* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 124
I alt: 124

Forfatter Emne: Teflon legering på alu i saltvand og luft.  (Læst 23198 gange)

Omar

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
  • Bevægelse og udvikling.
    • Vis profil
    • Dive computer casing development.
Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Dato: 09, August 2012 - 16:30 »
Hejsa alle nysgerrige sjæle.

Jeg har et spørgsmål vedr. teflonlegering på alu.

Kan en teflonlegering godt tåle at blive udsat for temp mellem -10 til +60 grader kombineret med saltvand og derefter luft?
 
Det skal ikke være en hemmelighed at legeringen er tænkt benyttet til dykudstyr og håber derfor at der er en eller anden der kan bidrage med nogle kloge ord. Før jeg kaster mig ud i legeringsprojekter med teflon.

Eloxering er allerede valgt og skulle man kende andre legeringer til alu som styrker og beskytter metalet fra vand/luft og slag/ridser så vil jeg blive super glad for at høre nærmere.

Tusind tak for at du læste hertil :)

kh 
Observe, understand, develop -one more time-

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Svar #1 Dato: 09, August 2012 - 17:55 »
Teflon som materiale  har ingen problemer i det temperaturinterval der nævnes.

Men hvad menes der med en "Teflonlegering". Teflon er en plast og kan ikke legeres med aluminium

Er det et teflonlag på en aluminiumsdel?
Eller er det teflon der indeholder aluminiumspulver?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Svar #2 Dato: 09, August 2012 - 19:49 »
Jeg går ud fra der menes en belægning af teflon (eller rettere PTFE, Teflon er et indregistreret varemærke ejet af DuPont). Det er et rent plaststof og bestemt ingen legering.
Teflon er absolut bestandigt i forhold til alle kemiske og termiske påvirkninger, der er tænkelige i dykkerudstyr, og så længe et overfladelag er tæt, vil det også yde fin beskyttelse af metaldele (herunder aluminium).
Men PTFE er et blødt materiale og meget lidt modstandsdygtigt mod slag og ridser. Det vil derfor være uegnet som yderste beskyttende beklædning på dykkerudstyr af enhver art, hvorimod stoffet let kan finde diverse anvendelser i ventiler m.v. på grund af sin lave friktionskoefficient.

Der er mange gode oplysninger i nedenstående links:
http://da.wikipedia.org/wiki/Teflon
http://en.wikipedia.org/wiki/Polytetrafluoroethylene
Mvh. Morten Jødal

Omar

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
  • Bevægelse og udvikling.
    • Vis profil
    • Dive computer casing development.
Sv: Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Svar #3 Dato: 09, August 2012 - 20:10 »
Det var da også åndsvagt af mig at kalde det en legering for ja det er bare et lag..

I skal have super tak for jeres svar.

kh
Observe, understand, develop -one more time-

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Svar #4 Dato: 10, August 2012 - 04:01 »
Hvordan lægges teflon på aluminium? Limes det fast?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Svar #5 Dato: 10, August 2012 - 11:47 »
Ja, det spørgsmål har også generet mig i årevis: hvordan får man et "non-stick" materiale sat fast på en overflade?
Så jeg benyttede lejligheden til at søge lidt, og det ser ud til, at den oprindelige metode er:

1. Grundig rengøring af overfladen - evt. også gøre den ru ved fx sandblæsning
2. Påføring af en binder, der kan reagere med både metallet og ikke fuldt polymeriseret TFE
3. påføring af en (P)TFE-opslemning i vand (?)
4. Hærdning (fordampning af opløsningsmiddel, færdigpolymerisation) ved opvarmning, "baking" (PTFE begynder at dekomponere ved 260°, så normal bageovnstemperatur kan sikkert bruges)

DETTE FORUM har haft emnet til debat, og en tidligere ingeniør hos DuPont er blandt svarerne.
Bemærk, at han er inde to gange - først med et præcist, men noget nedslående, svar: kort rids af processerne, og så: "det er kun for storindustri", idet DuPont har mange forretningshemmeligheder med i processen, og de udleveres kun ved et aktivt samarbejde - og siden med en opdatering "10 år efter at jeg forlod firmaet". Da er det blevet lettere.

Dette bekræftes af denne annonce, hvor DuPont selv udbyder produkter til enkel tefloncoatning. Det ser ud til, at trin 2 og 3 er blevet slået sammen til en enkelt arbejdsgang.

Endelig har jeg fundet en tredje side, hvor en gør-det-selv-rådgiver forklarer, hvordan man belægger sin bil med PTFE.
Her fylder en vejledning i grundig bilvask langt det meste, hvorimod selve påføringen stort set kun er "sprøjt på i et jævnt lag og lad det tørre nogle timer".
Der er forøvrigt et link på siden til grundspørgsmålet om, hvordan teflon hænger fast på en overflade - men linket giver ikke noget dybtgående svar.

DuPonts patent er naturligvis forlængst udløbet (det var fra 1938), og der er tilsyneladende en del udbydere af PTFE - også som gør-det-selv-belægning - på markedet.

Hvis nogen er interesseret i at studere videre, var mine søgeord simpelthen: apply teflon coating
- og det ser ud til at føre i den rigtige retning, der er mange lignende hits.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Svar #6 Dato: 12, August 2012 - 13:20 »
Man kan få klæbefolie med teflon yderst.
Det bruges i professionelle maleanlæg , så spild af hærdet maling kan trækkes af som en sammenhængende film.

Til dykkerudstyr vil en god maling med flere lag være bedre. Evt. epoxymaling.
« Senest Redigeret: 12, August 2012 - 13:31 af harbst »
Jørgen Harbst

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Svar #7 Dato: 12, August 2012 - 19:03 »
Jeg fandt dette svar hos discovery:
http://curiosity.discovery.com/question/how-teflon-sticks-to-pan

Det, som Morten skriver, er korrekt - men bagetemperaturen, skal være 427 grader. Så det er lidt mere, end en normal bageovn kan klare.

Jeg fandt også noget om, at Telfon kunne plasma-coates, ved tynde lag.
« Senest Redigeret: 12, August 2012 - 19:11 af JMA »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Svar #8 Dato: 12, August 2012 - 19:25 »
Så er spørgsmålet om man tror på Discovery!
Det gør jeg ikke - helt.
Hvis man læser teksten, fremgår det nemlig, at det er primeren "base coating", der skal bages på ved så høj temperatur. Det har jeg ikke grundlag for at betvivle, specielt da jeg ikke har nogen viden om, hvad denne består af.
Derimod betvivler jeg den afsluttende oplysning om, at den høje temperatur også fæstner de torskellige lag af teflon.
Det gør jeg på baggrund af, at PTFE begynder at nedbrydes ved 200-260° (der er vekslende angivelser, se diskussionen i den engelske Wikipedia).
Jeg kunne derfor forestille mig, at denne oprindelige produktionsmetode indebærer en påføring af primer, opvarmning til ca. 427° og måske påsprøjtning af PTFE på et kontrolleret tidspunkt af afkølingsprocessen, så dette lag også  bliver bagt, men ved lavere temperatur.
Den video, der hører til JMAs link er ikke tilgængelig "on your location" (i Danmark?), så jeg kan ikke få detaljerne bekræftet - men jeg fastholder min skepsis indtil der kommer stærkere indicier.
Vi er dog naturligvis enige om, at metoden ikke er for private mennesker med almindelige bageovne. Men som det fremgår af mine øvrige links, er der udviklet nye produkter og påføringsmetoder.
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Svar #9 Dato: 12, August 2012 - 21:17 »
Der er masser af tråde på bil-, mc-, og øvrige teknikfora med "don't show this picture to my wife" hvor der vaskes maskindele i opvaskemaskinen, fryses lejer, motorhuse og aksler i fryseren og tørres/hærdes malede og limede dele i bageovnen.

Selv tog jeg MC'en ind i stuen for at lodde nogle ledninger.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Svar #10 Dato: 13, August 2012 - 08:19 »
Er det mon et tilfælde at 427 degrees Fahrenheit = 219.444444 degrees Celsius

?
vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Svar #11 Dato: 13, August 2012 - 09:48 »
Ja det er et tilfælde- som ikke har med sagen at gøre.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Svar #12 Dato: 13, August 2012 - 15:25 »
Ja det er et tilfælde- som ikke har med sagen at gøre.

Jeg kan bekræfte harbsts kommentar - og tilføje, at det er en god ide at læse det link man vil kommentere!
Det står faktisk i linket 800°F og i parentes 427°C. Så det meget præcise tal er en af de sædvanlige historier om, at i en omregning kan man ikke afrunde ...

Et lille sidespring, som dog har meget med historien at gøre: PTFE blev opdaget i 1938 ved et tilfælde - et af den slags, der adskiller den gode forsker fra den gennemsnitlige!  ;)
Forskeren skulle bruge TFE-gas fra trykflaske til et formål, som jeg ikke længere erindrer (men det står i et af mine tidligere links), men undrede sig over, at trykket forsvandt på et tidspunkt, da der ifølge vægten var masser af TFE tilbage i flasken.
Adskillelsen mellem "eksceptionel" og "gennemsnitlig" forsker går på, at han forfulgte sin undren så langt, at han fik savet trykflasken over for at finde årsagen og fandt beholderen indvendigt belagt med PTFE. Teorien er, at jernet i flasken har katalyseret polymerisation. Og opdagelsen forfulgte han så frem til et patent 3 år senere (d.v.s. i 1941, ikke 1938 som jeg skrev tidligere, det var den oprindelige opdagelses årstal).

Hvilken katalysator skal så bruges?
Det aner jeg ikke, men jeg er 100% overbevist om, at det er på dette område den senere forskning er sat ind og har fundet bedre stoffer, der tillader processen ved en lavere temperatur - i det sidste tilfælde med bilpolish givetvis et stof, der først skal reagere med ilt eller et stof der virker sammen med ilt, så TFE forbliver stabilt i en lukket spraydåse, men ikke udenfor.

Jeg kan også lige tilføje, at jeg ikke benægter, men kun betvivler den høje bagetemperatur i det oprindelige produkt. Det er bestemt muligt, at bagningen har skullet foregå ved en temperatur, hvor råstoffet begynder at dekomponere - men i så fald fordrer den ubetinget et industrianlæg, for afgasningen er den dødsensfarlige fluorgas! Så det vil kræve en lukket og lufttæt ovnlinie.
Mvh. Morten Jødal

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Svar #13 Dato: 13, August 2012 - 20:07 »
Tilsyneladende, er korrekt med de 427 grader. Ifølge William Raiford fra DuPont, påføres Teflon'en våd, og der kræves 427 grader, ved 3-5 minutter.

http://home.howstuffworks.com/nonstick-cookware3.htm

Og fra dupont:
http://www2.dupont.com/Teflon_Industrial/en_US/products/product_by_name/teflon_pfa/index.html
« Senest Redigeret: 13, August 2012 - 20:23 af JMA »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Teflon legering på alu i saltvand og luft.
« Svar #14 Dato: 13, August 2012 - 21:11 »
En anden sjov detalje ved PFTE er at omkring 20 grader er det målmæssigt ustabilt  så bearbejningen af det i spåntagende maskiner skal ske ved en højere temperatur for at få ens emner.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk