* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 28
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 13
I alt: 13

Forfatter Emne: Den upopulære sommertid  (Læst 17947 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Den upopulære sommertid
« Dato: 25, Marts 2012 - 15:42 »
Så skete det igen!
Vi skal alle slås med at stille urene om og får ødelagt vores søvnrytme  :(

Desvære er sommertiden blevet et EU-projekt, og det er derfor utroligt tungt at få den afskaffet, selv om de videnskabelige argumenter for at indføre den forlængst er gennemhullet, og der til gengæld er adskillige for den modsatte indstilling.

Se fx disse to:

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/03/23/202514.htm

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/456118:Danmark--Laege--Sommertid-rammer-som-et-jordskaelv

DR har suppleret sin artikel med en afstemning, hvoraf det i skrivende stund fremgår, at dobbelt så mange er imod sommertid som for (64% mod 32 - 3% ved ikke).

Så skal vi ikke se at få gjort noget ved det?

P.S. Alle disse underlige A-mennesker, som synes vi burde gå den modsatte vej, kan jo i stedet lægge pres på deres arbejdsgivere for at få lov at møde en time tidligere!  ;)
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Den upopulære sommertid
« Svar #1 Dato: 25, Marts 2012 - 16:04 »
Vi kunne også gøre som Russerne, som har afskaffet skiftet mellem normaltid og sommertid, da de i 2011 fastholdt skiftet til sommertid og dermed i princippet har flyttet normaltiden 1 time frem.

Det er skiftene som koster samfundet alt for meget. Overgangen fra sommer- til normal-tid koster energi og samfundskroner.

og overgangen fra normaltid til sommertid koster i dødsfald pga hjertetilfælde da pensionister bliver stresset over at skulle tidligere op.

(begge argmenter hørt i radioen i dag)

Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Den upopulære sommertid
« Svar #2 Dato: 25, Marts 2012 - 16:35 »
Vi kunne også gøre som Russerne, som har afskaffet skiftet mellem normaltid og sommertid, da de i 2011 fastholdt skiftet til sommertid og dermed i princippet har flyttet normaltiden 1 time frem

Mikael, sidst vi diskuterede sommertid, argumenterede du for præcis det samme og blev dermed den direkte årsag til mit P.S. denne gang.

Vi er enige om, at skiftene er det værste, men jeg hader at skulle stå op og tage på arbejde i mørke! Og normaltiden er indrettet efter, at det sker i den mindst mulige del af året.

Nu har jeg forladt arbejdsmarkedet og kan simpelthen stå op en time senere - men da jeg fortsat arbejdede, kostede sommertiden mig over en måneds ekstra mørkekørsel om morgenen (3 uger om foråret og ca. 2 uger, da perioden blev forlænget hen i oktober)  >:(

Det er mig fortsat ubegribeligt, at skønt adskilige videnskabelige undersøgelser viser, at vi B-mennesker er de fleste, har A-menneskene ikke desto mindre bevaret definitionsretten til den "rette" døgnrytme ...
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Den upopulære sommertid
« Svar #3 Dato: 25, Marts 2012 - 17:33 »
...Mikael, sidst vi diskuterede sommertid, argumenterede du for præcis det samme og blev dermed den direkte årsag til mit P.S. denne gang.
...

Ja, men nu med nye argumenter

Jeg mener stadig det er det fornuftigste argument at få flyttet dagen så vi sparer mest muligt energi. At gå tilbage til normaltid er kun en øvelse som gøres for at undgå det komplicerede i at ændre loven om "normal" tid i alle (EU)lande.

PS vi kunne også undgå alt pjattet ved at indføre den muslimske timeregning - de har stadig 24 timer i døgnet, men døgnet starter ved sol-opgang.
Ha en god dag

Mikael Boldt

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Den upopulære sommertid
« Svar #4 Dato: 25, Marts 2012 - 17:56 »
Jeg ville også vælge permanent sommertid hvis jeg skulle vælge, for den ekstra times lys om aftenen er meget værd i mit liv (og det sparer energi ;o)

@Jødal: Du kunne jo bare ha' lagt pres på din arbejdsgiver og fået lov til at møde en time senere jvf. dit eget argument om A-mennesker.

De hjertetilfælde der kommer flere af de kommende dage bliver jo opvejet af de færre hjertetilfælde i ugen efter at vi skifter til vintertid - og skulle det endelig bruges som argument for at afskaffe sommertiden, så burde man generelt forbyde stress og sene sengetider!


 
vh.
Claus

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Den upopulære sommertid
« Svar #5 Dato: 25, Marts 2012 - 19:48 »


Det er mig fortsat ubegribeligt, at skønt adskilige videnskabelige undersøgelser viser, at vi B-mennesker er de fleste, har A-menneskene ikke desto mindre bevaret definitionsretten til den "rette" døgnrytme ...

Det ligger så dybt i vores kultur, at jeg ikke tror at du kommer nogen vegne med demokratiargumenter; jeg husker fx tydeligt fra folkeskolens matematikundervisning, at A altid var langt bedre end B til både at cykle og at grave grøfter, så jeg mener ikke at det er urimeligt at vi A'ere også bestemmer, når vi nu er bedre til alt! ;-) (Det er måske ikke matematik du har undervist i?  ;-))

Selv om jeg er et udpræget A-menneske, er jeg dog enig med dig om at det ville være rart, hvis navnlig B-menneskerne kunne møde på arbejde på et tidspunkt, hvor deres hypofyse har set dagslys. Da jeg var barn, var der ikke sommertid i Sverige, men der var bønder der kæmpede for det! Deres argument var at leen eller knivene i høstmaskinen ikke skal slibes så tit, når der er dug i korn- eller kløvermarkerne tidlig om morgenen! Traditionelt har vel argumentet været at vi skal bruge mindre energi til det kunstige lys. Op til 1996 var sommertiden i EU næsten præcis 6 måneder, men de franske vinbønder fik det ændret, så vi nu har sommertid til sidst i oktober, hvor døgnet er aftaget ret meget her oppe i nord. Løsningen må ligge i Bryssel. Hvis vi melder Frankrig ud af EU, kan vi gøre som vi vil i resten af EU. Desuden ville vi spare en masse dumme penge til det unødvendige parlament i Strassburg!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Den upopulære sommertid
« Svar #6 Dato: 25, Marts 2012 - 20:05 »

Nu har jeg forladt arbejdsmarkedet og kan simpelthen stå op en time senere - men da jeg fortsat arbejdede, kostede sommertiden mig over en måneds ekstra mørkekørsel om morgenen (3 uger om foråret og ca. 2 uger, da perioden blev forlænget hen i oktober)  >:(


Enten du har været lærer i en eller anden klosterskole, hvor du skulle møde kl. 6 om morgenen eller også har du haft ualmindeligt højt CO2-forbrug (=lang transporttid) på din vej til arbejdet, men der er dog noget andet jeg ikke forstår. Det bliver noget mørkere om morgenen i oktober måned pga. de franske vinbønder, men hvordan ændrede det forholdet om foråret, og MERE end om efteråret?

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Den upopulære sommertid
« Svar #7 Dato: 25, Marts 2012 - 20:51 »
Hold da helt op.
Jeg er ligeglad med energiforbrug, men jeg elsker altså sommertiden for de længere aftener udendørs!

Jeg kunne også godt forestille mig sommertid hele året (og også gerne sommer hele året!)

Så det kan vi ikke blive enige om.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Den upopulære sommertid
« Svar #8 Dato: 26, Marts 2012 - 10:39 »
Ja, nu kan jeg se at jeg har fået provokeret alle A-menneskene i forumet frem, og de er jo hverken til at hugge eller stikke i! Og heller ikke til at føre en langvarig debat med, for når de er stået så tidligt op, bliver de hurtigt trætte ...  ;D

Nå, spøg til side:

Energibesparelsesargumentet har vist altid været noget pseudopræget, og det er forlængst blevet skudt ned. Så væk med sommertiden!

Hvornår man skal møde på arbejde er jo i nogen grad et spørgsmål om arbejdspladsernes rytmer. Det har altid været kotume på industriarbejdspladser at begynde kl. 7 (hvilket med sommertiden betyder et par måneder, hvor der skal bruges kunstlys om morgenen), på kontorer og forretninger møder man mere manerligt kl. 8 eller 9.

Og så er der skoler ...
Jeg har lavet flere ting i livet, men de sidste mange år arbejdede jeg på et gymnasium, hvor man møder kl. 8. Og ja, jeg havde lang transporttid, så jeg skulle køre kl. 7.
@Jødal: Du kunne jo bare ha' lagt pres på din arbejdsgiver og fået lov til at møde en time senere jvf. dit eget argument om A-mennesker.  
Skemalægning på en skole er en kompliceret affære, og flekstid helt ukendt, så jeg kunne ikke bare bede om at møde en time senere.  :(
Derimod er det altid muligt for et A-menneske at stå en time tidligere op, og der var mange forberedelsesopgaver, jeg snildt kunne have lavet i den time om morgenen (hjemme eller på skolen). Da min far var på arbejdsmarkedet, elskede han at gøre det på den måde. Men min krop ville ikke være med!

Det bliver noget mørkere om morgenen i oktober måned pga. de franske vinbønder, men hvordan ændrede det forholdet om foråret, og MERE end om efteråret?
Tabet af morgenlys om foråret kom naturligvis straks man fandt på den forbandede ide med sommertid.  >:( Jeg må dog beklage, at jeg var lidt hurtig i min vurdering af, hvor meget ekstra mørke det kostede, at man senere fandt på at forlænge sommertiden ind i oktober. Det var nok snarere 3-4 ugers ekstra mørke - men efterårsferien i uge 42 ligger netop i den kritiske periode, hvor solen står op før 7 efter normaltid, men først henad 8 efter sommertid, så den uge talte ikke rigtig med for mig.
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Den upopulære sommertid
« Svar #9 Dato: 26, Marts 2012 - 18:36 »
Sommertid giver flere lyse timer i fritiden, hvilket jeg vægter højt.

Ulempen er at det er svært at få de små børn i seng til tiden, og mørklægge deres værelser.

Er man afhængig af mørke, som spejdere på natmanøvre (Morten) eller kørelærere, der skal have elever ud at køre natkørsel, bliver det naturligvis meget sent.

I øvrigt stemmer jeg for den nuværende sommertid året rundt, med yderligere en time i den lyse tid.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk