* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 3
I alt: 3

Forfatter Emne: Smøring af plastic (LEGO)  (Læst 30292 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #15 Dato: 17, Oktober 2011 - 09:30 »

Det er ikke så meget akslerne, dem er der kun to af.
Det er mere selve kæden. Den er ca. 160 cm. og glider langs med nogle stykker af vandrøret.

Der er nok en del gnidning dér.

Spørgsmålet er om hele kæden nærmest skal dyppes i grafit, eller om jeg kan nøjes med tandhjulene, hvorefter lidt drift kan fordele grafitten over hele historien...?


Ideelt skal der ikke være gnidning mellem kædehjul og kæde, kun afrulning! Hvis vi ser bort fra kædehjulsakslerne, som normalt er lejret med glidelejer eller kugle/rullelejer, er der et mindre tab i kædens afrulning; det store tab i en kædetransmission er det samlede tab i alle de små glidelejre mellem leddene. Ren grafit er ikke velegnet som smøremiddel til glidelejre; det trænger for dårligt ind mellem glidefladerne. Glidelejre skal smøres med en oliefilm fra fedt/olie. Såvidt jeg ved, eksisterer der siden længe kædefedt med indbygget grafit, men der er vist også nogen med opslemmede små teflonkugler nu om dage. Måske har "nano" også gjort sig gældende her?

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #16 Dato: 17, Oktober 2011 - 09:55 »
Citér
Glidelejre skal smøres med en oliefilm fra fedt/olie.
Okay. Men nu synes jeg at jeg bliver frarådet at bruge olier når det er plastic det drejer sig om(?)

Mht. at få grafitten ind mellem glidefladerne, så er det et mindre problem. Jeg kan komme det på inden montage.

Umiddelbart vil jeg ikke tro det er nødvendigt med smøring dér hvor kæde/tandhjul/aksler har at gøre med hinanden. Det er de jo beregnet til fra producentens side.
Det er mere der hvor jeg  går ud over hvad producenten havde tænkt. Her: kæde styret af stykker af plasticvandrør. Der er også langt den største overflade mellem kæde og underlag.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #17 Dato: 17, Oktober 2011 - 10:08 »
Citér
Glidelejre skal smøres med en oliefilm fra fedt/olie.
Okay. Men nu synes jeg at jeg bliver frarådet at bruge olier når det er plastic det drejer sig om(?)

Mht. at få grafitten ind mellem glidefladerne, så er det et mindre problem. Jeg kan komme det på inden montage.

Umiddelbart vil jeg ikke tro det er nødvendigt med smøring dér hvor kæde/tandhjul/aksler har at gøre med hinanden. Det er de jo beregnet til fra producentens side.
Det er mere der hvor jeg  går ud over hvad producenten havde tænkt. Her: kæde styret af stykker af plasticvandrør. Der er også langt den største overflade mellem kæde og underlag.

Ja, jeg tænkte ikke på dine begrænsninger her, mere på krafttransmissioner!

Der findes jo andre lejermaterialer som er smørefri, nylon? Hvis du kan få lavet en kæde af selvsmørende led, vil dit apparat sikkert fungere også efter lange stilstandsperioder. Jeg har en lille varmluftmotor, som køres med et par gange om året. Den yder ikke nogen effekt at tale om, men den er nu ca 15 år og i en periode kørte den rigtig meget! Den har kun små glidelejre, aldrig smurt med noget!

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #18 Dato: 19, Oktober 2011 - 05:31 »
He he, tak for forslaget.

Nu brugte jeg lego efter de forhåndenværende søms princip.
Jeg ved det ikke, men skal jeg gætte tror jeg at økonomien i projektet løber løbsk hvis jeg skal have produceret kæder og lignende specielt til mig.

Grafit er indkøbt, og nu skal jeg se hvordan det kommer til at virke.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk