* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 80
I alt: 81

Forfatter Emne: Mærkelig snegle adfærd  (Læst 15930 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Mærkelig snegle adfærd
« Dato: 06, September 2011 - 20:37 »
Jeg undrer mig. Jeg har masser af snegle der kravler op og sætter sig fast højt oppe på mine husvægge,vinduer,gavle og spærene i min veranda......hvad gør de der?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Mærkelig snegle adfærd
« Svar #1 Dato: 07, September 2011 - 09:26 »
Jeg ser også snegle kravle op ad (jævne - glatte) mure. Mest på syd- og vestvendte murflader. Der bliver de (mine) tilsyneladende indtil de bliver trætte og falder døde ned.

Et mysterium - selvdestruktion?

HP
p

Vile

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 31
    • Vis profil
Sv: Mærkelig snegle adfærd
« Svar #2 Dato: 07, September 2011 - 11:50 »
Jeg undrer mig også over, at de kravler opad.

Men grunden til, at de "kører fast" skulle være, at de har brug for at producere noget slim til at glide videre på.
Slimproduktionen kræver fugt.
Så de sidder og venter på regn eller dug, for at kunne producere den nødvendige slim, for at kunne komme videre i tilværelsen.

Fup eller fakta??

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Mærkelig snegle adfærd
« Svar #3 Dato: 07, September 2011 - 13:42 »
Jeg undrer mig også over, at de kravler opad.

Men grunden til, at de "kører fast" skulle være, at de har brug for at producere noget slim til at glide videre på.
Slimproduktionen kræver fugt.
Så de sidder og venter på regn eller dug, for at kunne producere den nødvendige slim, for at kunne komme videre i tilværelsen.

Fup eller fakta??

Jeg må indrømme at jeg ikke ved så meget om det, men den tror jeg nu ikke på! Det I snakker om er vel snegle med hus? Mine ad hoc-iagttagelser siger mig, at de kravler op et sted, som IKKE kræver så meget slim. Det gør de når de har en god væskebalance ("Det haver så nyligen regnet...."), så kravler de op et tørrere sted for bedre at sikre afkommet. Modsat fjernsynets reklamesnegle, som kan interessere sig for franske damer, er jo virkelighedens snegle hermafroditter. Hvad det er for noget vil jeg ikke tydeligere udpensle, men det er altså noget der er RET langt ude!

Når de er kommet op i en sikker højde, går de lige som i hi, lukker deres hus med ekstra vandtæt slim. Der venter de bare på at æggene bliver modnet, hvor de bliver lukket ud, nærmest som hugormsæg. Hvis været er tørt nok, kravler de sikkert ned igen, inden de barsler, for det gør de nok helst et fugtigt sted!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk