* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 23
I alt: 23

Forfatter Emne: Kokkens foretrukne redskaber  (Læst 15970 gange)

bovbjerg

  • Gæst
Kokkens foretrukne redskaber
« Dato: 27, November 2012 - 10:27 »
Er der nogen der kan forklare, hvorfor nogle TV kokke altid skal stå med de bare fingre nede i den varme mad. Er det mon noget man lærer på kokkeskolerne, eller er det bare blær. Det kan da ikke være særlig hygiejnisk.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kokkens foretrukne redskaber
« Svar #1 Dato: 27, November 2012 - 12:38 »
Laver du mad med handsker på Bovbjerg?

Menneskeheden har på trods af at plasticemballagen først kom til omkring 1955 overlevet. ;D



 
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Kokkens foretrukne redskaber
« Svar #2 Dato: 27, November 2012 - 13:38 »
Nej, jeg laver ikke mad med handsker på, men jeg vender da ikke frikadellerne med de bare fingre.

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Kokkens foretrukne redskaber
« Svar #3 Dato: 27, November 2012 - 13:55 »
Laver du mad med handsker på Bovbjerg?

Menneskeheden har på trods af at plasticemballagen først kom til omkring 1955 overlevet. ;D

Ikke nok med det. Middellevetiden er i løbet af det 20. århundrede steget med ca. 25 år.

Hvis jeg endelig skulle bekymre mig (hvad jeg ikke gør), ville det nok være omkring kokkens håndtering af de kolde madvarer såsom salater, eller hvor pølsemanden går hen når det presser på.

Hilsen, Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Kokkens foretrukne redskaber
« Svar #4 Dato: 27, November 2012 - 17:16 »
Det er nu ikke fordi den er varm, men at ælte dej med hænderne er nu en vældig fin muskeltræning! Jeg er nu ret pertentlig med håndhygiejnen, men hænderne er nu utroligt rene efter at man har æltet en stor gærdej igennem!  ;-)

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Kokkens foretrukne redskaber
« Svar #5 Dato: 28, November 2012 - 09:15 »
Jeg har nok selv afsporet debatten lidt ved at nævne det med hygiejnen. Det var imidlertid ikke pointen. Spørgsmålet var egentlig: hvorfor står nogle TV kokke (f.eks. Nikolaj Kirk i "Nak og æd") nærmest demonstrativt og roder rundt i rygende varme pander med de bare fingre. Har kokke udviklet særlig tyk fingerhud, så de ikke brænder sig??   

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Kokkens foretrukne redskaber
« Svar #6 Dato: 28, November 2012 - 09:39 »
Har kokke udviklet særlig tyk fingerhud, så de ikke brænder sig??

JA!
Det samme gælder kemikere med laboratorieerfaring.
Jeg har selv ofte iagttaget mindre erfarne personer, der brænder sig for ingenting. Det gør jeg ikke.
I min familie taler vi om enten "kemikerfingre" eller "husmorfingre".

Jeg tror dog snarere det drejer sig om teknikker, tillært gennem lang erfaring, så man kan håndtere de varme ting uden at overføre ret meget varme til fingrene.
Jeg hjælper i en forening af og til med at tømme en storkøkkenopvaskemaskine, og jeg kan let tage en stak tallerkener (70°) og flytte på plads i skabet uden de besværlige bomuldshandsker. Men VE MIG! hvis en anden hjælper (med handsker) pludselig stiller sig i vejen for ganske langsomt og roligt at placere sin stak først! Så ryger min stak prompte ned på det nærmeste bord, og som regel når jeg at brænde mig alligevel  :(
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Kokkens foretrukne redskaber
« Svar #7 Dato: 28, November 2012 - 10:42 »

Jeg tror dog snarere det drejer sig om teknikker, tillært gennem lang erfaring, så man kan håndtere de varme ting uden at overføre ret meget varme til fingrene.

Ja, en af de teknikker (som vel læres ganske automatisk for de fleste!) er at "rulle" den varme genstand, sådan at kontaktpunktet mellem hånd og genstand hele tiden skifter!

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Kokkens foretrukne redskaber
« Svar #8 Dato: 28, November 2012 - 11:26 »
Jeg så engang i en tv-udsendelse, en blytækker stikke sin våde finger i den smeltede bly. Jeg kan ikke huske om der var et formål med dette, eller om det blot var blær.

Jeg skal ikke kunne sige om det er blær når Nikolaj Kirk roder rundt i den varme mad med de bare fingre, eller om det er for at komme nemmere om ved opvasken.
Mon ikke denne "blærede" Thailandske gadekøkkenkok ikke også ville kunne imponere Nikolaj Kirk:
Superhands: The Man That Fries Chicken With His Hands

 ;D
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Kokkens foretrukne redskaber
« Svar #9 Dato: 28, November 2012 - 11:51 »
Fingre i bly og gå på glødende kul - alt sammen teknik og ofte eksempler der anvendes til at forklare isoleringsevne.

Tricket med at stikke en finger i smeltet bly handler om at man skal fugte fingeren først - når vandet så går over i dampform som følge af kontakt med det varme bly, så isolerer vanddampen godt nok til at man ikke brænder fingeren.
Asken har sammen funktion når man går på glødende kul.

Kan huske at folk der arbejder på bolsjefabrikker også oparbejder en ret stor tolerance over for varme ting i hænderne.

vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk