* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 50
I alt: 50

Forfatter Emne: Websider og skærmstørrelse  (Læst 22083 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Websider og skærmstørrelse
« Dato: 19, August 2011 - 22:31 »
Jeg har lavet og vedligeholdt en klub-webside i 13 år. Dengang hed det sig, at sidernes bredde skulle afpasses efter de skærmopløsninger som var almindelige - jeg har imellemtiden glemt hvilken, men en fast pixel-bredde var almindelig.

I årene siden da er PC skærme ikke alene blevet højere opløselige men også wide screen.

Så nu kunne man jo fordoble bredden på sine hjemmesider og udnytte hele skærmens areal, men det gøres stort set ikke. De fleste medier f.eks. har stadig fastholdt en bredde der kan ses på en gammel skærm. En undtagelse er ingeniørdebatten her!

Er det ikke spøjst?

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Websider og skærmstørrelse
« Svar #1 Dato: 19, August 2011 - 23:21 »
Så har du da vist ikke en 'gammel skærm'!

For Ingeniørdebat kan man indskrænke den vandrette opløsning til ca 700px før det går galt, men f. eks DMI kræver omkring 1400px og en avis som Ekstrabladet eller Jyllandsposten kræver ca 1500 px for at kunne præsentere hele siden i bredden uden at skulle scrolle i vandret retning.

Det er kun nogle relativt få år siden at XGA var en fin skærm, med en opløsning på 1024x768. Den vil i dag ikke kunne præsentere hverken DMI eller avisernes hjemmesider, men Ingeniørdebat.dk ville fint kunne ses på denne.

VGA skærmene (640x480) kommer her fuldstændig til kort, men de blev også fortrængt fra markedet i 1990'erne og da erstattet af SVGA (800x600).

Du bør nok også tænke på, at i dag er der mange mobile enheder, der også opererer med opløsninger i den lave ende. IPad har f. eks en XGA opløsning og IPhone 960x640.



gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Websider og skærmstørrelse
« Svar #2 Dato: 23, August 2011 - 13:02 »
Det ser ud til at alle skærme man kan købe idag er wide-screen.
Hvor blev de gode gamle 4:3 skærme af?

Hvis jeg vil udnytte hele skærmen giver det i mange tilfælde et meget grimt billede hvor teksten er strakt ud.
Hvis jeg vælger et skærmformat der vil give 4:3 format, bliver billedet krympet ikke blot i bredden men også i højden, hvilket giver en dårlig udnyttelse af skærmen, men dog det rette forhold mellem højde og bredde.

Måske skulle man prøve at vende skærmen så den er højere end den er bred. Det kan måske give et godt billede når man f.eks skriver i word.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Websider og skærmstørrelse
« Svar #3 Dato: 23, August 2011 - 14:01 »
Hej Gerda,

Du er inde på noget af det jeg mente.

Min pointe var ikke så meget af teknisk art - jeg ved godt hvordan jeg ændrer min hjemmeside så den fylder en widescreen skærm.

MEN, som Gerda siger, alle skærme i dag er af den brede slags. Almindelige mennesker må da undre sig, hvad skal vi med det brede skærmformat når næsten alle websider alligevel kun udfylder den halve skærm?
Hvis man som jeg hører til dem der ikke ser film på sin PC er disse 16:9 skærme en fuldstændig unødvendig "opfindelse".

Det bliver endnu mere grotesk efterhånden som browsere får flere og flere funktioner og ikoner som ligger foroven i skærmbilledet. Det man skal se flytter så længere ned på skærmen.

Ja, der var mere fornuft i at vende skærmen på højkant, så kunne man læse meget mere uden at scrolle ned.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Websider og skærmstørrelse
« Svar #4 Dato: 23, August 2011 - 14:28 »
dem der ikke ser film på sin PC

Jeg ser heller ikke film på min PC - men det er der åbenbart andre der gør!
Så principielt er jeg enig med dig, men har alligevel skiftet min dejlige gamle - men tunge - rørbaserede skærm ud med en bred fladskærm. Jeg overvejede længe, men da jeg opdagede, at en ny bruger 200W mindre end den gamle og derfor er tjent ind i sparet strøm på et år, var det tid at slå til!

To undskyldninger for den nye skærm:

1. Den har så høj opløsning, at problemet med hjemmesider, der "forsvinder nedenud" bliver mindre - og de to jeg selv bestyrer, er omhyggeligt designet så ingen kan være i tvivl om, at der er mere nedenfor!

2. Jeg gør det ikke, men det er faktisk temmelig nemt at vende skærmen på højkant!
På min skærm gøres det ved at højreklikke på et tomt stykke skærmbillede. I det pop-upvindue, der fremkommer, er en af valgmulighederne "Grafiske valgmuligheder", og et punkt i denne undermenu "rotation".
Ganske vist er skærmens støtteben ikke beregnet til denne anvendelde - men til en fladskærm kan der jo let laves en holder.
Det var værre med den gamle, som let kunne roteres ved tryk på Ctrl+en piltast, men som det var stort set umuligt at få til at stå, når den var roteret (jeg prøvede et par gange til specielle anvendelser).
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Websider og skærmstørrelse
« Svar #5 Dato: 23, August 2011 - 18:32 »
Ha, ha, Morten,

 - den kendte jeg ikke. Prøvede lige at dreje skærmen 90 grader - minsandten, man ser meget mere! Musen skal dog nok omprogrammeres, hvis det er muligt. Meget morsomt, jeg vil vurdere om det er praktisk anvendeligt.

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Websider og skærmstørrelse
« Svar #6 Dato: 24, August 2011 - 04:34 »
hos min tidligere arbejdsgiver havde vi skærme der kunne roteres 90º, men det var HP/Compaq Det var meget praktisk ved arbejde med længere tekster.
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Websider og skærmstørrelse
« Svar #7 Dato: 24, August 2011 - 14:54 »
 
Musen skal dog nok omprogrammeres, hvis det er muligt.

Ja, gad vidst om man kan vænne sig til at "til højre" betyder "ryk hånden tll dig" osv.?

Jeg prøvede for sjovs skyld at forske lidt i sagen. Hverken skærm eller mus har umiddelbart indstillinger til at rotere musebevægelserne, og hjemmesiden hos Logitech, der har produceret min mus, var heller ikke hjælpsom; herunder kunne jeg ikke finde noget sted, hvor man kunne stille et spørgsmål i fritekst - for så ville jeg have spurgt efter en driver med "rotation".

Derimod bragte mine søgeord hos Google mig ind på adskillige ekspertbrevkasser, hvor fortvivlede forældre bad om hjælp til at få deres skærm rettet op! Så det er åbenbart en klassiker: når man spiller sammen med børnene, sker der pludselig mærkelige ting med computeren!

Det er også sket for mig, men jeg havde heldigvis et gendannelsespunkt fra før "ulykken" - og så fandt jeg jo siden idusen  :D

Men helt ærligt: Hvilken fiks programmør laver en driver til en almindelig PS/2-mus, der kan indstilles til en roteret skærm?
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Websider og skærmstørrelse
« Svar #8 Dato: 24, August 2011 - 21:39 »
Skærme fås da endnu med sideforholdet 4:3 (1,33) hvis det er det man ønsker. De fleste er nok 16:9 (1,78), men blot hos en enkelt leverandør (Komplett.dk) fandt jeg også skærme med forholdene 1,25 og 1,6, så der er da et pænt udvalg.

Angående musen, så kan man da blot ombytte ledningerne, hvis der er tale om en PS2 mus med god gammeldags kugle, og såfremt man ikke hele tiden drejer skærmen frem og tilbage.

Alternativt kan man blot dreje musen 90 grader, men så kan knapperne ikke betjenes let, og den er også noget klodset i hånden.

Med de optiske mus er dette dog næppe muligt.

Jeg har søgt, men ikke fundet, en driver, der kan rotere musen, men i et enkelt indlæg på Nettet har jeg set, at visse display-drivere skulle være i stand til også at rotere musen, men det er vist ikke almindeligt.

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Websider og skærmstørrelse
« Svar #9 Dato: 25, August 2011 - 01:46 »
den skærm jeg nævnte i et tidligere indlæg var der intet problem med mus - var nok skærmdriveren der vendte hele skærmen.
Mht de fleste skærme, så er de 16:10 og ikke 16:9 (som film) ... hvilket også kan give lidt sjov ved filmfremvisning!
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Websider og skærmstørrelse
« Svar #10 Dato: 25, August 2011 - 12:40 »
den skærm jeg nævnte i et tidligere indlæg var der intet problem med mus

Jeg har også set sådanne skærme fra HP demonstreret. Men de var store og dengang meget dyre - beregnet til "meget professionelle" brugere, hvormed jeg mener folk, der ikke blot skal bruge en skærm på arbejde, men arbejder aktivt med grafikken.
Så vidt jeg husker var de endda indrettet med en mekanisk sensor i foden, så de kunne drejes med en håndbevægelse og automatisk indstillede skærmen til den nye visning - og naturligvis betyder dette, at skærmen ikke blot er "roteret", men stillet om fra skærmforhold 4:3 til 3:4, så der bliver ikke problemer med musen.

Den mulighed har jeg ikke set med moderne skærme, men de kan alle roteres - så hvem laver musedriveren?
Vi har jo efterhånden også alle en mus, der er trådløs og drives af en lille "dims", som er sat ind i et usb-stik. Så ideen med at ombytte ledninger i stikket er ikke blot nørdet, men nu om dage også praktisk umulig ...  :(

Til gengæld vil jeg hævde, at 9 ud af 10 musebrugere blot sætter musen til og kører den på den standard PS/2 driver, der følger med Windows, og det virker med samtlige mus undtagen måske de allermest avancerede. Så en let modificeret driver med mulighed for at vælge skærmens rotationsretning som 0 - 90 - 180 - 270° ville løse problemet for næsten alle.
Mvh. Morten Jødal

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Websider og skærmstørrelse
« Svar #11 Dato: 25, August 2011 - 14:09 »
Den mulighed har jeg ikke set med moderne skærme, men de kan alle roteres - så hvem laver musedriveren?

Nu prøvede jeg lige at lege lidt med det, og fik uden problemer vendt min skærm og musen fulgte med (blev dog hurtigt vendt tilbage, da det er lidt svært at bruge en laptop der ligger på siden ;)).
Jeg fandt to måder at gøre det på: under windows egne skærmopløsningsindstillinger (højreklik på skrivebordet), hvor man kunne ændre "retning" fra liggende til stående (man kunne også spejlvende skærmen, selvom jeg ikke lige kan se noget praktisk formål med det). Derudover kunne jeg gøre det igennem Nvidea kontrolpanelet til mit grafikkort.

Ingen af disse metoder giver behov for en speciel musedriver da skærmenformattet ændres og jeg derfor bare får en 10:16 skærm istedet for en 16:10 (lidt klodset sætning, men vidste ikke lige hvordan jeg skulle formulere det). EDIT: Med mindre jeg har misforstået Mortens betragtninger omkring musen.
« Senest Redigeret: 25, August 2011 - 14:51 af Leeberg »
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Websider og skærmstørrelse
« Svar #12 Dato: 25, August 2011 - 20:23 »
Det er da egentligt helt logisk som du skriver det, men hvorfor er vi så optaget af at ændre musedriveren.

Flyttes musen (den fysiske) mod højre skal cursoren selvfølgelig også bevæge sig mod højre, og det vil den da altid gøre uanset hvilket skærmformat, man tilfældigt har valgt, hvad enten det er 1600x1200 eller 1200x1600 eller for bredskærmene 1920x1080 eller 1080x1920. Displaydriveren vil selvfølgelig blot lade cursoren indgå som en del af det aktuelle billede, da denne driver ikke ved noget som helst om, hvilke programmer der har ansvaret for en given pixel

For øvrigt findes der da skærme i 16:10, men om det er de fleste vil jeg nok betvivle, i hvert fald hvis man ser på nyere skærme. Fona har f. eks. kun skærme med 1920x1080 på programmet og såvidt jeg kan se gælder det også ComputerCity. Den tidliger nævnte komplett.dk har flere forskellige opløsninger, men 16:10 skærmene brillierer alle ved at være prissat til langt over 2000.- eller have den lavere opløsning på 1680x1050. Mon ikke det skyldes, at display til HD-TV laves i så store styktal, at de andre formater ikke kan stå sig rent prismæssigt.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Websider og skærmstørrelse
« Svar #13 Dato: 26, August 2011 - 01:46 »
Nu prøvede jeg lige at lege lidt med det, og fik uden problemer vendt min skærm og musen fulgte med

Det gør den altså ikke på min skærm!
Min nyeste PC kører XP - jeg fik Vista på den næstnyeste, og sporene skræmte, da min dengang ældste PC brød sammen kort før Windows 7 blev introduceret ! Min skærm er af mærket LG og klarer sig fint med den driver, Windows har fundet til den - men har altså ikke taget højde for ændring af musens bevægelse, når skærmen roteres.

Flyttes musen (den fysiske) mod højre skal cursoren selvfølgelig også bevæge sig mod højre, og det vil den da altid gøre uanset hvilket skærmformat, man tilfældigt har valgt.

Det er så ikke altid tilfældet.
Man kan måske vænne sig til det, mn det er altså besynderligt hele tiden at skulle tænke 90° forskudt, når man flytter musen!  ;)
Men noget tyder på, at både Microsoft (Nu - du har vel Windows 7?) og nogle grafikkortproducenter har tænkt på problemet.

det er lidt svært at bruge en laptop der ligger på siden ;)).

Ja, det er klart, at en roteret skærm kun er praktisk på en stationær med separat skærm. Og da denne type er i tilbagegang, dør problemet nok også ud af sig selv.
Min seneste afprøvning af muligheder bragte mig dog ind i et andet menupunkt ved højreklik på skrivebordet: Grafiske egenskaber -> Skærmindstillinger.
Udover rotation, der virker ganske som ved den anden vej ind, er der også et flueben, der kan fjernes: "Aktivere rotation". Det kan så være praktisk, hvis der er yngre computerbrugere i huset!

P.S. Det lyder som om jeg har et hav af domputere i huset. Det er ikke tilfældet, men jeg befinder mig godt ved en stationær med et fuldskalatastatur og har desuden af og til behov for en bærbar. Så jeg har en af hver.
« Senest Redigeret: 26, August 2011 - 01:48 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk