* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 54
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 24
I alt: 24

Forfatter Emne: 42" fjernsyn til salg (let defekt)  (Læst 26650 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Dato: 14, Marts 2012 - 14:25 »
Hej.

Det her skulle måske i DBA, men da det kunne være et område for ingeniører ville jeg hellere rette den til rette fagområde.

Det korte af det lange er, at jeg for tre-fire år siden anskaffede detteher dejlige fjernsyn fra Zepto:



Det har kørt upåklageligt i alle årene, ca. 3-4 timer pr. dag.

Desværre har det fået den her beklagelige tilbøjelighed til at slukke efter en lille times tid (mens man ser udsendelser gennem tuneren) og efter omkring tre timer hvis man bruger den som monitor (VGA). Derefter kan det ikke tændes igen i en halv til en hel times tid.

Mit gæt er at det bliver for varmt et eller andet sted indeni. Og så er der en sikkerhedsanordning der slår fra. Det er logisk nok.
Jeg har haft bagklædningen af og støvsuget hele pibetøjet uden at det havde nogen effekt.
Det eneste jeg kan observere er, at hvis jeg bruger det uden bagklædning kan det køre betydelig længere uden af slå fra. Igen en indikation af noget der bliver for varmt.

Men jeg har ikke den nødvendige vidensmæssige ballast til at kunne gøre mere ved det. Så hvis der er nogen herinde som vil binde an med sagen, vil jeg gerne sælge det til højstbydende.
Mit alternativ er, til min store ærgrelse, at køre det op på genbrugsstationen.

Det befinder sig i Frederiksværk. Nogen interesserede?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm
« Senest Redigeret: 14, Marts 2012 - 14:26 af Mads Aggerholm »
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

bovbjerg

  • Gæst
Sv: 42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Svar #1 Dato: 15, Marts 2012 - 08:52 »
Tit er sådanne problemer typiske for en given model.
Nogen gange kan man derfor på nettet finde en beskrivelse af problemet hvis man søger lidt på modelnummeret. Endnu mere væsentligt, kan man også af og til finde en reparationsanvisning. Det var da værd at prøve.


m.v.h.
Jens

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: 42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Svar #2 Dato: 15, Marts 2012 - 09:37 »
Hej Jens.

Tak for tippet - men desværre ikke en dyt!

Kun en del hits omkring computere fra Zepto. Og så mit eget indlæg tidligere her på ingeniordebat.dk ;-)

Mvh
Mads
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: 42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Svar #3 Dato: 15, Marts 2012 - 11:55 »
Riv beklædningen af og søg på printplade nr. Det gjorde jeg med min Samsung og bingo; for 70.- Dk incl. forsendelse fra Usa, fik jeg stumper. Nogle kondensatorer der skulle skiftes. Det virker stadig.
Marek.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: 42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Svar #4 Dato: 15, Marts 2012 - 13:33 »
Hej Mads

Hvilken opløsning kan tv'et køre med og har den MPEG2/4 decoder?

Hvis ikke det er 1920x1080 og med MPEG4, så er værdien af tv'et meget begrænset selvom man kan fixe det.


vh.
Claus

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: 42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Svar #5 Dato: 15, Marts 2012 - 16:41 »
Riv beklædningen af og søg på printplade nr. Det gjorde jeg med min Samsung og bingo; for 70.- Dk incl. forsendelse fra Usa, fik jeg stumper. Nogle kondensatorer der skulle skiftes. Det virker stadig.

Det er da værd at prøve.

Hvilken opløsning kan tv'et køre med og har den MPEG2/4 decoder?

Hvis ikke det er 1920x1080 og med MPEG4, så er værdien af tv'et meget begrænset selvom man kan fixe det.

Det har 1920 x 1080p, men ikke MPEG4.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Svar #6 Dato: 17, Marts 2012 - 20:43 »
Det har 1920 x 1080p, men ikke MPEG4.
Er du medlem af en antenneforening eller tilsluttet et fibernet? For i modsat fald er det værdiløst uden MPEG4!
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: 42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Svar #7 Dato: 18, Marts 2012 - 07:42 »
Vi har kabel-TV - går jeg ud fra.

Jeg har aldrig sat mig rigtigt ind i det, vi sætter bare fjernsynets antennekabel i et stik i væggen, og så er det dét.

Selv ser jeg stort set aldrig fjernsyn, jeg bruger egentlig kun apparatet som en stor monitor til at se film fra min PC.

Vi kan tage 3, 3+, kanal 6 og sådan, og det tilfredsstiller min kone mht. "Paradise Hotel" og "Big Brother" og alt det andet &%#/%& æteren bliver forurenet med.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Svar #8 Dato: 18, Marts 2012 - 10:46 »
Vi har kabel-TV - går jeg ud fra.

Ja, det har I så - og din beskrivelse lyder som om I fortsat modtager et analogt signal gennem kablet.
I så fald kan det let defekte TV være noget værd for dig og din kone, især hvis I kan få held til at skifte de defekte dele. Men salgsværdien er minimal uden MPEG4, for det kan ikke modtage nogetsomhelst æterbårent signal længere.
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: 42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Svar #9 Dato: 20, Marts 2012 - 10:54 »
Hej Mads

Når du har TV'et åbnet så se efter en komponet der kan ligne følgende http://www.el-supply.dk/?Gid=130&VNr=5963.115/140

Den burde sidde tæt ved der hvor der bliver varmt - på kølepladen eller lign.

Mål så spændingen over denne komponet. Spændingen burde være ca. 0V når TV'et virker og ca. 100-230V når TV'et defekter.

Hvis du kan komme af sted med overstående, så har du fundet fejlen.

vh.
Claus

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: 42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Svar #10 Dato: 20, Marts 2012 - 14:10 »
Hmmn, jeg tror den komponent du linker til Superclaus er for dyr til at putte i et TV, men måske en PTC modstand med tilsvarende funktion?

Da jeg gik i lære lærte man at reparere fjernsyn, men det var nu mest noget med at pirke til rørene et efter et!

Jeg troede den disciplin (ikke med rørene men med at rode med TV) var forbi forlængst, men jeg tager åbenbart fejl.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: 42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Svar #11 Dato: 20, Marts 2012 - 14:41 »
Hej Mads

Når du har TV'et åbnet så se efter en komponet der kan ligne følgende http://www.el-supply.dk/?Gid=130&VNr=5963.115/140

Den burde sidde tæt ved der hvor der bliver varmt - på kølepladen eller lign.

Mål så spændingen over denne komponet. Spændingen burde være ca. 0V når TV'et virker og ca. 100-230V når TV'et defekter.

Hvis du kan komme af sted med overstående, så har du fundet fejlen.



Og fejlen er vel enten at sikringskomponenten ikke virker som den skal, eller at der produceres formegen varme på printpladen, som for sikringskomponenten til at reagere! Eller hvad?

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: 42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Svar #12 Dato: 23, Marts 2012 - 14:50 »
Hej Mads

Når du har TV'et åbnet så se efter en komponet der kan ligne følgende http://www.el-supply.dk/?Gid=130&VNr=5963.115/140

Den burde sidde tæt ved der hvor der bliver varmt - på kølepladen eller lign.


Tak for tippet, men jeg kan ikke finde noget som helst der bare ligner.

Det meste jeg kan finde på printkortene derinde kan jeg genkende: IC'er, transistorer, modtsatande, elektrolytter og kondensatorer.

Måske en behjælpelig sjæl kunne overtales til at kigge på vedlagte billeder og pege?







Jeg er godt nok lidt på herrens mark.

Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: 42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Svar #13 Dato: 23, Marts 2012 - 15:02 »
Hej Mads

Kan du uploade et billede mere af det første/øverste print, men med hele højre side af printet og gerne taget i en lidt mere skæv vinkel end lige oppe fra (eller begge dele).

vh.
Claus

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: 42" fjernsyn til salg (let defekt)
« Svar #14 Dato: 23, Marts 2012 - 15:45 »
Hej Mads

Kan du uploade et billede mere af det første/øverste print, men med hele højre side af printet og gerne taget i en lidt mere skæv vinkel end lige oppe fra (eller begge dele).

Årh, nu har jeg lige skruet det hele sammen igen!
En anden ting: Billederne bliver klippet lidt af her i forum, men et højreklik på billedet og valg af "Vis billede" giver det hele!

Er det nok? Eller skal jeg svinge skruetrækkeren igen?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk