ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Computer
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Adgangskoder - brugernavne
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1397
Flest online idag: 86
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 17
I alt: 17
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Adgangskoder - brugernavne (Læst 10431 gange)
HP
Senior
«
Dato:
25, Februar 2013 - 14:14 »
Det bliver sværere og sværere at holde styr på mængden af adgangskoder, login, passwords, brugernavne osv., som ikke kan undværes.
Gennem en lang periode har jeg (i Excel) opbygget og over tid udvidet en oversigt over alle disse tal- og bogstavkombinationer, som er nødvendige for at jeg kan navigere rundt på nettet på en relativt sikker og nemt anvendelig måde.
Min Excel-oversigt er nu oppe på næsten 70 poster og nærmer sig et punkt hvor oversigt går over i kaos og uoverskuelighed.
Derfor har jeg et ønske om at finde en bedre måde at organisere og systematisere det hele på - og opbygget på et sprog, som er nemt at anvende - også når tågerne (træthed, travlhed, støj, alkohol (?) mm.) sænker sig og slører det mentale billede.
Efter råd fra en velmenende nærtstående har jeg forsøgt med et program (app), som kaldes "MiniKeePass" og som er baseret på engelsk. Det forekommer ikke nemt og overskueligt - nærmere det modsatte.
Hidtil har jeg forgæves søgt efter det enkelt opbyggede hjælpemiddel.
Derfor vil jeg rigtig gerne høre om der er andre, som har fundet noget anvendeligt og som virker logisk og enkelt.
Eller er det bedste mon alligevel at fortsætte med Excel-arket?
Hilsen
HP
Logget
p
Mads Aggerholm
Senior
Sv: Adgangskoder - brugernavne
«
Svar #1 Dato:
27, Februar 2013 - 09:48 »
Det er muligvis ikke helt det du efterlyser, men jeg kan fortælle dig hvad jeg gør:
For det første har jeg opdelt alt i "ret ligegyldigt" og "TopSikkert".
"TopSikkert" er netbank, paypal, ebay, emails og andre ting hvor man kan få stjålet sin identitet eller penge.
"Ret ligegyldigt" er alle mulige steder hvor de af en eller anden grund vil have at man skal kunne logge ind bare for at købe noget hos dem, eller man skal være medlem for at kunne skrive spørgsmål på deres fora.
Og den slags!
De sidste får et standardpassword som kan hedde "dittendatten" eller noget andet som er nemt at huske.
Det bliver skrevet direkte ind i min liste, hvis jeg ikke kan huske det.
Til "TopSikkert" bruger jeg et kringlet ord som basis, f.eks.: per10aO
Derefter laver jeg et lille system: Password er det her ord, med første og sidste bogstav i stedets navn.
Som password til f.eks. PayPal bliver password derfor:
p
per10aO
l
- fordi p og l er første og sidste bogstav i "PayPal".
På den måde skal jeg faktisk kun huske ét underligt ord, + mit standardpassword.
De to kan jeg roligt skrive op på en seddel eller en liste. For en sikkerheds skyld er det underlige ord "kodet":
Min bedstemor sagde altid, at "penge er roden til alt ondt" - det glemmer jeg aldrig, så mit "kringleord" er dannet af de bogstaver som hendes motto starter med:
p: penge
e: er
r: roden
10: til (ja, "til" starter med 10!)
a: alt
O: ondt (og "ondt" er kraftigt, så det skal stå med stort!
Gør det samme, så glemmer du aldrig et password igen!
(Og for en ordens skyld: Mit eget system er
ikke
som jeg beskriver herover, det er forvrænget til uigenkendelighed)
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Morten Jødal
Senior
«
Svar #2 Dato:
27, Februar 2013 - 19:23 »
Mit system ligner lidt Mads Aggerholms - især det med standardpasswordet til alle de "ligegyldige" steder. Til de "sikre" tager jeg udgangspunkt i en sangbog.
Man kan vælge en hvilkensomhelst, men jeg vil gerne promovere FDF lidt, så jeg bruger i dette eksempel "Syng Blåt" (det gør jeg ikke med mine egne passwords).
Jeg kunne for eksempel bruge sangen "Og jeg går en tur i lejren i den stille aftenstund", som er nr. 103.
Den kan blive til passwordet 103Ojget - nemlig nummeret og derpå begyndelsesbogstaverne af ordene. Har jeg brug for et husketip til mig selv, kunne det her være "aftenstund", som jeg roligt kan skrive ned.
To steder jeg besøger jævnligt kræver skift af password hvert halve år (og ikke genbrug). Det system finder jeg ødelæggende for sikkerheden, for det gør det så umuligt at huske, at jeg simpelthen er nødt til at skrive et tip ned. Men så er det jo muligt bare at gå til den næste sang! Det ville her blive til 104Ospek (Ole sad på en knold og sang).
P.S. jeg har nylig haft brug for at gå på nettet fra en PC med tyrkisk tastatur, og det havde jeg store problemer med! Jeg ville åbne Gmail, men på i's plads sidder i Tyrkiet et "i uden prik", og det rigtige i sidder et andet sted! Jeg måtte have hjælp af en tyrk før det lykkedes - og fandt først efter hjemkomsten ud af, at det nok va raf samme grund jeg ikke havde kunnet åbne et andet websted ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
Morten Jødal
Senior
«
Svar #3 Dato:
03, Marts 2013 - 00:53 »
Jeg har lige genlæst dit oprindelige spørgsmål og tænker på, om måske egentlig efterspørger en digital "passwordhusker", der er bedre end dit Excelark.
Jeg er netop blevet bedt om at opradere mit gratis AV-program Avast!
Blandt nyhederne er et passwordværktøj, der tilsyneladende kan alt det du efterspørger. Det er et "ekstra", som man skal sætte flueben for at få med, og det gjorde jeg kke - jeg foretrækker min sangbog. Men du kan jo prøve.
Adressen er
www.avast.com/
Du skal lige være opmærksom på, at programmet findes både i en betalingsversion og en gratis ditto. Og de sider man skal se under installation og opgradering er omhyggeligt udformet sådan at man naturligt kommer til at klikke på betalingsversionen. Men ser man sg for, kan man sagtens vælge den gratis og bliver ikke yderligere forfulgt - før næste gang.
Logget
Mvh. Morten Jødal
To4763
Debattør
«
Svar #4 Dato:
03, Marts 2013 - 17:06 »
Jeg bruger LastPass:
https://lastpass.com/create_account.php?og=1&ref=207106
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Computer
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Seneste Debatindlæg
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Google ads:
DR-Nyheder
DBU giver Superliga-spillere karantæne på landsholdene
Dommer løslader 18-årig sigtet for trusler mod sin skole
40.000 er på venteliste til halvmaraton i København
Gymnasieelever kan i nyt forsøg bruge kunstig intelligens i mundtlig engelskprøve
Flere uheld og tilskadekomne i sommertrafikken
Politiet opfordrer: Del ikke videoer og billeder fra knivstikkeri i Horsens
Politiet søger vidner: Mand blev fundet på trappe med flere skader i Randers
FN-støttet system: Der er hungersnød i Gaza By
Dommer sætter en stopper for udbygning af omstridt udrejsecenter i USA
18-årig elev anholdt for trusler mod Køge Gymnasium
Patienter på euforiserende stof står for størstedelen af vold på hospitaler i hovedstaden
Post Malone og nedrivning af bro kan give trafikkaos ved Horsens
Andel Energi slår sig sammen med to andre selskaber
Brøndby får stor bøde for fan-hærværk i Reykjavik
Yderligere fire personer løsladt i sag om vold og frihedsberøvelse nær Viborg
Næstved Gymnasium genindfører øl til skolestart
Borgmester efter knivstikkeri: Vi skal ikke acceptere, at unge er på en rejse, der bliver mere og mere voldelig
Verdenskendt rapper anholdt: Gik rundt i undertøj på gaden
Regel frustrerer FCN - kalder den et levn fra fortiden
Danmark og Californien indgår aftale om tættere samarbejde
Nyt fra ing.dk
Sænker hastighed til 70 km/t ved farlige overkørsler: Giver lokoførere tid til at standse
Styrelse modsiger kritikere: »Caroline Snage«-app er ikke bygget til mere overvågning
Politisk storm i Sverige om plan for de første nye atomreaktorer i 50 år
Kommunes dansk-hostede AI-assistent skal spare tid og penge: Men fravalg af Microsoft koster særligt ét sted
Sparevaner trues af sløjfet elafgift: Varmepumpeejere får mindst ud af festen
Historisk retssag om forgiftet kød starter: De syge ligner tabere på forhånd
Slut med el-tørke i Nordjylland: Nye kabler på vej
Efter turbulent start: Det nye NemKonto-projekt løber ind i store forsinkelser og millionfordyrelser
Dansk-spanske droner klar til at gå på vingerne over brændende Sydeuropa
Bekymret professor slår alarm: Regeringens nye udspil kan koste solceller på tagene
Ukrainer anholdt for sabotage på Nord Stream: Mistænkt for at placere sprængstof
Teknologibeviser forandrer spektakulær retssag: Sass Larsen har ikke søgt på ‘grøn sofa’
Professor og ny centerleder: »AI har brug for filosofi« - Men hvorfor egentlig?
Niels Bohr Instituttet skal producere kvantechips: Sådan foregår det
Politiet efterforsker svindelnummeret SpaceAI: Ekspert tvivler på, at bagmændene bliver fanget
Chat Control could become an IT nightmare for Danish companies: Expert suggests alternative solution
Ny elafgift kan give »kæmpe ryk« i markedet for elbilopladning
95 procent af virksomheder får ikke noget ud af generativ AI
Video afslører signalfejl: Advarselssystem tænder af sig selv - men der kommer ikke noget tog
Regeringen vil sænke elafgiften i to år - besparelser på op til 4000 kr. om året: »Det her er et afgørende gennembrud«
Usikkerhed om EU-krav volder problemer for dansk smykkegigant: »Klart en af de største udfordringer«
Dansk aldersverifikations-app bliver svært afhængig af amerikanske techgiganter: »De kan slukke for den«
Banedanmark vil ikke sætte bomme op, før signalsystem er klart: Men på Sjælland ku' de godt
Jysk robot-direktør har fundet bolværk mod Trumps kaos: »Min arbejdsdag kan være afhængig af, hvad der står i nyhederne«
Se PFAS-danmarkskort: Rigsrevisionen kritiserer ministerie for at afsætte for få penge til oprensning
Video og billeder: Her flytter de 600 ton kirke på 224 hjul i Kiruna
Ny model peger på fysisk grænse for store havvindmølleparker
SpaceAI snød tusindvis af danskere: Nu vokser nye pyramidespil frem
I år eller næste år sker det: VE bliver den største kilde til el i verden
Uncertainty about EU requirements causes problems for Danish jewellery giant: “Clearly one of the biggest challenges”
Køge Havn, Aalborg og Københavns Lufthavn plaget af droner: Nu er dansk løsning klar
CEO of Danish robotics company has found a bulwark against Trump’s chaos: “My working day can depend on what’s on the news”
Musk kunne slippe afsted med skattefrihed for SpaceX i DOGE-tiden: Men han slipper ikke for en tur i retten
It-koks: Staten må opgive at inddrive gæld for 114 milliarder
Kamp om kontrakterne: Våbenleverandører fra 27 lande stiller skarpt på Danmark
Derfor eksploderede kæmperaket: Nu er SpaceX klar til at skyde igen
Rosenkrantz-Theil vil finansiere gratis børnehaver med AI: Løsningen sparer kun fem medarbejdere
Forsinket milliardprojekt spænder ben for nye jernbanebomme: Nu stiger regningen igen
Vi smider en hel kommunes bygninger på lossepladsen årligt: Nu skal riv-ned-kultur stoppes
Her er ministers alternativer til Tiktok og Instagram: Ét sted kan du selv tjene penge
London styrer mod vandkrise: Millioner af liter vand går tabt i lækager og overforbrug
Ukraine serieproducerer nu krydsermissil med rækkevidde på 3.000 kilometer
Chatkontrol kan blive it-mareridt for danske virksomheder: Ekspert foreslår alternativ løsning
Må leve med farlige jernbaneoverkørsler: Ingen bomme før signalsystem er klar ... heller ikke midlertidige
Leder: Kort over Europas våbenfabrikker udstiller Danmarks nøleri
Allergivenlige tomater og skimmelsvamp der producerer mælk - Her er fremtidens mad
De spiste kød fyldt med PFAS: Kommune erkender ansvar, men giver ikke erstatning
Derfor skal du undgå særlige hovedpinepiller i starten af din graviditet
Patriot i problemer: Russiske missiler snyder Ukraines top-luftforsvar
Blogindlæg: Nye byggeklodser til fremtidens energisektor