* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15979
  • Total antal emner: 1400
  • Flest online idag: 49
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 14
I alt: 14

Forfatter Emne: startindstillinger i windows  (Læst 9496 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
startindstillinger i windows
« Dato: 26, Februar 2013 - 20:09 »
I windows er der et antal programmer som startes automatisk når windows startes.
Hvor finder man disse programmer og hvordan aktiverer/deaktiverer man dem?

Jeg har en mistanke om at mange unødvendige programmer ligger og kører i baggrunden.

Det gælder både windows XP og windows 7

Venlig hilsen  Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: startindstillinger i windows
« Svar #1 Dato: 26, Februar 2013 - 20:44 »
Det er svært at holde alle mulige unødvendige programmer væk.

Jeg bruger et lille gratis program der hedder whatinstartup - det viser hvad der startes op og man kan disable eller helt slette det man ikke ønsker. Problemet er bare, at vide hvad der er nødvendigt og hvad der ikke er, det kunne jeg også godt tænke mig at blive klogere på.
Jeg har netop fået helt ny og jomfruelig PC og der er ca 15 programmer som starter automatisk, deraf har jeg kun selv valgt 3.

Man kan så i Google søge på de programmer man er i tvivl om. Der er altid andre som tidligere har spurgt på det samme, men jeg synes det er svært at få entydige svar.

Ofte vil det være programmer som angiveligt netop skal forhindre snavs, men man får en lumsk mistanke om at det selv er snavs.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: startindstillinger i windows
« Svar #2 Dato: 26, Februar 2013 - 20:46 »
Det er min erfaring at diverse programstumper er lavet af nogle programmører, som godt er klar over at at folk fjerner deres l_ort, hvis de lægger dem sådanne steder. Der findes vist særlige programmer der opsporer "dirty" baggrundsprogrammer, men hvis du kigger i joblistens "processer", så kan du som regel få et hint om deres tilhørsforhold!

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: startindstillinger i windows
« Svar #3 Dato: 26, Februar 2013 - 21:53 »
Hej Gerda,

Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller der og det kan engang i mellem være de mest mærkelige ting der starter op.
Du kan tjekke det meste med kommandoen msconfig i "Start > kør"


Den findes ikke på Windows 8, så jeg skriver her frit fra hukommelsen ....
Der er en fane med "startup" og alt i denne kan slåes fra uden systemmæssige konsekvenser, jeg er i hvert fald aldrig stødt på ting i denne der har gjort at man ikke længere kan starte sin computer op. Det er typisk ting som ekstra funktioner til printere, special musedrivere, dropbox etc. der ligger i denne.
Som udgangspunkt kan du slå alting fra i denne her og så slå ting til efterhånden som du finder ud af at du måske mangler noget ... :-)

/Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: startindstillinger i windows
« Svar #4 Dato: 30, Marts 2013 - 21:54 »
Under min søgning efter det Br@$, der kom ind på min PC fordi jeg ønskede at hente et freewareprogram, var jeg inde i denne halvgamle tråd og fandt TommyRumps gode svar, herunder:
Du kan tjekke det meste med kommandoen msconfig i "Start > kør"
[...]
Den findes ikke på Windows 8
Jeg opdagede, at kommandoen heller ikke findes på Windows 7 - og dog!
Den kan slås til, og en vejledning ligger i hjælpefunktionen; søg på "kør" eller se herunder.
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: startindstillinger i windows
« Svar #5 Dato: 31, Marts 2013 - 04:22 »
Windowstasten + R og så kommer "kør" vinduet op - det virker fint i Win7
vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk