* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15979
  • Total antal emner: 1400
  • Flest online idag: 53
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 42
I alt: 43

Forfatter Emne: Ny computer. Gode råd...?  (Læst 12466 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Ny computer. Gode råd...?
« Dato: 24, Marts 2013 - 21:22 »
I gamle dage, da var det jo nemt!

Det synes jeg ikke det er mere.

Jeg står og overvejer at købe en anden PC end den jeg har, men CPU-navne siger mig ikke så meget. Engang var højere clockfrekvens = hurtigere PC, men idag kan en type cpu med høj clockfrekvens være langsommere end en anden cpu med lav clockfrekvens.

Det korte af det lange er, at jeg har det her:
(Okay, vedhæftet billede, jeg kunne selvfølgelig ikke få lov til at kopiere teksten!)

Og jeg påtænker at købe den her:
http://www.edbpriser.dk/stationaer-faerdigsamlet/dcs-trend-pc-basic-id-7040541.aspx#ProductDetailsSpecifications

Får jeg noget der er bedre end det jeg har?
Dårligere?
Ligemeget?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Ny computer. Gode råd...?
« Svar #1 Dato: 24, Marts 2013 - 21:52 »
Mads, jeg kan ikke hjælpe direkte, men du har ganske ret i, at det er en jungle.

Jeg har netop købt ny stationær PC, en lille en til at stå på hylden. Den "gamle" havde en Atom 1,6 GHz processor som er en strømbesparende sag som ikke er særlig hurtig så jeg ønskede en ny. Jeg startede med at spørge kolleger på arbejdet samt diverse forums på Nettet.
Jeg fandt ud af, at der var en stor forskel på de råd jeg fik og så mine personlige behov. Spørger man "nørder" får man kun råd om maximal processorkraft og disk-kapacitet, hvorimod jeg ville have en som kunne stå på hylden, have mange USB stik og bruge så lidt strøm at man ikke behøver at slukke den helt. F.eks. har jeg aldrig brugt mere end en brøkdel af de diske jeg har haft tidligere. Behovene er forskellige.
Jeg brugte megen tid sammen med edbpriser.dk hvor man kan søge på mange kriterier og udvælge dem der interesserer mest. Der fandt jeg til sidst den jeg købte.
Jeg kørte sidst med XP og ville gerne skifte til 7, men ikke 8. Alene her blev mange sorteret fra i søgningen da Microsoft jo helst vil pådutte os Windows 8.
Den processor-type mange har i dag hedder Intel core i3, i5 eller i7. Jeg fik et råd om IKKE at købe i3, men det endte det nu alligevel med, ha. Jeg er godt tilfreds selvom den hastighed hvormed jeg får Internet-billeder op på skærmen ikke blev synderlig hurtigere på grund af min telefonforbindelse.

Held og lykke med projektet. 

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Ny computer. Gode råd...?
« Svar #2 Dato: 25, Marts 2013 - 07:26 »
Hum hum.

Ja, det kommer jo også an på hvad man skal bruge apparatet til.

Den jeg har fundet lyder egentlig udmærket. Jeg troede godt nok at Pentium processorer var gået af mode sammen med fastnettelefonen. I hvert fald blev den produceret for 15 år siden, men i kraft af det faktum at den stadig laves idag kan jeg regne ud at Pentium anno 1998 ikke helt er det samme som Pentium fra i år.

Nu bruger jeg heller ikke min PC til spil, så grafikkort med 3D-understøttelse og al den slags er ikke interessant.

På ønsker-mig-siden skulle så være mulighed for at anbringe en HD mere i kabinettet, samt en støjsvag blæser! Om den her har det ved jeg ikke, men støjsvage blæsere er normalt noget man tilkøber så det har den nok ikke.

Det jeg helst ville vide var, om den her PC er hurtigere end den jeg har - og hvor meget?

Findes der ikke et sted hvor man kan sammenligne processorer og se deres hastighed?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Ny computer. Gode råd...?
« Svar #3 Dato: 25, Marts 2013 - 08:32 »
Hej Mads,

Prøv at tage et kig her --> http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

DCS CPuen hedder G860 og er hurtigere end din nuværende CPU.
Til internet surf er GPu (grafikkort) efterhånden ved at være lige så vigtig, så jeg vil nok være lidt tøvende for grafikkortet i maskinen.

/Tommy

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Ny computer. Gode råd...?
« Svar #4 Dato: 25, Marts 2013 - 08:52 »
Mange tak!

Hvis jeg sammenligner her, får jeg så det her resultat:

AMD Phenom 9100e Quad-Core   1797   690       9.99
Intel Pentium G860 @ 3.00GHz   2876   444      42.89

Med kolonnebeskrivelsen "Høj er bedst", "Lav er bedst", "Høj er bedst" ser det ud til at den her PC CPU-mæssigt er en del bedre end det jeg kommer fra.

Grafikkortet ift. internet: Ja, jeg gør ikke så meget i film på nettet, og det er vel dér det har mest betydning med en godt grafikkort(?)

I dagens PC-verden har jeg indtryk af, at så længe vi taler om ("still")billeder er grafikkortet ikke specielt vigtigt. Selv det ringeste grafikkort vil kunne vise billeder i fin opløsning uden de store problemer. Men tager jeg fejl her?


Venlig hilsen
Mads Aggerholm

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Ny computer. Gode råd...?
« Svar #5 Dato: 25, Marts 2013 - 11:26 »
Hej Mads,

Hvis du ikke bruger din computer til ret meget streaming (youtube, nyhedsvidoer etc.) så har det ikke den store betydning. Det er til sådanne formål at et nogenlunde grafikkort giver lidt ekstra.

Det bør i det store hele ikke have massiv betydning til alm. internet surfning etc.

/Tommy

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Ny computer. Gode råd...?
« Svar #6 Dato: 25, Marts 2013 - 12:05 »

Ja mine unger ser DVD-film (fra harddisk) på en bærbar PC med Atom 1.7 GHz processor, og det kører tip-top, også i fullscreen. Godt nok ikke mens der kører noget andet også, men det er jo nok processorens "fejl".
Jeg kan ikke forestille mig at grafikkortet i sådan en 1800-kr's PC kan være state-of-the-art.

Så dén ydelse rent grafikmæssigt er fint nok til mig! Så hvis jeg skal ekstrapolere derfra, så vil den PC jeg har fundet på EDB-priser være udmærket.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk