* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 40
I alt: 40

Forfatter Emne: "Split" af USB-lader...?  (Læst 9699 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
"Split" af USB-lader...?
« Dato: 10, Maj 2013 - 10:58 »
Jeg er lidt i tvivl om det her skulle være under "Computer", men here goes, som man siger:

Nu er jeg den glade ejer af en Samsung Galaxy Tab 2 og har dertil indkøbt et etui med bluetooth-keyboard.

Det virker fortrinligt.

Eneste ankepunkt er, at jeg har én adapter til at lade tab'en (med sådan et Samsung-masser-af-poler-stik) og én til at lade tastaturet (ganske almindelig mini-USB).

Hvad jeg godt kunne tænke mig er at lave en split af kablet fra adapteren, så den går ud i hhv. Samsung-stikket og mini-USB-stikket. Det burde være en smal sag:

Jeg skærer kablet over, finder de to strømførende ledninger, lodder et par på som går videre til mini-USB-kablet og så spiller dét!

Og dog! Gør det?

Jeg kunne godt tænke mig i det mindste sørge for at strøm fra den ene enhed ikke render over i den anden. Det kunne klares med et par dioder, men på bekostning af 0.7V spænding. Er det en skidt idé?

Eller behøves den slags overhovedet?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: "Split" af USB-lader...?
« Svar #1 Dato: 10, Maj 2013 - 12:59 »
1. først tjek at laderen til Samsung'en (også) er 5V og ikke 3,5V

2. Jeg tror at dioder vil ødelægge en effektiv opladning. Muligvis vil begge enheder vise at de er ved at blive opladt, men opladning vil være så langsommelig at det er ubrugeligt - det er i hvert fald min erfaring med lav-effekt ladere.

Jeg ville derimod ikke ha' nogle betænkligheder ved at lodde laddestik sammen uden dioder og bruge det direkte, såfremt punkt 1 er opfyldt.



« Senest Redigeret: 11, Maj 2013 - 01:03 af SuperClaus »
vh.
Claus

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: "Split" af USB-lader...?
« Svar #2 Dato: 10, Maj 2013 - 13:40 »
Tak for svar, Claus.

1. først tjek at laderen til Samsung'en (også) er 5V og ikke 3,5V

Jeg sikker på at de er ens. Begge kabler ender i sådan et USB-stik som så går ind i adapteren - så man også kan sætte det i USB-porten på sin PC.

Citér
2. Jeg tror at dioder vil ødelægge en effektiv opladning. Muligvis vil begge enheder vise at de er ved at blive opladt, men opladning vil være så langsommelig at det er ubruligt - det er i hvert fald min erfaring med lav-effekt ladere.

Ja, det tænkte jeg jo nok!

Citér
Jeg ville derimod ikke ha' nogle betænkligheder ved at lodde laddestik sammen uden dioder og bruge det direkte, såfremt punkt 1 er opfyldt.

Egentlig regnede jeg heller ikke med at det skulle være et problem. Men jeg tænkte om der kunne ske mystiske ting hvis nu f.eks. tastaturet var fuldt opladet, mens tab'en var kørt næsten helt ned.
Men det værste der kan ske er vel at tab'en bliver ladet lidt fra tastaturet, og adapteren træder jo alligevel til.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: "Split" af USB-lader...?
« Svar #3 Dato: 15, Maj 2013 - 18:13 »
Så er den klaret!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk