioneret.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Faskiner, regnvandskassetter
« Svar #14 Dato: 27, August 2011 - 15:05 »
Jeg kan stadig ikke forstå, at der kan stå vand i denne vandlås.

Det tror jeg heller ikke der kan!
Så jeg må hellere præcisere mit forrige svar:
"Vandlås" betegner almindeligvis en portion vand, låst fast i et krumt rør, således at luft ikke kan passere.
Selve låsen består altså af vand.

I Faskinekonstruktionen må "vandlås" henvise til, at det højtliggende rør "låser vandet fast" i faskinen og forhindrer returløb.

Vi er (vistnok?) enige om, at man burde have anvendt et andet ord, da det er en anden ting.

Men forøvrigt: Held og lykke med faskinen! Har den virket godt under de sidste regnvejrsdage?
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk