* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 65
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 57
I alt: 57

Forfatter Emne: MPEG2 til -4  (Læst 6644 gange)

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
MPEG2 til -4
« Dato: 08, April 2012 - 22:16 »
I sensommeren fik vi digital radio og fjernsyn her i Tasiilaq, først  som MPEG2. Lige i starten var jeg i den syvende himmel, for dels var den tekniske kvalitet langt over hvad jeg havde forventet, måske som de næst- eller trediebedste analoge systemer taget ud over SPDIFudgangen med ekstern konverter. Absolut ingen hørbar digital aggressivitet. Dels havde man ved en fejltagelse i stedet for P2 sat DRklassisk på, et fremragende program, næsten lige så godt som France Musique var for 30 år siden.

Som det fremgår og som nogle af jer vil vide, så interesserer jeg mig meget for klassisk (kammer)musik og er derfor ikke umiddelbart en del af målgruppen for P2 som man efter en månedstid skiftede over til som det oprindeligt var planlagt.

Først på året fik vi så MPEG4 i stedet for -2, og nu kommer vi til det egentlige tekniske spørgsmål:

Efter at vi har fået MPEG4 er lydkvaliteten blevet ringere og noget varierende, men hvad der især undrer mig er at jeg nu ofte hører flutter, det vil sige halvhurtige frekvensændringer som hurtigt wow fra dårlige grammofoner. Hertil kommer at nogle optagelser lyder 'analogt' dårligt, altså overstyret og lignende. Det er givet at det ligger i transmissionskæden da den samme optagelse kan lyde fortrinligt ved genudsendelser.

Bemærk at der er tale om optagelser der har været digitale hele deres liv.

Fænomenerne findes på lydsiden både på radio og fjernsyn, men bemærkes selvsagt  mest på rene musikudsendelser. Billedet på fjernsynet er perfekt, det vil sige så godt som jeg antager at standarden og forlægget tillader, eller også er det helt ubrugeligt. Det er aldrig halvdårligt som lydsiden kan være det.

Jeg har en svag mistanke om at det ligger i at der inden for de utallige substandarder der kan vælges til og fra i MPEG4 er muligheder for at vælge hvordan den skal reagere når båndbredden ikke er tilstrækkelig som det undertiden sker med vores sattelitoverførsler. Kendes problemet i Danmark eller er det specielt for os?

Hilsen
Søren Basbøll

« Senest Redigeret: 08, April 2012 - 22:19 af Søren Basbøll »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: MPEG2 til -4
« Svar #1 Dato: 09, April 2012 - 09:44 »
Jeg kender også problemet i Danmak. Mit musikøre er nok så dårligt at det oftest generer mest på billedsiden.
Da vi stadig brugte mpg2 kunne jeg med en fælles antennenedføring fra forstærker splitte radiosignalet fra og fordele til 2 radioer og tre fjernsyn forskellige steder i huset.

Efter at DR overgik til MPG4 er signalet ikke mere godt nok overalt hele tiden.

Man har åbenbart valgt at udnytte den skrappere komprimering til at placere flere kanaler end godt er i den samme mux .
Det er specielt mux1 med bla.a. DR1 ,og DR2 og HD kanalen det er galt med . MPG4 er som jeg har forstået det en kodning som kræver varieret binits hastighed efter hvad der sker i billede og lyd.  Hvis så flere programmer i samme mux samtidig kræver meget, er der ikke båndbredde nok, og vi får fejl i billede og lyd.

Sådan som jeg har forstået dett er det ikke mpg4 princippet, der er dårligt. Man har bare proppet for meget på den samme sender.
« Senest Redigeret: 09, April 2012 - 09:46 af harbst »
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk