* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 128
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 67
I alt: 67

Forfatter Emne: Gmail - dokumenter  (Læst 15303 gange)

bovbjerg

  • Gæst
Gmail - dokumenter
« Dato: 12, Januar 2012 - 11:41 »
Jeg benytter jævnligt Gmail. Der er i den senere tid kommet en sort bjælke foroven, som indeholder forskellige links, som jeg dog ikke benytter. I dag kom jeg tilfældigt til at trykke på linket "Dokumenter". Til min forfærdelse lå der her en række tilfældige private dokumenter, nogle helt tilbage fra 2009. Jeg har aldrig benyttet mig af Google dokumenter, så hvordan er disse dokumenter havnet her??. Kan de stamme fra Dropbox, som jeg af og til bruger?
Prøv selv at se, hvis du bruger Gmail.


m.v.h.
Jens

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Gmail - dokumenter
« Svar #1 Dato: 12, Januar 2012 - 11:54 »
Kan det passe at de stammer fra vedhæftede filer som du har modtaget i din gmail?

Hvis du f.eks. modtager en pdf fil i din gmail, så tilbyder google at åbne den for dig vha. google docs. Derfra er der således ikke langt til at gemme den i dine dokumenter. Google-docs er forøvrigt smart og jeg bruger det selv til alle tænkelige dokumenter jeg gerne vil tilgå fra hvor jeg nu er i verden. De er lige så private som din gmail, med mindre du selv har valgt at dele dem med andre.

vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Gmail - dokumenter
« Svar #2 Dato: 12, Januar 2012 - 12:11 »
Jeg har haft en Gmail-adresse i årevis, har men aldrig brugt den til dokumenter.
Min egen Googlekonto indeholder da også kun 1 dokument, som jeg selv har lagt der for et par måneder siden til deling mellem 5 personer på vidt forskellige adresser.
Men jeg har da bemærket, at Gmail også før den nye integrerede Googleplatform kom havde mulighed for at gemme dokumenter på Gmailkontoen. Kan det tænkes at du har gjort det?
Så vidt jeg ved, er der ingen forretningsmæssig forbindelse mellem Dropbox og Google, så den mulighed tror jeg mindre på.
Men jeg anser da sikkerheden på din Googlekonto for at være lige så god som Dropbox, og jeg tror kun de selv kan læse dine private dokumenter.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Gmail - dokumenter
« Svar #3 Dato: 13, Januar 2012 - 01:25 »
Efter min opfattelsse skal man aldrig skrive eller gemme  noget  noget som helst på-- gooogl , dropbox, yahoo, diverse ms tjenester, twitter eller lignende --  som man ikke vil lade hvem som helst læse.

Ubetænksomme unge som måske for sjov skriver noget vanvittigt på facebook , kan regne med at det er kendt af diverse efterretningstjenester og at fremtidige potentielle arbejdsgivere  også kender det.
Jørgen Harbst

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Gmail - dokumenter
« Svar #4 Dato: 13, Januar 2012 - 02:59 »

Efter min opfattelsse skal man aldrig skrive eller gemme  noget  noget som helst på-- gooogl , dropbox, yahoo, diverse ms tjenester, twitter eller lignende --  som man ikke vil lade hvem som helst læse.

Ubetænksomme unge som måske for sjov skriver noget vanvittigt på facebook , kan regne med at det er kendt af diverse efterretningstjenester og at fremtidige potentielle arbejdsgivere  også kender det.


Jeg er mere bekymret for Echelon!
http://da.wikipedia.org/wiki/Echelon_(netv%C3%A6rk)
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Gmail - dokumenter
« Svar #5 Dato: 13, Januar 2012 - 08:20 »
Nu er der stor forskel på private cloud-tjenester (som google docs) og sociale medier (fjæsbog, google+ mfl.). Sociale medier har jo netop en pointe i at sprede brugerens budskab til en større eller mindre omgangskreds, hvorimod private dokumenter selvsagt er private.

Det kræver selvfølgelig basale it-kundskaber at kende forskel på overstående, men jeg ved at der findes aftenskolekurser på alle niveauer, så der er stadig håb!
vh.
Claus

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Gmail - dokumenter
« Svar #6 Dato: 13, Januar 2012 - 09:05 »
Tak for alle kommentarerne
Det kan godt være, at de pågældende dokumenter (det var ikke kun pdf filer) på et tidspunkt har været vedhæftet mails. Men det burde jo ikke betyde, at de (eller links til dem) så fremover ligger og flyder på tilfældige sider som Google senere opfinder. Det kan godt være, at det er vældig smart og brugbart, men jeg har bare ikke brug for det. Jeg vil helst selv have styr på hvor mine dokumenter ligger, og havde nok forventet af et professionelt firma som Google, at blive spurgt først, om jeg ønskede, at disse dokumenter blev placeret andre steder.

/Jens

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk