* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15979
  • Total antal emner: 1400
  • Flest online idag: 43
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: Trådløse SD-kort  (Læst 30394 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Trådløse SD-kort
« Dato: 03, April 2013 - 17:11 »
Jeg har set det her hos Conrad: http://www.conradelektronik.dk/SANDISK-EYEFI-KORT-8-GB-CLASS4%2b-WI-FI.htm?websale7=conrad-dk&pi=416230&ci=SHOP_AREA_19818_0412023

Er der nogen der har erfaring med dem? Bruger de meget strøm fra kameraets batteri?

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Trådløse SD-kort
« Svar #1 Dato: 19, April 2013 - 15:46 »
Hej John

Da jeg læste dit spørgsmål købte jeg et for sjov over eBay. Det lignede noget jeg godt kunne bruge til mine egne småprojekter.

Så du kan få mine erfaringer indtil videre (der er ikke så mange):

Som jeg ser det, opretter den først forbindelse til WiFi når der er et billede der skal sendes.
Jeg gætter på at den afbryder igen ret hurtigt - netop for at begrænse strømforbruget.

Man installerer et medfølgende program som lægger sig nede i tray'en. Når man tager et billede, går der et minuts tid eller to, så popper der en meddelelse op om at billedet er overført til computeren.
"Hvor" på computeren afgør man inde i dét program.

Når man har taget en masse billeder, ligge de så allerede der, når man skal til at bruge dem.

Man kan ikke koble op til det her "Eye-fi"-kort som om det var et netværksdrev! (Det var egentlig det jeg havde håbet på)

Det skulle være muligt at koble op til alle mulige offentlige net, og overføre sine billeder til sådan en "Eye-fi"-konto som man skal oprette når man installerer programmet. Meningen er vist nok, at man konstant får oploadet sine billeder til den her konto når man går rundt i byen (eller andre steder på planeten) og tager billeder af alt muligt. Så har man det hele når man kommer hjem.

Min konklusion er på baggrund af dette, at Wi-fi-delen er lidt oveflødig. Tager jeg billeder rundt omkring stoler jeg ikke en skid på om den får oploadet dem til min Eye-fi-konto inden jeg sletter dem, for det kan ikke ses direkte på kameraet. Altså må jeg beholde billederne på kortet til jeg kommer hjem og kan downloade dem fra den dér Eye-fi-konto - og så kunne jeg egentlig lige så godt bare sætte kortet direkte i maskinen.

Fordelen er, at mister jeg kortet undervejs, er der en chance for at nogle om ikke alle billederne er reddet fordi jeg lige spiste frokost på en McDonalds med gratis WiFi til kunderne.

Hvis man skal investere i sådan et kort, tror jeg at man skal gøre sig klart hvad behovet er, og derefter overveje om det her system klarer behovet.

Det er ikke sådan en "det-bliver-bare-lettere-alt-sammen-uden-at-man-behøver-ændre-adfærd"-dimsedut.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Trådløse SD-kort
« Svar #2 Dato: 19, April 2013 - 21:21 »
Rigtig mange tak, Mads!

Ih, hvor var det dog godt at jeg kunne lokke nogen til at prøve!  ;-)

Spøg til side, så var mit udgangspunkt meget lavpraktisk. I dag kan man få meget meget store sd-lagerkort. Selv om man har vænnet sig til bare at skyde løs i lange baner i håb om få en enkelt træffer, vil man jo også sikre sig, at ens billeder kommer "i havn"; man ved jo aldrig hvad der kan ske med ens billeder, hvis det kun er i kameraet man har dem! Man vil jo naturligvis også nyde sine billeder inden for rimelig tid; det kan tage år inden jeg har fået skudt 10.000 billeder af!

Derfor hiver jeg jo mit kort ud op til et par gange om dagen, for at se, redigere/slette og måske "nyde"! Jeg har tidligere erfaret med gode digitalkameraer at selve lukkemekanismen for lagerkortet (den er jo som regel den samme som for batteriet!) er det svage punkt mht levetiden for kameraet. Selve kontaktblikkene for lagerkortet er heller ikke uopslidelige, så hvis man kunne begrænse antallet åbninger af denne lukke, ville jeg gerne betale nogle hundrede kroner for den funktion; og jeg kan godt leve med at lagerkortet er på 4 eller 8 GB og ikke 32!

Det eneste jeg var bekymret for, var om der var en skjult og langsom ekstra dræning af batteriet, for så skal jeg jo alligevel åbne den batterilåge  i utide!

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Trådløse SD-kort
« Svar #3 Dato: 20, April 2013 - 11:56 »
Jeg har også prøvet at købe et Eye-Fi kort. Jeg købte det hos Clas Ohlson.
Jeg fik aldrig kortet til at virke trådløst. årsagen var nok den samme fejltagelse jeg har gjort med andet trådløst udstyr, såsom printerserver og webkamera: Kortet kan ikke skabe trådløs forbindelse direkte til computeren, men kun gennem et åbent trådløst netværk.
Det eneste trådløse netværk jeg har i min forretning er mit hotspot betalingsnetværk hvor kunden skal købe et tidsbegrænset login. Gratis åbne netværk findes ikke i Grønland. Dertil er Tele Greenlands priser for høje.
Eye-Fi kortet kan dog anvendes som et almindeligt SD-kort, så jeg behøber ikke at lægge det hen i bunken med mislykkede eksperimenter, såsom printerserver etc.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Trådløse SD-kort
« Svar #4 Dato: 20, April 2013 - 16:00 »
Hvis det fungerer, kan vi da bytte, Gerda?  ;-)

Jeg kan sende dig et nyt 32 GB, købt i ALDI!




Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Trådløse SD-kort
« Svar #5 Dato: 21, April 2013 - 07:15 »
Jeg har også prøvet at købe et Eye-Fi kort. Jeg købte det hos Clas Ohlson.
Jeg fik aldrig kortet til at virke trådløst. årsagen var nok den samme fejltagelse jeg har gjort med andet trådløst udstyr, såsom printerserver og webkamera: Kortet kan ikke skabe trådløs forbindelse direkte til computeren, men kun gennem et åbent trådløst netværk.

Hej Gerda.

Må jeg spørge hvorfor det er nødvendigt at skabe trådløs forbindelse direkte til computeren? Med mindre den har et indbygget accesspoint kan jeg ikke rigtig se det skulle kunne lade sig gøre...?

Har du ikke en kablet internetforbindelse? Eller er din idé at du ville kunne medbringe udstyret rundt omkring, og så køre på det lokale trådløse net dér hvor du er?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Trådløse SD-kort
« Svar #6 Dato: 22, April 2013 - 10:07 »
Da jeg af og til mangler et accespoint, for at kunne bruge iPad og andre enheder, har jeg i lang tid kørt med Connectify Hotspot på min laptop.
Så er jeg sikker på at have et hotspot når jeg kun har en kablet forbindelse.
Light udgaven (der er gratis) klare det behov jeg har, og det kan sikres og password beskyttes.
Jeg har også brugt det til at flytte billeder og musik mellem min telefon og laptop selv om jeg ikke har haft en kablet forbindelse, så det burde vel også kunne lade sig gøre med wifi-sd kort.

Mvh

Ole M D

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Trådløse SD-kort
« Svar #7 Dato: 22, April 2013 - 10:28 »
Ja, nu jeg tænker over det burde jeg egentlig kunne sige mig selv at de skulle kunne gøres, blot ikke direkte!

Men så kan det jo være at Connectify Hotspot kunne løse Gerdas problem(?)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Trådløse SD-kort
« Svar #8 Dato: 22, April 2013 - 19:58 »
Mads Aggerholm skriver:
Citér
Må jeg spørge hvorfor det er nødvendigt at skabe trådløs forbindelse direkte til computeren?

I min forretning laver vi mange pasfotos til kunderne.
Vi fotograferer kunden og overfører billedet til en computer hvor vi beskærer billedet og printer det. Overførslen sker med et USB-kabel.

Ideen med Eye-fi kortet skulle være at billedet automatisk blev overført til computeren men det har ikke kunnet lade sig gøre, så vi fortsætter med USB-kablet.

Jeg vil gerne bytte, men lige nu kan jeg ikke huske hvor jeg lagde Eye-fi kortet.

Jeg vender tilbage når jeg finder det.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Trådløse SD-kort
« Svar #9 Dato: 22, April 2013 - 20:07 »
Mads Aggerholm skriver:
Citér
Må jeg spørge hvorfor det er nødvendigt at skabe trådløs forbindelse direkte til computeren?

I min forretning laver vi mange pasfotos til kunderne.
Vi fotograferer kunden og overfører billedet til en computer hvor vi beskærer billedet og printer det. Overførslen sker med et USB-kabel.

Ideen med Eye-fi kortet skulle være at billedet automatisk blev overført til computeren men det har ikke kunnet lade sig gøre, så vi fortsætter med USB-kablet.

Ja, jo, det var ikke dét jeg tænkte på. Jeg kan godt se fordelen ved trådløs overførsel.

Det jeg mente var: Hvorfor *direkte* til computeren? Altså, hvis du har kablet internet har du vel en router(?)
Har du en router kan du jo bare købe et trådløst accesspoint, og så er der forbindelse fra dine wi-fi enheder via dét til computeren!

Så jeg grunder bare over, hvorfor det er et krav at trådløst udstyr skulle forbinde direkte til din computer, i stedet for gennem et accespoint.

Bortset fra det, så ser det ud til at Dransfeldt kom med en løsning du ville kunne bruge.
Hvis du kan finde Eye-fi-kortet kan du jo forsøge med det program.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Trådløse SD-kort
« Svar #10 Dato: 23, April 2013 - 17:53 »
Man kan køre Point-to-Point netværk i mellem 2 enheder, såfremt begge understøtter dette. Dette kræver ikke en router.

http://en.wikipedia.org/wiki/Point-to-point_protocol
vh.
Claus

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Trådløse SD-kort
« Svar #11 Dato: 23, April 2013 - 18:52 »
Bemærk at kameraet skal understøtte kortet for at det virker ....

http://support.eye.fi/cameras/

MVH Tommy

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Trådløse SD-kort
« Svar #12 Dato: 23, April 2013 - 20:58 »
Bemærk at kameraet skal understøtte kortet for at det virker ....

http://support.eye.fi/cameras/

MVH Tommy


HWA?? Der står ikke noget om "Medion"!

Mener du det der point to point eller også WiFi?

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Trådløse SD-kort
« Svar #13 Dato: 25, April 2013 - 11:34 »
Sådan som jeg har forstået det, så skal kameraet understøtte kortet for at kunne bruges til noget som helst trådløst. Men det kan da være at jeg har misforstået.

/Tommy

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Trådløse SD-kort
« Svar #14 Dato: 25, April 2013 - 13:02 »
Sådan som jeg har forstået det, så skal kameraet understøtte kortet for at kunne bruges til noget som helst trådløst. Men det kan da være at jeg har misforstået.

/Tommy

Så burde der vel også være et menupunkt om det at finde?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk