* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 155
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 81
I alt: 81

Forfatter Emne: Postforsendelser  (Læst 11270 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Postforsendelser
« Dato: 21, September 2012 - 07:04 »
Jeg skulle bruge en dims til ca 30Kr. og fandt den på Nettet fra en butik på Frederiksberg. De skulle have 59Kr. for at sende den med posten! Nåh, men jeg kunne jo også selv køre dertil og hente den gratis. Efter lidt betænkning fandt jeg, at det ville koste mig ca det samme i benzin og parkeringsafgift.

Efter lidt søgning på Nettet igen fandt jeg en tilsvarende dims i Kina til ca samme pris - men de skulle kun have 11 Kr. for at sende den til min hoveddør!

Er der nogen der kan forklare hvordan det hænger sammen, at det er meget billigere at fragte noget den halve jord rundt (vestpå) end at fragte den samme vare 20Km - det er jo i sidste ende det samme postbud som kommer til min dør ?

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Postforsendelser
« Svar #1 Dato: 21, September 2012 - 08:05 »
Det er der vist ikke nogen god forklaring på, andet end postdanmark har et monopol og bruger det! Det er også billigere at sende et postkort fra Australien til Danmark, end at sende det indenrigs!

Nu har postdanmark heldigvis ikke mere monopol end at GLS er blevet en god konkurrent. Måske ikke billigere, men betydelig nemmere og bedre service ved pakketransport. 


vh.
Claus

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Postforsendelser
« Svar #2 Dato: 21, September 2012 - 15:24 »
Udgiften til frimærker for at sende breve og postkort fra udlandet betales til postvæsnet i afsenderlandet.

Afsenderlandets postvæsen betaler for fragt af brevet til modtagerlandet.
udbringning af posten i modtagerlandet betales af modtagerlandets postvæsen.

Der sker ikke nogen udligning mellem postvæsnerne, men gratis udbringning af breve er en gensidig aftale blandt alverdens postvæsner.

Der har tidligere været stor diskussion i Danmark omkring porto på postordre-kataloger da det var billigere at sende fra for eksempel Sverige eller Tyskland, mens at den reelle udgift lå hos Postdanmark.

Problemet i Danmark er at man ikke kan udlicitere service til Kina derfor synes vi at det er dyrt at sende post, at udføre hjemmehjælp og gå til frisøren.
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Postforsendelser
« Svar #3 Dato: 23, September 2012 - 12:56 »
Nu skal du ikke være blind for at det danske firma kan tage en betydelig overpris for forsendelsen.
Det er der en del som gør, for at holde vareprisen konkurrencedygtig.
Firmaer som sender meget har en gunstig prisaftale med postdanmark. Modtageren kan ikke se portoen, men afsenderen, kan tjene på systemet.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Postforsendelser
« Svar #4 Dato: 23, September 2012 - 14:34 »
en betydelig overpris for forsendelsen.

Det kan diskuteres hvad "overpris" er. Hvem betaler for den tid, der går med pakning, adressering og aflevering på posthuset?
For mange år siden var jeg tæt på et bestyrelsesmedlem i det da nystiftede "F&K Forlaget", hvis eneste produktion dengang var en databog, som typisk blev solgt i klassesæt, altså 25-30 stk. ad gangen - og vedkommende underholdt over frokosten med de overraskende store omkostninger til at få varerne ud af huset!

Jeg har handlet ret meget på nettet og konstateret, at "portofrit over 500 kr." og 70-90 kr. i forsendelse for en pakke, som PostDanmark kan levere for ca. 43 kr. (erhvervspakke uden mængderabat) er de mest almindelige modeller. Men jeg har ikke fundet ud af, hvem der i den portofrie model betaler de reelle omkostninger.

Kort sagt er området en jungle, og der er ikke andet at gøre end at se sig for ved køb på nettet - og huske at regne leveringsomkostningerne med.
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Postforsendelser
« Svar #5 Dato: 23, September 2012 - 17:12 »
Kort sagt er området en jungle, og der er ikke andet at gøre end at se sig for ved køb på nettet - og huske at regne leveringsomkostningerne med.

Det er jo lige netop det jeg gør ved at handle i f.eks. Hong Kong! (især billige ting som er under 80 kr. grænsen)

Man hører så ofte, at de lave priser på kinesiske varer skyldes de lave lønninger derude og det er jo nok sandt. Men fly og brændstof koster det samme uanset hvilken vej varen bevæger sig - skulle man tro.

Generelt handler jeg meget på Nettet alene af den grund, at det sparer mig for at tage fri for arbejdet, bruge benzin og parkeringsafgift ved at køre de 20Km jeg har ind til byen.

Mange varer på ebay fra Kinesiske handlende sælges "free shipping" til hele verden - og varen er stadig billig! Utroligt!

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Postforsendelser
« Svar #6 Dato: 23, September 2012 - 18:25 »
Min hustru ønsker at åbne en webshop og vi har derfor kigget grundigt på forsendelses-omkostninger.

En af de ting jeg gerne vil have er en forsikring på at modtageren også har modtaget brevet/pakken det billigste for os er derfor GLS. Men det er minimum er stadig 50 kr/unit.

(hvis jeg skal bruge kvittering fra postdanmark koster det 109 kr)

Man kan diskutere om det er dyrt, men husk nu Danske Postbude skal have mindst 140 kr/timen - i Kina 1 kr.

Den største udgift er ikke at bringe brevet til CPH men at få det transporteret ud til dig.

Så læs mit indlæg igen.
Udgiften til frimærker for at sende breve og postkort fra udlandet betales til postvæsnet i afsenderlandet.

Afsenderlandets postvæsen betaler for fragt af brevet til modtagerlandet.
udbringning af posten i modtagerlandet betales af modtagerlandets postvæsen.

Der sker ikke nogen udligning mellem postvæsnerne, men gratis udbringning af breve er en gensidig aftale blandt alverdens postvæsner.

Der har tidligere været stor diskussion i Danmark omkring porto på postordre-kataloger da det var billigere at sende fra for eksempel Sverige eller Tyskland, mens at den reelle udgift lå hos Postdanmark.

Problemet i Danmark er at man ikke kan udlicitere service til Kina derfor synes vi at det er dyrt at sende post, at udføre hjemmehjælp og gå til frisøren.
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk