* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 41
I alt: 41

Forfatter Emne: Faglært? En nemmere vej til uddannelsen som maskiningeniør  (Læst 26267 gange)

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Faglært? En nemmere vej til uddannelsen som maskiningeniør
« Dato: 01, September 2012 - 11:34 »
Er du faglært smed/elektriker/snedker(med specialer)/anden relevant faguddannelse og går rundt med en drøm om at blive maskiningeniør (diplom), er kravene at du enten skal tage et adgangskursus af 1-1½ års varighed eller at du tager en HF eller lignende af 3 års varighed, eller tager de relevante kurser på aftenskole eller lignende (VUC).

Du skal have bestået følgende: matematik A, fysik B og enten kemi C eller bioteknologi A. Alle fag skal være bestået.

Men der er en meget nemmere vej til uddannelsen!
VIAUC i Horsens er en af 10 steder der tilbyder uddannelsen som produktionsteknolog.
Uddannelsen som produktionsteknolog er en 2-årig uddannelse og kræver ikke andet end at du er udlært smed, eller udlært elektriker/snedker med relevant erhverserfaring - f.eks at du har arbejdet i metalindustrien.

Tager du denne uddannelse, samt tager matematik og bioteknologi på A-niveau som tillægsfag, kan du efter de to år fortsætte på uddannelsen som maskiningeniør. Du skal selvfølgelig bestå uddannelsen som produktionsteknolog, de to tillægsfag, samt til en samtale med skolens afdeling der uddanner maskiningeniører.

Bliver du optaget, hvilket du som udgangspunkt gør såfremt ovenstående krav er overholdt, tager det så yderligere 2½ år for at blive uddannet maskiningeniør. I alt 4½ år.
Du sparer dermed de år du skal bruge på de relevante fag på A, B- & C-niveau.

Skulle du efter de to første år blive træt af at studere, har du stadig en relevant og brugbar uddannelse som produktionsteknolog.

Efter hvad VIAUC oplyser, har de aldrig haft nogen der tog denne vej og ikke bestod.
Selv er jeg uddannet elektriker og er lige startet på uddannelsen som produktionsteknolog i Horsens, med netop formålet at at tage uddannelsen som maskiningeniør.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Faglært? En nemmere vej til uddannelsen som maskiningeniør
« Svar #1 Dato: 01, September 2012 - 12:56 »
Alex, det lyder som en spændende uddannelse du er gået i gang med.
Og mulighederne for at få den er pænt spredt over landet - se HER.

Det hører med, at en gymnasial uddannelse også giver adgang på linie med et svendebrev - men jeg giver dig ret i, at muligheden er særlig interessant for de folk, der i ungdomsårene valgte at få en håndværkeruddannelse, men nu gerne vil noget andet.

Der kan dog være grunde til, at nogle ikke kan bruge muligheden. Fx er der temmelig langt fra Ringkøbing, Ærøskøbing eller Stege til nærmeste uddannelsessted, og hvis man nu allerede har stiftet familie, som ikke kan flyttes, så er det ikke nødvendigvis sjovt at være weekendforælder i 2 hele år.

Så hvis drømmen er at bruge uddannelsen som springbræt til at blive diplomingeniør, kan man godt overveje de andre muligheder også.
Og så skal jeg lige påpege, at en HF kun tager 2 år, ikke 3 - men man skal sikre sig at kunne få de relevante tilvalg, det kan man ikke allle steder!
Et andet alternativ er at tage fagene som enkeltvag. Det tager længere tid, men kan være foreneligt med samtidig at passe et fuldtidsjob i sit fag.

Og så er vi selvfølgelig helt enige om, at hvis drømmen er at blive produktionsteknolog, duer alternativerne ikke! Og diplomingeniøruddannelser udbydes heller ikke i hver lille by. Men for nogle kan det være en fordel at udskyde det tidspunkt, da man er nødt til at rive rødderne op og/eller kvitte det nuværende job.
Mvh. Morten Jødal

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Faglært? En nemmere vej til uddannelsen som maskiningeniør
« Svar #2 Dato: 01, September 2012 - 20:52 »
Jeg ved at VIAUC i Horsens tilbyder min løsning og at Odense ikke gør. Det var de steder der var relevante for mig. Men der kan være andre steder man tilbyder løsningen.

Jeg er selv i tvivl om jeg nu også tager begge uddannelser, da jeg vil være tæt på de 50 før jeg så er færdig.
Desuden har jeg for et par måneder siden søgt på stillinger som maskiningeniør og i næsten alle stillingsopslag stod der at man også kunne være produktionsteknolog af uddannelse. Men man skal sikkert regne med en lidt lavere løn.
Hvorom alting er, så er det vigtigt at fortælle skolen hvis man ønsker at tage begge uddannelser, da den vej man skal vælge som produktionsteknolog i såfald er fastsat på forhånd.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Faglært? En nemmere vej til uddannelsen som maskiningeniør
« Svar #3 Dato: 06, September 2012 - 17:42 »
Jeg stiller nogle spørgsmål når du skriver således:

""Jeg er selv i tvivl om jeg nu også tager begge uddannelser, da jeg vil være tæt på de 50 før jeg så er færdig""

Hvor gammel er du nu?

For maskinbranchen har masser af ledige maskiningeniører, da det er en branche der outsources og selv om interessen er for at læse videre til er tilstede........så er det kun de heldige der får job!!!!

Jeg har som dig en baggrund som håndværker , maskinarbejder, der over en studenteksamen på kursus , ( med fuldt arbejde ved siden af)til en udannelse som ingeniør 32 år gammel  og ...lærer i 10 år på teknikum , da det var svært at få job da jeg var  færdig.

Også dengang ville man helst have unge ingeniører på 25 med 30 års erfaring.

Jeg har dog aldrig været arbejdsløs, men har været nødt til at tage de yderligående og usikre job langt fra hjemmet.

Det har heldigvis ikke skadet mig, da man ikke kan undgå at blive klogere ved at se mange forskellige ting.
Jeg er idag 68 og skiftede arbejde sidste gang som 60 årig, så jeg hører ikke til dem der siger at det ikke kan lykkes, men noget held skal der til.

Jeg gik på pension som 65 årig, men kedede mig og søgte arbejde hos Røde Kors (Sandholm) der var jeg i 1.5 år. Da asylantallet blev mindre, indskrænkede Røde Kors personalet. Jeg fik derefter en toårs kontrakt hos Novo Nordisk, hvor jeg er nu og hvor jeg stopper, når min kone går på pension om halvandet år.

Men jeg mener personligt, med min baggrund i den samme fremgangsmåde , at det er aldeles tåbeligt at læse til sandsynlig arbejdsløs, hvilket let kan blive resultatet, som tiderne er i maskinbranchen. 

Det er de unge ,hvis der er tale om nyuddannede, der vælges i 98% tilfældene i Maskin industrien lige nu . Så man skal tage uddannelsen for sin egen skyld og glæde sig over at man har fået en større indsigt i områdets finurligheder.......og hvis det sker at man får et job glæde sig over det. 

Min mindste bror der er 13 år yngre end jeg, er gået den lige vej. Student. akademiingeniør, men har aldrig haft et job som ingeniør......han kører bus for HT på 30. år og er tilfreds med det......men han har læst videre  til elektroingeniør og blev civilingeniør som 52 årig hvilket han også er ret tilfreds med.

Jeg skal ikke råde. Men tag et trin af gangen og se om springet fra håndværker til kontoret er det rigtige....for det er et stort spring for de fleste.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Faglært? En nemmere vej til uddannelsen som maskiningeniør
« Svar #4 Dato: 06, September 2012 - 20:44 »
Hej Mønnike.

Jeg bliver 44 om en måned.

Jeg var ikke klar over at det var svært at få et job som maskiningeniør. Egentlig troede jeg at der generelt stadig var stor mangel på ingeniører. Men det skræmmer mig ikke, da jeg tager uddannelserne for min egen skyld.

Jeg er ikke så bange for ikke at kunne finde arbejde. Jeg har mange års erfaring inden for industrien og har aldrig haft svært ved at få det jeg gerne vil have.
De sidste 10 år har jeg hovedsagelig haft kontorjobs, såsom programmør, koorinator, doc. controller etc., så det skræmmer mig ikke at skulle sidde på et kontor.

Efter hvad jeg har hørt fra en af de studerende der er lidt længere i uddannelsen som produktionsteknolog, havde alle der stoppede her i sommers efter færdig uddannelse, allerede ansættelse ved afslutningen.
Men lad os nu se hvor langt jeg går!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Faglært? En nemmere vej til uddannelsen som maskiningeniør
« Svar #5 Dato: 07, September 2012 - 14:22 »
Jamen så god fornøjelse da ;D

For kigger du på nettet kan man godt blive forvirret For blandt dimitenterne, det vil sige de unge er der ikke så stor en ledighed som jeg antyder, men tallene snyder ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk