* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 53
I alt: 53

Forfatter Emne: kulstof-14  (Læst 12188 gange)

Anders

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
kulstof-14
« Dato: 30, Juli 2012 - 12:08 »

Hvor får man fat i noget

kulstof-14
cæsium-137
ilicium-32
radium-226
eller
Mangan 54

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: kulstof-14
« Svar #1 Dato: 31, Juli 2012 - 00:56 »
Svar 1: Det gør du ikke!
Køb, salg og besiddelse af radioaktive nuklider er stærkt reguleret af sundhedsstyrelsen:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=49298

Der er dog visse undtagelser:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=9109

- men ingen af undtagelserne omfatter de rene nuklider, du efterlyser.

Svar 2: Der er en vis handel med radioaktive nuklider med meget lave aktiviteter:
http://www.imagesco.com/geiger/radioactive-sources.html
Firmaet markedsfører til brug for test af geigertællere bl.a. 137Cs
Men selv om de påstår, at deres prøver kan handles frit, overtræder du stadig dansk lovgivning, hvis du importerer dem fra USA (og sandsynligvis også et amerikansk eksportforbud, så de vil nok nægte at sælge til dig).
Tilsvarende kilder kan let købes i Danmark af skoler til brug i fysikundervisning - men ikke af private.

Svar 3: Netop med 14C er det "meget let", for stoffet findes overalt og skal *"bare" skilles fra normalt C.  ;)
Opskriften er:
For at producere 1 g skal du bruge 2000 tons træ (indholdet af 14C i frisk organisk materiale er ca. 1 ppt og indholdet af C i træ er ca. 50%).
Du brænder træet og opsamler den udviklede CO2. Det står dig naturligvis frit for at udnytte energien og alle andre stoffer end C i træet ...  ;D
Den udviklede CO2 (3700 tons) skal nu separeres i en gascentrifuge. Det er i princippet meget lettere end at separerere 238U og 235U, hvor masseforholdet i UF6 er 1,00875. I CO2 er det så højt som 1,0476 - men du skal dog påregne en væsentlig iblanding af 13C, som der er over 1% af i naturligt C. Det skal du efterfølgende separere fra, og der er forholdet kun 1,022.
Og så er jeg forresten ikke sikker på der kan købes gascentrifuger, som er indrettet til, at det er den tunge komponent, der er sjælden og skal udvindes ...
Nu kommer den nemme del: Du står med 3,3 g 14CO2, hvoraf du skal udvinde det rene carbon. Det gøres lettest ved at lade CO2 reagere med H2.
Teknisk set er dette meget let - men du skal passe på dit produkt, som nu vil have en aktivitet på 1,9*1011 Bq eller ca. det samme som 5 g radium!
Det vil altså være et særdeles farligt præparat at omgås!
Så måske skulle du nøjes med at producere 50 mg - og så kan du nøjes med fra starten at afbrænde 100 tons træ!  :D :D :D

Hvis du har adgang til et massespektrometer, kan du naturligvis også bruge dette.
Til gengæld må du ikke "snyde" og låne de 3700 tons CO2 fra en kraftværksskorsten, for der er stort set ikke 14C i fossilt brændsel - men måske affaldsforbrændingsanlægget kan hjælpe dig?  ;)
Mvh. Morten Jødal

Anders

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: kulstof-14
« Svar #2 Dato: 31, Juli 2012 - 08:56 »

Jeg vil tro det er lettere at låne noget og måske også en geigertæller på en skole, - bare for få dage.
Mon det kan lade sig gøre ?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: kulstof-14
« Svar #3 Dato: 31, Juli 2012 - 14:53 »
Det kommer an på, om du er gode venner med en fysiklærer!
Ingen skoler vil udlåne noget farligt til en fremmed, og det vil også være et brud på sikkerhedsreglerne, som kræver at radioaktive stoffer kun må håndteres af læreren (på gymnasier i særlige tilfælde under opsyn af læreren - og "opsyn" er et gummibegreb, som kan fortolkes, hvis læreren har tillid til den person, der faktisk skal bruge stoffet).
Så du må se dig om i vennekredsen og charmere dig ind!  :D

P.S. Der var desværre en fejl i mit forrige indlæg: Aktiviteten af 1 g 14C er ikke 1,9*1011 Bq, men "kun" 1,65*1011 Bq - jeg havde regnet med carbons middelatommasse i stedet for massen af rent 14C. ::), da jeg optalte antal kerner.
Jeg beklager - men det ændrer naturligvis ikke ved pointen i svaret, som er, at det kun er principielt muligt, men i praksis helt urealistisk og dertil alt for farligt at fremstille ren 14C
Jeg tvivler faktisk på, at der overhovedet eksisterer et gram af det rene stof i hele verden ...
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: kulstof-14
« Svar #4 Dato: 31, Juli 2012 - 20:10 »
Jeg kan hjælpe med en portion Radon.  ;D

Anders

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: kulstof-14
« Svar #5 Dato: 31, Juli 2012 - 22:34 »
@Morten

Tak for svaret

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk