* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 59
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 60
I alt: 60

Forfatter Emne: Ladeport i det fri  (Læst 14211 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Ladeport i det fri
« Dato: 11, Februar 2012 - 20:47 »
Forstår I;
Jeg bor et sted hvor det er ikke mennesker, men naturen der bestemmer dagens gang. Det ok. komme ud til bilen, men og åbne dens dør er faktisk en prøvelse for en gigtramtperson.  Huset er desværre placeret således, at det altid blæser ad H..... til enten fra højre eller venstre.
Derfor har jeg overvejet om man kunne lave nogle simple op/ned porte i stil med dem der findes omkring i virksomheder/værksteder eller den slags siderulleport som ses ved store flyhangare.

Jeg er interesseret i noget meget simpelt som det der ligger under jeres madrasser; nogle bræder forbundet med noget stof/plast.

Men, skal det køre op og ned eller bedre til siderne. Og hvad med sneen?
Eller en helt anden løsning?
Har i erfaringer med det?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Ladeport i det fri
« Svar #1 Dato: 11, Februar 2012 - 22:23 »
Hej Crismark

Er det bilens eller garagens dør?

Jeg går udfra at det er garagens dør du taler om.

Det sipleste du så kan lave er en dør der lige som i hangarer kan skubbes til siden da den ikke påvirkes af vind og selv om der er sne nemt kan skubbes igennem den,da det kun er kanten areal der kan gøre modstand eventuelt med en trisse så kraften halveres alternativt kan den trækkes til side med en garageport åbner

En rigtig garageport, vippe eller jalusi port er langt dyrere men føringer, kontrafjeder og elhejshvis gigten ikke skal belastes.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Ladeport i det fri
« Svar #2 Dato: 11, Februar 2012 - 23:09 »
Det du beskriver som brædder forbundet med stof/plast findes allerede som det, man i Tyskland anvender til at rulle ned foran vinduer.

På tysk betegnes det Rollladen
http://de.wikipedia.org/wiki/Rollladen

De leveres med såvel mauel som elektrisk hejs. Hvorvidt de er velegnede til din anvendelse tør jeg dog ikke spå om!


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ladeport i det fri
« Svar #3 Dato: 12, Februar 2012 - 11:32 »
Hej Marek.

Jeg må indrømme, at din beskrivelse af problemet er lidt mangelfuld.
Hvordan står bilen?
Ved siden af huset? I en åben carport?
Derfor bliver det følgende kun et par skud fra hoften, men her kommer de:

Det, efry beskriver på tysk, kaldes på dansk persienner, og de fås også i mange varianter i DK.
Se fx her: http://www.bygogbolig.dk/artikel/persienner/
De fleste modeller er dog beregnet til at bruges i forbindelse med glasruder og derfor ikke solide nok til dit formål.
De mere solide udendørsudgaver betegnes normalt jalousilåger eller skodder. Se her:
http://www.skoddesnedkerne.dk/dk/

Men jeg kunne foreslå dig at gå en helt anden vej: Køb et lamelhegn.
Hvis du stiller bilen op mod husmuren på den ene side og omgiver den på to sider med et hegn i 180 cm højde, skal der stå en storm direkte ind forfra, før du får problemer med døren i førersiden.
Du skal vælge en type hegn, der ikke er 100% vindtæt, men måske ca. 80%. I så fald får du nemlig en vinddæmpet zone på begge sider af hegnet, uanset vindretning, men uden at der kan opbygges tryk og sug. Der er mange typer havehegn, der passer til den specifikation (selv om det ikke står på dem).
Er din parkeringsplads på helt bar mark, skal du naturligvis bygge hegn på 3 sider i stedet for to.

Du kunne også overveje at bygge en carport med let tag og stolper - og så altså hegn på siderne, der vel at mærke ikke skal nå helt op til taget - det lette tag kan ikke modstå et overtryk inde i carporten. Byggemarkederne har færdige sæt til sådanne carporte, oftest dog uden sidehegn, men de sælger også havehegn, og er der ½ m fri luft over hegnet, får du ikke problemer med taget.

Jeg tror en løsning af denne type - med eller uden tag - vil være langt billigere og mere holdbar end diverse typer jalousier. Og den vil stort set løse dit problem.
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Ladeport i det fri
« Svar #4 Dato: 12, Februar 2012 - 12:43 »
Ok.
Bilen holder langs huset. Det blæser altid på langs af bilen. I sommers havde jeg enkelte gange sat en presenning ca. 1 meter bag og foran bilen. Det gav fint læ. Jeg ønsker mig altså en "garage" uden tag uden sider (den ene er huset), men med 2 porte foran bilen og bag. Normal 2 delt  port vil jeg ikke ku bruge, da her er helt åben landskab, og med de vindstyrker vi har her vil 1/2 port tage magten fra mig hvis jeg skulle åbne eller lukke den. Jeg har prøvet og slås med en port, derfor søger jeg nogle alternativer; altså et stump hegn der kan åbnes uanset vind påvirkninger.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ladeport i det fri
« Svar #5 Dato: 12, Februar 2012 - 16:02 »
Fint! Nu er problemet forstået.

Jeg vil fortsat mene du kan nå et langt stykke af vejen ved at montere et fast hegn ved den ene ende af bilen, og du kan øge virkningen ved også at montere en sideskærm, så bilen holder i en bås (som gerne må være rigeligt stor).
Strømningerne omkring et læhegn er sådan, at du også får en vis lævirkning foran hegnet, hvis det er passende tæt (ca. de 80%, jeg nævnte i mit første indlæg).

Er du indstillet på at parallelparkere, kan du også vælge at sætte de nævnte stykker havehegn op i begge ender, et stykke fra bilens plads, men så ikke ved siden

Er det ikke nok, må løsningen være en port i den ende, du skal køre ud gennem. Porten kan naturligvis monteres på et stålstativ. Det behøver ikke være en egentlig garage.
Men den løsning er dyr.
Nedenstående link angiver priser på 3kkr+ for en vippeport og 17 kkr+ for en rulleport med jalousi.
Jeg går ud fra, et begge priser forudsætter en tilstedeværende bygning, porten kan fæstnes i. Stålrammen (som skal være solid) koster utvivlsomt ekstra.

http://portshoppen.dk/tilbud-paa-rulleporte?catalogue_selected=211585_24286&gclid=COLs69jVmK4CFYZJ3god20ndKQ

Men hvis du tænker i noget så dyrt, må jeg lige spørge, om der ligger et princip bag at du ikke vil have en bygning?
Jeg vil tro du for samme pris som rulleporten let kan købe
1. et byggesæt til en carport
2. et antal plader at beklæde væggene med
3. en vippeport (jft. linket)
4. en dør til bygningens bagende.
Jeg har en fornemmelse af, at du selv er rimeligt fingersnild og godt kan rejse bygningen med egne hænder. Ligeledes er der næppe problemer med at få byggetilladelse til den - og ellers har du jo i en anden tråd tilkendegivet en vis nonchalance mht. dette spørgsmål.
Når det gælder simple skure og garager, er der nok 3-400.000 andre danskere, der heller ikke har husket at spørge først! (de fleste af dem ville umiddelbart få ja, hvis de henvendte sig til kommunen).

Så hovedkonklusionen: Porte af enhver art er dyre. Derfor er rådet enten noget meget primitivt og billigt - eller en rigtig løsning. Ikke klamphuggeri med en dyr port i!
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Ladeport i det fri
« Svar #6 Dato: 18, Februar 2012 - 14:16 »
Tak for jeres svar og forslag. :D
Jeg søgte efter en lavteknologisk løsning idet der skal ikke ofres en eneste krone her på ejendommen mere. Jeg bliver nødt til og skride herfra, da jeg kan ikke holde møllestøj ude, hverken inden eller udendøres. På 5 år har jeg grillet 1 gang med masser af rødvin for at bedøve mig. Da huset alligevel er usælgeligt hænger jeg på og betale de faste bidrag til skat, vand el. + at der skal ofres 5 cifret beløb på nyt kloak i 2012. Jeg kan også rive det ned og sælge jorden 50,000? til landmanden. :'( hvis han overhovedet vil betale noget for at overtage ejendomen.
Som løsning på blæsten forestiller jeg mig en slags foldeport. 1 stålwire (5 mm) i 10 cm. højde samt en i 2,5 meters. Der skal laves en presenning der kører som en foldedør og kun foldes ud når jeg har brug for det. Jo, jeg ved godt, at jeg har en snubletråd for neden og hvis en indbrudstyv snubler er det mig der er ansvarlig for varige men. Osv.
Marek.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Ladeport i det fri
« Svar #7 Dato: 19, Februar 2012 - 10:02 »
Det er tragisk at du skal ofre et 5-cifret beløb på kloak, mens bondemanden kører gylle ud på de tilstødende marker.

firetommelfingre

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Ladeport i det fri
« Svar #8 Dato: 27, August 2012 - 16:05 »
Fed idé - har ikke lige erfaringer, men umiddelbart kunne det være spændende at bygge sådan en med levende græstag, så den rent visuelt bliver en integreret del af grunden.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk