* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 155
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 110
I alt: 110

Forfatter Emne: Cloud Computing  (Læst 16018 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Cloud Computing
« Dato: 21, Maj 2012 - 11:18 »
Der er tilsyneladende ingen grænser for mulighederne ved brug af "Skyen" til mange forskellige computeropgaver.
Man kan leje programmer til alle mulige opgaver - og betale efter benyttelse og tidsrum.
Desuden kan alt gemmes i skyen - og måske også gøres tilgængeligt for andre?
Køb af software skulle vel dermed blive overflødigt og afløses af betaling for leje? Og den "luftige" lagerplads skulle nu være gratis - indenfor visse rammer?
Hvori ligger fordele og risici? Pengebesparelser? Virusangreb og hacking?
Er benyttelse af Skyen både risikofri og pålidelig?
Hidtil har jeg været af den opfattelse, at ALT kan angribes / hackes og derved blive kompromiteret. Eller ødelægges - eller slettes?
Foreløbig føler jeg mig mere tryg ved selv at eje og administrere / beskytte mine private data 8)
Er erfaringerne med "Skyen" sådan, at man med sindsro kan forlade den private PC-sfære og bevæge sig op i himlen ??? ??? ???

HP

Rolig nu!
p

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Cloud Computing
« Svar #1 Dato: 22, Maj 2012 - 06:43 »
For en som altid har syntes at det var klart at man ikke bare sådan skulle sky alt nyt, undrer man man vel alligevel hvor besparelsen ligge for privatpersoner?

Hvis det var sådan at jeg kunne få adgang til cad og solid modelling for 10 øre i timen, kunne jeg godt tænke mig at prøv, men hvor gør man det?

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Cloud Computing
« Svar #2 Dato: 23, Maj 2012 - 15:56 »
Skyen har fordele og ulemper ifbm:

- tilgængelighed
- fortrolighed

Væsentligst skal man beskytte sig efter behov.

For det meste er nettet mere tilgængeligt end egen PC, som kan gå ned - til gengæld er det sket før, at store netleverandører lukker permanent ned for deres services uden mulighed for at redde sine data.

Jeg gætter på at man er ca. lige sårbar overfor hacking o.l. hvad enten man kører i skyen eller på egen hardware tilsluttet internet.

Hvad enten man vælger sky til apps og storage eller ej, bør man ideelt have sine "ting" backet op to uafhængige steder - f.eks. en til flere flytbare harddiske suppleret med backup til skyen.

Ærbødigst Rasmus Møller

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Cloud Computing
« Svar #3 Dato: 28, Maj 2012 - 08:56 »
Her John

Her  er solid modelling helt gratis

http://sketchup.google.com/

Hvis du kan køre windows XP ja så har jeg også et Cracket SolidWorks jeg kan sende dig et kopi af.

De to nævnte programmer er forskellige Sketch up er nok det smarteste at lære idag. Da opgraderinger ikke koster. Jeg har leget lidt med det, men for mig er det for besværligt da jeg efterhånden har skulle lære 3 forskellige 3D. cadsystemer.....Herunder SolidWorks som jeg har, men ikke har brug for mere og sjældent bruger idag.....og som koster formuer at vedligeholde.

Jeg tegner de tegninger jeg har brug for i 2D selvom AutoCad 2000 som jeg anvender er et 3D program...som jeg også har en kopi af.

Jeg ville vælge Google løsningen som hobbycad, hvis du ikke har rodet med 3D før.....for der er nogle kraftige udfordringer med disse programmer når man ønsker at lave noget meget specielt og ikke har en superbruger ved hånden, og tilmed skal man anvende det tit for ikke at skulle boge den altformeget når tingene drilller



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Cloud Computing
« Svar #4 Dato: 28, Maj 2012 - 10:29 »
Her John

Her  er solid modelling helt gratis

http://sketchup.google.com/



Tak for det Bjarke!

Jo, jeg har rodet ret meget med 3D-tegning. Jeg var en kort overgang i 80'erne dansk distributør af CADKEY, det første cad-program til mikroer, som var født som ægte 3D. Autocad var på det tidspunkt kun i 2D (de kaldte det godt nok selv "2½D"!), men markedet (ingeniørernes og maskinarbejdernes uddannelse) var på det tidspunkt ikke modent for en total cam-integration, hvor man kunne springe de udskrevne 2D-tegninger over. Derfor kunne Autodesk fastholde deres ret store kundemasse, indtil de nogle år senere kom med deres første ægte 3D-version, som modsat CADKEY var softwaremæssig dårligt integreret og havde et "lousy" brugerinterface! Jeg "døde" som distributør, men jeg havde i mange år glæde af min forhandlerversion (med "dongle"!). Det var dog en DOS-version; jeg kunne aldrig få den til at køre stabilt under Windows!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Cloud Computing
« Svar #5 Dato: 28, Maj 2012 - 14:51 »
Jeg glemte at jeg også har et 3D program der er samtigt med CadKey nemlig Design Cad  ;D

Og det har jeg stadigt aktivt da jeg stadig har min 23 år gamle 486 stående i operationsdygtig stand.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Cloud Computing
« Svar #6 Dato: 28, Maj 2012 - 15:34 »
Jeg glemte at jeg også har et 3D program der er samtigt med CadKey nemlig Design Cad  ;D

Og det har jeg stadigt aktivt da jeg stadig har min 23 år gamle 486 stående i operationsdygtig stand.

Ja, hvis det er den ægte 3D version, hvor hvert punkt kan angives i xyz-koordinater, så er det interessant. Jeg mener dog ikke at den var i 3D 1987-88, hvor der ikke var 3D-konkurrenter som kunne køre på mikroer. CadKey var i 3D fra første release i 1985!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Cloud Computing
« Svar #7 Dato: 28, Maj 2012 - 22:40 »
det skal jeg ikke kunne sige John
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk