* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 41
I alt: 41

Forfatter Emne: Temperatur probe  (Læst 19264 gange)

Anders Hartmann

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 76
    • Vis profil
Temperatur probe
« Dato: 12, December 2011 - 12:38 »
Hej Alle,

Jeg har brug for en anordning der hurtigt og præcist kan angive temperaturen på forskellige overflader.. AHA tænker i så.. et termometer.. og ja  ;D det er et sådant jeg skal bruge, men..

Det skal virke hurtigt, dvs. få sek, inden præcis temp angives.
Relativ præcision indefor en grad, gerne bedre.. ikke nødvendigt med denne præcision som absolut
Skal kunne "føle" temperaturen på metaloverflader, bl.a. alu, rustfast stål, osv... omgivelses temperatur varierer kraftigt, og skal helst ikke influere for voldsomt på resultatet.
Skal være transportabel, dvs. ikke noget med at skrue føleren fast..

Har prøvet med div. prober til multimeteret, men de er ikke hverken hurtige nok, ej heller særligt præcise på f.eks. en hård metal overflade. Tror proben er for stor, og luftens temp influerer for meget.

Har forsøgt med IR termometre, også et lidt dyrere fra fluke, men det kan slet ikke arbejde med reflekterende overflader som f.eks. aluminium..

Hvad skal jeg se efter??

Prisen er ikke så afgørende, men meget mere end 5.000 vil jeg nødigt af med..

Alternativt en lille ntc/ptc termistor, men igen.. hvordan sikrer jeg god kontakt med emnet..

Mvh Anders Hartmann
Hvis man vil malke en ko, må man hive den i patterne...

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Temperatur probe
« Svar #1 Dato: 12, December 2011 - 15:42 »
Thermografikamera, men om du får et for max. 5000,- ved jeg ikke.

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Temperatur probe
« Svar #2 Dato: 12, December 2011 - 16:08 »
Det er ikke nemt. Man kommer også hurtigt til at fundere over hvad der menes med overfladetemperatur. Temperatur af en "matematisk" flade er der vel ingen mening i . Så der må vel mens middeltemperaturen i et vist lag langs overfladen.
Jeg havde engang en termoelementprobe, hvor en lille tynd metalflade kunne presset , med ben og fjeder  mod den der skulle måles . Der var så et mikrofinf termoelement på målefladen.

Jeg fik aldrig særlig megen erfaring med den, før den blev stjålet fra mig.


Termoelementer kan gøres meget små og kan sidde på tråde med dårlig varmeledningsevne. Alligevel skal de sikres god termisk kontakt med det, der  skal måles på.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Temperatur probe
« Svar #3 Dato: 12, December 2011 - 16:47 »
IR-termometrene er jo temmelig billige efterhånden. Hvis det nu er sådan, at reflekterende overflader giver en fejlvisning, kunne man måske lave en algoritme som kompenserede for fejlvisningen, hvis man kender den nøjagtige vinkel mod den flade, hvor målepunktet befinder sig? Det kunne måske klares ved at lade to eller flere IR-termometre måle i samme punkt med forskellige (kendte) vinkler, eller med et IR-termometer, som "skanner" samme punkt, fx i området 20-160 grader?
« Senest Redigeret: 12, December 2011 - 19:03 af John Larsson »

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Temperatur probe
« Svar #4 Dato: 12, December 2011 - 22:23 »
Jeg har anvendt et IR termometer med farvedisplay på mit arbejde. Det er nok hurtigt, men hold da op - visningen er meget afhængig af overfladens farve og karakter. Kobberrør f.eks. skulle males sorte for at vise en nogenlunde pålidelig temperatur. Jeg synes det begrænser anvendelsen.

Jeg har rodet lidt med nøjagtig temperaturmåling i den billige ende. Man behøver blot kigge på termometre i en butik for at se hvor meget de kan afvige fra hinanden. De allerfleste vil slet ikke sige noget om nøjagtighed.

Jeg har selv bygget termometre til huset og bilen ved hjælp af et billigt digitalt DC voltmeter som måler på output fra LM35 fra National - nøjagtighed  en halv grad.

Men det opfylder ikke dine krav.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Temperatur probe
« Svar #5 Dato: 13, December 2011 - 01:32 »
Ir termometeret virker ved at bestemme strålingstemperaturen svarende til sprekteret i den lys den modtager. Det virker nøjagtigt, hvis lu
yset kommer fra et absolut sort legeme. 

lys fra alt andet er sammensat af det lys, som objektet selv udsender ved varmestråling og det lys det reflekterer fra andre kilder.

Ved blanke objekter er reflektionen dominerende og et ir termometer er uanvendeligt.  Det handler ikke om vinkler eller algoritmer.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Temperatur probe
« Svar #6 Dato: 13, December 2011 - 06:41 »


Ved blanke objekter er reflektionen dominerende og et ir termometer er uanvendeligt.  Det handler ikke om vinkler eller algoritmer.

Nye løsninger "handler" jo ikke om andet end at løse "gamle" problemer, og algoritmer er jo heller ikke noget man laver før man kender de indgående signaler!

Jeg tror ikke du har ret i at refleksionen ikke varierer med målevinklen; spørgsmålet er bare hvordan!

Anders Hartmann

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 76
    • Vis profil
Sv: Temperatur probe
« Svar #7 Dato: 14, December 2011 - 10:31 »
Tak for alle svarene, der jo, på nær Harbst første svar, ikke rigtigt bringer mig tættere på en brugbar løsning.

@ Harbst: Det er naturligvis ikke en "matematisk" overflade jeg vil bestemme temp. af, men som du selv skriver en snit temp i overfladen, incl en vis dybde..
Har du evt. nogle søgeord jeg kan bruge til at finde noget lignende den probe du fik stjålet? Jeg synes mest mine søgeresultater (surface temperature probe/gauge/measuement) giver termometre baseret på bimetal :(

@ alle andre: Som I vist alle er enige om, så virker IR ikke.. hvis der (mod forventning) kunne laves en algoritme som tog hensyn til reflektioner ved forskellige vinkler, så må produktet jo eksistere eftersom mit problem må være både gammelt og udbredt.

Flere forslag, meget gerne med links er selvfølgeligt stadigt velkomne.

Jeg kan til sidst lige oplyse at temperaturerne der skal måles typisk ligger mellem 80 og 170 grader C.

Mvh Anders
Hvis man vil malke en ko, må man hive den i patterne...

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Temperatur probe
« Svar #8 Dato: 14, December 2011 - 11:45 »


@ alle andre: Som I vist alle er enige om, så virker IR ikke.. hvis der (mod forventning) kunne laves en algoritme som tog hensyn til reflektioner ved forskellige vinkler, så må produktet jo eksistere eftersom mit problem må være både gammelt og udbredt.

Mvh Anders

Og nu hvor jeg lige har købt én!  ;-)

Jeg har nu alligevel tænkt på at købe en, og så havde jeg set dem til 129 kr. hos Harald N. Jeg ved ikke om det gælder alle, men den her måler ikke i et punkt, men et "kræmmerhus" på ca. 14 grader. Det giver jo helt forskellige måleområder, når der vinkles, så jeg tror heller ikke at man nemt kan finde en algoritme!

Jeg målte temperaturen på siden af en ret høj rustfri gryde. Den havde stået med kogende vand i i flere minutter, men den viste kun 36 C! Da jeg tog låget af og målte direkte ned i vandet, viste den 97 C!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Temperatur probe
« Svar #9 Dato: 14, December 2011 - 13:04 »
Prøv at kontakte firmaet
Kjærulf Petersen A/S

De har mange typer specielle termofølere . pt 100 , termoelementer mv.
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Temperatur probe
« Svar #10 Dato: 14, December 2011 - 21:31 »
Prøv at kontakte firmaet
Kjærulf Petersen A/S

De har mange typer specielle termofølere . pt 100 , termoelementer mv.

Jeg kan også anbefale dette firma, som kun beskæftiger sig med termofølere og -transmittere.

De hjalp mig med at skræddersy en hurtig føler og programmere transmitteren til at give 2-20mA signalet indenfor det interval jeg skulle regulere på, for at udnytte PLC'ens begrænsede opløsning bedst muligt.

Tjellesen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Temperatur probe
« Svar #11 Dato: 19, December 2011 - 12:35 »
Hej Alle,

Anders kollega her.

Det magiske søgeord viste sig at være "surface temperature probe". Så finder man produkter som det Harbst omtalte. Vi har købt en Testo 905-T2 overfladetermometer hos RS (227-832) og det lader til at virke super godt med ganske få sekunders responstid. Så er den givet videre til andre der har samme udfordringer.

Tak for alle jeres svar.

Mvh Frederik

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Temperatur probe
« Svar #12 Dato: 19, December 2011 - 18:18 »
Hvis I skal til at opsamle målingerne elektronisk bør I ikke snyde jer selv for at gøre brug af Kjærulff-Pedersens ekspertise.

I modsætning til så mange andre leverandører er de ikke bare et forstyrrende mellemled mellem producenten og kunden.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk