* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 39
I alt: 39

Forfatter Emne: Opvarmning af gasfalske  (Læst 41442 gange)

Vile

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 31
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af gasfalske
« Svar #15 Dato: 04, April 2013 - 16:22 »
Kan man hælde flydende gas fra en flaske over i en anden?

Nu vi snakker om gas....

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af gasfalske
« Svar #16 Dato: 04, April 2013 - 17:07 »
Ikke med lovligt udstyr som amatør!

I princippet kan du pille lidt ved to regulatorer, som du forbinder med en slange, derpå vende den fyldte flaske på hovedet og anbringe den højere end den anden.
Og evt. derpå til sidst varme lidt på bunden (som nu er øverst) af den fyldte flaske.
Hvis du ikke derved fremkalder en gaseksplosion (hvad du sandsynligvis gør!  :o)
vil gassen løbe derhen hvor du ønsker.

Som du forhåbentlig kan se, er hovedsvaret: NEJ!
Men hvis du genfylder en flergangslighter fra en refill, er det faktisk noget tilsvarende du gør
Mvh. Morten Jødal

Vile

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 31
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af gasfalske
« Svar #17 Dato: 05, April 2013 - 09:23 »
(Det er selvfølgelig noget vrøvl at bruge udtrykket "flydende gas".
Men "almindelige" mennesker vil jo forstå meningen.)
Hvis jeg nu undlader at varme den øverste flaske er der vel ingen risiko for at fremkalde en eksplosion. ..?

Men hvis man nu forbinder en "tom" gasflaske med en fyldt flaske, - uden at vende den fulde på hovedet, vil trykket vel udlignes.
Vil der herefter være en del af den gas, der er flyttet over i den tidligere tomme flaske, der kondenserer til væske igen?
 
Ikke fordi jeg har tænkt mig at gennemføre eksperimentet.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af gasfalske
« Svar #18 Dato: 05, April 2013 - 15:32 »
Når vi nu er enige om, at det er et rent tankeeksperiment, så kan vi fortsætte:

At forbinde to flasker med en slange uden at vende den ene på hovedet vil ganske rigtigt føre til trykudligning, men ikke flytte væsentlige mængder gas - for væske kan ikke løbe opad. Der vil udveksles gas, men ikke væske, mellem de to beholdere.
Du kan udføre præcis samme eksperiment med to flasker vand.
Propan og butan er kun "gas" på samme måde som vanddamp og de fleste andre stoffer er gas: stofferne er gas ved visse tryk- og temperaturforhold, væske ved passende lav temperatur og højt tryk. I en gasflaske er trykket så højt, at "gassen" er en væske, og den ligger selvfølgelig i bunden af flasken på grund af tyngdekraften. Du skal have flasken vendt om, så der er hul i bunden, for at væsken kan løbe ud.

Mit forslag om opvarmning er ikke strengt nødvendigt, men havde til formål at øge trykket en smule i den øverste flaske, så væsken begynder at løbe ud. Du ved også fra hældning med vandflasker, at hvis der ikke kan komme luft ind foroven, så løber væsken ikke godt, men kommer kun i små skvulp på grund af lufttrykket nedefra. Præcis det samme vil ske i gasflaskerne.

Endelig er regulatoren på en gasflaske ikke bare en befæstigelse af slangen på flasken, men indeholder også en trykregulator. Det var derfor jeg i mit forrige indlæg foreslig dig at "pille" ved regulatoren inden hældeeksperimentet.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af gasfalske
« Svar #19 Dato: 06, April 2013 - 13:51 »
Hvis man vil omhælde gas fra flaske til flaske skal der ikke brugeregulator. I stedet bruges en fkaskekobling iuden regulatorfunktion, og kontraventilen fjernes.


Så kan de kobles sammen, men man får kun et flow , hvis der også er en trykforskel den rigtige vej.  Denne trykforskel kan være på grund af sammensætningen ,eller temperaturen.  De professionelle flaskefyldere bruger en pumpe.


Hvis man har taget halvdelen af en flaske ved direkte fordampning , og der har været en blandgas i den, vil der overvejende være butan tilbage. Det løber så let nok hvis man tapper fra en anden flaske med højere propanindhold.
Jørgen Harbst

Vile

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 31
    • Vis profil
Sv: Opvarmning af gasfalske
« Svar #20 Dato: 09, April 2013 - 09:23 »
Mange tak for svar.
Jeg går straks ud og foretager eksperimentet.
I hører måske om resultatet i TV-avisen.

 8)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk