* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 132
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 129
I alt: 129

Forfatter Emne: Digitalt SLR-kamera  (Læst 38016 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #15 Dato: 05, Februar 2012 - 22:01 »
Jeg tager nok en dyb indånding og venter endnu et år, for det jeg fornemmer er at Sonys NEX 7 nok er det apparat der kommer de gamle spejlreflekser nærmest, men det er også et apparat til ca 8000 kr med en fortræffelig elektronisk søger og 24 MP på en  APS C chip.
Men afventer at det kommer ned i en mere overkommelig pris eller ....som rygterne sige at Olympus påtænker at lave et digitalt bagstykke til OM serien hvor man så kan bruge sine nuværende linser.

Sjovt nok kostede mit første Sony Mavic det samme med 0,8 MP og en størrelse som en pakke rugbrød, for 14 år siden. Glimrende kvalitet og det fungere endnu med lige så dårlige billeder som dengang ;D Kun macro billeder holder et acceptabelt niveau.

Mine analoge billeder er alle taget med Olympusser. De første Pen EE og Pen FT halformater og et SD som mistede livet på en skiferie fo så siden at anvende OM1. jeg har være overordentligt tilfreds med alle apparaterne både billed og kvalitetsmæssigt.

Mine andet og tredie digitale kamera var Minolta X 20. De præsterede billeder, der gør det uforståeligt, at Minolta solgte deres kameradivision til Sony. Jeg sled dem op, men billedoplevelsen fra den gamle Sony Mavica, føler jeg var formidabel. Jeg kan ikke få mine nyere kameraer til at præstere det samme spring, da mine Minolta billeder procentvis udgør en større del af mine rigtigt gode billeder.

Har så siden haft 2 Samsung S 800 kameraer som jeg også har været meget glad for, men heller ikke de kunne tåle at være med mig på arbejde i længden(metalspåner)
Så de blev efterfulgt af nogle meget billige Samsung 6 MP kameraer til arbejdsbrug. Det sidste af dem kan idag  kun tage billeder under vanskelige lysforhold....sjovt nok.
 
Til mere privat brug anskaffede jeg mig først et Canon Power Shot 595 IS der laver udmærkede billede og sikkert holder fordi mit nuværede arbejde ikke medfører nærhed af metalspåner og andet der kamerauvenligt.

Så kunne jeg ikke stå for prisen på Et Canon 495 og anskaffede mig et sådant

Det bliver mine sidste Canonkameraer. Bevares de tager udmærkede billeder men er lidt omstændige at omgås og 595en er ikke lommevenlig

Her til Jul har jeg så fået min kones Sony 130 tilbage da hun ikke kan forliges med den digitale verdens finurligheder og har istedet givet hende et Konica-Minolta analog kamera.

Så nu har jeg 5 fungerende digitale apparater. Så mit behov for nyanskaffelser er begrænset.

Det der gør det lidt svært at vælge et nyt apparat, er for det første at linserne ikke kan flyttes mellem de forskellige apparater, men mindre man køber en adabterring der koster lige så meget som en god linse og at der skal købes blitz til nogen af dem og søger til andre.

Her er disse ting indbygget i Sony Nex 7. men der er også en rigtig blitzsko, og så har dette apparat dobbelt så mange pixels som mit andet valg for tiden;

Olympus Pen e-PM1, hvortil der medfølger en blitz der kan clipses på.
Her er det også Rolls Royce fornemmelsen og og den kvalitets erfaring jeg har haft med de tidligere apparater der forårsager  dette valg 





Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #16 Dato: 09, Maj 2012 - 12:13 »
Jeg tog ikke den dybe indånding, for jeg har planlagt to vigtige rejser i år og vil have det nye kamera med.
Den første rejse kommer snart, og jeg har derfor købt.
Sonys NEX 3 og 5 kasserede jeg efter at have set dem, for begge modeller har KUN den lille dumme blitz, der kan clipses på - og der fås intet adapter til en rigtig blitzsko (eller det gode gamle tynde coaksialstik, som vist er helt dødt, men var meget bedre efter min opfattelse).
Jeg spurgte på adapteret to steder, og begge steder havde sælgeren været på kursus hos Sony og fået forevist alt tilbehør, men intet blitzadapter, så de var sikre på det ikke findes.
Jeg endte hos Elgiganten, hvor vejledningen var forbløffende god og professionel, og jeg købte et Samsung NEX200 til 5,3 kkr.
Samme gode chipstørrelse som i de to Sonymodeller, 20 Mpx, god optik, lidt ringere lysfølsomhed ("kun" ISO 6400), men det lever jeg med - tror jeg. En af fordelene hos Elgiganten er, at man har 14 dages fuld returret, og dem bruger jeg til bl.a. at tage et par billeder "i mørke".

Jeg kan ikke lade være med at fundere over, at jeg et andet sted så på et kamera med følsomhed op til ISO 3200 - og kasserede det som betænkeligt lavt, da forretningens politik var ingen ombytningsret overhovedet, når der ikke var tekniske fejl.
Til sammenligning har jeg taget langt de fleste af mine analoge billeder med ISO 200 film, på ferier sydpå ISO 100, til fester ISO 400, og en enkelt gang til nattebrug købte jeg en ISO 800 film. Men verden udvikler sig ... og jeg er ikke længere tilfreds med at skulle støtte kameraet mod en fast genstand og håbe på det går godt med 1/4 sekunds eksponering (selv om det enkelte gange er lykkedes)  :D
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #17 Dato: 09, Maj 2012 - 13:48 »
Vi har vist været der før, men jeg købte jo et Powershot 495 i Netto for kun 400 kr. (nedsat udsalgspris), så jeg er ca. 50 % mere tilfreds end Bjarke! ;-)  Spøg til side, tager det rigtig gode billeder uden at man skal tænke! Der er nogle særlige "scene"-indstillinger til vinter- og sommerferier, men jeg er nu tilfreds med "standard" og "auto", til de fleste naturscenerier, hvor der ikke kræves lange brændevidder eller vidvinkel. Jeg ventede også længe på et digitalt bagstykke til OM-serien, som jeg havde et stort batteri af gode objektiver til, men de er nu forlængst doneret til Gladgården i Lynge, et ret velordnet loppemarkedscenter, hvor overskuddet vist udelukkende går til spejderne i Allerød kommune.

Jeg har nok opgivet tanken om et velfungerende digitalt systemkamera, med objektiver som formentlig koster mere end det tredobbelte af selve kameraet (med standardobjektiv). Sjovt nok sad jeg og savlede lidt over dette tilbud http://www.aldi.dk/aldi_fra_onsdag_den_16052012_48_154_1766_5.html fra ALDI næste onsdag. Det har ikke fået helt dårlige anmeldelser på de tyske sider jeg har kigget i! Det har jo en betydende brændvidde + acceptabel vidvinkel, så selv om billederne i "mellemsegmentet" måske ikke kan konkurrere med 495'erne, så kunne det da være et forsøg værd. Det har også den fordel at det med sine 1199 kr. ligger udenfor konens budgetkontrol!  ;-)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #18 Dato: 09, Maj 2012 - 21:38 »
jeg har nu haft olympussen en måned nu og ja der er nogen ting man førhen ikke tænkte meget over og var tilfreds med....som man nu skal vænne sig til at tænke over for at få det fulde udbytte af investeringen.

Olympussen blev valgt fordi jeg har haft Olympus førhen og har adskillige linser liggende der bare ligger ,som jeg glæder mig til at få i aktion igen og så at prisen 3600 kr gør at det er et godt tilbud.

Jeg forstå udmærket Mortens valg af NEX  200 som var det kamera jeg skævede meget til,da jeg også har gode erfaringer med samsungs billedkvaliteter, men ikke med kameraernes holdbarheder. Jeg har haft fire samsunger hvor af det sidste lever på lånt tid, hvorimod alle mine analoge olympusser ,selv de mere end 40 år gamle stadig er fit for fight.

Men indlæringskurven og det der skal læres for at udnytte dette kamera  er op ad bakke og det tror jeg også Morten oplever når man skal uden for "auto" området  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #19 Dato: 14, Maj 2012 - 18:04 »
Hvis du har et Pentax i forvejen er det værd at undersøge Pentax, så du kan bruge dine objektiver. Jeg har gode erfaringer med et Pentax Digitalt SLR der er 3-4 år gammelt. Det er selvfølgelig værd at huske på, at den tilsyneladende brændvidde forlænges med en faktor 1,5.
Men men: Mine nørd-venner i fotoklubben sværger til Canon, især fordi Canon som vist det eneste har en større billedchip, nemlig på størrelse med billedet i en 35 mm film, altså 1" x 1,5".
Personligt har jeg ikke kunnet vænne mig til at bruge en billedskærm i stedet for en gennemsigtssøger. Det er også svært efter at have fotograferet i 60 år. Det er heller ikke så stabilt efter min mening. Men det er en personlig holdning.
Venlig hilsen
Eigil Winkel
Venlig hilsen
Eigil Winkel

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #20 Dato: 14, Maj 2012 - 22:13 »
Både til mit og Mortens kamera kan få en elektronisk søger der får apparatet til at ligne et et spejreflex og funktionere som et sådant. Når jeg ikke har valgt spejlreflextilbuddene i samme prisklasse fra Caanon og Nikon  så skyldes det at deres søgerbillede er alt for lille i forhold til de filmbaserede spejreflekser og de ti gange så dyre digitale ditto.......og så kan jeg anvende mine gode gamle OM1 linser til dette apparat ved at købe en adaptorring, der er dyr men alligevel billig når man ser hvad linser koster.
En lile fidus er at man kan købe de gamle film spejreflekser og det tilhørende udvalg af linser for en plovmand ( undskyld en 500kr seddel)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #21 Dato: 16, Maj 2012 - 14:52 »
Sjovt nok sad jeg og savlede lidt over dette tilbud http://www.aldi.dk/aldi_fra_onsdag_den_16052012_48_154_1766_5.html fra ALDI næste onsdag. Det har ikke fået helt dårlige anmeldelser på de tyske sider jeg har kigget i! Det har jo en betydende brændvidde + acceptabel vidvinkel, så selv om billederne i "mellemsegmentet" måske ikke kan konkurrere med 495'erne, så kunne det da være et forsøg værd. Det har også den fordel at det med sine 1199 kr. ligger udenfor konens budgetkontrol!  ;-)


Det blev så købt! ;-) Der ligger nogle få testbilleder på https://picasaweb.google.com/Jodalela/TEST

Nr. 1 er en murstensvæg ca. 100 m væk med en parklygte ca. 45 m væk. 21 x zoom.

Nr. 2 er et makrobillede på en engelsk margerit.

Nr. 3 er en helikopter vel et par km væk med et fremstikkende hjørne af et tag ca. 100 m væk. Det blev vist fokus på taghjørnet. 21 x zoom.

Nr. 4 er en vidvinkeltest med Medion-kameraet

Nr. 5 er samme billede med mit lille Canon Powershot 495. Den ringe vidvinkel på det kamera er egentlig det jeg er mest utilfreds med!

Ved fotograferingen er der ikke taget hensyn til lysforhold o. l. Jeg havde egentlig forventet mere "purple fringing" med et objektiv der spænder så vidt, men det har faktisk overrasket positivt!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #22 Dato: 16, Maj 2012 - 16:09 »

En lile fidus er at man kan købe de gamle film spejreflekser og det tilhørende udvalg af linser for en plovmand ( undskyld en 500kr seddel)

Ih, hvor er du dog gammeldags!  ;-) Der er løbet mange motiver gennem seddelpresserne siden; nu må du vel sige en "Alexandrine" eller en "Møn-bro". De har vel ikke villet gøre reklame for John Deere!  ;-)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #23 Dato: 17, Maj 2012 - 00:20 »
Jeg er netop kommet hjem fra den første ferie, hvor mit nye kamera skulle stå sin prøve, og det gjorde det!
Jeg har taget fine billeder under ganske umulige lysforhold - uden blitz. Og jeg kan konstatere, at skærmen på bagsiden, som sælgeren lovede var meget bedre end andre kameraers, faktisk er det! Kun i fuldt solskin i Rom direkte bagfra havde jeg lidt problemer med reflekser i søgerbilledet - men det kunne faktisk ses alligevel.
Da jeg fik kameraet hjem dagen før afrejse, har jeg ikke prøvet meget andet end automatikken - men den fungerer altså også fortrinligt.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #24 Dato: 17, Maj 2012 - 11:23 »
Hej Morten
Jeg kan kun sige tillykke med nyerhvervelsen Morten, jeg har billedmæssig været meget tilfreds, med billederne fra mine Samsung kameraer og deres betjenings filosofier. Meget tilfreds endda

Jeg har tre samsunger(ud af 7) fra forskellige prislag der stadig kan tage billeder delvist. Det dyreste viser fine billeder på skærmen men det der bliver optaget er noget der ser ud som noget der er taget gennem en pesienne med nogle underlige farver. På det næste virker skærmen ikke og kun en gang i mellem tages der billeder.
Det sidste som er et billigt tilbud kan kun tage billeder under meget lyssvage forhold uden blitz idag. Men billederne 6MP er utroligt gode og det er et formidabelt apparat til at tage billeder i kirker hvor fotografering er forbudt  ;D

Det skal siges om de fleste af mine Samsunger at de har været arbejdsredskaber, der skullet tage billeder under meget støvede og snavsede forhold på Valseværkerne i Frederiksværk og lignende steder. Slag, Jernstøv og tab har været dødsårsagen for alle "mine" digitale kameraer hvor de fleste  har været firmaejede....ellers Pyhh!  Minoltaer, Canon, Sony og Samsunger....men mit nødapparat mit 40 gamle Olympus Pen E analog apparat har gjort hele turen med og fungerer stadig.

Du vil nok Morten når du bevæger dig væk fra automatikken skulle igennem den samme stejle indlæringskurve som undertegnede  er ved foden af, da det er utroligt hvad man har kunne stoppe ind af features i disse små kasser....som skal læres for at forsvare investeringen.....god fornøjelse det er faktisk morsomt og ......noget der tydeligt viser at fatteevnerne ikke er som i ungdommen ;)

Hej John
Også tillykke med et kamera der kan det du ønsker og leverer gode billeder........den tid hvor billig optik.....jeg tænker på barndommens billige legetøjskikkerter gav nogle oplevelser med farve dispersioner.....er forbi.  Linserne kan fremstilles billigt  i en kvalitet, der er niveauer over hvad der bare for 40 år siden var utænkeligt i en automatiseret process.

Idag er det billedchippen og programmmet der fortolker de oplysninger det modtager fra chippen, der er afgørende for billedkvalitet og her oplever japanerne den samme konkurrence fra Kina som de for 50 år siden udsatte den den vestlige, især tyske,kameraindustri for.

De der er overlevet fra den tid Leica, Rollei. Minox, Hasselblad Voightländer, Schneider og Carl Zeiss gjorde det med en reduktion i deres portefølje til nicher og rådgivning hvor deres viden ikke kunne affotograferes.

Således anvender Sony linsekonstruktioner fra Carl Zeiss af deres Tessar og Sonnar typer og Samsung anvender Schneider som konstruktions leverandør.

Carl Zeiss kamera Contaxproduktion blev købt af Yashica (Kyocera Yashica) der i dag er stoppet med med deres billig serier under navnet Kyocera ,men stadigt laver de tussedyre supergode Contaxer, der absolut er mine favoritter....men priserne....penge er jo ikke noget man taler om ;D....derfor er de absolut uden for min rækkevidde ;D

Men der et meget nært samarbejde mellem japanerne og tyskerne med linserne i de respektive to firmaer.


Men toplinserne er stadigt håndarbejde, se en Youtube fra Canon


Canon Lens Production 1


til den mestprimitve linsefremstilling jeg har set. Det er utroligt at der kan frestilles brugbare linser uder de forhold

Lens Manufacturing - Malayalam



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #25 Dato: 20, Maj 2012 - 17:35 »
Der ligger nogle få testbilleder på https://picasaweb.google.com/Jodalela/TEST



Der ligger nu en håndfuld mere, almindelige billeder samt makrobilleder på blomster.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #26 Dato: 20, Maj 2012 - 22:52 »
Der ligger nogle få testbilleder på https://picasaweb.google.com/Jodalela/TEST



Der ligger nu en håndfuld mere, almindelige billeder samt makrobilleder på blomster.

Der gik noget galt; de ligger der først nu!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #27 Dato: 24, Juli 2012 - 11:58 »
Sjovt nok sad jeg og savlede lidt over dette tilbud http://www.aldi.dk/aldi_fra_onsdag_den_16052012_48_154_1766_5.html fra ALDI næste onsdag. Det har ikke fået helt dårlige anmeldelser på de tyske sider jeg har kigget i! Det har jo en betydende brændvidde + acceptabel vidvinkel, så selv om billederne i "mellemsegmentet" måske ikke kan konkurrere med 495'erne, så kunne det da være et forsøg værd. Det har også den fordel at det med sine 1199 kr. ligger udenfor konens budgetkontrol!  ;-)


Det blev så købt! ;-) Der ligger nogle få testbilleder på https://picasaweb.google.com/Jodalela/TEST

Nr. 1 er en murstensvæg ca. 100 m væk med en parklygte ca. 45 m væk. 21 x zoom.

Nr. 2 er et makrobillede på en engelsk margerit.

Nr. 3 er en helikopter vel et par km væk med et fremstikkende hjørne af et tag ca. 100 m væk. Det blev vist fokus på taghjørnet. 21 x zoom.

Nr. 4 er en vidvinkeltest med Medion-kameraet

Nr. 5 er samme billede med mit lille Canon Powershot 495. Den ringe vidvinkel på det kamera er egentlig det jeg er mest utilfreds med!

Ved fotograferingen er der ikke taget hensyn til lysforhold o. l. Jeg havde egentlig forventet mere "purple fringing" med et objektiv der spænder så vidt, men det har faktisk overrasket positivt!


Der ligger nu nogle flere billeder, bl. a. en udluftningsrist på et tag 70 m væk, et passerende fly i måske 1000-1500 m højde, et hængelås på et skur ca 60 m væk og en fiskeørn ca 170 m væk. Der er ikke brugt stativ, men "risten" og "hængelåsen" er støttet mod en væg!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #28 Dato: 27, Oktober 2012 - 17:29 »
Nu kan man jo også nemt lægge billeder op her! Her er en måne fra tidlig i morges, hvor den kun stod ca 10 grader over horisonten. Derfor troede jeg ikke at det ville lykkes at fange den gennem al den luft, som vist også var lidt i bevægelse! Det gik dog ret godt! Månen kunne gerne have været lidt mindre belyst, da det ofte er skyggerne der gør billedet interessant!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk