* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15981
  • Total antal emner: 1401
  • Flest online idag: 38
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 130
I alt: 130

Forfatter Emne: Multiple henfald?  (Læst 20482 gange)

JMA

• Senior
    • Vis profil
Multiple henfald?
« Dato: 16, Maj 2013 - 19:56 »
Jeg har en simpel lille GM-geiger tæller, der giver et klik, for hvert detekteret henfald. Den er ikke følsom, og giver normalt ca. et klik per halve minut i Jylland, og hvert minut i København.
Den kan ikke detektere type, eller andet kompliceret.

I Jylland, er tendens til, at der ofte kommer flere klik efter hinanden - de falder ofte i byger af 2-3 klik. Mens, der i København altid kun er et klik af gangen. Ca. halvdelen af gangene, er der også kun et klik af gangen i Jylland, men resten kommer ofte i 2-3 klik, over nogle sekunder, specielt hvis der er støv i nærheden.

Er årsagen til forskellen, at strålingen kommer fra forskellige stoffer? Er det multiple henfald?

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
Sv: Multiple henfald?
« Svar #1 Dato: 17, Maj 2013 - 16:10 »
Du skulle nok egentlig have fat i en geolog, for jeg tror forskellen ligger i fordelingen af mineraler i de forskellige landsdele.
Men mit bedste gæt er, at du har ret - det er to forsakellige typer henfald.

Naturlig radioaktivitet - borset fra den del der kommer fra kosmisk stråling - kan henføres til kun 4 radioaktive familier, thoriumfamilien, uranfamilien, actiniumfamilien og neptuniumfamilien (efter min bedste overbevisning - men jeg er altså ikke geolog) her sorteret efter moderkernernes forekomst i almindelige mineraler.

Du kan se henfaldsskemaerne for de 4 familier her:
http://www.natlex.dk/radfam.html#Thorium-familien
http://www.natlex.dk/radfam.html#Uran-familien
http://www.natlex.dk/radfam.html#Actinium-familien
http://www.natlex.dk/radfam.html#Neptunium-familien

Det interessante stykek af thoriumfamilien er 224Ra (3,67 d) ->220Rn (55,6 s) -> 216Po (0,145 s)

Denne henfaldsserie kan let give 2 (måske 3) henfald i tæt rækkefølge, hvorimod der i de 3 andre familier ikke ligger tilsvarende forløb. Visse steder er der meget hurtige videre henfald (ned til 10-4 s), men dem vil din simple geigertæller ikke kunne registrere, da det nye henfald vil ske i tællerens dødtid.
I radondebatten er 222Rn oftest nævnt. Den hører til uranfamilien og hævdes at være den almindeligste radonisotop - måske fordi 238U har kortere halveringstid end 232 Th og derfor producerer flere datterkerner.
Jeg har forøvrigt ofte haft en geigertæller med tilhørende højttaler kørende som indledning til undervisning i radioaktivitet og har ofte bemærket de gruppevise klik - men aldrig tænkt over, at det var anderledes i København!
Mvh. Morten Jødal

JMA

• Senior
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 29, Maj 2013 - 01:05 »
Indimellem kommer et lysblink forskellige steder fra. Kan det skyldes henfald? F.eks. støv på plastik? Igen, så er det et fænomen jeg kun har set i Jylland.

Jeg har et FPGA kort til at ligge ved siden af computeren. Den har nogle lysdioder, der er røde, gule, og grønne.

Om natten, når strømmen er slukket, så sker det, at lysdioderne giver et glimpt i lysdiodens farve.

Kan det skyldes henfald?

Det virker underligt, at der er så meget energi, at en lysdiode kan give et blink.

Jeg har endnu ikke haft problemer med computere, så det ser ikke ud til, at de har taget skade - endnu.

SuperClaus

• Senior
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 29, Maj 2013 - 08:10 »
Det er nogle voldsomme strålingsniveauer du befinder dig i, hvis de kan give anledning til blinkene lysdioder. Har du overvejet hvilke andre fysiske fænomener der kan medføre det du oplever, eller er du strengt fokuseret på ioniserende stråling?
vh.
Claus

JMA

• Senior
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 29, Maj 2013 - 12:46 »
Min geigertæller, viser ikke et højt strålingsniveau. Så jeg tror næppe, at der er kraftig stråling her. Computere, og PC'er fejler normalt heller ikke, og EPROM, FLASH hukommelser osv. husker nemt deres indhold i +10 år. Lavenergipærer, og gamle monitorer, blinker ikke. Blinkene kommer relativt sjælden, måske 1-5 blink per nat. Så aktiviteten er meget lav. Men det virker underligt, at noget kan få en lysdiode til at give et kraftigt blink - og enda med væsentligt kraftigere lys, end når den lyser normalt.

Jeg ved ikke, om det er et "strålingsfænomen", men jeg syntes det virker mystisk. Lysdioder i PC'en, og på tastaturet giver ikke blink. Dog giver computeren et tydeligt blåt lys bagud, når den er slukket. Men, det forsvinder, når strømmen slukkes ved stikkontakten. Så det må være en lysdiode der lyser på standby strømmen fra PC'ens strømforsyning. Endnu, har jeg ikke haft den åbent, for at få den blå LED lokaliseret.

Jeg har tænkt på, om det kunne være statisk elektricitet. Men det virker også underligt.

Endnu mere underligt, er det at lyset er ganske kraftigt - mere kraftigt, end lysdioden normalt leverer. Men, det er i lysdiodens farve. Det er ikke plastikket, som afgiver lyset, for lysdioderne er i gennemsigtig plast  hus, uden farve. Lysdioderne er SMD typer.

Det virker næsten som om, at lysdioderne pludseligt får den idé, at afgive en ekstrem kraftig rød foton.

Det er ikke kun lysdioderne der giver blink. Bag PC'en, havde jeg en støvet stol med plastbetræk til at stå. Den "blinkede" også en sjælden gang, men det kan være reflekteret lys. På grund af det blå lys fra computeren, antog jeg at det måske var en foton herfra. Men, en særdeles intensiv foton.

Jeg har aldrig set fænomenet i KBH, så det er nok et jysk fænomen.

Jeg har tænkt på, om det kunne være indbildning - jeg har også set fænomenet med øjnene lukket. Så er det dog et hvidt blink.

Der er en klar sammenhæng imellem farven, og hvor lysdioder med den pågældende farve er monteret på FPGA kortet. I den ene hjørne, er der to røde lysdioder. De blinker oftest. I den anden, er der gule. De blinker en sjælden gang. Og i bunden, er der grønne - og dem er der mange af. Trods det, har jeg ikke set grønne blink. Det er røde eller gule blink fra FPGA kortet. Andre steder, er det hvide/blå blink.

Vi har en TV2 mast, indenfor 2 km. Jeg mener ikke, at det er sandsynligt, at den kan "eksistere" en lysdiode, på vores afstand. Mine mobiltelefoner er slukket, så der er ingen tændt mobiltelefon i umiddelbar nærhed. Trådløse routere, er også slukket om natten. Men der er et tændt ADSL modem, der måske også kan levere HF.

Det er ikke et nyt fænomen. Så vidt jeg ved, har vi ikke flere kræfttilfælde her i området, end i resten af landet.

FPGA kortet er ROHS mærket.
« Senest Redigeret: 29, Maj 2013 - 14:14 af JMA »

PJB

• Senior
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 29, Maj 2013 - 20:08 »
Kunne du have en radio-amatør som nabo?

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 30, Maj 2013 - 19:48 »
Jeg tænker i samme baner som PJB - men også i andre signaler end TV2s, fx mobilmaster.
Du kan finde et kort over samtlige danske master - med beskrivelse af ejerforhold og benyttelse - på mastedatabasen.

Jeg har ikke nogen håndfast forklaring, men et skud fra hoften er, at fænomenet er beslægtet med fysikken bag en laser: Signalerne udefra afsætter energi i halvlederen, så et større antal elektroner placeres i en metastabil exciteret tilstand - og på et tidspunkt vil en enkelt mere energirig foton udløse fald til en lavere tilstand (grundtilstanden?) af samtlige exciterede elektroner.
Det er helt naturligt, at de røde lysdioder blinker hyppigst, de gule sjældent og de grønne aldrig, Der går simpelthen ca. 25% mere energi til en gul foton end en rød - og den grønne kræver 50% mere. Vel at mærke leveret i enkeltkvanter.
Men hvor energien kommer fra, må blive et gæt.
Mvh. Morten Jødal

JMA

• Senior
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 23, Juli 2013 - 22:04 »
Der er ingen master i nærheden i følge mastedatabasen. Vi har dog en stor TV2 mast, et par km fra hvor vi bor. Derudover har jeg et homeplug netværk, så der er måske radiobølger fra stikkontakten. Endnu, har jeg ikke set lysdioder der blinker, hvis ledningen er trukken ud af stikkontakten. Men det kan være et tilfælde, da det sker relativt sjælden.

Jeg har netop set på http://ing.dk/artikel/radioaktiv-gas-fundet-i-huse-i-koebenhavnsk-bydel-160471#comment-541641 at vi bor i et område med meget radon - klasse 4. Vi er den eneste kommune på Jylland, med så høj radon niveau.

Men spørgsmålet er om det er radon - eller om fænomenet bare får radon tællerne til at tælle. Netop det, at vi er den eneste kommune, kunne måske netop tyde på, at problemet er et andet. Hvis det er luftbåren, f.eks. radiobølger, kan det måske også forklare radon koncentrationen i nabokommunerne er høj. Efter kortet ser det ud til at udsendes fra Hedensted kommune, mod syd. Vores hus, er et gammelt hus, med krybekælder og lufthuller i huset. Jeg har ikke set fænomenet på stueetagen, men kun 1. sal.
« Senest Redigeret: 23, Juli 2013 - 22:10 af JMA »

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 24, Juli 2013 - 11:39 »
Som bekendt kommer radon fra jorden - den tidligere mistanke til byggematerialer er stort set aflivet i praksis. Den klassiske huskonstruktion med krybekælder er i radonhenseende ideel, forudsat krybekælderen er velventileret (og gulvet naturligvis helst tæt).
Da du tilmed oplever fænomenet udelukkende på 1. sal, er jeg overbevist om at de små lysdiodeblink intet har med radon at gøre. Om det så er TV2-masten eller dit eget trådløse netværk, der "lækker" energien, kan jeg ikke afgøre. Men jeg hælder mest til det sidste.
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

• Senior
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 24, Juli 2013 - 13:35 »
Jeg nævner det lige igen! - Det er nogle voldsomme strålingsniveauer du befinder dig i, hvis de kan give anledning til at lysdioder blinker. Har du oplevet blink fra stort set alt plastic i dit hjem? 

Det vil også være nogle ret store sendere der skulle stå i nærheden af dig, hvis de skulle inducere en strøm i en lille lysdiode, der er stor nok til at få den til at lyse. Prøv at forestille dig hvad det så kunne gøre ved resten af dine el-installationer. Brænder dit køleskab/tv af jævnligt?

Prøv at placere nogle lysdioder ved siden af dit FPGA-kort. Halvdelen af dem må være med åben kreds (altså ikke forbundet til noget) og den anden halvdel må du kortslutte, så de danner et lukket kredsløb med sig selv. Hold øje med om de blinker. Hvis ikke, så har du kun et sted at søge efter energien til at lysdioderne på FPGA-kortet blinker.

vh.
Claus

JMA

• Senior
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 24, Juli 2013 - 16:19 »
Det er efterhånden ca. 2 måneder siden, at jeg så "diodeblink" sidst, så det er langtfra hver dag. Det er også kun SMD lysdioderne jeg har set blinke - ikke lysdioden i musen, eller dem i PC'en. Nogle typer plast giver også blink fra sig (hvidt lys), og det er typisk på samme dage, som når lysdioderne blinker. Det er ikke ualmindeligt, at vi får "stød" i kroppen, eller pludselige smerter. Men, jeg ser ingen grund til, at det kan have noget med henfald at gøre. Jeg gætter på, at gennemsnitsdosen er lav, da det kun sker på nogle dage, og kan være mange dage i mellem. Aktivitetsmæssigt, kan jeg ikke måle at strålingen er større med en almn. geigertæller, men den måler heller ikke alfa henfald. Måske sker de flerdobbelte "kliks" oftere på dage, hvor dioderne blinker, men jeg er i tvivl.  Dog er aktiviteten her i området ca. dobbelt så stor som i KBH, men vi er jo åbenbart også i et de værre områder. Så vidt jeg ved, er ikke særlig stor risiko for kræft i området.

Min vurdering er, at et henfald - uanset type - ikke burde kunne få en lysdiode til at give et kraftigt blink. Og det vil være stort set uanset strålingsdosen. Energien fra en enkelt alfa, eller beta partikkel, eller få styk, burde ikke være nok. Og jeg hælder mest til at det er homeplug netværket, som er årsagen. Trådløse netværk har vi ikke og nærmeste trådløse netværk har meget dårlig modtageniveau, hvis den kan modtages. Måske kan man teoretisk forestille sig kosmiske partikler fra solen, der kan medføre det - men det vil næppe kun være i området her.

Vi bor i et område, hvor der skiftende jordtyper og det betyder, at der specielt siver radon op, på områder med sandjord. Vi bor dog i et område med lerjord. Udluftning betyder ikke noget - i nogle tilfælde bliver det værre, ved at lukke vinduet op.

Jeg syntes dog, at det er meget sjovt, at netop Hedensted kommune har et højere strålingsniveau end resten af Jylland. Måske skyldes det de skiftende jordtyper, så gassen siver op her. Eller - det er måske noget andet på spil, som aktiverer radon målere. Vi har ingen atomkraftværker i nærheden.

Vi har en stor fransk luftfabrik i området (air liquide), men selvom området er ideelt for det, så mener jeg ikke, at de (endnu) leverer radon på flaske. Den bliver nok kasseret.
« Senest Redigeret: 24, Juli 2013 - 16:37 af JMA »

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 24, Juli 2013 - 16:57 »
Udluftning betyder ikke noget - i nogle tilfælde bliver det værre, ved at lukke vinduet op.

Jo, udluftning af krybekælderen betyder i høj grad noget!
Da radon kommer fra jorden, er det helt afgørende, at der er en afbrydelse af den direkte forbindelse mellem jord og opholdsrum - og hertil er en krybekælder eminent.
Hvis du observerer, at baggrundsstrålingen er uændret eller ligefrem stiger, når du åbner vinduer i stueetagen, har din krybekælder gjort sin gavn. Radioaktive atomer i luften kan du ikke gøre noget ved.
Du kender utvivlsomt Sundhedsstyrelsens radonvejledning, men du kan i modsat fald læse flere ting om radon der (skønt den er lidt overfladisk).

Jeg beklager iøvrigt, at jeg havde overset "homeplug"i din beskrivelse af dit netværk   Når du har sådan et, er det helt klart hovedmistænkt.
Mvh. Morten Jødal

chrismark

• Senior
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 24, Juli 2013 - 19:54 »
Nogle år siden 2-6? var der på Ing.d.k artikel om, at man kunne lave en simpel røntgen apparatus ved hjælp at ganske alm. kontortape. Tapen's klister afgav "stråling" ved og blive afmonteret en overflade. Man kan vist selv prøve se små gnister når en rudekuvert åbnes i limningen eller tape på en ikke ledende overflade.
Marek.

JMA

• Senior
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 24, Juli 2013 - 22:36 »
Citér
Jeg beklager iøvrigt, at jeg havde overset "homeplug"i din beskrivelse af dit netværk   Når du har sådan et, er det helt klart hovedmistænkt.
Tilmed har jeg kun set fænomenet, når udstyret har været tilsluttet stikkontakten (dog slukket). Det kunne tyde på, at de elektriske pulser, kom fra homeplug. Homeplug serveren, har vi altid tændt. Teorien kan dog ikke forklare de hvide blink der  kommer fra plastik. Men det kan radon så måske.

Vi har altid udluftning af krybekælderen, også om vinteren. Om vinteren kaster jeg dog sne på hullerne, for at spare på varmen i perioder med sne. Gulvet er særdeles utæt - hvis det blæser, så løfter tæppet sig. Jeg ser det også ovenpå, selvom der luftes ud og er gennemtræk.

Jeg husker godt artiklen med tape og røntgen stråling i ingeniøren. Det betyder dog ikke, at det blå lys du ser skyldes røntgen. Det kan skyldes UV lys, som får papiret til at lyse blåt. Måske kan der være lidt blød røntgen stråling, men der er langt mere UV lys.

En normal radon dosis måling, foregår over flere måneder. Over denne periode, oplever jeg problemet 2-3 dage max. Hvis radon'en siver ud i portioner, kan være få dage med  med meget høj alfa/beta stråling, og mange dage med lavt niveau. Der kan sikkert nemt være en faktor 10 i forskel i alfa strålingen på radon dage, og ikke radon dage.
« Senest Redigeret: 24, Juli 2013 - 22:49 af JMA »

Seneste Debatindlæg

Google ads:

Nyt fra ing.dk