* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 105
I alt: 105

Forfatter Emne: Urproblemet løst!  (Læst 35661 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Urproblemet løst!
« Svar #15 Dato: 26, April 2013 - 03:40 »
Jeg vil byde en sidste gang:
Et gulv på strøer er ikke altid plant, men tynges gerne ned i midten af diverse møbler, hvorimod gulvet typisk er understøttet nær væggene. Derfor vil skift fra en hjørneplacering til placering på en langvæg typisk få uret til at hælde en anelse forover (jeg har personligt oplevet den samme effekt med bogreoler).
John gør meget ud af at understrege, at ingen lodder støder på "selve urkassen" - men hvad med lågen? Den er jo åben når uret sættes i gang efter stop, og dermed er problemet usynligt under inspektion. Den forklaring vil også passe med, at John finder løsningen netop efter at have sat pendulet i gang og lukket lågen.
Mine forældres gamle bornholmerur (som nu står - og går! - hos min datter) har lodder med afrundet bund, måske netop af samme grund. På andre standure har jeg set lodder, der er rent cylinderformede.

Halvt tillykke Morten! Flytningen fra et mere fast gulv i hjørnet var det der gav uret gangproblemer, men selve standsningen er mere udspekuleret fra Vorherres side, mere "ingeniørmæssig", kan vel sige i dette forum! Her er er en lille video af hvad jeg så, ikke når uret var standset, men et par minutter før!

OK! Den video var vist 20x max. upload her, så jeg må henvise til https://picasaweb.google.com/lh/photo/af8t438Ux9a0ywnP92hIfNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink ! Videon er desværre "liggende" og med uvedkommende "radiostøj", men den viser årsagen til at pendulet gik i stå!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Urproblemet løst!
« Svar #16 Dato: 26, April 2013 - 07:52 »
Problemer med at se videoen? Ja, jeg har selv prøvet at se den uden at være logget ind. Det kunne jeg ikke direkte, men ved at klikke på "John's Gallery" og "TEST" og derefter på videobilledet af uret, kunne jeg se den! Jeg har ikke prøvet at lagre videoer på Googles Webalbum tidligere!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Urproblemet løst!
« Svar #17 Dato: 26, April 2013 - 10:34 »
Jeg kunne godt se videoen ved at klikke på det direkte link, derpå TEST og urbilledet.
Der er "pendulsvingsformede" skrabemærker på urkassens bagside og lyd af skraben, som træ mod metal
Det er desuden tydeligt at det tunge lod delvis følger med i pendulsvingningerne og altså må være i uønsket kontakt med pendulets svinglod.
Har jeg ret i at antage, at dit gulv er skævt modsat af hvad jeg troede, at pendulet hele tiden skraber lidt mod bagvæggen af kassen, men at dette ikke stopper uret før også gangloddet går imod forsiden af pendulets skive?
I så fald burde uret også være begyndt at tabe en smule efter flytningen.

Din video er jo desværre ikke i 3D, så placeringerne i frem-tilbageretningen er en smule uklare på den.

P.S. Jeg tror en medvirkende årsag til problemet er, at du skiftede pendulsnoren. På cylinderen i urværket vil den jo typisk ligge pænt i en 1-lags spiral, og det betyder at pendulets placering frem-tilbage i urkassen faktisk flytter sig en smule i ugens løb.
Åbenbart går loddet nu netop så langt tilbage, at det strejfer pendulskiven, når det er sunket ned i højde med denne?
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Urproblemet løst!
« Svar #18 Dato: 26, April 2013 - 10:56 »
Jeg kunne godt se videoen ved at klikke på det direkte link, derpå TEST og urbilledet.
Der er "pendulsvingsformede" skrabemærker på urkassens bagside og lyd af skraben, som træ mod metal
Det er desuden tydeligt at det tunge lod delvis følger med i pendulsvingningerne og altså må være i uønsket kontakt med pendulets svinglod.
Har jeg ret i at antage, at dit gulv er skævt modsat af hvad jeg troede, at pendulet hele tiden skraber lidt mod bagvæggen af kassen, men at dette ikke stopper uret før også gangloddet går imod forsiden af pendulets skive?
I så fald burde uret også være begyndt at tabe en smule efter flytningen.

Din video er jo desværre ikke i 3D, så placeringerne i frem-tilbageretningen er en smule uklare på den.

P.S. Jeg tror en medvirkende årsag til problemet er, at du skiftede pendulsnoren. På cylinderen i urværket vil den jo typisk ligge pænt i en 1-lags spiral, og det betyder at pendulets placering frem-tilbage i urkassen faktisk flytter sig en smule i ugens løb.
Åbenbart går loddet nu netop så langt tilbage, at det strejfer pendulskiven, når det er sunket ned i højde med denne?

(Det var godt at videoen kunne ses!)

Gulvet på det nye sted er ikke skævt, men bare ikke så fast som i hjørnet. Det er muligt at der er diverse skrabemærker i urkassen, men uret standser uden at hverken lod eller pendul rører ved urkassen eller hinanden! Vi skal over i nogen af ingeniørers og arkitekters mest frygtede indbyggede konstruktionsfejl, en fejl, som i praksis er meget vanskelig at forudsige ved matematiske modeller og som ikke altid er blevet diagnosticeret korrekt efter et katastorfalt forløb. Efter hvad der skete den 7. november 1940 i den amerikanske delstat Whasington, er der dog sket forbedringer for visse typer af konstruktioner!
« Senest Redigeret: 26, April 2013 - 11:22 af John Larsson »

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Urproblemet løst!
« Svar #19 Dato: 26, April 2013 - 11:30 »


P.S. Jeg tror en medvirkende årsag til problemet er, at du skiftede pendulsnoren. På cylinderen i urværket vil den jo typisk ligge pænt i en 1-lags spiral, og det betyder at pendulets placering frem-tilbage i urkassen faktisk flytter sig en smule i ugens løb.
Åbenbart går loddet nu netop så langt tilbage, at det strejfer pendulskiven, når det er sunket ned i højde med denne?

Harbst er måske ikke vågnet endnu denne højhellige St. Bededag, men Morten, er der ikke lidt at hacellere over her? Pendulsnoren?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Urproblemet løst!
« Svar #20 Dato: 26, April 2013 - 18:36 »
Harbst er måske ikke vågnet endnu denne højhellige St. Bededag, men Morten, er der ikke lidt at hacellere over her? Pendulsnoren?
Ganske afgjort!
Jeg mangler en smiley med "røde ører", men sender i stedet denne:  ::)
Så kom vi begge harbst i forkøbet!

Jeg tager din oplysning om manglende berøring til efterretning - men den unormale lyd var der nu på videoen!
Ligeledes er det uomtvisteligt, at loddet på videoen svinger i takt med pendulet (selv om jeg godt kunne have brugt nogle sekunder ekstra til at analysere svingningen), så der må være en overførsel af energi fra pendul til lod, da du utvetydigt skriver, at videoen er taget INDEN pendulet gik i stå og du derfor satte det i gang igen.
Ellers er jeg løbet tør for ideer - jeg har trods alt kun bifag i fysik!  ;)
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Urproblemet løst!
« Svar #21 Dato: 26, April 2013 - 20:51 »
Harbst er måske ikke vågnet endnu denne højhellige St. Bededag, men Morten, er der ikke lidt at hacellere over her? Pendulsnoren?
Ganske afgjort!
Jeg mangler en smiley med "røde ører", men sender i stedet denne:  ::)
Så kom vi begge harbst i forkøbet!

Jeg tager din oplysning om manglende berøring til efterretning - men den unormale lyd var der nu på videoen!
Ligeledes er det uomtvisteligt, at loddet på videoen svinger i takt med pendulet (selv om jeg godt kunne have brugt nogle sekunder ekstra til at analysere svingningen), så der må være en overførsel af energi fra pendul til lod, da du utvetydigt skriver, at videoen er taget INDEN pendulet gik i stå og du derfor satte det i gang igen.
Ellers er jeg løbet tør for ideer - jeg har trods alt kun bifag i fysik!  ;)

Bifag eller hovedfag; jeg tror at vi er inde på et område, hvor det måske mere er tilfældigheder, måske  "serendipity"!, der gør sig gældende end hvad man formelt er blevet undervist i! Jeg har immer væk været 4-5 måneder om at løse dette problem, så med facit i hånden kan det jo være sjovt, men også lidt agathachristie'sk urimeligt, at afkræve andre meget dygtige ingeniører (jeg tror nu at jeg befinder mig i sådan en kreds her!) en perfekt løsning af problemet i løbet af et par dage og nogle få mails, hvor man, uanset intentionen, aldrig kan formidle den information som jeg i løbet af måneder har snuset mere og mere til!

Morten, du har løst problemet!  Det er nemlig pendulet der får urkassen til at bevæge sig. Jeg har flyttet uret før, i vores tidligere hus, og måske ikke bemærket det som du har været inde på, at man måtte justere pendullængden nu og da. Jeg har nok bare tænkt på at det har drejet sig om årstids-eller fugtighedssvingninger i lokalet. Det har nok været en forkert slutning. Det er mere sandsynligt at man har måttet justere pendullængden  i forhold til urkassens bevægelser. Dét kan vi aldrig få opklaret, for mit gamnle hus er nu blevet jævnet med jorden og nu erstattet af en "kasse" i to etager, som Bo Bedre i 1920'erne ville falde i svime over, hvis stedet var en midtsjællandsk propietærgård, og "Bo Bedre" havde eksisteret den gang!  ;-)

NU er det i hvert fald sikkert at urkassens svingninger bliver kritiske i det øjeblik, og det er næsten et "øjeblik" vi snakker om, hvor loddet får sekundlængde, og hvor urkassen svinger ekstra meget, hvilket bevirker at pendulet pludselig ikke svinger nok i forhold til urkassen, og "tiktakkene" i ankerhjulet ophører!

Det er ret interessant det her, fordi med nogle få startfosøg har jeg jo kunnet få uret til at komme forbi det kritiske punkt. Dvs. at uret går stabilt igen efter at loddet er sunket 1,5-2 mm.

Den utilsigtede ledetråd var min slåfejl, som Harbst bemærkede!

"7. november 1940" => googl på [Tacoma Bridge]

Nu nærmer vi os den kritiske nat, hvor uret plejer at gå i stå. Dét håber jeg ikke at det har gjort i morgen tidlig, når jeg skal lukke kattene ud! Jeg har nemlig allerede forsøgt mig med en lille konstruktionsændring af den 130-åreige konstruktion, og knstruktionsændringen var IKKE at sømme urkassen fast til væggen!  ;-) Jeg skal nog komme med en rapport i morgen, uanset om konstruktionsændringen var nok til at blive problemet kvit, eller ej!  ;-)
« Senest Redigeret: 26, April 2013 - 22:06 af John Larsson »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk