* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 25
I alt: 25

Forfatter Emne: Backup af gamle computere på én sata-harddisk?  (Læst 5321 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Backup af gamle computere på én sata-harddisk?
« Dato: 23, August 2012 - 08:00 »
Der findes hardware, Netto har noget lige nu, hvor man kan hælde hele harddiske, inkl. styresystemer, ned på en sata-harddisk. Sata-harddisken kan vel formentlig opdeles i et antal fysiske partitioner, men kan man så boote fra denne usb-enhed og starte sine "gamle computere" op efter behag? Jeg har nok efterhånden mindst 4 gamle computere som fylder voldsomt i kælderrummet; det ville være rart, hvis man kunne spole dem alle sammen ned på en sata-harddisk; harddiskene på de gamle computere er jo ofte af en ret beskeden størrelse!

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Backup af gamle computere på én sata-harddisk?
« Svar #1 Dato: 23, August 2012 - 08:23 »
Hej John,

Det kan i princippet lade sig gøre, men det skal helst være på lignende hardware at maskinerne startes op. Så svaret vil generelt være at du ikke kan starte dem op på den måde.
Derimod kan man lave dem til virtuelle maskiner der så kan gemmes på harddisken og startes vha. af noget software der kan køre den virtuelle maskine. Der findes flere forskellige metoder til det og hvilken der passer dig bedst kan være lidt svær at sige. Microsoft, Citrix, VMware er nogle af de største spillere på området og så findes der et par forskellige open source projekter som f.eks. VirtualBox (drives af Oracle).
Nogle af dem har gratis udgaver der fint kan bruges privat og VirtualBox er som sagt open source.

Der findes værktøjer til at konverterer fysiske maskiner til virtuelle maskiner, jeg har selv kun stiftet bekendtskab med VMware udgave som jeg har brugt til et par servere uden problemer.

/Tommy

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk