* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 50
I alt: 50

Forfatter Emne: skære i glas og krystal  (Læst 16440 gange)

TroelsB

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
skære i glas og krystal
« Dato: 14, Januar 2013 - 12:59 »
Skulle der være nogle der kan hjælpe med oplysninger om hvorledes man skærer i tykt krystal/glas? Se venligst billededet hvor bunden er skåret af gamle krystalkarafler. Nogle der har en ide om hvordan man gør det? Vh TroelsB

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: skære i glas og krystal
« Svar #1 Dato: 14, Januar 2013 - 14:55 »
Du kan forsøge med følgende metode, men prøv først på vin- og champagneflasker!

Hæng flasken op i en lang tynd snor, så den kan rotere frit uden svingninger. Måske er det nemmest , hvis flasken først fastgøres til en lang tung metalstang, som snoren fastgøres i! Når flasken roterer jævnt, sæt så en lille flamme, gerne fra såkaldt stormlighter, til,  ikke i bunden, men et lille stykke over det tykke bundglas. Nogen mener at metoden virker bedst, hvis flasken er fyldt med vand.

Man kan også dyppe bomuldssnor i petroleum, evt. tilsat noget husholdningssprit, og vikle den to-tre omgange om flasken. Snoren antændes, men det anbefales også her, at flasken roteres så flammen spredes så meget som muligt. Denne metode er muligvis bedre på flasker som ikke er cirkelrunde!

Man kan også lave mange små brudanvisninger med en glasskærer eller noget roterende "Mini-Tool", men problemet med krystalkarafler, som de viste, er at overfladen ikke er jævn, så man kommer kun til på "højderyggene". Når man har lavet et stort antal brudanvisninger, banker man med små, små lette slag på siden af bundstykket til der dannes en gennemgående revne.

Husk at kanterne i alle tilfælde blive meget skarpe, så de skal slibes med meget fint sandpapir!

TroelsB

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: skære i glas og krystal
« Svar #2 Dato: 17, Januar 2013 - 16:22 »
Hej John - Tak for dit indlæg. Det ser ud til at være en noget mere kompliceret proces end jeg havde regnet med. Jeg havde egentlig regnet med man kunne købe en fin sliber der kunne skære bunden af. Vh. TRoelb

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: skære i glas og krystal
« Svar #3 Dato: 17, Januar 2013 - 17:04 »
Hej John - Tak for dit indlæg. Det ser ud til at være en noget mere kompliceret proces end jeg havde regnet med. Jeg havde egentlig regnet med man kunne købe en fin sliber der kunne skære bunden af. Vh. TRoelb

Hvad har du prøvet? Jeg har har skåret flasker over med alle tre metoder, og den med en fin karborundumskive har absolut ikke været det nemmeste! Problemet med de karafler du viser billede på, er at de er formstøbte med ret dybe furer i overfladen. Hvis de er cirkelrunde ville jeg prøve stormlightermetoden, men en brændende bomuldstråd hvis de er kvadratiske eller rektangulære. Hvis der ikke er mønster i overfladen, ville jeg prøve med et karborundumværktøj. Jeg havde en gang et meget hård lille trekantet fil som kunne ridse glas; der skal som regel ikke ret dybe ridser til for at få en revne til at vokse hele vejen igennem godset. Der skal bankes med meget små slag hele vejen rundt flasken, gerne med et viskestykke mellem glasset og hammeren, hvis den er af metal!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk