* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 52
I alt: 52

Forfatter Emne: Tracker, eller hvad den nu hedder (Har I set "Aliens"?)  (Læst 35022 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Tracker, eller hvad den nu hedder (Har I set "Aliens"?)
« Svar #15 Dato: 10, Maj 2013 - 16:32 »
Tak for tippet, Morten.

Jeg har selv set den hos Stark, og kiggede lidt på hjemmesiden.

Det er rigtigt at den ikke dutter til at finde ting der gemmer sig bag sofaerne henne på skolen.

Men man må jo have antennerne ude!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Tracker, eller hvad den nu hedder (Har I set "Aliens"?)
« Svar #16 Dato: 20, Maj 2013 - 02:18 »
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Tracker, eller hvad den nu hedder (Har I set "Aliens"?)
« Svar #17 Dato: 20, Maj 2013 - 05:53 »
hvad med denne:

http://www.sticknfind.com/


Ja, den har jeg også selv lige opdaget i sidste uge. Jeg har bestilt to stks, for at se hvad den kan og hvordan den fungerer.

Man kan åbenbart få indikation om hvor tæt man er på, men den mangler lige retningen! Jeg spekulerer på om man kunne lave en slags skærm af staniol eller lignende til mobilen, så man kunne retningsbestemme også.

Og så er der lige batterilevetiden. Ét år er jo flot, men det er ved ½ times daglig brug, skriver de. Men hvis man kan regne med at det er liniært, blive det alligevel til at batteriet kan holde i en uge. Og hvis det så kan udskiftes med et opladeligt et af slagsen...

Nu må jeg se. Jeg har ikke fået dem endnu.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tracker, eller hvad den nu hedder (Har I set "Aliens"?)
« Svar #18 Dato: 20, Maj 2013 - 17:19 »
Man kan åbenbart få indikation om hvor tæt man er på, men den mangler lige retningen! Jeg spekulerer på om man kunne lave en slags skærm af staniol eller lignende til mobilen, så man kunne retningsbestemme også.

Ja, det kunne da være spændende at afprøve en parabol med holder til telefonen i fokuspunktet - men måske lidt mindre praktisk end at bruge den simple metode, der er anbefalet på dimsens hjemmeside:
So once you have located on the Radar Screen a Sticker you would like to find, you start walking in a specific direction, and see if it gets closer or farther.

Og så er der lige batterilevetiden. Ét år er jo flot, men det er ved ½ times daglig brug, skriver de. Men hvis man kan regne med at det er liniært, blive det alligevel til at batteriet kan holde i en uge. Og hvis det så kan udskiftes med et opladeligt et af slagsen...

Jeg læser det umiddelbart sådan at batteriet reelt kun bliver belastet, når dimsen bliver kaldt af app'en, og det er her den halve time skal beregnes. Alle apparater med elektroniske, ikke mekaniske, kontakter, har jo et standbyforbrug, men i fx en lommeregner (som j er det eneste jeg har set målinger på), er det kun nogle få μA. Og batterilevetiden under standby er i praksis m-e-g-e-t lang.
« Senest Redigeret: 20, Maj 2013 - 17:32 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Tracker, eller hvad den nu hedder (Har I set "Aliens"?)
« Svar #19 Dato: 21, Maj 2013 - 15:12 »
Man kan åbenbart få indikation om hvor tæt man er på, men den mangler lige retningen! Jeg spekulerer på om man kunne lave en slags skærm af staniol eller lignende til mobilen, så man kunne retningsbestemme også.

Ja, det kunne da være spændende at afprøve en parabol med holder til telefonen i fokuspunktet - men måske lidt mindre praktisk end at bruge den simple metode, der er anbefalet på dimsens hjemmeside:
So once you have located on the Radar Screen a Sticker you would like to find, you start walking in a specific direction, and see if it gets closer or farther.

Javist, men knap så tjekket  8)

Og så er der lige batterilevetiden. Ét år er jo flot, men det er ved ½ times daglig brug, skriver de. Men hvis man kan regne med at det er liniært, blive det alligevel til at batteriet kan holde i en uge. Og hvis det så kan udskiftes med et opladeligt et af slagsen...

Jeg læser det umiddelbart sådan at batteriet reelt kun bliver belastet, når dimsen bliver kaldt af app'en, og det er her den halve time skal beregnes. Alle apparater med elektroniske, ikke mekaniske, kontakter, har jo et standbyforbrug, men i fx en lommeregner (som j er det eneste jeg har set målinger på), er det kun nogle få μA. Og batterilevetiden under standby er i praksis m-e-g-e-t lang.

Aha! Ja, sådan kan det jo godt forstås.
Jeg må så indrømme, at hvis den virkelig kan ligge på stand-by i et år så skal jeg til at være imponeret. Korrekt, når den bare ligger og venter på at min app kalder på den, så er det ikke nødvendigt med det helt store forbrug. Men den skal jo også "vågne op" når den modtager alle mulige andre signaler - om ikke andet så for at afgøre at de ikke kommer fra mig, og derfor skal ignoreres. Uanset hvad, så må den da skulle bruge noget krudt på dét.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Karsten

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 201
    • Vis profil
Sv: Tracker, eller hvad den nu hedder (Har I set "Aliens"?)
« Svar #20 Dato: 21, Maj 2013 - 18:56 »
Jeg ser at den bruger den nye bluetooth standard for low power. Det vil sige at den normalt er i sleep mode, og saa vaagner op med jaevne mellemrum og lytter efter et signal, hvis den hoerer et, saa svarer den. Naar en low power bluetooth sender bruger den lige saa meget stroem som en "gammeldags" bluetooth. Fidusen ved den nye Low power er at apperatet som den bruges i kan vaere taendt et aars tid, da den kun bruger masser af stroem naar den faar et signal som faar den til at vaagne op.
Fra beskrivelsen af et Low power bluetooth modul har jeg sakset:


Devices using Bluetooth low energy wireless technology are expected to consume a fraction of the power of Classic Bluetooth enabled products for Bluetooth communication. In many cases, products will be able to operate more than a year on a button cell battery without recharging. It will allow sensors such as thermometers to operate continuously, communicating intermittently with other devices such as a mobile phone.
Note that the lower power consumption is not achieved by the nature of the active radio transport, but by the design of the protocol to allow low duty cycles, and by the use cases envisaged. A Bluetooth low energy device used for continuous data transfer would not have a lower power consumption than a comparable Bluetooth device transmitting the same amount of data. It would likely use more power, since the protocol is optimised for small bursts.

The basic radio circuitry has almost similar power consumption as for standard Bluetooth radio (in dual-mode devices it is likely to be the same circuitry), but the overall power consumption is aimed to be lower, primarily by having a lower duty cycle. During transmission and reception these devices exhibit peak currents in the tens of milliamps (mA) range in both Bluetooth low energy technology and Bluetooth modes. In sleep modes, the aim is to have current consumption reduced to tens of nanoamps (nA). Because of very low duty cycles (of the order of 0.25%) average currents are therefore in the microamp (μA) range enabling button cell battery power sources to last up to a year.

Det du skal vaere opmaerksom paa er om din telefon kan modtage Low Power Bluetooth.
Karsten

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Tracker, eller hvad den nu hedder (Har I set "Aliens"?)
« Svar #21 Dato: 21, Maj 2013 - 20:23 »
Me:get interessant! Så lærte jeg også noget nyt i dag!

Og det ved jeg så ikke om min fon kan. Men det må jeg jo finde ud af...
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Tracker, eller hvad den nu hedder (Har I set "Aliens"?)
« Svar #22 Dato: 22, Maj 2013 - 14:06 »

Ja, den har jeg også selv lige opdaget i sidste uge. Jeg har bestilt to stks, for at se hvad den kan og hvordan den fungerer.


Du må meget gerne skrive dine erfaringer med dem, da jeg selv har overvejet at købe et par stykker.
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk