* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 35
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 17
I alt: 17

Forfatter Emne: Adgangskoder - brugernavne  (Læst 9546 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Adgangskoder - brugernavne
« Dato: 25, Februar 2013 - 14:14 »
Det bliver sværere og sværere at holde styr på mængden af adgangskoder, login, passwords, brugernavne osv., som ikke kan undværes.
Gennem en lang periode har jeg (i Excel) opbygget og over tid udvidet en oversigt over alle disse tal- og bogstavkombinationer, som er nødvendige for at jeg kan navigere rundt på nettet på en relativt sikker og nemt anvendelig måde.
Min Excel-oversigt er nu oppe på næsten 70 poster og nærmer sig et punkt hvor oversigt går over i kaos og uoverskuelighed.
Derfor har jeg et ønske om at finde en bedre måde at organisere og systematisere det hele på - og opbygget på et sprog, som er nemt at anvende - også når tågerne (træthed, travlhed, støj, alkohol (?) mm.) sænker sig og slører det mentale billede.
Efter råd fra en velmenende nærtstående har jeg forsøgt med et program (app), som kaldes "MiniKeePass" og som er baseret på engelsk. Det forekommer ikke nemt og overskueligt - nærmere det modsatte.
Hidtil har jeg forgæves søgt efter det enkelt opbyggede hjælpemiddel.
Derfor vil jeg rigtig gerne høre om der er andre, som har fundet noget anvendeligt og som virker logisk og enkelt.
Eller er det bedste mon alligevel at fortsætte med Excel-arket?

Hilsen
HP
p

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Adgangskoder - brugernavne
« Svar #1 Dato: 27, Februar 2013 - 09:48 »
Det er muligvis ikke helt det du efterlyser, men jeg kan fortælle dig hvad jeg gør:

For det første har jeg opdelt alt i "ret ligegyldigt" og "TopSikkert".

"TopSikkert" er netbank, paypal, ebay, emails og andre ting hvor man kan få stjålet sin identitet eller penge.

"Ret ligegyldigt" er alle mulige steder hvor de af en eller anden grund vil have at man skal kunne logge ind bare for at købe noget hos dem, eller man skal være medlem for at kunne skrive spørgsmål på deres fora.
Og den slags!

De sidste får et standardpassword som kan hedde "dittendatten" eller noget andet som er nemt at huske.

Det bliver skrevet direkte ind i min liste, hvis jeg ikke kan huske det.

Til "TopSikkert" bruger jeg et kringlet ord som basis, f.eks.: per10aO
Derefter laver jeg et lille system: Password er det her ord, med første og sidste bogstav i stedets navn.
Som password til f.eks. PayPal bliver password derfor:  pper10aOl - fordi p og l er første og sidste bogstav i "PayPal".

På den måde skal jeg faktisk kun huske ét underligt ord, + mit standardpassword.

De to kan jeg roligt skrive op på en seddel eller en liste. For en sikkerheds skyld er det underlige ord "kodet":
Min bedstemor sagde altid, at "penge er roden til alt ondt" - det glemmer jeg aldrig, så mit "kringleord" er dannet af de bogstaver som hendes motto starter med:
p: penge
e: er
r: roden
10: til (ja, "til" starter med 10!)
a: alt
O: ondt (og "ondt" er kraftigt, så det skal stå med stort!

Gør det samme, så glemmer du aldrig et password igen!

(Og for en ordens skyld: Mit eget system er ikke som jeg beskriver herover, det er forvrænget til uigenkendelighed)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Adgangskoder - brugernavne
« Svar #2 Dato: 27, Februar 2013 - 19:23 »
Mit system ligner lidt Mads Aggerholms - især det med standardpasswordet til alle de "ligegyldige" steder. Til de "sikre" tager jeg udgangspunkt i en sangbog.
Man kan vælge en hvilkensomhelst, men jeg vil gerne promovere FDF lidt, så jeg bruger i dette eksempel "Syng Blåt" (det gør jeg ikke med mine egne passwords).
Jeg kunne for eksempel bruge sangen "Og jeg går en tur i lejren i den stille aftenstund", som er nr. 103.
Den kan blive til passwordet 103Ojget - nemlig nummeret og derpå begyndelsesbogstaverne af ordene. Har jeg brug for et husketip til mig selv, kunne det her være "aftenstund", som jeg roligt kan skrive ned.
To steder jeg besøger jævnligt kræver skift af password hvert halve år (og ikke genbrug). Det system finder jeg ødelæggende for sikkerheden, for det gør det så umuligt at huske, at jeg simpelthen er nødt til at skrive et tip ned. Men så er det jo muligt bare at gå til den næste sang! Det ville her blive til 104Ospek (Ole sad på en knold og sang).

P.S. jeg har nylig haft brug for at gå på nettet fra en PC med tyrkisk tastatur, og det havde jeg store problemer med! Jeg ville åbne Gmail, men på i's plads sidder i Tyrkiet et "i uden prik", og det rigtige i sidder et andet sted! Jeg måtte have hjælp af en tyrk før det lykkedes - og fandt først efter hjemkomsten ud af, at det nok va raf samme grund jeg ikke havde kunnet åbne et andet websted ...
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Adgangskoder - brugernavne
« Svar #3 Dato: 03, Marts 2013 - 00:53 »
Jeg har lige genlæst dit oprindelige spørgsmål og tænker på, om måske egentlig efterspørger en digital "passwordhusker", der er bedre end dit Excelark.
Jeg er netop blevet bedt om at opradere mit gratis AV-program Avast!
Blandt nyhederne er et passwordværktøj, der tilsyneladende kan alt det du efterspørger. Det er et "ekstra", som man skal sætte flueben for at få med, og det gjorde jeg kke - jeg foretrækker min sangbog. Men du kan jo prøve.
Adressen er www.avast.com/
Du skal lige være opmærksom på, at programmet findes både i en betalingsversion og en gratis ditto. Og de sider man skal se under installation og opgradering er omhyggeligt udformet sådan at man naturligt kommer til at klikke på betalingsversionen. Men ser man sg for, kan man sagtens vælge den gratis og bliver ikke yderligere forfulgt - før næste gang.
Mvh. Morten Jødal

To4763

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Adgangskoder - brugernavne
« Svar #4 Dato: 03, Marts 2013 - 17:06 »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk