ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Ladeport i det fri
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1400
Flest online idag: 93
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 85
I alt: 85
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ladeport i det fri (Læst 15506 gange)
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Ladeport i det fri
«
Dato:
11, Februar 2012 - 20:47 »
Forstår I;
Jeg bor et sted hvor det er ikke mennesker, men naturen der bestemmer dagens gang. Det ok. komme ud til bilen, men og åbne dens dør er faktisk en prøvelse for en gigtramtperson. Huset er desværre placeret således, at det altid blæser ad H..... til enten fra højre eller venstre.
Derfor har jeg overvejet om man kunne lave nogle simple op/ned porte i stil med dem der findes omkring i virksomheder/værksteder eller den slags siderulleport som ses ved store flyhangare.
Jeg er interesseret i noget meget simpelt som det der ligger under jeres madrasser; nogle bræder forbundet med noget stof/plast.
Men, skal det køre op og ned eller bedre til siderne. Og hvad med sneen?
Eller en helt anden løsning?
Har i erfaringer med det?
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #1 Dato:
11, Februar 2012 - 22:23 »
Hej Crismark
Er det bilens eller garagens dør?
Jeg går udfra at det er garagens dør du taler om.
Det sipleste du så kan lave er en dør der lige som i hangarer kan skubbes til siden da den ikke påvirkes af vind og selv om der er sne nemt kan skubbes igennem den,da det kun er kanten areal der kan gøre modstand eventuelt med en trisse så kraften halveres alternativt kan den trækkes til side med en garageport åbner
En rigtig garageport, vippe eller jalusi port er langt dyrere men føringer, kontrafjeder og elhejshvis gigten ikke skal belastes.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
efry
Senior
Indlæg: 278
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #2 Dato:
11, Februar 2012 - 23:09 »
Det du beskriver som brædder forbundet med stof/plast findes allerede som det, man i Tyskland anvender til at rulle ned foran vinduer.
På tysk betegnes det Rollladen
http://de.wikipedia.org/wiki/Rollladen
De leveres med såvel mauel som elektrisk hejs. Hvorvidt de er velegnede til din anvendelse tør jeg dog ikke spå om!
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #3 Dato:
12, Februar 2012 - 11:32 »
Hej Marek.
Jeg må indrømme, at din beskrivelse af problemet er lidt mangelfuld.
Hvordan står bilen?
Ved siden af huset? I en åben carport?
Derfor bliver det følgende kun et par skud fra hoften, men her kommer de:
Det, efry beskriver på tysk, kaldes på dansk persienner, og de fås også i mange varianter i DK.
Se fx her:
http://www.bygogbolig.dk/artikel/persienner/
De fleste modeller er dog beregnet til at bruges i forbindelse med glasruder og derfor ikke solide nok til dit formål.
De mere solide udendørsudgaver betegnes normalt jalousilåger eller skodder. Se her:
http://www.skoddesnedkerne.dk/dk/
Men jeg kunne foreslå dig at gå en helt anden vej: Køb et lamelhegn.
Hvis du stiller bilen op mod husmuren på den ene side og omgiver den på to sider med et hegn i 180 cm højde, skal der stå en storm direkte ind forfra, før du får problemer med døren i førersiden.
Du skal vælge en type hegn, der ikke er 100% vindtæt, men måske ca. 80%. I så fald får du nemlig en vinddæmpet zone på begge sider af hegnet, uanset vindretning, men uden at der kan opbygges tryk og sug. Der er mange typer havehegn, der passer til den specifikation (selv om det ikke står på dem).
Er din parkeringsplads på helt bar mark, skal du naturligvis bygge hegn på 3 sider i stedet for to.
Du kunne også overveje at bygge en carport med let tag og stolper - og så altså hegn på siderne, der vel at mærke ikke skal nå helt op til taget - det lette tag kan ikke modstå et overtryk inde i carporten. Byggemarkederne har færdige sæt til sådanne carporte, oftest dog uden sidehegn, men de sælger også havehegn, og er der ½ m fri luft over hegnet, får du ikke problemer med taget.
Jeg tror en løsning af denne type - med eller uden tag - vil være langt billigere og mere holdbar end diverse typer jalousier. Og den vil stort set løse dit problem.
Logget
Mvh. Morten Jødal
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #4 Dato:
12, Februar 2012 - 12:43 »
Ok.
Bilen holder langs huset. Det blæser altid på langs af bilen. I sommers havde jeg enkelte gange sat en presenning ca. 1 meter bag og foran bilen. Det gav fint læ. Jeg ønsker mig altså en "garage" uden tag uden sider (den ene er huset), men med 2 porte foran bilen og bag. Normal 2 delt port vil jeg ikke ku bruge, da her er helt åben landskab, og med de vindstyrker vi har her vil 1/2 port tage magten fra mig hvis jeg skulle åbne eller lukke den. Jeg har prøvet og slås med en port, derfor søger jeg nogle alternativer; altså et stump hegn der kan åbnes uanset vind påvirkninger.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #5 Dato:
12, Februar 2012 - 16:02 »
Fint! Nu er problemet forstået.
Jeg vil fortsat mene du kan nå et langt stykke af vejen ved at montere et fast hegn ved den ene ende af bilen, og du kan øge virkningen ved også at montere en sideskærm, så bilen holder i en bås (som gerne må være rigeligt stor).
Strømningerne omkring et læhegn er sådan, at du også får en vis lævirkning foran hegnet, hvis det er passende tæt (ca. de 80%, jeg nævnte i mit første indlæg).
Er du indstillet på at parallelparkere, kan du også vælge at sætte de nævnte stykker havehegn op i begge ender, et stykke fra bilens plads, men så ikke ved siden
Er det ikke nok, må løsningen være en port i den ende, du skal køre ud gennem. Porten kan naturligvis monteres på et stålstativ. Det behøver ikke være en egentlig garage.
Men den løsning er dyr.
Nedenstående link angiver priser på 3kkr+ for en vippeport og 17 kkr+ for en rulleport med jalousi.
Jeg går ud fra, et begge priser forudsætter en tilstedeværende bygning, porten kan fæstnes i. Stålrammen (som skal være solid) koster utvivlsomt ekstra.
http://portshoppen.dk/tilbud-paa-rulleporte?catalogue_selected=211585_24286&gclid=COLs69jVmK4CFYZJ3god20ndKQ
Men hvis du tænker i noget så dyrt, må jeg lige spørge, om der ligger et princip bag at du ikke vil have en bygning?
Jeg vil tro du for samme pris som rulleporten let kan købe
1. et byggesæt til en carport
2. et antal plader at beklæde væggene med
3. en vippeport (jft. linket)
4. en dør til bygningens bagende.
Jeg har en fornemmelse af, at du selv er rimeligt fingersnild og godt kan rejse bygningen med egne hænder. Ligeledes er der næppe problemer med at få byggetilladelse til den - og ellers har du jo i en anden tråd tilkendegivet en vis nonchalance mht. dette spørgsmål.
Når det gælder simple skure og garager, er der nok 3-400.000 andre danskere, der heller ikke har husket at spørge først! (de fleste af dem ville umiddelbart få ja, hvis de henvendte sig til kommunen).
Så hovedkonklusionen: Porte af enhver art er dyre. Derfor er rådet enten noget meget primitivt og billigt - eller en rigtig løsning. Ikke klamphuggeri med en dyr port i!
Logget
Mvh. Morten Jødal
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #6 Dato:
18, Februar 2012 - 14:16 »
Tak for jeres svar og forslag.
Jeg søgte efter en lavteknologisk løsning idet der skal ikke ofres en eneste krone her på ejendommen mere. Jeg bliver nødt til og skride herfra, da jeg kan ikke holde møllestøj ude, hverken inden eller udendøres. På 5 år har jeg grillet 1 gang med masser af rødvin for at bedøve mig. Da huset alligevel er usælgeligt hænger jeg på og betale de faste bidrag til skat, vand el. + at der skal ofres 5 cifret beløb på nyt kloak i 2012. Jeg kan også rive det ned og sælge jorden 50,000? til landmanden. :'( hvis han overhovedet vil betale noget for at overtage ejendomen.
Som løsning på blæsten forestiller jeg mig en slags foldeport. 1 stålwire (5 mm) i 10 cm. højde samt en i 2,5 meters. Der skal laves en presenning der kører som en foldedør og kun foldes ud når jeg har brug for det. Jo, jeg ved godt, at jeg har en snubletråd for neden og hvis en indbrudstyv snubler er det mig der er ansvarlig for varige men. Osv.
Marek.
Logget
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #7 Dato:
19, Februar 2012 - 10:02 »
Det er tragisk at du skal ofre et 5-cifret beløb på kloak, mens bondemanden kører gylle ud på de tilstødende marker.
Logget
firetommelfingre
Debattør
Indlæg: 2
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #8 Dato:
27, August 2012 - 16:05 »
Fed idé - har ikke lige erfaringer, men umiddelbart kunne det være spændende at bygge sådan en med levende græstag, så den rent visuelt bliver en integreret del af grunden.
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Ladeport i det fri
Seneste Debatindlæg
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Misundelse
af
jj-
[06, September 2025 - 19:25]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Politiet: 67-årig buschauffør fik formentlig et ildebefindende
Huse og biler malet røde i landsby – mistænkt truede politiet med skruetrækker
Curlingherrer misser endegyldigt OL
Hovedvej er genåbnet efter demonstration mod fældning af træer
Mand fundet død efter ATV-ulykke – stadig ikke identificeret
Pakistan lukker grænsen til Afghanistan: Taliban melder om 58 dræbte soldater
Politikere med næsen i telefonen: 'Mangel på respekt'
Indisk statsborger sluttede sig til russisk hær for at undgå fængsel
16 døde efter eksplosion på sprængstoffabrik i Tennessee
Bybus er kørt ind i bygning i indre København – 18 personer er på skadestuen
Føderal domstol blokerer for Nationalgarden i Chicago
Hundredvis af husstande uden strøm i Vejle
Diane Keaton er død
Forventer ikke at finde overlevende efter eksplosion i Tennessee
Norsk politi bruger tåregas mod demonstranter udenfor fodboldstadion
Flere såret af skud ved bookmakerbutik i Tyskland
Til næste år bliver Hitlers fødehjem til en politistation
Pædofilidømt rocksanger dræbt i fængsel
Rytter alvorligt tilskadekommet og hest død i ulykke ved Herning
Mindst 53 mennesker dræbt i Sudan
Nyt fra ing.dk
Spørg Læserne: På med baretten
1907: Brødrene Lumière opfinder ny teknik til farvefotografi
Nye særlige rumsonder har forladt Jorden: Skal udforske de yderste sfærer
Specialist vovede sig ud af komfortzonen: »Jeg kunne have søgt nye udfordringer tidligere«
Rockmusiker advarer mod gement AI-tyveri: Nørdens paradoks driver Big Tech frem
Se videoen: ‘Verdens smukkeste bil’ er kommet til København
Simpel geometrisk gåde fra 1600-tallet spøger stadig
Havets droner ændrer krigen: Selv de største krigsskibe er blevet sårbare
Genopbygning efter dødsulykke afslørede nye fejl: Hundredvis af beboere akut evakueret i Odense
Revner i undervogne og utætte vinduer: Fire år gamle tog sendes på værksted i Spanien
Leder: Minister uden muskler
Millioner af selvkørende Teslaer efterforskes af amerikansk myndighed
Se droner dratte ned fra himlen: Ét skud fra nyt mikrobølgevåben er nok
Se tegningerne: Sådan vil Bach Gruppen forstærke Njals Tårn
Rå datamængder og sejlads i cyberspace gør dansker til verdens hurtigste sejler
Chokeret forsker vil levere våben mod mystiske droner: Byder ind med AI-drevet »myggedrone«
Efter konkurs af tech-dronnings selskab: »EIFO får sandsynligvis ikke en rød reje«
Opgiver nye funktioner i F-35 kampfly: Vigtig opgradering skudt til hjørne
Milliarder over budget og 12 år forsinket: Ny kæmpe-check skal redde kriseramte togsignaler
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Danmark vinder sølv til hacker-EM: »Jeg er helt overvældet og meget rørt«
Danskerne sorterer plast men nu lyder advarslen: Indsatsen kan snart ende med at være spildt
Tyskland blokerer for Chatkontrol: Men Hummelgaard »fortsætter forhandlingerne«
Bæredygtighedschef: »Jeg vil anbefale alle at kaste sig ud i ting«
Ørsted i stor fyringsrunde: Nedlægger 2.000 stillinger
Danske Vandværker og ekspert efterspørger beredskabsplan: Ministeriet svarer, at det kræver en lovændring
Spørg Fagfolket: Hvad var den lysende række prikker på himlen?
Danmark stormer frem ved EM i hacking: »Det er svært at være pessimistisk nu«
Forskere advarer om vindtyveri: Tyskere kan snuppe energi for milliarder i Danmark
100 gange billigere end Microsoft Copilot: Dansk AI-assistent indtager snart kommuner og regioner
Sommerfugle og guldsmede er ved at forsvinde: Dansk natur er i forfald
Letvægts-solceller kan limes på tusindvis af tage: Nu har de klaret den første storm
Opdagelse af kemisk struktur med små CO2-fangende hulrum udløser Nobelpris
Her er ‘den anden metode’ til at genskabe SMS’er i minksagen: Eksperter undrer sig
Mens økonomien vakler under brintbranchen, samler millioner af støttekroner støv
For få virksomheder har registreret sig til NIS2: Kan svække Danmarks cybersikkerhed
Italien stak af fra Danmark til 'hacker-jeopardy': Nu venter dramatisk angrebs-øvelse
Nu er der videnskabelige beviser: Derfor gør åndedrætsteknikker dig høj og lykkelig
Hackerangreb skabte flykaos i Europa: Nu har dansk ekspert en advarsel til danske lufthavne
Interstellart objekt drøner forbi Mars: Rover har måske fanget det på kamera
Lovkrav gør ‘tiny houses’ mindre grønne: »Mange krav giver ingen mening«
Tre forskere baner vejen for kvantecomputere: Nu fik de Nobelprisen i fysik
Energikæmpe satser på nyt anlæg: Brygger træsprit til skibe med alternativ opskrift
DKK 60 billion secured—Ørsted can continue operations
Blogindlæg: AI implementering - Barrierer og Løsninger
De nye elbiler har benzinmotor: Rækkeviddeforlængeren er tilbage
Taiwans første digitaliseringsminister: »Vi skal ikke bygge kunstig superintelligens«
60 milliarder er i kassen – Ørsted kan arbejde videre
Salt gør is til en elektrisk motor: Oplagt til robotter i Arktis
Ofte set på stationen: Elevatoren er ude af drift. Nu er det nok, mener handicapchef